2006-05-25, 17:23
Medlem
Fr0ggehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Att kräva är inte det samma som att vara otrevlig. Man kan på ett snyggt sätt påpeka att det vore bra om någon tog hand om sig själv lite bättre.
Jag tror faktiskt att de flesta skulle uppleva det som en omtanke och inte bli särskilt upprörda över det. Vad är det som är så konstigt med att man kräver att andra tar hand om sig? Vissa är så jävla rädda för att påpeka saker direkt och går hellre och pratar bakom ryggen om folk istället för att aktivt påverka saken istället. En person som inte bryr sig om sin hygien kanske egentligen mår ganska dåligt.Att visa att man tycker att det är viktigt för både mig och honom är att bry sig och inget annat. Problemet är ju att vi har för många passiva åskådare som tycker en massa saker men inte vågar säga detta för risken att själva bli illa omtyckta. Vissa av dessa tycks samlas på trådar som denna där dom kan ge sig på något lämpligt offer och spy sin uppsamlade galla på den personen istället.

Att påverka andra och att värna om sig själv är att också våga vara obekväm. Kallas för att ha integritet med ett snyggt ord. Något borttappat i "Jante landet" Sverige kanske?

Det är okej att påpeka det för någon, men det är en helt annan sak att _kräva_ att någon ska tvätta sig/borsta tänderna och så vidare, självklart kan det tolkas otrevligt när någon kräver dig att göra detta! Jag bryr mig inte så mycket om just den punkten dock, jag vet inte om scientologer gör det själva heller, men det är en ganska lustig punkt tycker jag .

Jag skulle föresten vilja veta hur mycket en kurs i scientologi kostar? Den första är tydligen gratis, men sedan då? Ökar det i pris per kurs och hur dyrt är det i slutet? Man har ju hört att det ska vara väldigt mycket pengar, men äntligen kan man kanske få reda på sanningen, det är kanske inte så farligt som man har hört?

Sedan skulle jag också vilja veta om man kan vara scientolog och samtidigt tro på en Gud? Vad tycker scientologer om andra religioner?

Jag har läst hela tråden, och det är mycket intressant att kunna diskutera scientologin med riktiga scientologer!
Citera
2006-05-25, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jans0n
Har läst igenom hela tråden nu och jag måste säga att min avsmak för scientologin bara har ökat

http://www.xenu.net/

Mycket intressant läsning.
Vad bra!
Eftersom du utger dig från att veta det mesta kan väl du säga "lite" mer exakt och precisiera dina åsikter om vad som är fel från själva källan.
http://www.scientology.org/en_US/index.html

Efter det att du läst innehållet i denna länk, den länk som miljontals människor världen över anser som sann och korrekt, kan väl du komma med dina egna idéer och tankar. Vad är DINA egna tankar om detta innehåll, för du är väl så pass smart och intelligent att du skaffar dig en egen åsikt när du kan, eller?

Eller är du en sån som hellre litar på att andra är mer smarta än du själv?
Citera
2006-05-25, 23:49
Medlem
Fr0ggehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Vad bra!
Eftersom du utger dig från att veta det mesta kan väl du säga "lite" mer exakt och precisiera dina åsikter om vad som är fel från själva källan.
http://www.scientology.org/en_US/index.html

Efter det att du läst innehållet i denna länk, den länk som miljontals människor världen över anser som sann och korrekt, kan väl du komma med dina egna idéer och tankar. Vad är DINA egna tankar om detta innehåll, för du är väl så pass smart och intelligent att du skaffar dig en egen åsikt när du kan, eller?

Eller är du en sån som hellre litar på att andra är mer smarta än du själv?

D.Putter är du scientolog? I så fall skulle jag vara väldigt tacksam om du kunde besvara mina frågor som jag ställde i mitt inlägg alldeles här ovanför!
Citera
2006-05-26, 00:44
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fr0ggeh
Jag skulle föresten vilja veta hur mycket en kurs i scientologi kostar? Den första är tydligen gratis, men sedan då? Ökar det i pris per kurs och hur dyrt är det i slutet? Man har ju hört att det ska vara väldigt mycket pengar, men äntligen kan man kanske få reda på sanningen, det är kanske inte så farligt som man har hört?
Jag kallar mig inte Scientolog bara för att jag kan läsa vad dom själva skriver på sin hemsida. Jag känner dock till en del om Scientologin då jag känner några som är Scientologer .Om nu inte detta är ett brott på något sätt?Priser på kurser är jag inte särskilt införstådd i men jag vet att det finns ganska många kurser som ligger på mellan 500-1500 kronor och du har obegränsad tid på dig att studera dom. Det blir alltså inte dyrare bara för att du är långsam eller så. Vill du köpa terapi eller gå på det som dom kallar "Bron" så är det ganska mycket pengar du får punga ut med. Har inga exakta summor för det. Du kan tjäna in kurser genom att hjälpa till med översättning eller annat behövligt tydligen.
Citat:
Sedan skulle jag också vilja veta om man kan vara scientolog och samtidigt tro på en Gud? Vad tycker scientologer om andra religioner?
Du är fri att tro på precis vad du vill. Scientologer är mig veterligen för att människor ska ha rätt att tro på det dom vill. Man trycker inte på någon vad man ska tycka och tänka om något. Däremot så finns det ju regler man måste följa om man gör kurser eller arbetar där. Som vilket ställe som helst.
Citat:
]Jag har läst hela tråden, och det är mycket intressant att kunna diskutera scientologin med riktiga scientologer!
Jag är nog inget bra exempel på en "riktig" Scientolog då jag vare sig jobbat inom Scientologin eller är så värst insatt i själva läran. Jag har dock tänkt läsa Dianetikboken denna sommar. Jag är mest här för att retas lite med alla "Experter" eftersom jag trots min ringa kunskap upptäckt att jag i jämförelse med vissa här har betydligt mer konkret kunskap i ämnet.
Citera
2006-05-26, 00:57
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Är barn egentligen "små vuxna", alltså gamla själar som bebor unga kroppar men egentligen har samma kosmiska erfarenheter som vuxna?

