2021-08-15, 20:39
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isaso
Jag kollade på hela denna video som du nu länkade till på halvskärm parallellt medan jag också studerade annat, och tyckte den var bra (hade inte sett den förut).

Det finns säkert nyanser i dem som gör att den ena videon skulle passa bättre för en del och den andra bättre för andra.

Bara för att säga någonting så lyfte den videon du länkade till också fram boken Self-Analysis (Själv-Analys på svenska), vilket skulle kunna göra denna video till ett bättre val ifall någon är intresserad av Dianetiken och eventuellt av Dianetik-praktiken, men skeptisk till att behöva ta kontakt med faktiska scientologer/Dianetik-utövare för att prova på praktiken...

Utöver det brukar det i Youtube-sammanhang ibland heta att man behöver försöka fånga en tittares intresse inom något i stil med 7 till 30 sekunder, så man skulle kunna titta på de första trettio sekunderna av bägge två och så väljer man den som fångade ens eget intresse bäst (om nu någon av dem gjorde det...)

Ja, fördelen med Självanalys är ju att man inte behöver hjälp av någon annan för att se om det fungerar. Min bror påstår att ett par hundra timmar Självanalys hjälpte honom mycket med hans minne och han skrev sedan en rolig bok om gamla upptåg och roliga situationer från vår ungdom på landet, och mycket av det han skrev där hade jag själv glömt helt men kände igen när han skrev om det, så något hade det troligen hjälpt.
(Eller så hade han helt enkelt bättre minne för detaljer än jag redan innan ...)
Citera
2021-08-16, 11:46
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, fördelen med Självanalys är ju att man inte behöver hjälp av någon annan för att se om det fungerar. Min bror påstår att ett par hundra timmar Självanalys hjälpte honom mycket med hans minne och han skrev sedan en rolig bok om gamla upptåg och roliga situationer från vår ungdom på landet, och mycket av det han skrev där hade jag själv glömt helt men kände igen när han skrev om det, så något hade det troligen hjälpt.
(Eller så hade han helt enkelt bättre minne för detaljer än jag redan innan ...)

En annan fördel är att Självanalys bara innehåller mellan cirka 23 till 27 procent av mängd text (beroende på om man räknar i ord eller antal tecken) jämfört med Dianetik-boken, vilket kan göra den betydligt lättare att ta sig an ifall man är intresserad/nyfiken men tycker att Dianetik-boken känns tung...

Jag känner också själv till personer som sagt att Självanalys märkbart förbättrat deras minne och det kan även gälla personer som inte själva har någon Scientologi-bakgrund...
Citera
2021-08-16, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, du har rätt i att jag blandade ihop båtfärderna. Beror förmodligen på att jag bara sett retuscherade bilder där frun tagits bort och tänkte då att det måste ha varit den fru han påstod att han aldrig hade ("I never had a second wife"). Tydligen hade han ingen första fru heller, bara en tredje ...

Så går det när man skriver utan att tänka efter vad man egentligen skriver.

Att Hubbard som special officer skulle ha haft pistol har jag inte hört tidigare. De är ju, som du skriver, i stort sett bara ordningsvakter och har ingen egentlig polisbefogenhet.

Med det att han tjänade pengar på skrivandet och levde ett hektiskt nattliv så syftar jag nog mest på tiden strax före kriget. Han publicerade 5 böcker och ett trettiotal noveller i eget namn och ytterligare ett sjuttiotal noveller under pseudonymer under en 5-årsperiod före kriget.
Efter kriget gick det inte så bra med något som Hubbard tog sig för att göra, innan han började med Dianetiken och efter ett tag så gick inte det heller så bra.

