2020-06-30, 21:53
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isaso
Jag ser att flertalet av mina inlägg tagits bort, och det besvärar mig inte på det rent personliga planet, mer än att jag ville peka på att utifrån hur Jon Atack citerade i sina artiklar (som nu ändå är två år och sju år gamla, och det är hans förhållningssätt i dagsläget som är mest relevant), så utesluter han en hel del data ifrån de bulletiner och brev som han citerar ifrån, och ifråga om citat ifrån böcker tas stora mängder information ur sin kontext.

Vidare kommenterar Atack, vilket mina referenser belyste, ibland på ett sätt som går väldigt mycket emot vad Scientologin som helhet säger, men att det kan framstå som att Atack i viss utsträckning har rätt vid ett ytligare studium. Man kan behöva kunna en hel del referenser för att kunna se en del av dessa förekomster, och ett lättare sätt att ärligt försöka utvärdera ämnet vore att läsa någon eller några av de grundläggande böcker som relaterar som mest kring ämnet som aktualiserats.

För en person som har en del Scientologi-erfarenhet och tillgång till tillräckligt mycket Scientologi-material skulle det vid minsta lilla tveksamhet kring en citering eller en kommentar vara bäst att själv kolla upp de faktiska referenserna i deras helhet, samt det sammanhang som ursprungsmaterialet förekommer inom.

Ibland kan det däremot vara så att man faktiskt bara vill peka på ett mindre stycke i ett policy-brev eller en bulletin, och om hela dokumentet är någorlunda långt, så kan det bli lite omständigt att be personen läsa hela dokumenten, men det vore fortfarande en bra rutin att personen åtminstone var beredd att göra det, och i övrigt kan vi "för säkerhets skull" kalla allt annat jag jag skriver i ämnet än direkta hänvisningar till källmaterial i sitt sammanhang för mina åsikter kring ämnet.

Detta policy-brev som du påtalade gavs då ut 14 februari 1965 och blev re-issued 7 juni 1967, ytterligare Scientologi-data har framkommit efter detta.

Utifrån Scientologi-axiom 58...:

eller att jämföra tonnivåerna 3,5 och 3,0 i tabell S. - Ethics Level i Science of Survival:

och utifrån följande referens...:

...så måste det ju i många fall vara mer relevant att lyssna på vad en Klass XII-auditör har att säga om Scientologin än att försöka använda sig av obskyr policy-referens av slaget "minor policy".

OEC 7 har till exempel en del policy-brev som främst rör skötseln av Saint Hill, och ibland även Hubbards privatsfär. Dessa har fortfarande sina poänger att studera, om inte annat kan man lära sig saker som kan vara till nytta för skötseln även av annan egendom, och man kan lära sig om betydelsen av att få insistera på att ens personliga egendom blir tillvaratagen väl när man är i en chefsposition.

Ifråga om Klass XII-referenser finns det väl ändå sådan som har potential att i någon utsträckning lägga till minsta lilla till studier som i grunden utgår ifrån Hubbards verk?

Frågan när man hänvisar till källmaterial, vilken sammanställning av källmaterialet skall man använda då?

De nya röda volymerna innehåller material (Cramming series) som inte finns i de äldre, och inte verkade kunna hittas i Scientologi-kyrkans tillgängliga referensmaterial så sent som 2019 heller. Vilken ställning har Scientology Policy Directives när de inte finns hänvisade till i ursprunglig policy? Hur skall man förhålla sig till internet-relaterad Scientologi-kommunikation, då förutsättningarna där är annorlunda än 1950- till 1980-talets distanskommunikation?

Min poäng är i vilket fall är att jag själv inte skulle säga att något som helst material inom Scientologin är upphävt (annat än när t.ex. nya policybrev uttryckligen "cancels" gamla), men ifråga om att hänvisa till material kommer man utifrån att välja hur man skall hänvisa att ge någon slags betoning på relativa viktigheter och relativ workability i materialet i förhållande till annat material.

Olika guider till materialet ger andra betoningar på grundläggande böcker att välja i förhållande till de policy-brev som finns kring vilka böcker man skall sälja, samtidigt som dessa policy-brev då förstås bara kan ta hänsyn till material som faktiskt fanns tillgängligt då.

Ifråga om att testa någons kunskaper genom s.k. stjärnmärkta utcheckningar (star-rate checkouts) där studenten måste ha 100% rätt för att bli godkänd, så antar jag att det knappast kommer att anses rimligt att kolla 100%-ig förståelse över internet, och en person som kan resonera riktigt väl kring något område av Scientologin kan väl fortfarande på sin höjd som bäst liknas vid en person som uppvisa brevkurs-liknande kunskaper i området.

Utifrån vad jag skrev förut om att jag åtminstone försöker att skriva så att det som jag skriver skulle kunna bli till nytta för helt nya personer som uppriktigt vill försöka sätta sig in i ämnet, så heter det i OEC 6:

...och eftersom det väl får sägas vara nästintill omöjligt att kolla punkt 2. i en diskussionstråd på internet, inte minst för att OEC 6 innehåller policy-brev som skall checkas ut star-rate, så kommer man i praktiken inte kunna lita på att Scientologi-kunskaperna hos någon person som diskuterar på internet är tillräckligt goda för kunna introducera nya personer till ämnet.

Jag har läst både hela gamla OEC 6 och nya OEC 6, vilket i bästa fall kan synas att jag har kunskaperna där zero-rated (att man bara bryr sig om att kolla att jag faktiskt har läst materialet och har en allmän förståelse av det), men för att kunna räkna med att någon uppfyller ovanstående kriterier måste man kunna veta att personen har gjort utcheckningar på delar av materialet där det krävdes att denne svarade 100% rätt.

Angående punkt 3., så skall personen uppvisa följande:

Uppvisar personen inte detta finns det också stor risk att denne inte kommer att kunna presentera ämnet Scientologi tillräckligt väl för en person som är ny till det.

I övrigt heter jag inte Helge i något av mina namn, så om du utgår ifrån att jag skulle vara någon du som vet vem det är vid namn Helge, så kan jag meddela dig att detta inte stämmer.

För det första så vill jag påpeka att "Det är bara ett exempel, Helge" är ett ganska välkänt citat från Sven Melander i Nöjesmassakern (https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6jesmassakern). Se under Olle och Helge.

