2006-06-04, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
nu börjar du närma dig min verklighet. Jag tycker nog att Astra och många andra företag (både inom läkemedelsindustri och annan näring) gör oskäligt höga vinster på sina produkter. En sak att ta skäligt betalt, men att fortsätta att skinna folk för att tillfredsställa ett fåtal aktieägare, det är inte rätt och riktigt i min bok. Jag vurmar för solidaritet och medmänsklighet, till vissa gränser...
Se där ja! Undrens tid är inte förbi, jag tror nog att du skulle få jobb inom Sea Org utan problem.

Citat:
Och så som jag hitills fått Scientologin presenterad för mig, så ligger den farligt nära dessa i mina ögon. Du/ni har chansen att omvärdera mina tankar i den frågan, det är bara att ta den i stället för detta eviga "Sluta fråga- köp boken".
Du får tillgång till HELA Dianetiken, kan utöra ALLA dessa processer och terapier, hela vägen upp till CLEAR, dvs allt som finns inom just Dianetiken för endast 100:-. Du kan ju inte samtidigt som du jämför Scientologerna med den penningkåta industrin, samtidigt säga att vi ska sluta säga åt dig och andra att köpa boken för 100:- och få HELA teknologin, och istället fortsätta att påtala att Scientologin är penningkåta!
Citera
2006-06-04, 19:00
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Det som är intressant är att se att ingen av alla dessa dryft 80.000 träffar är länkad till någon form av Scientologin, dom är länkade till allt möjligt annat, INGEN till expertisen i ämnet, nämligen Scientologerna själva!?
Googlar du bara som ett exempel på "conspiracy 9.11" så får du
130.000 träffar.
Så bara för att du får träffar på Google så behöver något inte vara sant, eller hur?
Jag har nu läst och lyssnat på Hubbard väldigt mycket, och jag har aldrig stött på detta ord du säger, och jag hade aldrig hört om det tidigare heller, så.., på samma sätt som jag inte tror på en konspiration vad gäller "11:e september" med 130.000 träffar, så tror jag heller inte på "body thetan" med 80.000 träffar, inte förrän jag själv läser om det från källan själv.
Sorry, kunde inte låta bli att blanda mig in här.
Du har alldeles rätt i att jag kan brista i min källkritik. Framför allt då jag endast försöker ta informationen från Scientologikällor eller andra källor som känns någorlunda neutrala i frågan. Allt för att verkligen ge Scientologerna en fair chans. I detta fall har jag mest läst på http://www.scientology.org/en_US/news-media/faq/pg026.html Denna fann jag på så sätt, att sedan du hasplar ur dig att inget i en googlesökning kan nå experis, det får stå för dig och ditt öppna sinne. Sedan har jag givetvis gjort min egen tolkning av vad som står där.
Citera
2006-06-04, 19:15
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Finns inga dolda nivåer, om du så bara kliver in i deras foajé så ser du hela "stegen" eller vad du vill kalla det för.
Jag tror att det åtminstone fanns upp till nivå 13 eller 15 helt synligt för alla som kommer in med förklaringar på alla nivåer.
Sanningen finns, bara du tar modet att kliva in innanför deras dörr!
Måste säga att detta är ett väldigt omständigt svar på en så enkel fråga.

Citat:
Internet är inte världens bästa källa till kunskap om man inte är väldigt källkritisk, där du verkar ha brustit i.
Jag är säker på att du skulle kunna ta anställning på Sea Org imorgon, ifall du uppfyllda vissa normala kriterier. Dvs är drogfri, icke kriminell etc.
Jag tror även att du inte ens behöver vara en uttalad Scientolog för att få jobb där. Givetvis kan du ju inte vara en antiscientolog heller, men du får ju inte jobb på IKEA om du hatar IKEA och dess grundare Kamprad, så om du vill skulle du säkert kunna få jobb på Sea Org imorgon om du är drogfri och icke kriminell etc., typ vilken annan anställningskrav som helst.
Jag själv har fått erbjudandet.