Det känns inte riktigt rätt att lämna det här att Ordningsvakter eller Hubbard inte har/hade några mer befogenheter än Citizen Arrest! Hubbard har en Bricka 2484 vilket får mig att associera med myndighetsutövning, och således misstänka att han hade vissa polisiära befogenheter som Ordningsvakter har, för att medverka med sin förman Polisen i Sverige för att Upprätthålla den Allmänna Ordningen, Företrädesvis Polislagens 13§ som ger dom befogenhet att avisa-avlägsna eller omhänderta ordningsstörande personer. Eller personer som utgör en fara för sig själv eller andra vid berusning då blir dom Lobbad med stöd av Lagen om omhändertagande av berusade personer! Eller med PL13§ ingripa genom att avvärja en straffbelagd handling, det vill säga ingripa före innan det inner utveckla sig till ett fullbordat brott, exempelvis någon berusad person på deras LOV 3 område är på väg mot bilen så kan dom avvärja det kommande rattfylleriet genom att omhänderta personen, för att skyndsamt överlämnas till deras Förman Polisen!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2021-08-16 kl. 14:59.
Citera
2021-08-16, 14:19
Medlem
Citat:
En annan fördel är att Självanalys bara innehåller mellan cirka 23 till 27 procent av mängd text (beroende på om man räknar i ord eller antal tecken) jämfört med Dianetik-boken, vilket kan göra den betydligt lättare att ta sig an ifall man är intresserad/nyfiken men tycker att Dianetik-boken känns tung...

Jag känner också själv till personer som sagt att Självanalys märkbart förbättrat deras minne och det kan även gälla personer som inte själva har någon Scientologi-bakgrund...

Ja det vore konstigt om man inte minns mer av det förflutna om man lägger ner 200 timmar som Smeso sade, för att komma ihåg! Självanalyslistorna ingår ju i början av Bron till den så kallade Totala Friheten som Andlig Varelse! ARC- Straightwire körde jag några timmar vart gladlynt och fick en mer positiv syn på tillvaron! Jag körde dom själv några gånger också men gav då ingenting nämnvärt! För en trettiofem år sen så var frågorna typ koncentrera dig på lukt, säg mig en gång då du tyckte om någon, säg mig en tidigare gång då du tyckte om någon, återkalla den tidigaste gång du kan då du gillade någon? När jag körde dom själv så irriterade jag mig på varför ska jag koncentrera mig på Lukt, när lukt vanligen är ovidkommande, det är relationen som sådan som var/är det väsentliga! Det gladlynta återgick till det normala vilket borde vara genomsnittet på hur det gått i livet, modifierat av situationen i livet just nu, eller nyligen!

Man tenderar att komma ihåg sånt som man ofta håller på med exempelvis koder som man använder dagligen för att få access någonstans, jämtemot koder som man inte använt på ett tag! Jag har inte sett att självanalyslistorna har förbättrat någonting i en sådan omfattning att omgivningen blir intresserad! Jag menar att en bra produkt säljer sig själv den behöver man inte pracka på, marknadsföring bygger på att göra produkten känd för prospektet, resten gör produkten! Låt oss säga att minnet förbättras av det för att analysatorn lyckas navigera genom en reaktiv dimma och får tag på data som behövs nu!

Man kommer ihåg koder, saker man läst exempelvis brottsbalken och omgivningen, och Vänner Etc märker att man vanligen kommer ihåg sådant dom glömt en hel del utav, Dom skulle bli uppmärksam på det och undrar hur det kommer sig att du minns mer på sista tiden, medans jag inte gör det, hur kommer det sig? Det beror på Scientologin svarar han! Men inget sådant har man sett! Att någon fått ut något av det tvivlar jag inte på, men inte så mycket så att det inspirerar omgivningen och produkten sprider sig själv! Det gjorde Dianetiken i början på femtitalet i USA, men ebbade ut efter något år vilket pekar på att det som uppnåddes var inte bättre än andra självförbättringsläror!

Jag själv har ett väldigt bra minne för jag lägger ner tid på att minnas det förflutna, för att lära mig av min erfarenhet så att jag handskas bättre med livet av idag, så att jag inte gör om samma misstag! Att jag gick på Hubbards idéer medans 99% av Sveriges befolkning inte gjorde det? För det var bara 1% av befolkningen som var med i Sekter då vid tiden! Jag försökte att få andra att gå med men gav upp när jag fick dylika svar som; ”den där kyrkan är ökänd för att lura av folk sina pengar!”
Att jag vart manipulerad kommer inte att hjälpa mig inför nästa Charlatan som vill åt mina pengar och allt jag kan låna eller min arbetskraft!
Då måste jag veta varför jag gick på det så att inte nästa manipulatör kan göra om ett liknade trick på mig! Att jag såg upp till L. Ron Hubbard på Åttiotalet, men ser ner på Den Mytomanen idag är ett bra tecken på att jag hittat svaren varför jag var så lättpåverkad!

