2018-11-10, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskafettot
Lägger mig alltid upp i arslet på idioter som dig. På köpet får du en otrevligt nära omkörning, givetvis utan blinkers.

Ligger du i röven på mig så kommer jag bromsa lite lätt. Skratta bäst som skrattar sist
Citera
2018-11-10, 12:36
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
På min tid i bilskolan så ansåg lärarna att den enda gången det är "tillåtet" att köra över hastighetsbegränsningen är då man gör en omkörning. Man kan ex. öka till 130 för att snabbt passera den man kör om och sedan gå in framför den omkörda bilen och sänka till lagstadgad hastighet igen.

Jag har gjort detta vid många tillfällen..även kört om en polisbil som låg i 90 av någon anledning på E4 mot Stockholm. Polisen reagerade inte alls på min snabba omkörning så vad bilskolan lärde ut är förmodligen ett slags "praxis" som kan tillämpas då det behövs.

Jag kanske ligger bakom en bil som har en obehaglig last eller annat störande men bilen kör 110..
Då skulle jag inte dra mig för att tillfälligt öka hastigheten och köra om för att sedan sänka igen då jag passerat.
Så resonerar en erfaren och duktig bilförare som förstår hur trafik fungerar.
Citera
2018-11-10, 12:36
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sergio70
Bär jag kör bil på till exempel E4:än och gör en omkörning förbi en lastbil i 110km/h så kommer det ibland upp bilar i röven på mig och är ibland märkbart irriterade.

Tänkte bara lite vad ni tycker är rätt eller fel. För om jag hade väntat så hade jag fått gå ner till 90km/h och sen kört om lastbilen så att bilen bakom slipper bromsa för mig eftersom han kör för fort?

Ja, många verkar anse att man inte behöver hålla avstånd i omkörningsfilen. Galningar.
Citera
2018-11-10, 12:39
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKlein
Folk är idioter i trafiken, helt sjukt att inte fler olyckor sker.

Var försiktig med dina 110/h, det börjar bli halt. Tänk även på att ignorera "märkbart irriterade" medtrafikanter.

Det är ett intressant dilemma nu när vintern närmare sig och det blir sämre väglag. Ska man anpassa hastigheten och få idioter som ligger för nära bakom, eller ska man köra lite snabbare, slippa idioter i röven, men riskera att problem pga hastigheten?

Folk är idioter i sina nya bilar, eftersom de tror att bilarna är så säkra med alla sina hjälpsystem - MEN, vad folk inte verkar fatta är att de fortfarande har en bromssträcka, oavsett hur många säkerhetssystem bilen har, speciellt om det är halt.
Citera
2018-11-10, 12:44
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drugg
Ligger du i röven på mig så kommer jag bromsa lite lätt. Skratta bäst som skrattar sist

Bromsar du obefogat är du vållande och då skrattar du inte till sist.
Citera
2018-11-10, 12:46
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Det är ett intressant dilemma nu när vintern närmare sig och det blir sämre väglag. Ska man anpassa hastigheten och få idioter som ligger för nära bakom, eller ska man köra lite snabbare, slippa idioter i röven, men riskera att problem pga hastigheten?

Folk är idioter i sina nya bilar, eftersom de tror att bilarna är så säkra med alla sina hjälpsystem - MEN, vad folk inte verkar fatta är att de fortfarande har en bromssträcka, oavsett hur många säkerhetssystem bilen har, speciellt om det är halt.
När vintern kommer kör folk i krypfart i högerfilen som är i princip ren från snö för att många kör där. För att komma förbi måste man köra om i vänsterfilen där det är mycket mera snö då färre kör där och det därför är mycket farligare att köra fort där. Och om någon får sladd i vänsterfilen så är det stor risk att den som krypkör i högerfilen också träffas. Det är också något att tänka på för den säkerhetsmedvetne.
Citera
2018-11-10, 12:47
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Bromsar du obefogat är du vållande och då skrattar du inte till sist.

Nja, inte om den bakom kör för nära. Och om inbromsningen är befogad eller ej kommer aldrig gå att bevisa. DU SKA ALLTID HÅLLA AVSTÅND SÅ ATT DE INTE SKER OLYCKA OM NÅGON FRAMFÖR DIG BROMSAR. COMPRENDE?
Citera
2018-11-10, 12:49
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Nja, inte om den bakom kör för nära. Och om inbromsningen är befogad eller ej kommer aldrig gå att bevisa. DU SKA ALLTID HÅLLA AVSTÅND SÅ ATT DE INTE SKER OLYCKA OM NÅGON FRAMFÖR DIG BROMSAR. COMPRENDE?

Det där reddes ut i en annan tråd för ett tag sedan. Jo, bromsar du obefogat så är du vållande fast han ligger för nära. Har han en dashcam så att man ser att du inte hade skäl att bromsa, så är du rökt.

För övrigt är jag själv noga med att hålla avstånd.
Citera
2018-11-10, 12:50
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
När vintern kommer kör folk i krypfart i högerfilen som är i princip ren från snö för att många kör där. För att komma förbi måste man köra om i vänsterfilen där det är mycket mera snö då färre kör där och det därför är mycket farligare att köra fort där. Och om någon får sladd i vänsterfilen så är det stor risk att den som krypkör i högerfilen också träffas. Det är också något att tänka på för den säkerhetsmedvetne.

Nu tänkte jag inte främst på motorvägar dock. Skulle någon ligga för nära bakom mig på motorväg (oavsett väglag i omkörningsfilen) så kommer jag sakta ner till dessa att idioten bakom väljer att köra om. Inte en chans att jag vill ha någon för nära bakom mig. Kommer aldrig accepteras på motorväg.
Citera
2018-11-10, 12:51
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Det där reddes ut i en annan tråd för ett tag sedan. Jo, bromsar du obefogat så är du vållande fast han ligger för nära. Har han en dashcam så att man ser att du inte hade skäl att bromsa, så är du rökt.

För övrigt är jag själv noga med att hålla avstånd.

Men idioten som låg för nära är också rökt, så klart. Det är aldrig okej att ligga för nära. Vad är svårt att förstå?

Verkar finnas någon konstig idé om att man får köra för nära framförvarande om denne kör enligt tyckte "för långtsamt".

SÅ ÄR DET INTE.

Och skit i lagen. Det är inte pga lagen man ska hålla avstånd, det är pga olycksrisken med att inte hålla avstånd. SKIT I LAGEN - ANVÄND SUNT FÖRNUFT.
Senast redigerad av LeonVance 2018-11-10 kl. 12:54.
Citera
2018-11-10, 12:54
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Men idioten som låg för nära är också rökt, så klart. Det är aldrig okej att ligga för nära. Vad är svårt att förstå?

Det är aldrig okej men du blir vållande. Vill du fortsätta den diskussionen får det ske i rätt tråd, men du kommer inte undan med att nita om någon ligger för nära om du inte kan bygga ett case för att det fanns något du bromsade för.

En bättre lösning är att sänka farten långsamt. Det är också en bra hint.
Citera
2018-11-10, 12:55
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Det är aldrig okej men du blir vållande. Vill du fortsätta den diskussionen får det ske i rätt tråd, men du kommer inte undan med att nita om någon ligger för nära om du inte kan bygga ett case för att det fanns något du bromsade för.

En bättre lösning är att sänka farten långsamt. Det är också en bra hint.

Den som låg bakom kommer inte heller undan. JAG BLIR FÖRBANNAD PÅ IDIOTER SOM TROR ATT MAN FÅR LIGGA FÖR NÄRA. Finns aldrig en vettig anledning till att ligga för nära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in