Som sagt var, var källkritisk till ALL information på nätet.
Återigen ett otroligt jobbigt svar på en så pass enkel fråga, och vad det gäller källkritiken så får jag hänvisa till mitt svar ovan. Den informationen jag fått fram i detta ämne kommer uteslutande från scientologihemsidor. Och självklart skall man vara källkritisk mot dem också. Men eftersom denna tråd är till för att hålla tonen på en human nivå med inriktningen på att ni skall kunna komma till tals, så håller jag mig medvetet från att leta efter information på sidor likt www.xenu.net och liknande, vilket jag hoppas att du kan uppskatta. Givetvis läser jag andra sidor också, men jag försöker hålla mig till det som verkar relevant och någorlunda informativt.

Citat:
Du kan ha rätt, men som uttalad anhängare av Scientologin får man utstå en otroligt stor mängd smädelser, aggression och rena påhopp i detta forum.
Ett par inlägg upp kan du se ett litet exempel på det av alla de som finns.
Det är därmed svårt att hela tiden visa upp en glättighet och fromhet i sin text och sina inlägg.
Även Scientologer är arga ibland och till och med förbannade, om dom hela tiden skulle gå omkring med ett löjligt flin på sina läppar skulle jag aldrig bli en anhängare av dom.
Finns väl ingen Scientolog, som ett exempel, INTE skulle bli heligt förbannad och även fysiskt angripa en våldtäktsman som blev tagen på bar gärning.
Detta har inget med tonskalan att göra, det har att göra med ansvar.
Nej men ibland tenderar ditt sätt att svara på helt enkla frågor, eller förundran över brist på svar, att bli riktigt otrevligt. Jag förstår verkligen om man höjjer tonen mot dem som är otrevliga, men än så länge har jag faktiskt försökt hålla mig till att utrycka min nyfikenhet för Scientologin på ett hövligt sätt. Men jag måste säga att somliga av er inte har gjort ett specielt bra jobb på att väcka min nyfikenhet, utan snarare gjort ert bästa att börja tro på de som belackar. Tyvärr.

Jag vill dessutom påpeka att jag inte fått svar på de frågor jag ställde... Vill ni inte svara, säg det, Kan ni inte svara, säg det, men snälla sluta med katt och råttaleken.
Citera
2006-06-04, 19:38
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Du får tillgång till HELA Dianetiken, kan utöra ALLA dessa processer och terapier, hela vägen upp till CLEAR, dvs allt som finns inom just Dianetiken för endast 100:-. Du kan ju inte samtidigt som du jämför Scientologerna med den penningkåta industrin, samtidigt säga att vi ska sluta säga åt dig och andra att köpa boken för 100:- och få HELA teknologin, och istället fortsätta att påtala att Scientologin är penningkåta!
Nu är det inte hela Dianetiken jag har efterfrågat. I stället för att ge enkla svar på enkla frågor så vill du hela tiden pådyvla mig hela Dianetiken. Gör inte saker svårare än de är. Du kanske kan få mig nyfiken nog att läsa både Dianetiken och andra alster genom att bara räcka ut en hand. Om jag sedan inte förstår svaren, kanske jag kan komma med en följdfåga och blir det då för invecklat att svar, då kanske det är läge att hänvisa mig till dem som kan mer än dig eller era skrifter.
Citera
2006-06-04, 21:53
Medlem
Citat:
Du har alldeles rätt i att jag kan brista i min källkritik. Framför allt då jag endast försöker ta informationen från Scientologikällor eller andra källor som känns någorlunda neutrala i frågan. Allt för att verkligen ge Scientologerna en fair chans. I detta fall har jag mest läst på http://www.scientology.org/en_US/news-media/faq/pg026.html Denna fann jag på så sätt, att sedan du hasplar ur dig att inget i en googlesökning kan nå experis, det får stå för dig och ditt öppna sinne. Sedan har jag givetvis gjort min egen tolkning av vad som står där.
Sorry, jag kunde tyvärr inte se detta i dina inlägg att du använt Scientologernas egna hemsida, eftersom dina frågor tyder på något annat.
Du skrev:
Låter lite flummigt, bara såhär. Men nu för att vara lite elak och ta till era egna medel. HAr du provat att söka informationen på egen hand. En enkel googing på "body thethan" ger drygt 80,000 träffar.
Detta kan du inte finna på den sida du nu relaterar till.