Sedan spelar det ingen roll när policybrevet ursprungligen skrevs. Hubbard påpekade upprepade gånger att det var det viktigaste och att det måste finnas först i alla kurser just därför att inget annat som publicerats efter det fick göra det policybrevet "gammalt", vilket ledde till att han även lade till policyt om att inget fick kallas för "gammalt" eller " det används inte längre".

Attack gör inte alls någon felaktig tolkning av de två policybreven, vilket var min poäng.

Dina försök att påstå annorlunda förefaller mig ytterst förvirrade och dina referenser helt ovidkommande. Jag förstår inte alls hur det du skriver och de referenser du ger har något över huvud taget med den frågan att göra.
Citera
2020-07-01, 01:12
Medlem
Nej jag fattar inte jag heller!
Isaso postar en massa tjocka luntor istället för att ta några citat av Jon Atack som representerar det han säger, och sedan gå in och visa med bevis och inte mer citat än nödvändigt att det Hubbard faktiskt säger är konsistent och inte en röra av motstridigheter och missriktningar!

Reverie lästa jag i Dianetikboken i början på åttiotalet att det är ett lättare hypnotiskt tillstånd med nedräkning 10 -1 reverie, hypnos lägger in suggestioner, medan auditering tar bort suggestioner, och uppräkning 1 – 10 varpå auditören säger; ”upphävt” och snäpper med fingrarna och personen öppnar ögonen!

Själv fick jag 3 länkar till Youtube som skulle ge mig mer massa i ämnet!
Istället för det jag förväntar mig ett erkännande att det jag säger att det reaktiva sinnet som Hubbard påstår kan inte differentiera bara identifiera A=A! inte stämmer!

Om det reaktiva sinnet inte kan differentiera i den yttre miljön så skulle allting i miljön vara restimulatorer och reaktivera allt material i engrambanken! The Ockulta ser det undermedvetna som en positiv kraft, och psykfältet ser väl inget fel på det undermedvetna heller, i och för sig ; kvinnohataren har sin sadistiske mor som är död sen länge ihopblandat med kvinnor i nuet! ”Make the unconscious conscious!” är väl rimligt då!

Det finns inget reaktivt sinne, inget jag sett något bevis för iallafall!
Citera
2020-07-01, 02:07
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Nej jag fattar inte jag heller!
Isaso postar en massa tjocka luntor istället för att ta några citat av Jon Atack som representerar det han säger, och sedan gå in och visa med bevis och inte mer citat än nödvändigt att det Hubbard faktiskt säger är konsistent och inte en röra av motstridigheter och missriktningar!

Reverie lästa jag i Dianetikboken i början på åttiotalet att det är ett lättare hypnotiskt tillstånd med nedräkning 10 -1 reverie, hypnos lägger in suggestioner, medan auditering tar bort suggestioner, och uppräkning 1 – 10 varpå auditören säger; ”upphävt” och snäpper med fingrarna och personen öppnar ögonen!

Istället för det jag förväntar mig ett erkännande att det jag säger att det reaktiva sinnet som Hubbard påstår kan inte differentiera bara identifiera A=A! inte stämmer!

Om det reaktiva sinnet inte kan differentiera i den yttre miljön så skulle allting i miljön vara restimulatorer och reaktivera allt material i engrambanken! The Ockulta ser det undermedvetna som en positiv kraft, och psykfältet ser väl inget fel på det undermedvetna heller, i och för sig ; kvinnohataren har sin sadistiske mor som är död sen länge ihopblandat med kvinnor i nuet! ”Make the unconscious conscious!” är väl rimligt då!

Det finns inget reaktivt sinne, inget jag sett något bevis för iallafall!

Jo, det verkar mer som en vägg av information för att dölja snarare än klargöra. Nu tror jag inte att det är just det han sysslar med, men det är den av mig upplevda effekten.

När det gäller det reaktiva sinnet i dianetiken så är det enligt vad jag fick lära mig bara inom de enskilda engrammen som identifieringen A=A gäller. Alltså inte allt inom det undermedvetna är A=A, utan om ett engram inkluderar en åsna och ett annat en bil så räknar inte det reaktiva sinnet att en åsna = en bil. Alltså: allt inom ett engram = allt annat inom det engrammet.
Det sättet att "tänka" i engram tycker jag faktiskt kan stämma. Jag har många gånger stött på särskilda situationer med speciella lukter eller särskilda ljud som fått mig att associera till andra liknande gånger och inbillat mig att jag hört eller känt något från något annat liknande smärtsamt tillfälle, ofta också med en känsla av att "det är bäst att jag ger mig av härifrån" även om det just de gångerna inte alls var farligt.
Men det kan bero på att jag har varit med om en hel del farligt och ofta sedan hamnat i liknande, men ofarliga, situationer. Man behöver kanske ha varit med om kravaller, jordbävningar, orkaner, skogsbränder och trafikolyckor och liknande för att ha något att jämföra med. Om man levt ett lugnt och stilla liv så har man kanske inte någon referensram för bedömning av hur det reaktiva sinnet fungerar.
Jag vet i alla fall att en känsla av att "det här har jag varit med om förr" är inte alltid betryggande.
Citera
2020-07-01, 12:34
Medlem
Det reaktiva sinnet tänker alltså att ett engram och dess restimulatorer är identisk A = A.
Men kan differentiera mellan det engrammet och alla engram som inte reaktiveras av restimulatorn (singular eller plural). Det reaktiva sinnet kan även differentiera mellan restimulatorer eftersom allt inte reaktiveras i engrambanken! Varför skulle det vara just så? Men å andra sidan så visst är det så att differentieringsförmågan är sämre hos ”psykfall” och människor som upplevt något traumatiskt! Jag kommer ihåg inne på kyrkan när Ulla sa hon sitter i någonting, hon gråter hela tiden! Så jag körde förluster 1 timme om faderns död, och en timme förlusten med pojkvännen att han hade gjort slut! Hon öppnade ögonen och sa tack! Hon grät inte längre!

Jag själv åt härsken Lax för några år sen och jag åt inte lax på flera månader för endast tanken på lax fick mig att må illa! Alfred Korzybski pratar i sin bok; ”Science and Sanity” andra utgåvan 1938 om psychogalvanometer då tidens E-Meter!
Och Generaliserad Hat och rädsla!