Finns det några bevis på att Självanalyslistorna förbättrar minnet bättre än van man kan göra själv genom att under samma tid söka efter svar som man vill ha tag på i det förflutna? Minnet är som en muskel, den måste användas för att fungera bra!
Minnet eller muskler är en färskvara som måste underhållas för att inte förtvina!
Ju större muskler eller bättre minne du vill ha ju mer måste du träna!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2021-08-16 kl. 14:30.
Citera
2021-08-16, 19:06
Medlem
Min känsla var tydligen rätt att L. Ron Hubbards Bricka 2484 innebar Myndighetsutövning, det vill säga att han hade vissa Polisiära befogenheter!
Och att det är analogt, det vill säga en Ordningsvakt kan vara anställd på ett Auktoriserat Bevakningsföretag typ Securitas, och vara förordnad Av Polismyndigheten för att medverka med polisen för att upprätthålla den Allmänna Ordningen på ett LOV3 område, och Hubbard anställd av Metropolitan Detective Agency, men Licenserad eller Förordnad av LAPD Los Angeles Police Departement!
Historikern Cris Owen som har skrivit en kritisk artikel om Hubbard som Krigshjälte, har skrivit detta nedanför till Hubbards fördel vilket ger stor trovärdighet eftersom han ifrågasätter Hubbard när det är möjligt! Det i svartstil är helt avgörande, det går inte att få till annat än myndighetsutövning!!

Citat:
The Metropolitan Detective Agency was founded in Monterey, California in 1936 and still operates today. Like a number of other private security companies, it provided patrol and guard services to the City of Los Angeles and business associations in particular districts. The LAPD has long had one of the lowest ratios of police personnel to population served of any American city, despite being one of the largest police departments in the country. Special Officers are still used to supplement law enforcement personnel in the city. They wear caps, badges and uniforms (in gray rather than police blue) and can carry firearms. According to the City of Los Angeles…

A Special Officer is a sworn peace officer, authorized to carry a firearm who enforces federal and state regulations, City of Los Angeles ordinances, and security, traffic, and safety rules and regulations; engages in law enforcement activities , including uniformed foot, vehicle, bicycle patrol and plainclothes assignments, arrest, and report writing at the Department of General Services; provides information to the public regarding locations and operations of the Department; engages in hazardous materials enforcement; and does related work.
https://tonyortega.org/2017/10/30/scientology-founder-l-ron-hubbard-as-a-cop-in-los-angeles-whats-the-real-truth/
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2021-08-16 kl. 19:12.
Citera
2021-08-17, 12:21
Medlem
isasos avatar
Ser att PeterSoderqvist kommit tillbaka in i tråden, och det ger ju viss ytterligare motivation att plocka upp lite av tråden där jag själv var ifrån ett tag...

Däremot kommer jag förmodligen att vara rätt upptagen stora delar av den närmsta tiden, så kanske jag inte kommer att gå alltför för djupt in i inlägg som ligger några veckor tillbaka i tiden men kan åtminstone nämna detta, så ser vi sedan vart tråden tar vägen:

---

Om Hubbard som författare: Ett faktum som väl ändå får ses som någorlunda anmärkningsvärt är att han faktiskt innehar världsrekordet för "Most published works by one author" enligt Guinness rekordbok (https://www.guinnessworldrecords.com/world-records/most-published-works-by-one-author)

Dessutom tillskrivs han eller har historiskt tillskrivits (vet inte dagsaktuell status) ett eller två övriga rekord, även om dessa inte är Hubbards eget prestation i direkt bemärkelse, utan Scientologi-kyrkans utifrån att de har publicerat hans verk i andra format och på olika språk.

Utifrån detta är det nog inte så svårt att föreställa sig att han åtminstone tjänat en del på sitt författarskap...