Du har även skrivit att det finns "hemliga" nivåer av OT-nivåer, att det är "vissa" högt uppsatta personer som enbart jobbar inom Sea Org.
Det är så mycket du säger som är så "far away" från Scientologernas egna hemsida som du NU hänvisar till att jag tyvärr inte kan tro att du använder denna sida som DIN källa av kunskap, då skulle du inte ställa de frågor som du gör.
Citera
2006-06-04, 22:06
Medlem
Citat:
Måste säga att detta är ett väldigt omständigt svar på en så enkel fråga.

Då måste du förklara dig!
Ditt ställningstagande var:
På Scientologernas egen hemsida säger man att den nuvarande högsta nivån är 8, men vissa andra sidor pekar på att det finns fler "dolda" nivåer.
Jag svarade:
Finns inga dolda nivåer, om du så bara kliver in i deras foajé så ser du hela "stegen" eller vad du vill kalla det för.
Jag tror att det åtminstone fanns upp till nivå 13 eller 15 helt synligt för alla som kommer in med förklaringar på alla nivåer.
Sanningen finns, bara du tar modet att kliva in innanför deras dörr!

På EXAKT vilket sätt är detta ett omständigt svar såsom du säger?????
Citat:
Återigen ett otroligt jobbigt svar på en så pass enkel fråga, och vad det gäller källkritiken så får jag hänvisa till mitt svar ovan. Den informationen jag fått fram i detta ämne kommer uteslutande från scientologihemsidor. Och självklart skall man vara källkritisk mot dem också. Men eftersom denna tråd är till för att hålla tonen på en human nivå med inriktningen på att ni skall kunna komma till tals, så håller jag mig medvetet från att leta efter information på sidor likt www.xenu.net och liknande, vilket jag hoppas att du kan uppskatta. Givetvis läser jag andra sidor också, men jag försöker hålla mig till det som verkar relevant och någorlunda informativt.
Kan du precisera EXAKT vad som är ett "otroligt jobbigt svar på en så pass enkel fråga" som du säger.
Du skrev:
Dock vet jag att den grundades av Hubbard själv 1967 för att hjälpa honom med forskningen och att de idag består av endast högt rankade OT:are som svurit total trohet till Scientologin på väldigt lång tid. Som jag tolkar det skulle det i viss mån kunna ses som en sorts högt aktad "klosterorden" eller kärntrupp inom Scientologin. Det jag läst om den gör att jag drar slutsatsen att det inte är vem som helst som får ingå i den organisationen, vilket föranleder till min fråga.

Jag svarade:
Jag är säker på att du skulle kunna ta anställning på Sea Org imorgon, ifall du uppfyllda vissa normala kriterier. Dvs är drogfri, icke kriminell etc.
Jag tror även att du inte ens behöver vara en uttalad Scientolog för att få jobb där. Givetvis kan du ju inte vara en antiscientolog heller, men du får ju inte jobb på IKEA om du hatar IKEA och dess grundare Kamprad, så om du vill skulle du säkert kunna få jobb på Sea Org imorgon om du är drogfri och icke kriminell etc., typ vilken annan anställningskrav som helst.
Jag själv har fått erbjudandet.