L. Ron Hubbard Messiah or Madman *Clay in the Master's Hands* page 329
As in Korzybski's method of resolving "hates" by indexing (assessing), this little boy (with the assistance of the auditor) isolated the source of "hate" or upset and so ceased to be upset.* My guess is Hubbard had just reviewed some of Korzybski's writings when he made his "discovery." I had never read any of Korzybski's work, and was certainly not encouraged to do so. I assigned authorship of all this material to Hubbard. It wasn't until I had left the Church of Scientology that educator B. Robert Ross, a General Semanticist and independent Dianetic therapist, alerted me to the Korzybski connection.
http://www.xenu.net/archive/books/mom/Messiah_or_Madman.txt

General Semantics Science and Sanity 1933 online Introduction to the Second Edition
Thus an individual 'hates' a generalisation 'mother', 'father', etc., and so by identification 'hates' 'all mothers', 'all fathers', etc., in fact, hates the whole fabric of human society, and becomes a neurotic or even a psychotic. Obviously, it is useless to preach 'love' for those who have hurt and have done the harm. Just the opposite ; as a preliminary step, by indexing we allocate or limit the 'hate' to the individual Smith, instead of a 'hate' for a generalization which spreads over the world. In actual cases we can watch how this allocation or limitation of 'hate' from a generalization to an individual helps the given person. The more they 'hate' the individual Smith instead of a generalization, the more positive affective energy is liberated, and the more 'human' and 'normal' they become.

It is a long struggle, but so far empirically invariably successful, provided the student is willing to work persistently at himself. But even this indexed individualized 'hate' is not desirable, and we eliminate it rather simply by dating. Obviously Smith1920 is not Smith1910 and most of the time hurt! 1820 would not be a 'hurt' in 1940. With such types of orientations the individual becomes adjusted, and serious improvements in family and social relationships follow, because the student has trained himself in a general method for handling his own problems. Similar mechanisms of generalization through identifications are involved in morbid and other generalized fears, which are so disastrous for daily adjustment. Because thalamic factors are involved, these difficulties are helped greatly or eliminated by a similar use of the extensional devices to individualize and then date the allocated fears.
http://www.rodsmith.org.uk/alfred-korzybski/science-sanity%20-%200064.htm

Jag tror inte det finns något reaktivt sinne!
Men händelser som är traumatiska och på grund av det försämrar differentieringsförmågan är väl tydligt!
Det är väl det terapi är inriktad på att lösa! Varför hitta på ett reaktivt sinne när det finns enklare förklaringar?
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2020-07-01 kl. 12:47.
Citera
2020-07-01, 18:01
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
För det första så vill jag påpeka att "Det är bara ett exempel, Helge" är ett ganska välkänt citat från Sven Melander i Nöjesmassakern (https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6jesmassakern). Se under Olle och Helge.

Ok, då är jag med, jag kände igen citatet "tänk på procenten, Helge" och namnen på skådespelare,samt vissa scener som förekommit repriserat i andra program och så ifrån länken, men huvuddelen av program-innehållet är i allmänhet lite för långt ifrån att tillhöra mina ordinarie referensramar, även om jag känner till programmet som sådant.

Citat:
Sedan spelar det ingen roll när policybrevet ursprungligen skrevs. Hubbard påpekade upprepade gånger att det var det viktigaste och att det måste finnas först i alla kurser just därför att inget annat som publicerats efter det fick göra det policybrevet "gammalt", vilket ledde till att han även lade till policyt om att inget fick kallas för "gammalt" eller " det används inte längre".

Attack gör inte alls någon felaktig tolkning av de två policybreven, vilket var min poäng.

Atack skriver i den äldre av de två artiklar som jag hänvisade till i sammanhanget:

Citat:
In Scientology the rule of thumb is 'which statement is most recent?'
Att den senaste utsagan som gjorts av en person ifråga om kommentera Scientologin ofta skulle kunna sägas ha störst (eller åtminstone stor) relevans för hur personen ser på Scientologin i dagsläget får sägas vara giltigt, men det är inget bra datum i fråga om Scientologins eget anspråk kring hur man skall studera ämnet Scientologi.

Citat:
Dina försök att påstå annorlunda förefaller mig ytterst förvirrade och dina referenser helt ovidkommande. Jag förstår inte alls hur det du skriver och de referenser du ger har något över huvud taget med den frågan att göra.

Sedan jag tittade in i går kväll relativt sent (för sent för att jag skulle ta mig för att skriva något), så tittade jag på hur många som läst tråden. Sedan dess har minst 133 personer läst tråden och du, jag och PeterSoderqvist har kommenterat den. Vi tre skulle eventuellt kunna ha gått in på tråden några gånger var, men detta tyder på att man lågt räknat borde kunna utgå ifrån att vissa dagar så läser upptill åtminstone minst 130 personer tråden utöver de som kommenterar i den, och mycket möjligt fler än så många gånger, då den här mätningen inte ens är gjord under ett dygns sammanhängande tid.

Med anledning av detta skriver jag inte bara för att du och andra som har kommenterat här nyligen skall förstå hur jag refererar, utan jag skriver egentligen i praktiken minst lika mycket för att personer som fortfarande kan överväga att huvudsakligen studera Scientologin och Dianetiken utifrån dess huvudsakliga källmaterial skall kunna utvärdera materialet på ett sådant sätt.

Överväger man att Scientologin skulle kunna hjälpa folk (även om man fortfarande mycket väl kan vara medveten om problem med tillämpningen som gör att folk har råkat illa ut i sin kontakt med Scientologin) så kan det vara oansvarigt att alltför ensidigt kritisera Scientologin.

Har man någorlunda övertygelse om att Scientologin skulle kunna hjälpa folk, men missar att det finns folk som också har råkat illa ut i sin kontakt med Scientologin, så kan det vara oansvarigt att alltför ensidigt påtala att allt som har med Scientologin att göra enbart är bra.

Citat:
Jo, det verkar mer som en vägg av information för att dölja snarare än klargöra. Nu tror jag inte att det är just det han sysslar med, men det är den av mig upplevda effekten.

Mina längsta utdrag har varit som svar på PeterSoderqvists inlägg, och inte på dina inlägg, och PeterSoderqvist länkar återkommande till artiklar och böcker som innehåller många gånger större textmängder än det som jag citerat eller lagt inom "Spoiler"-taggar. Jag har lagt de längsta utdragen inom "Spoiler"-taggar, vilket innebär att dessa inte tar upp särskilt mycket mer diskussionsutrymme än vad länkar till externa sidor gör.