---

Om Hubbard som musiker: Här är det nog mer eller mindre tal om interna Scientologi-angelägenheter, och utöver Space Jazz som nämndes skall han även ha skrivit text och musik till albumet "The Music Of Scientology: 'The Road To Freedom'":

https://www.youtube.com/watch?v=ncdvz6IdwPU
https://www.youtube.com/watch?v=qP4ZxoaDMwU

"Kronjuvelen" bland låtarna på albumet är väl när Hubbard sjunger själv i sista låten på albumet:

https://www.youtube.com/watch?v=ZpTUhN__FRk
Citera
2021-08-17, 18:36
Medlem
L. Ron Hubbard har skrivit 1084 publicerade verk är världsrekord, men det säger inget om kvalitén!
Kyrkan hade såld över 90 miljoner av hans böcker upp till 1985, ett dussin böcker på Best-Sellers Listan, och Dianetik Boken 100 veckor på raken på Best-Sellers Listan! Men vilka köper böckerna?

Time Scientology The Cult of Greed!
Critics pan most of Hubbard's books as unreadable, while defectors claim that church insiders are sometimes the real authors. Even so, Scientology has sent out armies of its followers to buy the group's books at such major chains as B. Dalton's and Waldenbooks to sustain the illusion of a best-selling author. A former Dalton's manager says that some books arrived in his store with the chain's price stickers already on them, suggesting that copies are being recycled. Scientology claims that sales of Hubbard books now top 90 million worldwide. The scheme, set up to gain converts and credibility, is coupled with a radio and TV advertising campaign virtually un- paralleled in the book industry
https://www.xenu.net/archive/media/time910605.html

Hur många är sugen på att köpa Hubbards Pulpfiktion och Science fiction böcker från 30 talet idag?
Eller från åttiotalet Battlefield Earth och Mission Earth, eller Dianetikboken från 1950?

Issaso jag har sett din Facebook, det finns ingen Scientologi där som är tillgängligt för allmänheten! Men ett klipp finns där då du förkunnar det kristna budskapet! En bild på dig där du är kortklippt i kostym påminner väldigt mycket om en Frikyrkopastor som förkunnar det kristna budskapet! Dags att mynta ett nytt ord från mångsysslare till Mångtroende, Livet verkar ha fler infallsvinklar än ett!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2021-08-17 kl. 18:44.
Citera
2021-08-19, 21:59
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Självanalyslistorna ingår ju i början av Bron till den så kallade Totala Friheten som Andlig Varelse!

Jo, Självanalys räknas ju som en av Scientologins (eller Dianetikens) grundläggande böcker, och de grundläggande böckerna räknades när jag var aktiv hos Scientologi-kyrkan som ett av introduktionsstegen, och stegen därefter var oftast att göra någon relativt billig introduktionstjänst eller introduktionskurs.

Citat:
ARC- Straightwire körde jag några timmar vart gladlynt och fick en mer positiv syn på tillvaron! Jag körde dom själv några gånger också men gav då ingenting nämnvärt! För en trettiofem år sen så var frågorna typ koncentrera dig på lukt, säg mig en gång då du tyckte om någon, säg mig en tidigare gång då du tyckte om någon, återkalla den tidigaste gång du kan då du gillade någon? När jag körde dom själv så irriterade jag mig på varför ska jag koncentrera mig på Lukt, när lukt vanligen är ovidkommande, det är relationen som sådan som var/är det väsentliga! Det gladlynta återgick till det normala vilket borde vara genomsnittet på hur det gått i livet, modifierat av situationen i livet just nu, eller nyligen!

Även om det kanske inte skulle spela så stor roll för just dig, så vill jag ändå försöka att inte utvärdera alltför kring din utsaga här...även om det kanske inte var så relevant just för dig att man specifikt frågade om lukt, så skulle det åtminstone potentiellt sett kunna hända att just det att fokusera på lukt blir det som hjälper någon annan att upptäcka någonting som denne hittills förbisett i och kring sitt förflutna.

Sedan är det ju i stor utsträckning tyvärr så som du säger att även om man antingen genom Scientologi-praktik eller på något annat vis uppnår ett tillstånd där man på egen hand lyckas känna sig mer gladlynt än vanligt, så finns det ju ofta risken att man när man konfronteras med annat i tillvaron också kommer i kontakt med sådant som får en att känna sig mindre gladlynt.

Förhoppningsvis gjorde då det att man ändå kunde känna sig gladlynt att man trots allt lyckades utöva ett lite mer positivt inflytande än vad man skulle gjort annars, och kul att ditt körande av ARC-Straightwire ändå fick dig att känna dig gladlynt ett tag!

