2006-02-16, 22:01
Medlem
Quorthons avatar
På vilket sätt är denna religion mer knäpp än någon annan?
Citera
2006-02-16, 22:12
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
På vilket sätt är denna religion mer knäpp än någon annan?

teorier om utomjordingar, eget system för att mäta substans i individers kroppar för att rangordna dessa (ju mer substans du har i dig desto värdefullare som människa är du), en direkt fanatisk dyrkan av L Ron Hubbard - deras Jesus (vår sekulariserade tro i Västeuropa och Usa är ju annars indirekt), ett uttalat "vi och dom"-perspektiv som får muselmanernas fanatism att blekna, total isolation från främmande element som du och jag vanliga människor och slutligen bedriver ju kyrkan en intensiv skövling av de hjärntvättade medlemmarnas ekonomiska tillgångar..

Som ekonomisk maktfaktor är organisationen oroväckande.

Det första steget för att omvända en potentiell ny medlem är att inbilla denne att denne är värdelös. (detta görs för att individen ska tappa referens och självbild)
Citera
2006-02-19, 23:58
Medlem
BoyGoneBads avatar
Personligen...

..tycker jag det räcker med L Ron Hubbard's egna ord; Det finns inga pengar att tjäna på kioskdeckare. Vad man skulle göra är att starta en egen religion. Inte direkt citerat, men andemeningen är hans. Annars är det väl som med nästan alla andra pseudoreligioner, enbart till för att göra dom ledande "prästerna" ännu mer rika än dom redan är. Att jämföra med kristendomen och Islam är bara larvigt. Dom ligger ju flera tusen år före när det gäller plundring och utnyttjande. Den gamla tesen religion är opium för folket gäller i allra högsta grad även här. Din fråga om huruvida dessa människor är dumma i hela huvudet kan därför enklast besvaras med; JA
Citera
2006-02-22, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Enligt scientologerna finns det en rymdkejsare som heter XENU.

Xemu.

Citat:
För väldigt länge sedan

75 miljoner år sedan.

Citat:
(Hawaii är en vulkanö och har inte många tusen år på nacken)..

Bah, sen när blev verkligheten relevant för religioner.

Citat:
Eftersom människor inom kyrkan betalar VÄLDIGT mycket pengar till dem så måste de:

1. Antingen vara så jävla dumma i huvudet att de inte ens förtjänar att leva
2. Sitta på en kunskap som vi vanliga dödliga inte gör..

Ingendera.
Första kursen är gratis, och sen blir det dyrare efterhand. När det börjar bli svindyrt är man redan djupt insyltad, och de har hunnit skaffa hållhakar på en.

Det är en farlig fördom att bara idioter sugs in i destruktiva sekter. Farlig, därför att det lurar in normalbegåvade (och ännu smartare) i en falsk trygghet om att de inte kan trilla dit själva.
Citera
2006-02-22, 04:44
Moderator
MondoBizarros avatar
Två inlägg i debatten:

http://www.liquidgeneration.com/content/a55hat.aspx?cid=1492
http://www.zipperfish.net/free/yaafm11.php

Med andra ord, scientologi har till och med mindre med verkligheten att göra än de flesta religioner.
Som påpekats förut: även intelligenta människor kan säkert falla för sånt här under rätt förutsättningar, men innan ni gör det: gör en Google-sökning på "scientology" och läs lite om det hela.

Och när ni gjort det, gör en sökning på "Amway".
Känns nästan lika seriöst och religiöst.

Visst, det kommer säkert påpekas att man inte kan lita helt på Google, men precis som i fallet med "Scamway" så anser jag nog att man kan tro på de flesta av länkarna man hittar.
Citera
2006-02-22, 14:45
Medlem
fnuskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenu

Det är en farlig fördom att bara idioter sugs in i destruktiva sekter. Farlig, därför att det lurar in normalbegåvade (och ännu smartare) i en falsk trygghet om att de inte kan trilla dit själva.

Sektmedlemmar är generellt välutbildad medel-överklass i åldern 15-25 och kännetecknas av känslor av utanförskap under uppväxt och brist på religion rent generellt. Detta skapar en personlighet som har många existensiella frågor, därför ter sig sekten såpass lockande då de tvärsäkert påstår att ha sig svaren, när man har fått in offret så långt så börjar man forma dennas tankegång för att de skall stanna kvar i sekten och inte kunna leva utan den. Och som du säger, det är väldigt farligt att tro att bara idioter hamnar i sekter då galenskaperna hålls i skymundan till en början för att sedan presenteras som sanning i grupp och på det sättet förstärka legitimiteten.

Mer information om vad som kännetecknar sekter och hur man kan hjälpa en anhörig som fastnat i dylikt finns på "Föreningen rädda individen (FRI)"'s hemsida: http://home.swipnet.se/~w-64518/ Och ja jag är medveten om att man kan anse att dom är partiska.
Citera
2006-03-07, 21:51
Medlem
the_bandits avatar
Var kommer dessa ord ifrån? inns det någon SÄKER källa där detta står?
jag var själv kritisk till det men har nu lovat en polare att åtminstone ge det en chans. Kanske inte bli troende själv men försöka förstå.

Så innan jag talar illa om något jag inte vet om så vill jag se säkra källor än några hemsidor som är väldigt vinklade.

jag är alltså inte scientolog själv, bara liiite mer kritisk än vissa här.
Citera
2006-05-09, 12:16
Medlem
Citat:
Eftersom människor inom kyrkan betalar VÄLDIGT mycket pengar till dem så måste de:
Det finns ingen krav att man måsta betala en enda krona som Scientolog.

Citat:
1. Antingen vara så jävla dumma i huvudet att de inte ens förtjänar att leva
2. Sitta på en kunskap som vi vanliga dödliga inte gör..
Eftersom jag är intelligent själv, Scientolog och vet att det finns mycket kunskap i Scientologi som jag har inte sett någon annanstans satsar jag på 2.
Citera
2006-05-09, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
..tycker jag det räcker med L Ron Hubbard's egna ord; Det finns inga pengar att tjäna på kioskdeckare. Vad man skulle göra är att starta en egen religion.
Han tjänade skitmycket pengar på kioskdeckare. Han donerade allt han hade till Scientologi och jobbade heltid med den tills han dog.
Även om man trodde att han startade en religion för att tjäna pengar skulle det vara ganska intressant att se hur det gick till.
Det var så jag resonerade när jag undersökte Scientologi.
Citera
2006-05-09, 18:06
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Att rymdvarelser existerar, är bra mycket mer sannolikt än att "gud" gör det.
Citera
2006-05-09, 21:00
Medlem
Erk Swedes avatar
Intelligent scientolog?

Citat:
Ursprungligen postat av adthelad
Det finns ingen krav att man måsta betala en enda krona som Scientolog.

Eftersom jag är intelligent själv, Scientolog och vet att det finns mycket kunskap i Scientologi som jag har inte sett någon annanstans satsar jag på 2.

Intelligent scientolog?
skulle inte tro det.
har ni läst något av Hubbard?, då blir det ännu bissarare att studera hur "hans" religion är uppbyggd.
Men jämför vi med Islam och man var tvungen att välja,då valde jag scientologin direkt.
Citera
2006-05-10, 16:20
Medlem
Erk Swedes avatar
Ok

Ska försöka var snäll då!!
Scientologin är en modern tolkning av hur världsalltet fungerar,som inte är ett dugg sämre än de tolkningar judendomen,kristendom Islam, hinduism och vad det nu finns för religioner har.
Den är väl också mer jämställd än äldre religioner,men upplägget är ju detsamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in