Med tanke på att ett antal av de upp till 130 personer och eventuellt fler därtill som läser denna tråd inte självklart omedelbart vet hur man får tag i det referensmaterial som hänvisats till av Atack (visserligen är artikeln ifrån 2013, men den är ändå något som hänvisades till i denna diskussionstråd), så var det angeläget att så stora delar av referensmaterialet som skulle gå att läsa på några minuter (d.v.s. HCOB's och P/L's, men inte föreläsnings-transkriptioner, eftersom dessa ofta är på upp till 20-25 sidor och kan ingå i en kontext av en hel föreläsningsserie) fanns tillgängliga för diskussionens skull.

Slipper jag ta hänsyn till att upp till 130 personer per dag och fler därtill eventuellt också läser tråden, eller kan lita på att dessa själva vet hur man hittar HCOB's/PL's som de eventuellt skulle kunna tänka sig att kolla upp, så skulle det räcka med korta citat och referensangivelser, och jag är helt villig att diskutera på ett sådant sätt i mer privata diskussioner om syftet är att försöka påtala just mig om någonting snarare än i ett sådant här relativt offentligt sammanhang.
Citera
2020-07-01, 18:31
Medlem
isasos avatar
Citat:
Isaso postar en massa tjocka luntor

Du, om någon, är benägen att posta ett stort antal länkar eller hänvisa till stora mängder material, varav bland annat en bok som enligt Wordcounter var på 230,360 ord och 1,399,005 tecken, som jag faktiskt läste, men som inte nödvändigtvis har mer relevans för den här tråden än att den åtminstone kopplar till följande citat ifrån Dianetics: The Modern Science of Mental Health:

Citat:
"Charles Darwin did his job well, and the fundamental principles of evolution can be found in his and other works."

I ditt inlägg som du postade efter det som jag nu svarar på länkar du till en bok med 142,215 ord och 861,155 tecken.

I och med att Scientologi- och Dianetik-perspektiven hänvisar till att man behöver läsa grundläggande böcker för att förstå ämnet, så är det inte orimligt i sig att förslå någon att läsa en bok (Dianetik-boken är 179,310 ord och 1,042,787 tecken, så därför tyckte jag att det kunde vara rimligt att läsa boken på 230,360 ord och 1,399,005 tecken som du föreslog), men därefter är det önskvärt med lite balans kring vad personen som föreslår läsning själv är villig att kolla upp.

Du postar återkommande länkar till artiklar, som jag oftast läser, så länge det rör sig om textmängder motsvarande max 10 boksidor, och de textutdrag som jag klistrat in som citat eller inom "spoiler"-taggar är bra mycket mindre i sammanlagd textmängd än vad dina länkar på senare tid har varit.

Citat:
visa med bevis och inte mer citat än nödvändigt att det Hubbard faktiskt säger är konsistent

Scientologins anspråk är att själv prova om metoden fungerar. Utifrån Scientologins perspektiv vore det rimligt att först ta ställning till nedanstående citerade Scientologi-påståenden innan man har en rimlig chans utifrån ett Scientologi-perspektiv att börja utvärdera om ifall t.ex. Atacks artiklar i sig är särskilt sakliga ifråga om Scientologins innehåll.

Har man tillgång till Scientologi- och Dianetik-materialet i textformat på dator kan man söka på "hypno" (för att få med både t.ex. "hypnotic" och "hypnotism" som fraser), och sedan har man massor att material att cherry-pick:a ifrån både för att stödja tesen att Dianetikens tekniker är hypnotiska eller att de inte skulle vara det, och man kan då med lätthet också lägga till en referenslista i sin "journalistiska" artikel, så att det hela ser "lärt" ut.

Helhetsperspektivet av Scientologi-perspektivet får man genom att själv läsa käll-texterna...sedan ser jag ser inget orimligt i att också titta på vad Scientologi-kritikerna säger, men man får inte med Scientologins inifrån-perspektiv om man inte själv också läser texterna.

Citat:
"To study Scientology one should scan (skim) quickly through the basics and find something with which one can agree. Having found ONE THING (one fact) with which he can agree, one should then skim through again and find another fact. One should continue to do this until he feels some friendliness to the subject. When one has achieved this, and only when one has achieved this, he should then study all the basic principles."

(Fundamentals of Thought)

---

"Dianetics: The Modern Science of Mental Health, Science of Survival, Scientology: The Fundamentals of Thought, Advanced Procedure and Axioms, Scientology 8-8008, Creation of Human Ability, and Dianetics 55!. Wrap these up
as a package and put up a sign saying: "The Basic Scientology Library. L. Ron Hubbard selected these seven books because they fully embrace all aspects of Scn data."

(Admin Dictionary)

---

"HUBBARD COMMUNICATIONS OFFICE
Saint Hill Manor. East Grinstead, Sussex

HCO BULLETIN OF 15 FEBRUARY 1979

Remimeo
Tech
Qual
HCO

VERBAL TECH: PENALTIES
(Ref: HCOB/HCO PL 9 Feb 79.
HOW TO DEFEAT VERBAL TECH)

ANY PERSON FOUND TO BE USING VERBAL TECH SHALL BE SUBJECT TO A COURT OF ETHICS.

THE CHARGES ARE: GIVING OUT DATA WHICH IS CONTRARY TO HCO BULLETINS OR POLICY LETTERS, OR OBSTRUCTING THEIR USE OR
APPLICATION, CORRUPTING THEIR INTENT, ALTERING THEIR CONTENT IN ANY WAY, INTERPRETING THEM VERBALLY OR OTHERWISE FOR ANOTHER, OR PRETENDING TO QUOTE THEM WITHOUT SHOWING THE ACTUAL ISSUE.

ANY ONE OF THESE CATEGORIES CONSTITUTES VERBAL TECH AND IS ACTIONABLE PER THE ABOVE.

L. RON HUBBARD
Founder

LRH:jk
Copyright (C) 1979
bv L. Ron Hubbard
ALL RIGHTS RESERVED"

Citat:

Dianetik-boken:

Citat:
The patient sits in a comfortable chair, with arms, or lies on a couch in a quite room where perceptic distractions are minimal. The auditor tells him to look at the ceiling. The auditor says: "When I count from one to seven your eyes will close." The auditor then counts from one to seven and keeps counting quietly and pleasantly until the patient closes his eyes.