Citat:
Man tenderar att komma ihåg sånt som man ofta håller på med exempelvis koder som man använder dagligen för att få access någonstans, jämtemot koder som man inte använt på ett tag!

Så är det ju förstås, och jag vill inte på något sätt få det till att det skulle räcka med att köra Självanalys och så skulle man därefter inte behöva anstränga sig för att försöka komma ihåg saker på andra sätt.

Citat:
Jag har inte sett att självanalyslistorna har förbättrat någonting i en sådan omfattning att omgivningen blir intresserad! Jag menar att en bra produkt säljer sig själv den behöver man inte pracka på, marknadsföring bygger på att göra produkten känd för prospektet, resten gör produkten!

Detta håller jag ju med om i stor utsträckning, även om det utifrån att Scientologin är ett ganska omstritt ämne då för mig framstår för mig som att det kan vara passande att lyfta fram att det finns en bok som Självanalys inom ämnet, vars anspråk är att man skall kunna läsa boken hemma och prova på dess praktik utan att behöva komma i kontakt med någon utövare och därefter får personen själv dra sina egna slutsatser.

Citat:
Låt oss säga att minnet förbättras av det för att analysatorn lyckas navigera genom en reaktiv dimma och får tag på data som behövs nu!

Man kommer ihåg koder, saker man läst exempelvis brottsbalken och omgivningen, och Vänner Etc märker att man vanligen kommer ihåg sådant dom glömt en hel del utav, Dom skulle bli uppmärksam på det och undrar hur det kommer sig att du minns mer på sista tiden, medans jag inte gör det, hur kommer det sig? Det beror på Scientologin svarar han! Men inget sådant har man sett!

Jag anser mig själv ha ett bra minne, och får även en hel del yttre bekräftelser på det, och jag påtalar gärna min upplevelse av Scientologins betydelse i detta. Att det däremot i allmänna breda lager inte påtalas sådant i sådan utsträckning att jag själv känner till det stämmer ju förstås.

Citat:
Att någon fått ut något av det tvivlar jag inte på, men inte så mycket så att det inspirerar omgivningen och produkten sprider sig själv! Det gjorde Dianetiken i början på femtitalet i USA, men ebbade ut efter något år vilket pekar på att det som uppnåddes var inte bättre än andra självförbättringsläror!

Som självhjälpsbok står väl sig Dianetik-boken historiskt riktigt bra ifråga om försäljningssiffror, även om man räknar bort bulvanköp, men helt klart verkar det stämma att det allmänna intresset för ämnet Scientologi som helhet får sägas vara ganska så lågt.

Citat:
Finns det några bevis på att Självanalyslistorna förbättrar minnet bättre än van man kan göra själv genom att under samma tid söka efter svar som man vill ha tag på i det förflutna?

Jag tänker mig själv att detta i mångt och mycket är upp till den intresserade individen att pröva. Boken är inte alltför tjock och utifrån bokens eget anspråk bör en första utvärdering kunna göras efter att ha använt den ungefär en timme om dagen under två veckors tid.

Citat:
Minnet är som en muskel, den måste användas för att fungera bra! Minnet eller muskler är en färskvara som måste underhållas för att inte förtvina! Ju större muskler eller bättre minne du vill ha ju mer måste du träna!

Detta håller jag med om och det visar sig till exempel i praktiken genom att det finns idématerial som jag själv tidigare läst och då läser om och övar mig på med jämna mellanrum, och jag tycker inte själv att ett sådant synsätt på något sätt går emot det som presenteras i Självanalys eller andra Dianetik- och Scientologiböcker utan snarare tycker jag i mångt och mycket att synsättet faktiskt blir bekräftat.
Citera
2021-08-19, 22:00
Medlem
isasos avatar
Citat:
L. Ron Hubbard har skrivit 1084 publicerade verk är världsrekord, men det säger inget om kvalitén!

Poängen är väl mångt och mycket att kvalitén åtminstone var tillräckligt bra för att kunna bli utgivna och att de åtminstone sålde tillräckligt bra för att det skulle vara värt att fortsätta skriva och ge ut nya böcker...