EXAKT, nu talar jag EXAKT, vari ligger mitt "otroligt jobbiga svar" i detta????
Vilket ord eller mening är det du inte förstår?
Du kommer ju med helt sanslösa påståenden.
Om du inte tycker det har du nu mycket att förklara enligt ovan angivet.
Citat:
Jag vill dessutom påpeka att jag inte fått svar på de frågor jag ställde... Vill ni inte svara, säg det, Kan ni inte svara, säg det, men snälla sluta med katt och råttaleken.
EXAKT, VILKA frågor är det du nu inte fått besvarat????
Citera
2006-06-04, 22:12
Medlem
Citat:
Nu är det inte hela Dianetiken jag har efterfrågat. I stället för att ge enkla svar på enkla frågor så vill du hela tiden pådyvla mig hela Dianetiken. Gör inte saker svårare än de är. Du kanske kan få mig nyfiken nog att läsa både Dianetiken och andra alster genom att bara räcka ut en hand. Om jag sedan inte förstår svaren, kanske jag kan komma med en följdfåga och blir det då för invecklat att svar, då kanske det är läge att hänvisa mig till dem som kan mer än dig eller era skrifter.
HELA Dianetikens teknik och procedur får du för 100:-, om du sen vill köra vidare med Scientologins procedurer, och gör det tillsammans med en polare, så är kostnaden för detta fortafarande en spottstyver om man jämför med psykitarins kostnader, som är kraftigt subventionerade med skattemedel.
Kostnaderna för detta är naturligtvis beroende på var du själv befinner dig.
Är du kraftig nerknarkad blir det dyrare än om du är en etisk högproducerande medborgargare, självklart, osv.

Du jämförde Scientologin med den penningkåta industrin, jag gav dig ett svar, åter igen.
Vad är ditt problem?
EXAKT vilken fråga har du inte fått svar på nu???
Citera
2006-06-04, 22:19
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Nej men ni Experter är nyckeln till att göra detta förståligt och för att höja min nyfikenhet inför Scientologin, så att jag blir motiverad nog att läsa boken. Annars blir det mer som militära organisationer brukar fungera, "Bryta ner för att sedan kunna bygga upp som vi vill ha det". Jag förstår inte er ovilja att ge enkla och raka svar. Hade jag använt mig av er taktik inom mitt jobb, så skulle jag vara arbetslös på 10 min.
Nej nej. Jag är inte nyckeln till någonting i ditt liv. Du har fullt ansvar för vilka vägar du väljer för att finna svar på dina frågor. Jag har försökt ge dig svar på dina frågor utifrån vad Scientologin själva säger och vad jag själv känner till. Du visar dig otacksam genom att påstå att det är mitt ansvar att trigga igång ditt intresse att läsa boken. Det är DITT ansvar att finna svar på dina frågor, inget annat.

Sen är jag Ghoststrokes och inte "NI!"". Bunta inte ihop mig med andra människor är du bussig. Jag har besvarat dina frågor utifrån bästa förmåga och om dessa inte räcker får du faktiskt acceptera detta och antingen kolla vad boken själv säger eller hitta nån mer insatt.

Citat:
Vad det gäller bokens pris, det beror mer på om man vill tjäna de 150:- eller om man vill attrahera nya medlemmar. Det är ju inte direkt någon brist på uppföljande material som man sedan kan betala för.
Förstår inte riktigt vad du insinuerar. Jag tjänar ingenting på att du köper boken. Jag försöker inte heller attrahera medlemmar eftersom det faller på dom som arbetar inom Scientologin vilket jag som sagt var inte gör.
Citera
2006-06-04, 22:20
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Sorry, jag kunde tyvärr inte se detta i dina inlägg att du använt Scientologernas egna hemsida, eftersom dina frågor tyder på något annat.
Du skrev:
Låter lite flummigt, bara såhär. Men nu för att vara lite elak och ta till era egna medel. HAr du provat att söka informationen på egen hand. En enkel googing på "body thethan" ger drygt 80,000 träffar.
Detta kan du inte finna på den sida du nu relaterar till.