A tremble of the lashes will be noticed in optimum reverie.

This is the entire routine. Consider it more a signal that proceedings are to begin and a means of concentrating the patient on his own concerns and the auditor than anything else.

This is not hypnotism. It is vastly different. In the first place the patient knows everything which is going on around him. He is not "asleep," and can bring himself out of it any time he likes. He is free to move about, but, because it distracts the patient, the auditor does not usually permit him to smoke.

The auditor makes very sure that the patient is not hypnotized by telling him, before he begins to count, "You will know everything which goes on. You will be able to remember everything that happens. You can exercise your own control. If you do not like what is happening, you can instantly pull out of it. Now, one, two, three, four," etc.

Den som vill kan kolla helheten av förekomsten av "reverie" i Dianetik-boken själv här, men även om alla förekomster är med, får man fortfarande fullheten genom att själv läsa hela boken:

(FB) Tråden där vi FÖRSÖKER ge scientologerna en chans!

Citat:
det undermedvetna som en positiv kraft

Ytterligare Dianetik- och Scientologiböcker modifierar synen i området, vill du så får du gärna berätta vilka böcker du själv har läst utöver Dianetics: Modern Science of Mental Health.

Citat:

Det för att även ge de upp till 130 och ev. fler personer som har läst tråden (- med minus för varje person som eventuellt tittat på tråden flera gånger under tiden) utöver dig och mig möjlighet att få mer massa i ämnet.

Citat:
Men kan differentiera mellan det engrammet och alla engram som inte reaktiveras av restimulatorn (singular eller plural). Det reaktiva sinnet kan även differentiera mellan restimulatorer eftersom allt inte reaktiveras i engrambanken!

Det analytiska sinnet är sällan, om någonsin helt frånkopplat, och framgångsrik differentiering bygger på det analytiska sinnet i någon utsträckning handskas framgångsrikt med det reaktiva sinnet.

I Science of Survival heter det såhär:

Citat:
Column AN - Level of mind alert (approximation):

4.0 - Full analytical.

3.5 - Analytical about 70% on.

3.0 - Analytical about 47% on.

2.5 - Analytical about 32% on.

2.0 - Analytical responsive. Reactive fully alert.

1.5 - Analytical shutting down. Reactive well on.

1.1 - Analytical nearly shut down. Reactive responsive.

0.5 - Analytical shut down. Reactive shutting down.

0.1 - Reactive only very slightly on.

---

(Då beskrivs det i Creation of Human Ability (1955) att Dianetiken vid denna tidpunkt inte fullt ut är en vetenskap, men mer utav en vetenskap än vad man haft dittills för sinnet.)

---

Citat:
Men å andra sidan så visst är det så att differentieringsförmågan är sämre hos ”psykfall” och människor som upplevt något traumatiskt! Jag kommer ihåg inne på kyrkan när Ulla sa hon sitter i någonting, hon gråter hela tiden! Så jag körde förluster 1 timme om faderns död, och en timme förlusten med pojkvännen att han hade gjort slut! Hon öppnade ögonen och sa tack! Hon grät inte längre!

Jag själv åt härsken Lax för några år sen och jag åt inte lax på flera månader för endast tanken på lax fick mig att må illa!

/.../

Men händelser som är traumatiska och på grund av det försämrar differentieringsförmågan är väl tydligt!

Det låter ju som att du har erfarenheter som åtminstone validerar delar av Dianetikens påståenden, och bra jobbat med att få Ulla att må bättre. Jag efterfrågar inte nödvändigtvis 100% medhåll, delvis medhåll är bättre än inget medhåll, och medhållet behöver vara själv-determinerat (att personen håller med om det för att denne själv kommer fram till slutsatsen och inte för att t.ex. någon annan säger att personen skall göra det).

Citat:
Varför hitta på ett reaktivt sinne när det finns enklare förklaringar?

Du är välkommen att presentera de enklare förklaringarna som du i sådant fall har, men gör det med en textmängd som motsvarar en sådan storlek på textmängd som du är villig att själv läsa igenom i sådant fall.
Citera
2020-07-01, 19:04
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isaso
Ok, då är jag med, jag kände igen citatet "tänk på procenten, Helge" och namnen på skådespelare,samt vissa scener som förekommit repriserat i andra program och så ifrån länken, men huvuddelen av program-innehållet är i allmänhet lite för långt ifrån att tillhöra mina ordinarie referensramar, även om jag känner till programmet som sådant.

Atack skriver i den äldre av de två artiklar som jag hänvisade till i sammanhanget:

Att den senaste utsagan som gjorts av en person ifråga om kommentera Scientologin ofta skulle kunna sägas ha störst (eller åtminstone stor) relevans för hur personen ser på Scientologin i dagsläget får sägas vara giltigt, men det är inget bra datum i fråga om Scientologins eget anspråk kring hur man skall studera ämnet Scientologi.

Sedan jag tittade in i går kväll relativt sent (för sent för att jag skulle ta mig för att skriva något), så tittade jag på hur många som läst tråden. Sedan dess har minst 133 personer läst tråden och du, jag och PeterSoderqvist har kommenterat den. Vi tre skulle eventuellt kunna ha gått in på tråden några gånger var, men detta tyder på att man lågt räknat borde kunna utgå ifrån att vissa dagar så läser upptill åtminstone minst 130 personer tråden utöver de som kommenterar i den, och mycket möjligt fler än så många gånger, då den här mätningen inte ens är gjord under ett dygns sammanhängande tid.

Med anledning av detta skriver jag inte bara för att du och andra som har kommenterat här nyligen skall förstå hur jag refererar, utan jag skriver egentligen i praktiken minst lika mycket för att personer som fortfarande kan överväga att huvudsakligen studera Scientologin och Dianetiken utifrån dess huvudsakliga källmaterial skall kunna utvärdera materialet på ett sådant sätt.

Överväger man att Scientologin skulle kunna hjälpa folk (även om man fortfarande mycket väl kan vara medveten om problem med tillämpningen som gör att folk har råkat illa ut i sin kontakt med Scientologin) så kan det vara oansvarigt att alltför ensidigt kritisera Scientologin.

