Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Angående fru Cook, har du någon insiderinfo på reaktionerna kring detta? Hur tror du att du skulle ha reagerat då du själv var aktiv?
Nej, någon egen insider-information har jag inte eftersom jag inte längre är på insidan, men hade jag sett något sådant meddelande medan jag fortfarande var inne så hade jag sett att hon har rätt (men det är ju också därför att jag redan såg det själv som jag inte längre är med i kyrkan).
Jag har hört från andra håll att det finns ganska många som håller med, men desto fler som automatiskt tänker "kritik beror på overtar" och slutar att läsa. Att det kan finnas något sådant som berättigad kritik har de inte fattat, dvs att kritik i sig inte är tecken på overtar utan att det är obefogad kritik som är ett tecken på att någon har gjort något som h@n inte borde ha gjort.
Intressant att när någon inom kyrkan försöker åtgärda fel genom att påpeka vad Hubbard har sagt så kallar kyrkan henne för "squirrel" [någon som ändrar Hubbards teknologi] och avfälling, när hon uttryckligen säger sig vara aktiv inom kyrkan och att hon värnar om att just Hubbards skrifter ska användas. Men, i och med att kyrkan går ut och kallar henne för squirrel så vågar ingen mesig kyrkogående som hunsats till underdånigt ja-sägande att titta på det meddelandet.
Och uppvaknandet ur det hunsade tillståndet (som är det raka motsatta till verklig scientologi) kan inte ske direkt, det är en gradvis process. Den första reaktionen är alltid ett förnekande, sen kan det börja smyga in ett naggande tvivel, sen kan personen börja titta efter och till slut faktiskt se att det stämmer. Den processen kan ta några dagar, några veckor eller några månader. Det är bara de som redan har en gnutta tvivel som kan ta till sig meddelandet direkt, eftersom de då är beredda att titta efter.
Det är resultatet av omvänd scientologi. Dvs. att scientologin har använts till att skapa fogliga robotar snarare än livskraftiga individer med egen fri vilja.
Miscavige har hållit på länge med det, och har gjort det steg för steg så att det inte skulle märkas. Först ändrade han kursuppläggningen så att det skulle ta längre tid att skapa auditörer (han lade till kurs efter kurs som måste göras först, så att det blev dyrare och svårare att bli auditör). Sen ändrade han definitionen på en flytande nål, så att auditeringen blev svårare att göra korrekt. Det ledde till att processerna kördes för länge, vilket enligt Hubbard har följande effekt:
"An overrun flow eventually winds up with unconsciousness, and that would wind up to hypnotism. Hypnotism is the state of being under the duress of another’s command."
Att fortsätta med samma process efter att den har slutat fungera leder alltså till en hypnotisk effekt, och för att kunna skapa det på alla (även de som gjort OT-nivåerna) så förklarade Miscavige att ingen aldrig egentligen hade uppnått tillståndet Clear och att alla därför behövde börja om igen med Clear-processer (vilket alltså blir "overrun"). Och sen, för att helst driva hem den punkten så påstod han att ingen egentligen avslutat objektiva processer (nivå I på bron) och att det krävs minst 100 timmars objektiva processer för alla. Det sistnämnda är kronan på verket eftersom de allra flesta klarar det på 15 till 20 timmar, resten av tiden är alltså enbart till för att skapa fogliga lamm som lyder order. Tänk dig själv att i minst 80 timmar ha gjort något som man egentligen inte vill göra längre, då blir man nog ganska foglig till slut.
Sen har vi det där med scientologikyrkorna. Miscavige har dödat dem också genom att göra tvärtemot vad Hubbard sagt. Hubbard säger uttryckligen att en scientologikyrka ska vara hemtrevlig och absolut INTE extravagant. Resultatet är att Miscavige vill göra om varje scientologikyrka till ett lyxigt mausoleum. Hubbard har sagt att allt ska betalas med kyrkans tjänster och att varken kyrkorna eller de som går dit ska ta några lån, och han påpekar tydligt att om en kyrka börjar anordna lotterier, grillfester och annat för att få in pengar så är de på fel spår. Miscaviges svar på det är att be alla ta lån och inteckna sina hus upp till taket för att betala för det mausoleum som ska byggas, och att detta ska anordnas genom grillfester, lotterier och annat som Hubbard uttryckligen förbjudit. (Och det där med lån var ju ett stort problem i Sverige redan på åttiotalet, så i Sverige är det inget nytt att det skapar problem att ta lån.)
Och Miscavige kallar alltså Debbie Cook för en squirrel därför att hon påpekar att kyrkan inte följer Hubbards skrifter. Och de trogna överkörda lammen följer vargens anvisningar ...