Och vad har detta i så fall för betydelse för hur man skall uppfostra dessa barn/små vuxna?
Det enda jag vet som Hubbard har nämnt om barnuppfostran är att man inte ska dressera barn som om dom vore hundar.
Att barn förtjänar samma respekt som en vuxen människa och att det är viktigt att barn får hjälpa till och känna sig delaktiga. Inget särkskilt uppseendeväckande då många har samma uppfattning. Förutom Psykiatriker förstås som tycker knark är en ganska bra metod för att lugna ner barn.
Citera
2006-05-26, 01:09
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Det enda jag vet som Hubbard har nämnt om barnuppfostran är att man inte ska dressera barn som om dom vore hundar.
Att barn förtjänar samma respekt som en vuxen människa och att det är viktigt att barn får hjälpa till och känna sig delaktiga. Inget särkskilt uppseendeväckande då många har samma uppfattning. Förutom Psykiatriker förstås som tycker knark är en ganska bra metod för att lugna ner barn.
Så psykiatriker tycker att alla barn ska ha knark?
Ett sådant uttalande måste ju verkligen göra Dig suveränt trovärdig här...
Denna tråds läsar kan säkert se framför sig hur Sveriges psykiater ( strunt i att det bara är en 4:e del som håller på med barn- och ungdomspsykiatri) åker över till Vitryssland och köper amfetamin blandat med skurpulver och sedan står på skolgårdarna och försöker proppa i barnen. Eller går de kanske runt och knackar dörr?

Påminner mig om en slogan "Psykiatriker är inte bara tokiga, de kränker barn!" som finns på en hemsida, tom en scientologhemsida minsann.

Sällan har väl någon haft så mycket gemensamma åsiktet med en organisation utan att vara medlem i den. Du kanske kunde bli en "obunden" talesman?
Citera
2006-05-26, 01:14
Medlem
loungepuppys avatar
En artikel om scientologerna här på Flashback!

Tänk att Scientologerna ville hindra sina medlemmar att se flashback men snälla flashback låter scientologerna diskutera här...

http://www.flashback.se/flashbacks/scient.php
Citera
2006-05-26, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
En artikel om scientologerna här på Flashback!

Tänk att Scientologerna ville hindra sina medlemmar att se flashback men snälla flashback låter scientologerna diskutera här...

http://www.flashback.se/flashbacks/scient.php
Knappast någon mening att svara på detta men det är inte sant helt enkelt.
Citera
2006-05-26, 01:34
Medlem
Rans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adthelad
Knappast någon mening att svara på detta men det är inte sant helt enkelt.
Källa på det?
Nu är FB kanske ingen jättetrovärdig källa heller, men ändå.
Citera
2006-05-26, 01:39
Medlem
Citat:
Priser på kurser är jag inte särskilt införstådd i men jag vet att det finns ganska många kurser som ligger på mellan 500-1500 kronor och du har obegränsad tid på dig att studera dom. Det blir alltså inte dyrare bara för att du är långsam eller så.
Det finns flera kurser som ger grunderna på 150 SEK.
Citat:
Vill du köpa terapi eller gå på det som dom kallar "Bron" så är det ganska mycket pengar du får punga ut med. Har inga exakta summor för det. Du kan tjäna in kurser genom att hjälpa till med översättning eller annat behövligt tydligen.
Jag skulle inte alls säga att det är mycket pengar med tanken på vad man få. Sen är det billigt om man samauditerar vilket rekommenderas.

Men bra information för övrigt - tack!
Citera
2006-05-26, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ran
Källa på det?
Om jag säger att du var på månen häromdagen behöver du ge en källa som motbevisar?
Citat:
Nu är FB kanske ingen jättetrovärdig källa heller, men ändå.
Kanske inte och källan på deras information i detta fall var totalt otrovärdig.
Citera
2006-05-26, 03:09
Medlem
Citat:
Förutom Psykiatriker förstås som tycker knark är en ganska bra metod för att lugna ner barn.
Lite amfetamin mot ADHD är ju annars tämligen accepterat. Fast då handlar det ju om betydligt mindre mängder än vad en missbrukare använder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in