Har man någorlunda övertygelse om att Scientologin skulle kunna hjälpa folk, men missar att det finns folk som också har råkat illa ut i sin kontakt med Scientologin, så kan det vara oansvarigt att alltför ensidigt påtala att allt som har med Scientologin att göra enbart är bra.

Mina längsta utdrag har varit som svar på PeterSoderqvists inlägg, och inte på dina inlägg, och PeterSoderqvist länkar återkommande till artiklar och böcker som innehåller många gånger större textmängder än det som jag citerat eller lagt inom "Spoiler"-taggar. Jag har lagt de längsta utdragen inom "Spoiler"-taggar, vilket innebär att dessa inte tar upp särskilt mycket mer diskussionsutrymme än vad länkar till externa sidor gör.

Med tanke på att ett antal av de upp till 130 personer och eventuellt fler därtill som läser denna tråd inte självklart omedelbart vet hur man får tag i det referensmaterial som hänvisats till av Atack (visserligen är artikeln ifrån 2013, men den är ändå något som hänvisades till i denna diskussionstråd), så var det angeläget att så stora delar av referensmaterialet som skulle gå att läsa på några minuter (d.v.s. HCOB's och P/L's, men inte föreläsnings-transkriptioner, eftersom dessa ofta är på upp till 20-25 sidor och kan ingå i en kontext av en hel föreläsningsserie) fanns tillgängliga för diskussionens skull.

Slipper jag ta hänsyn till att upp till 130 personer per dag och fler därtill eventuellt också läser tråden, eller kan lita på att dessa själva vet hur man hittar HCOB's/PL's som de eventuellt skulle kunna tänka sig att kolla upp, så skulle det räcka med korta citat och referensangivelser, och jag är helt villig att diskutera på ett sådant sätt i mer privata diskussioner om syftet är att försöka påtala just mig om någonting snarare än i ett sådant här relativt offentligt sammanhang.

Det var inte längden på dina inlägg jag invände mot, utan att dina hänvisade texter inte var relevanta för den invändning som jag gjorde.

Och visst, har Atack rätt i att "In Scientology the rule of thumb is 'which statement is most recent?'", men just det uttalandet gäller inte för policybreven i KSW-serien. Det borde du ha varit medveten om.

Själv tycker jag att denna typ av onödigt citerande liknar bibelfjantarnas ideliga hänvisning till bibelramsor (som om att det faktum att det finns i skrift skulle göra det sant).
Visst, hänvisa gärna till någon referens, men förklara då exakt varför du gör det och vad du vill framhäva med din hänvisning. PeterSöderkvist brukar göra det när han hänvisar till något. Då vet man vad han vill poängtera med sin hänvisning.
Hänvisningar "som bakgrundsinformation" är bara störande. Den som är intresserad av en utgåva eller bok kan hitta själv på Internet. Både de röda och de gröna volymerna finns på Internet och de flesta av böckerna också.

Om du skriver i ett forum för programmerare, förklarar du också då vad en algoritm och en variabel är varje gång du skriver om algoritmer och variabler därför att det kanske finns andra läsare som inte vet vad det är?
Citera
2020-07-01, 21:08
Medlem
Jag har bara läst en bok om det Ockulta och det är Colin Wilsons bok! The Occult; A History!
Mina citat använder jag för att visa att det stämmer det jag säger, och länkarna för att visa var citaten är hämtade!
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Occult:_A_History
Citera
2020-07-02, 19:09
Medlem
isasos avatar
Citat:
Det var inte längden på dina inlägg jag invände mot, utan att dina hänvisade texter inte var relevanta för den invändning som jag gjorde.

Jag kommer inom kort att sluta citera Scientologi så här pass omfattande som jag hittills gjort, så ha tålamod med mig, så kommer en sista anstormning, och sedan ser jag till att anta en mer informell ton.

Citat:
"The more thetan you have present, the less policy you need and the better things run. Only a thetan can handle a post or a pc. All he needs is the know-how of minds as contained in Scientology. That was all he ever lacked. So, given that, sheer policy is poor stuff, as it seeks to make a datum stand where a being should be."

(HCO POLICY LETTER OF 23 OCTOBER 1963 - REFUND POLICY)

---

"The watchword is SERVICE.

I don't care how many rules you break if they're broken to give unselfish service to one another and the public. We live for service not for rules.

/.../

Where there's a group to be helped or a preclear to be processed or a student to be trained, see that it's done; and if it gets done, don't count the costs in broken rules.

/.../

We are essentially breakers of "now-I'm-supposed-to's." Don't fall into our own new rituals so hard that we are no longer brave and effective.

/.../

don't worship our rituals. Be as orderly as you can. Follow our rules as best you can. But a rule can be wrong and service and our mission can never be wrong.

Use the rules until they prevent you from doing your job. But if these stop you, then to hell with the rules! Get the show on the road!"

(HCO POLICY LETTER OF 29 OCTOBER 1959 - Issue II - SERVICE)

---

"Sometimes a policy is interpreted incorrectly so that if one put it into effect fully as interpreted, loss and destruction would result.

/.../

The very meaning of policy can be shifted by re-interpretation. When this is done and is seen to be destructive anyone following the re-interpretation is just as guilty as the mis-interpreter."

(HCO POLICY LETTER OF 15 DECEMBER 1969 - Issue II - ORDERS, QUERY OF)

Det går alltså att använda Scientologi-data såsom t.ex. policy både för att fixera data (to fix data), vilket jag hittills betonat mest, eller till att göra data mer o-fixerad (to unfix data), vilket jag gör med ovanstående citat.

Skulle jag inte genom hänvisningar till Scientologi-policy kunnat visa på att det finns väldigt användbart innehåll i delar av Scientologi-policyn, visa på att att man får sägas behöva läsa utgåvorna i sina helheter och visa på att man bör läsa dessa i sina sammanhang så mycket som som möjligt, så finns risken att detta inte hade framgått fullt ut för personer som inte är lika insatta i ämnet som någon som har studerat så länge som t.ex. jag och antagligen du har.

Nu finns åtminstone det som inte blev raderat kvar här i tråden, och detta går att återkomma till för den som eventuellt skulle vilja kolla upp nu eller i framtiden hur konsekventa mina resonemang är sett till helheten av det som jag hittills har skrivit i tråden.