Du har även skrivit att det finns "hemliga" nivåer av OT-nivåer, att det är "vissa" högt uppsatta personer som enbart jobbar inom Sea Org.
Det är så mycket du säger som är så "far away" från Scientologernas egna hemsida som du NU hänvisar till att jag tyvärr inte kan tro att du använder denna sida som DIN källa av kunskap, då skulle du inte ställa de frågor som du gör.
Sorry, det blev lite mycket med alla svar och frågor hit och dit. Det där skulle vara svaret till frågan om Sea Org. Vad det gäller Body thetans så var det något jag snappat upp på andra sidor, och helt enkelt ställde frågan för att reda ut hur det ligger till. Ett enkelt svar typ, nej inget sådan existerar hade räckt. Vad det gäller OT nivåerna så var det på en av scientologernas egna sidor jag såg referensen till 8 nivåer (kommer inte ihåg exakt var, men har du behov kan jag leta fram den). Att sedan andra icke scientologsidor refererade till 15 där de översta var ospecade nivåer, gjorde att jag använde mig av det ordvalet. Jag ber om ursäkt för förvirringen.
Citera
2006-06-04, 22:34
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:

Sorry, kunde inte låta bli.
Var har du läst om Kropps thetaner? Du säger ta till era egna medel? Vilka medel menar du att JAG har tagit till eftersom du tycks anse att jag har ett ansvar för vad andra gör eller säger? Kan du inte försöka diskutera med MIG och inte ett begrepp hädanefter. Jag tar fullt ansvar för vad jag säger men inte vad andra säger eller har sagt. Deal? Du tycker mitt svar är flummigt? Tråkigt att höra, jag försökte mitt bästa, och frågan är inte helt lätt heller för den delen. Du säger ofta att "Vi" inte besvarar dina frågor. Tycker du bedömer mig orättvist då jag skrivit ganska mycket för att försöka ge dig en bild om vad det handlar om. Om du sen med en axelryckning säger att " Det Låter flummigt" är ju trist, men jag kan inget annat än att försöka, mer kan du heller inte kräva av mig. Vad andra säger har jag inget ansvar för,det får du ta med dom.
Citera
2006-06-04, 22:42
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Äntligen något konkret som man dessutom kan relatera till. Detta är definitivt argument som kan få mig mer nyfiken. Vem vet, snrt kanske det är tillräckligt för att börja läsa boken.
Man kanske ibland får tona ner sig själv och inse att det faktiskt finns en massa kunskap om livet man inte själv känner till. Ibland kan första steget vara att sätta sig in i något nytt, förstå det, pröva det och sen avgöra nyttan med den kunskapen. Egentligen ganska självklart men ändock så oerhört underskattat tyvärr. Men bra att något av mina svar tycks ha landat i alla fall.
Citera
2006-06-05, 00:13
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Var har du läst om Kropps thetaner? Du säger ta till era egna medel? Vilka medel menar du att JAG har tagit till eftersom du tycks anse att jag har ett ansvar för vad andra gör eller säger? Kan du inte försöka diskutera med MIG och inte ett begrepp hädanefter. Jag tar fullt ansvar för vad jag säger men inte vad andra säger eller har sagt. Deal? Du tycker mitt svar är flummigt? Tråkigt att höra, jag försökte mitt bästa, och frågan är inte helt lätt heller för den delen. Du säger ofta att "Vi" inte besvarar dina frågor. Tycker du bedömer mig orättvist då jag skrivit ganska mycket för att försöka ge dig en bild om vad det handlar om. Om du sen med en axelryckning säger att " Det Låter flummigt" är ju trist, men jag kan inget annat än att försöka, mer kan du heller inte kräva av mig. Vad andra säger har jag inget ansvar för,det får du ta med dom.
Jag får ännu en gång be om ursäkt. Det blir gärna lite förvirrat med alla som är inblandade i disskusionerna. I bland blir det enklare att "baka" ihop er representanter för Scientologin i en klump. Jag måste säga och passa på att tacka, då jag anser att du tillhör kategorin som faktist lämnar svar och svar som går att relatera till. Vad det gäller flummigt, behöver du nödvändigtvis inte ta det som något negativt, utan mer något som för tillfället kanske inte landar klockrent i mitt sinne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in