Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Soderqvist1: Kan Dianetiken överleva en närmare granskning?
L. Ron Hubbard utgav sin bok Dianetik den moderna vetenskapen on mental hälsa 1950, om den är en modern vetenskap så borde den utgöra en hörnsten i dom kognitiva vetenskaperna, men både du och jag vet att Dianetiken inte gör det utan Hubbard ligger i konflikt med psykiatrin men det gör inte ”the computational Theory of Mind” som är just en sådan hörnsten. Det bevisar att Hubbard ljuger och uppenbarligen utnyttjar vetenskapens goda namn för att få sälja sitt hopkok!
Vidare så framgår det i boken att Hubbard är en ingenjör som har bedrivit vetenskaplig forskning inom sinnet på 273 personer med olika mentala manifestationer varpå några nådde fram till Clear och resten endast release i någon utsträckning. Han säger att det är en milstolpe för människan om den inte överträffar upptäckten av pilbågen och hjulet så är den fullt jämförbar. Det är lika stort avstånd mellan en Clear och en normal person, som det är mellan en normal person och en mentalpatient på ett mentalsjukhus. En Clear har fotografiskt minne och är näst intill Immun mot bakterier och virus. Dessa fenomen är gemensamma för alla som har uppnått tillståndet Clear. Han har inga referenser till sina forskningsrön så andra vetenskapsmän kan göra om experimenten och se om det är möjligt att upprepa resultaten vilken är ett nödvändigt krav för att kallas för vetenskap. Han borde rimligen ha dessa referenser med tanke på vilken framgång det vore för vetenskapen och för honom själv för han skulle få Nobel Pris för sina upptäckter. Man han är ingen ingenjör för han vart underkänd med bottenbetyg på det universitet han har uppgivit att han fått sin utbildning på.
Hubbards Teori om det reaktiva sinnet är inte heller så svårt att motbevisa för han påstår att det inte kan differentiera om det vore sant så skulle sinnet i fråga bli restimulerat av alla restimultorer och alla engram aktiveras eftersom det reaktiva sinnet inte kan differentiera mellan olika objekt, allt är likadant. Han kallar uträkningen för A = A vilket är konstigt med tanke på att inom formel matematik, eller logik så är det sant för formeln säger att det som finns på vänster sida om likhetstecknet är identisk med det som finns på den högra sidan. Men med eftertanke så är det inte så konstigt för han var ju underkänd i matematik och kände förmodligen inte till det.
Dianetiken har prövats på universitet i New York 1953 för att se om intelligensen ökar som Hubbard har sagt. Dianetik boken Definierar en Auditör som en som har läst boken och förstått den, och kan tillämpa processerna som finns där. Men universitetet har gjort definitionen mer rigorös till att betyda; En Auditör är någon som är utbildad på Hubbards Vägledningscenter och är certifierad där.
http://www.xenu.net/archive/fischer/
Allt ovan visar att Dianetiken är någonting mer trivialt än vad Hubbard har påstått. Tidningarna i USA i början på femtitalet kallade Dianetiken för; ”Poor man’s therapy in laymen hands” den beskrivningen ligger inte långt bort från sanningen!
Hubbard skrev boken 1950, efter att enbart ha testat metoden på några hundra personer.
När boken skrevs fanns det ännu ingen som faktiskt uppnått tillståndet Clear, så Hubbard försökte, baserat på de resultat han sett, att beskriva hur en person skulle vara som Clear. Men han var lite väl optimistisk i sin bedömning av resultatet. Vad några hade uppnått visade sig senare inte kunna uppnås av alla.
Han skrev inte ”fotografiskt minne”, han skrev ”fotografiskt återkallande av händelser”. Dvs att händelserna syns tydligt i minnet när man återkallar dem, inte att man kan titta på en sida med matematiska tal och sen skriva ner dem igen exakt någon vecka senare. Det handlar om att se tydligt vad som finns registrerat i minnet, inte att kunna registrera vad som helst som ett foto i minnet.
Hubbard skrev heller inte att en Clear är ”näst intill immun mot bakterier och virus”, som du påstår. Han skrev:
”In pathology, the germ, bent on its purpose, acts as a suppressor to the survival dynamic of the human species.
How serious this suppressor is in the absence of engram suppression in the human has not been determined; enough data exists to indicate that a human individual with his potential in the fourth zone is not, apparently, very subject to disease: the common cold, for instance, if it is a virus or not, passes him by; chronic infections are absent. What antibodies have to do with this or what this factor is, is yet another question. But it remains that a clear is not easily made ill.”
Själv vet jag av erfarenhet att de som verkligen är Clear sällan är sjuka. Själv är jag bara ”nästan clear” och jag har inte haft någon sjukfrånvaro från jobbet på flera år. Jag kommer inte ens ihåg riktigt när jag var sjuk senast, men det måste vara mer än 4 år sedan eftersom jag bodde på annan ort då och jag har bott där jag nu bor i nästan 4 år. Den gången berodde det på att jag hade ätit salmonellasmittad mat. Förkylning har jag inte haft sedan förra seklet någon gång. Om du åker till Köpenhamn någon gång så kan du, om du har lust, stoppa någon Sea Org-medlem på gatan och fråga honom/henne om hur det är med sjukfrånvaron inom Sea Org. De flesta kommer att sannolikt att säga att de inte har haft någon sjukfrånvaro på flera år.
Och, jo, andra vetenskapsmän kan göra om experimenten och se om det är möjligt att upprepa resultaten. Det är bara att göra så som det står i boken i ett par hundra timmar. Inte svårare än så. Fisher-studien använde bara 18 respektive 36 timmar på 8 personer i varje grupp, och dessutom med utgångspunkt från personer som redan hade problem (dvs kräver mer tid innan resultat kan uppnås på grund av att mycket behöver skrapas av på ytan innan man kan gå på djupet och få resultat). Det är alltså inte någon allvarlig studie, utan ett slarvjobb, visserligen utfört på ett universitet, men ändå ett slarvjobb.
När det gäller Hubbards matematiska formel A = A för det reaktiva sinnet så handlar det för det första om ”Anything = Anything”, förkortat till ”A = A”, variabeln ”A” kan alltså vara vad som helst, ungefär som ett slumptal. Och ett slumptal är mycket sällan lika med ett annat slumptal. det skrevs A = A eftersom det är så som det reaktiva sinnet ser det, alltså att det är lika, trots att det första a-et är en häst och det andra a-et är rinnande vatten. Hela avsikten med formeln är alltså hur den ses sett från det reaktiva sinnet. A = A, oavsett vad dessa båda A är. Det finns ingen annan variabel än A, men A är inte någon konstant.