Oavsett om man studerar Scientologi på egen hand eller tillsammans med andra kommer man att få vara beredd på att vara den som är ytterst ansvarig för att uttolka Scientologin. Andras tolkningar kan helt klart ha relevans, men ytterst sett måste man ändå jämföra dessa mot sina egna slutsatser. Studerar man i organiserad form kommer andra så gott de kan att vilja kontrollera ens förståelse av ämnet, men det är inte nödvändigtvis så att deras uttolkningar behöver vara rätta för den sakens skull.

I bästa fall har jag nu kunnat visa för eventuella personer som tror att problemet med Scientologin idag är att den inte tillämpas tillräckligt standardenligt att jag åtminstone har en relativt god (åtminstone potentiell) förmåga att kunna tillämpa Scientologin standardenligt, även om jag nu fortsättningsvis inte kommer att förespråka standardenlig Scientologi längre.

Jag kommer sannolikt inte att fortsätta att förespråka Scientologi överhuvudtaget i denna tråd, och kommer även i min rent personliga inriktning (jag nämner mest detta i förbifarten) förmodligen att anta ett relativt annorlunda perspektiv än hittills i förhållande till Scientologin.

Jag kan därför bara säga som sista lilla kommentar kring den lilla möjligheten att någon läsare av tråden skulle kunna ha en sista möjlighet att få ett litet, litet försprång i förhållande till sin omgivning genom Scientologin, och sammanfattningen i detta är att man i sådant fall först och främst studerar grunderna i ämnet (ungefär de böcker jag nämnt tidigare i tråden:

Dianetics: The Modern Science of Mental Health (Dianetik: Den Moderna Vetenskapen om Mental Hälsa)
Science of Survival (Vetenskapen om Överlevnad)
Scientology: The Fundamentals of Thought (Scientologi: Tankens Grunder)
Advanced Procedure and Axioms (Avancerad Procedur och Axiom)
Scientology 8-8008 (Scientologi 8-8008)
Creation of Human Ability (Skapandet av Mänsklig Förmåga)
Dianetics 55! (Dianetik 55)

Sedan skulle jag eventuellt ta med Self-analysis (Själv-analys) också ifall Dianetics: The Modern Science of Mental Health känns för tung att komma igång med, och jag skulle betona Creation of Human Ability framför Science of Survival, Advanced Procedure and Axioms, Scientology 8-8008 och Dianetics 55!)

Sedan skulle jag föreslå att man som högst studerar till Klass IV-auditör, och ser till att hela tiden vara ärlig mot sig själv ifall man upplever att t.ex. Klass VIII-auditörer verkligen levererar de där 100%-iga resultaten som utlovas eller att högre klassificeringar än Klass IV överlag ger några bättre resultat än vad Klass IV ger.

Jag skulle inte säga att full Study Tech (Scientologins studieteknologi) är nödvändig, men det kan vara bra att iallafall kolla upp vad Study Tech innebär, och man behöver åtminstone vara beredd på att själv slå upp ord, symboler och begrepp som man inte förstår i sina studier.

Processing-mässigt kan man låta sig auditeras till Clear, men om man fortsätter längre än så bör man vidta stora åtgärder kring att återkommande de-stimulera sig (de-stimulate), och efter OT III bör man VERKLIGEN se till att titta efter noga hur situationen ser ut då innan man beslutar sig för att göra OT IV till OT VIII.

Redan vid Clear kan det dock vara angeläget att ta sig en ordentlig titt kring hur dagsläget ser ut då.

Allt detta är utifrån perspektivet av att man när man läser detta verkligen skulle känna sig omedelbart engagerad ifråga om att kunna rikta in sig relativt snabbt på detta, för gör man inte det är det vad mig beträffar egentligen lika bra att släppa allt intresse man har för ämnet och istället vara öppen för vad än man i övrigt uppfattar skulle kunna hjälpa en i tillvaron eller skapa mening med tillvaron för en.

Citat:
Och visst, har Atack rätt i att "In Scientology the rule of thumb is 'which statement is most recent?'", men just det uttalandet gäller inte för policybreven i KSW-serien. Det borde du ha varit medveten om.

Ja, om vi säger såhär: Det är ju åtminstone lätt att säga att visst material har olika prioritet, och att det varken alltid självklart är det tidigaste eller senaste materialet som har mest relevans. Det finns helt klart möjligheter att uttolka såväl KSW som Technical Degrades, men utifrån vad jag skrivit ovan så får detta vad mig beträffar vara helt och hållet upp till varje enskild individ.
Citera
2020-07-02, 19:14
Medlem
isasos avatar
Citat:
Själv tycker jag att denna typ av onödigt citerande liknar bibelfjantarnas ideliga hänvisning till bibelramsor (som om att det faktum att det finns i skrift skulle göra det sant).

Eftersom knappt 60% av Sveriges befolkning är medlemmar i Svenska kyrkan, och cirka upp till kanske 600.000 till är medlemmar i andra kristna samfund, (https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_trossamfund_i_Sverige_efter_antal_ anh%C3%A4ngare), så skulle jag själv inte personligen använda nedsättande generaliseringar som den här ovan. Det är i slutändan upp till dig hur du väljer att agera, men jag nämner det i vilket fall.

Det kan ju kring den svensk-kyrkliga tron sägas att den anses "förklarad i Konkordieboken", vilket innebär att Martin Luthers ord om att den som inte går till nattvarden åtminstone 1-4 gånger om året "kan befaras inte vara kristen", att detta "förklarar" Svenska kyrkans tro. Då är nog enbart en mindre andel av Svenska kyrkans medlemmar i praktiken att betrakta som kristna (20% går återkommande på gudstjänster hörde jag någon gång, men minns inte var och när just nu...det var åtminstone ett tag sedan, så andelen kan vara annorlunda nu.)

https://www.svenskakyrkan.se/filer/KO_1%20jan%202020(1).pdf
https://logosmappen.net/bekskrifter/lillakat/lk.html

Detta blir lite av en avvikning ifrån Scientologi-diskussionen, men eftersom jag ändå är på väg att avsluta mitt engagemang i denna tråden för tillfället tänkte jag att jag ändå skulle försöka få med detta när du själv tog upp bibeln i tråden.