Citat:
Kyrkan hade såld över 90 miljoner av hans böcker upp till 1985, ett dussin böcker på Best-Sellers Listan, och Dianetik Boken 100 veckor på raken på Best-Sellers Listan! Men vilka köper böckerna?

Utan att ha följt din länk, så har jag väl redan mer eller mindre utifrån tidigare kännedom utgått ifrån att det var bulvaner ifrån Scientologi-kyrkan som köpt en betydande del, och mycket möjligt till och med huvuddelen av de Scientologi- och Dianetikböcker som sålts utanför Scientologi-kyrkans direkta försäljning av böckerna.

Jag vet att man på Scientologi-kyrkans flyers runt 2010 presenterade Dianetik-boken som att den sålt i 18 miljoner exemplar, samtidigt som man på Wikipedia (såsom de relaterade artiklarna såg ut då) kunde läsa att vissa anspråk gjorde gällande att boken sålt i 90 miljoner exemplar. Det gjorde att jag själv utgått att den faktiskt skulle kunna ha sålt i 18 miljoner exemplar, även om jag antar att siffrorna blir lite svårmätta för försäljning som skett i Scientologi-kyrkans egen regi.

18 miljoner sålda exemplar skulle ändå göra att boken kvalade in på denna lista, om än inte på någon av de första platserna: https://www.projectboldlife.com/health/top-15-best-selling-self-help-books/?cn-reloaded=1

(Sedan känner jag i sammanhanget i övrigt Scientologer som också talar väl om Napoleon Hill och det ena intresset behöver inte på något sätt utesluta det andra)...

Citat:
Hur många är sugen på att köpa Hubbards Pulpfiktion och Science fiction böcker från 30 talet idag? Eller från åttiotalet Battlefield Earth och Mission Earth, eller Dianetikboken från 1950?

Den av dig nämnda skönlitteraturen är nog i praktiken huvudsakligen en angelägenhet för faktiska scientologer. Detta är sådant som jag själv skulle kunna tänka mig att läsa, men som jag i praktiken inte nödvändigtvis faktiskt kommer att läsa eftersom jag redan har ganska mycket annat som jag skulle vilja få läst.

Dianetik-boken vill åtminstone jag rent personligen allmänt rekommendera folk att läsa, men i många fall behöver den inte nödvändigtvis vara den bok som man borde börja med, eftersom den i åtminstone en del avseenden skulle komma att kännas en hel del föråldrad, samtidigt som det fortfarande ändå finns grundprinciper i den som jag själv skulle anse har giltighet.

Citat:
Issaso jag har sett din Facebook, det finns ingen Scientologi där som är tillgängligt för allmänheten! Men ett klipp finns där då du förkunnar det kristna budskapet! En bild på dig där du är kortklippt i kostym påminner väldigt mycket om en Frikyrkopastor som förkunnar det kristna budskapet! Dags att mynta ett nytt ord från mångsysslare till Mångtroende, Livet verkar ha fler infallsvinklar än ett!

Ja, då antingen har du eller har haft gemensamma Facebook-vänner till mig (eftersom min inställning är att vänners vänner kan se mina inlägg) eller så har du sett min profil inloggad på någon annans konto.

Däremot baserar du antagligen inte ditt uttalade på den allra mest närliggande tiden då jag inte i dagsläget delar något klipp där jag förkunnar ett kristet budskap, även om jag har gjort det vid åtminstone två tidigare tillfällen. (Vid de tillfällena använde jag Facebooks vänlistefunktion för att dela detta till Facebook-vänner som jag uppfattar som kristna, så antagligen är vår gemensamma Facebook-vän någon som jag uppfattat som kristen).

Ifråga om den bild som du talar om så var det just den bilden som jag även använde i beskuren form som profilbild här på Facebook. Att ha en bild som föreställde mig (eller min kropp om vi skall vara detaljerade utifrån ett Scientologi-perspektiv) här valde jag att ha för att matcha andras grad av offentlighet i denna tråd som förekom i det tillfället.

Bilden tog jag själv med egen mobilkamera med avsikt att ge viss tillfällig högtidlighet åt ett visst sammanhang, och satte den som tillfällig profilbild på Facebook, och då fick den flest likes där av alla bilder som jag postat och även en hel del positiva kommenterar, så jag valde utifrån ett Scientologi-perspektiv att se den som en "upstat-bild", men större innebörder än så har jag inte lagt i bilden...