I vilket fall så är ateister/agnostiker/sekulära antagligen antingen den största eller näst största gruppen i Sverige ifråga om livsåskådning/religion, beroende på om man lutar åt en "medlem-i-samfundet"-definition eller en "aktiv kyrkobesökare/nattvardsgäst"-definition.

Ytterligare då, ifall man tillämpar Scientologi-datumet att sinnesfriskhet utgörs av eller inkluderar förmågan att avgöra relativa viktigheter på bibeln, så blir det oerhört mycket lättare att komma till vettiga slutsatser ifråga om bibeln.

I bibeln står bland annat:

Citat:
"En av de skriftlärda som hörde dem diskutera märkte hur väl Jesus svarade och kom fram och frågade honom: ”Vilket är det viktigaste budet av alla?” Jesus svarade: ”Viktigast är detta: Hör, Israel, Herren, vår Gud, är den ende Herren, och du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft. Sedan kommer detta: Du skall älska din nästa som dig själv. Något större bud än dessa finns inte.”

(Mark 12:28-31)
Om någonting är viktigare än något annat i bibeln, så är ju andra saker mindre viktiga. Data kring att avgöra relativa viktigheter finns i t.ex. Dianetics: The Modern Science of Mental Health, samt i Scientologins Study Tech, så som en sista öppning till att eventuellt skaffa sig ett litet försprång gentemot sin omgivning utifrån min sista sammanfattning kring Scientologin, innan jag själv slutar att förespråka den här, så kan det eventuellt ibland vara lättare att få en bibelläsare att lära sig Dianetik eller Study Tech än att försöka ta bibeln ifrån personen som "stabilt datum" (Scientologi-term).

Ateistiska filosofer skulle förmodligen ofta resonera i stil med att om man ändå behöver mellanled för att uttolka sin gudstro (till exempel sin tro på bibeln), varför kan man inte bara skippa trossystemet (t.ex. bibeln) och använda sig direkt av mellanledet istället? (Jag har ingen exakt referens, men vet att denna allmänna riktning i grundresonemanget förekommer)

Ett sådant resonemang kan ju helt klart sägas vara giltigt, men debatten gudstro vs. ateism är inget som jag tar ställning till i denna kontext, mer än att nämna att gud omfattas i Scientologins koncept om den åttonde dynamiken, Scientologin borde kunna göra en person till en mer förnuftig bibeltolkare och Scientologin borde kunna göra en person till en mer förnuftig uttolkare av ateistisk filosofi (eller filosofi som inte tar ställning till gud på något sätt).

Citat:
Visst, hänvisa gärna till någon referens, men förklara då exakt varför du gör det och vad du vill framhäva med din hänvisning.

Ja, hittills har jag velat försäkra eventuella ivrare av standard-Scientologi att jag åtminstone potentiellt sett förmår att tillämpa Scientologin relativt standardenligt, samt uppmuntra personer som har fått ut något av Scientologin att fortsätta med den, men att vara extra uppmärksam på betydelsen av OT III samt på försämringar av Scientologin sedan 1973.

Nya personer har jag velat uppmuntra att studera Scientologi, samt velat belysa med citat och referenser att kritiker av Scientologin inte nödvändigtvis alltid är korrekta kring sina påståenden om Scientologin ens när de själva säger sig vara rejält pålästa, eller när andra säger det om dem.

Nu avser jag inte att fortsätta diskutera Scientologi här i någon större omfattning, mest bara knyta ihop lösa trådar om någon person vill kommentera eller fråga något avslutande, och den sista lilla tiden borde jag förhoppningsvis kunna referera mer så som du efterfrågar, ifall jag ens kommer att referera särskilt mycket...

Citat:
Hänvisningar "som bakgrundsinformation" är bara störande. Den som är intresserad av en utgåva eller bok kan hitta själv på Internet. Både de röda och de gröna volymerna finns på Internet och de flesta av böckerna också.

Bra att du själv säger att de röda och de gröna volymerna och Scientologins böcker finns på Internet! Eftersom jag just nu bara som sista lilla avslutning kring min delaktighet i tråden egentligen enbart förespråkar studier upp till Klass IV, så blir dessa volymer i stor utsträckning överkurs utifrån ett sådant perspektiv. De finns dock tillgängliga som referensmaterial ifall det skulle behövas.

Citat:
Om du skriver i ett forum för programmerare, förklarar du också då vad en algoritm och en variabel är varje gång du skriver om algoritmer och variabler därför att det kanske finns andra läsare som inte vet vad det är?

Inte om jag vet tillräckligt säkert att en tillräckligt stor andel av forumdeltagarna redan har goda programmeringskunskaper. Här verkar tydligen upp till 130 personer och mycket möjligt ännu fler kunna läsa tråden dagligen, och det är bara upp till runt fyra personer utöver mig själv som uttrycker någorlunda stor grad av insatthet i ämnet Scientologi som har skrivit i tråden någorlunda nyligen, samt ytterligare några till som har lite kännedom om ämnet och då har jag hellre velat vara för grundlig än att riskera att skriva otillräckligt.

Sedan utgår jag lite ifrån mig själv också, att jag själv inte skulle ha tyckt att mina egna inlägg skulle ha varit för långa, störande eller irrelevanta, men man kan ju förstås inte alltid utgå ifrån sig själv ifråga om hur andra uppfattar saker och ting.
Citera
2020-07-02, 19:18
Medlem
isasos avatar
Citat:
Jag har bara läst en bok om det Ockulta och det är Colin Wilsons bok! The Occult; A History!
Mina citat använder jag för att visa att det stämmer det jag säger, och länkarna för att visa var citaten är hämtade!
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Occult:_A_History

Tack för att du förmedlar detta!

Jag skulle mycket möjligt uttrycka mig annorlunda om jag diskuterade med dig i en icke-Scientologi-relaterad kontext, men utifrån att tråden har ett Scientologi-perspektiv så får det att har du läst denna bok ses som någon form av ett själv-determinerat uttryck för andlighet ifrån ditt håll, vilket helt klart är värt att uppmuntra ifrån ett Scientologi-perspektiv.

Hur du själv ser på detta, är såklart fortfarande upp till dig själv!
Citera
2021-05-09, 21:37
Medlem
Blackra1ns avatar
Scientologernas lokaler på Kyrkogatan i Gbg ekar tomma, samma i Malmö. Resterande runt om i världen likaså.
Inte många sektmedlemmar kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in