Jag betraktar mig själv i relativt stor bemärkelse som en mångsysslare utifrån att jag ändå har ganska omfattande översiktlig kunskap inom en någorlunda stor mängd ämnesområden, däremot är antal områden som jag verkligen är specialiserad inom en hel del färre.

Ifråga om att vara "Mångtroende" så betraktar jag inte nödvändigtvis Scientologin som en tro, utan som tankeverktyg och praktiska metoder att utforska mitt förflutna samt för att förhålla mig till min aktuella tillvaro. Utöver det har jag varit intresserad av det allra mesta som har med andlighet och religion att göra, men i undersökandet av olika religiösa praktiker kommer man ofta till en punkt där utövarna av den aktuella praktiken börjar förvänta sig att man skall se just deras religion som den enda som man bör ägna sig åt om man skall fortsätta att vara aktiv (men inte alltid nödvändigtvis som den enda rätta), och då blir det oftast svårt att komma vidare även om man själv gärna skulle fortsätta att hålla kontakten med utövarna...

I just denna tråd och när jag t.ex. umgås med personer som själva uttalat anser sig vara scientologer så är det Scientologi-perspektivet som jag fokuserar på, men detta hindrar inte på något sätt att jag även deltar i en mängd olika sammanhang där det i praktiken inte finns något uttalat Scientologi-perspektiv överhuvudtaget, och då utgår jag istället ifrån vad jag råkar ha som mest gemensamt med de personerna och sammanhangen som inte har med Scientologi att göra.
Citera
2021-08-20, 02:36
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Poängen är väl mångt och mycket att kvalitén åtminstone var tillräckligt bra för att kunna bli utgivna och att de åtminstone sålde tillräckligt bra för att det skulle vara värt att fortsätta skriva och ge ut nya böcker...

Före kriget och under en kort tid efter kriget var det sant, men huvuddelen av hans publikationer har publicerats under eget förlag, vilket ju innebär att det inte fanns något kvalitetskrav.

Siffrorna för dianetikboken är uppblåsta på flera sätt. Bridge Publications (scientologikyrkans utgivare i USA) sysslade till exempel med att sälja böcker till bokhandlar och sedan skickade de dit scientologer som köpte böckerna och lämnade in dem till Bridge Publications för att börja om igen från början. Syftet med det var att få upp boken på NY Times bästsäljarlista på nytt och det lyckades man med.
Sedan dess har det även skett flera kampanjer att köpa paket om t.ex. 10 böcker och många som sedan lämnat scientologin har rapporterat att de aldrig ens öppnat kartongerna.

I Göteborg fanns det under 1980-talet flera tusen gamla pocketböcker som ingen ville köpa, men en ny uppdaterad version skulle komma ut, så de såldes låda för låda för 100 kr lådan eftersom orgen inte fick slänga dem (om de som köpte lådorna sedan använde böckerna för att dela ut till släkten eller som kaffeved eller kompost på tomten vet jag inte).
Citera
2021-08-24, 19:23
Medlem
Rebali179s avatar
Laura Prepon: ”Jag utövar inte längre scientologi”
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/rE8kXw/laura-prepon-jag-utovar-inte-langre-scientologi
Citera
2021-11-08, 21:26
Medlem
flaess avatar
P1 Dokumentär: Flykten från Scientologerna

https://sverigesradio.se/avsnitt/flykten-fran-scientologerna

Citat:
Mariette Lindstein jobbar i scientologernas elitorganisation i Los Angeles i 20 år. Men det börjar kännas mer och mer som ett fängelse och en dag bestämmer hon sig för att riskera allt och fly.

Alla scientologer på högkvarteret bär uniform. Den är inspirerad av marinen och har gradbeteckningar på axlarna som visar vilken nivå medlemmarna har.

Mariette är uppfylld av läran och fascineras av hur målinriktade alla på basen är. Hon känner att hon är på helt rätt plats i livet.

Åren går men så plötsligt händer det något. Och Mariette ser ingen annan utväg än att ta sig därifrån. Men att fly från scientologernas internationella högkvarter innebär stora risker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in