2018-11-10, 12:56
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är aldrig okej men du blir vållande. Vill du fortsätta den diskussionen får det ske i rätt tråd, men du kommer inte undan med att nita om någon ligger för nära om du inte kan bygga ett case för att det fanns något du bromsade för.

En bättre lösning är att sänka farten långsamt. Det är också en bra hint.

Vadå "rätt tråd"? Den här tråden handlar just om det ämnet.

Sänka farten funkar aldrig som hint i omkörningsfilen.
Citera
2018-11-10, 12:57
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Den som låg bakom kommer inte heller undan. JAG BLIR FÖRBANNAD PÅ IDIOTER SOM TROR ATT MAN FÅR LIGGA FÖR NÄRA. Finns aldrig en vettig anledning till att ligga för nära.

Jag säger inte att man får ligga för nära, utan att man inte får okynnesnita bara för att någon ligger för nära. Gör du det blir du vållande, fast denne låg för nära. Fanns det en anledning att bromsa däremot, så blir denne vållande för att denne låg för nära.
Citera
2018-11-10, 13:16
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Folk som kör om på farthållaren är nog det värsta jag vet. Om någon ligger i 109km/h kommer de där i sina lagliga 110km/h på farthållaren och gör en omkörning som blockerar vänsterfilen i flera kilometer med långa köer bakom som resultat. Jag brukar inte heller köra jättefort men när jag gör en omkörning så gasar jag på för att snabbt och säkert komma förbi och bli färdig med det. Om man då kommer upp i 120-130 under omkörningen så spelar det ingen roll, den lilla överträdelsen uppvägs av att vägens framkomlighet förbättras. Man bör tänka på sina medtrafikanter också och inte bara på sig själv.

Även om jag själv gör det så är jag tämligen säker på att man inte får köra för fort ens vid omkörning.

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
exakt vilken trafikregel bryter man om man kör om i 109 km/h på en 110-väg?
Citera gärna och länka gärna till lagtexten där det beskrivs.

... Vilket jag förvisso inte behöver vänta på, för den lagen kommer du aldrig hitta. Det finns ingen lag som säger hur fort man ska köra om, det finns däremot en som säger att man ska hålla sig till hastighetsgränserna, det är inte förbjudet att köra långsammare än dem, bara fortare.
Ingen kan tvingas att bryta lagen för att nån annan vill göra det.

Det var en bilist för ett antal år sedan som fick böter pga att han körde för långsamt. Det var en 90-sträcka vid Mora i samband med Vasaloppet. Polisen bedömde att han hindrade trafiken. Vill minnas att han körde 75-80 på 90-sträckan. Kommer inte ihåg vad åtalspunkten var men sannolikt störande eller hindrande i trafiken eller liknande.

Kan man inte hålla trafikrytmen borde man inte ha körkort. Gäller både uppåt och nedåt. Är det dålig sikt eller väglag så sjunker tempot i trafiken.

Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Jag tar inte åt mig av personliga påhopp. Jag lägger även själv gärna in lite sådana i mina inlägg. Men för trådläsarnas skull kanske du borde göra som jag och kombinera personliga påhopp med lite eget resonemang i sakfrågan.

Förklara gärna din syn på trafik genom att kommentera det här, för mig, vanliga scenariot:

Jag kör 115 km/h med farthållare (mäts upp till 111 km/h med GPSen) på E4 med 2 filer och en hastighetsbegränsning på 110 km/h. Jag närmar mig tre långsammare bilar i följd med ca 100 m avstånd till varandra, som kör i högerfilen. Jag ser i backspegeln tre andra bilar som håller bra mycket högre fart än jag själv och närmar sig i vänsterfilen, då de passerar andra bilar. Framförvarande bil är på 100 meters avstånd när jag kör ut i vänsterfilen och bakomvarande 200 meter bakom mig. De sänker inte farten då ser mig blinka och byta fil. Första bilen "ljustutar" och lägger sig 20 meter bakom mig. De andra två bakom hen ligger även de nära varandra. Jag ligger kvar i vänster körfält genom omkörningen av alla tre långsammare bilar som låg framför mig. Jag ändrar inte min fart och ligger kvar med farthållaren på 115 km/h. När jag passerar sista bilen väntar jag tills jag har ett säkert avstånd från den innan jag blinkar och kör in i höger körfält. Då kör sedan de andra om men blinkar inte och tar inte ut avståndet framför mig innan de byter fil.

Vilka fel begicks här?

Jag hade gått in mellan dessa tre bilar och släppt förbi bakomvarande trafik alternativt ökat hastigheten. Du har fått någon fix idé att du är ett helgon på vägarna och samtidigt skiter i alla andra. Visst idioter kan man markera emot men du drar det långt förbi rimlighetens gräns.

Trafiken är ett samspel och du vet aldrig varför någon bakom dig, som du hindrar kör för fort. Gå upp nära bakom och blinka kan vara en stressad förälder/make/barn som febrilt försöker påkalla din uppmärksamhet om att skyndsamt få köra om.
Citera
2018-11-10, 13:27
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskafettot
Lägger mig alltid upp i arslet på idioter som dig. På köpet får du en otrevligt nära omkörning, givetvis utan blinkers.

Nu ligger jag aldrig och "leker polis" vid omkörningar utan står på lite eller låter de som vill köra snabbt passera först men en sak lovar jag dig:

Om du någonsin ligger bakom mig och kör för nära för att visa din aggresivitet så blir följden alltid densamma. Jag kommer att dra ner på hastigheten så mycket det behövs för att det skall bli trafiksäkert för mig. Jag vet inte om det plötsligt dyker upp något som jag måste bromsa för. Jag vet inte om en okänd förare bakom mig har snabb reaktionstid eller inte. Det kanske är ett rattfyllo. Kanske är just du en superförare men det vet ju inte jag.

Ligger du extremt nära kommer jag alltså helt för min egen skull att köra extremt långsamt. Vi kan köra i 10 km/timmen på en enfilig väg om du vill. Det är alltså inte för att "jävlas" med dig utan bara rationellt.

Om du är mer intresserad av att komma fram snabbt än att visa din aggressivitet så lägg dig en bit bakom även om du själv skulle vilja att jag körde lite snabbare. Jag kommer hålla den maximala hastighet jag bedömer lämplig och så kommer vi fram till en omkörningsplats så snabbt det är möjligt.
Citera
2018-11-10, 14:37
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Som sagt, det är t.o.m. böter på att försvåra en omkörning oavsett situation. Läs trafikförordningen så får du se.
Att köra laglig hastighet på motorväg kan inte på något sätt ses som att man försvårar en omkörning.
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Felet som begicks var att du inte ökade din hastighet.

Saxat från trafikförordningen.

38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt.
Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.

43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter.

Så ska du köra om bilarna framför dig så får du anpassa din hastighet så du inte stör de som redan ligger i vänsterfilen.
Här har du uppmärksammat att de kommer väldigt fort och att de kommer behöva bromsa och ändå slänger du dig ut och sedan puttrar på i maklig hastighet.
Vad är syftet med att inte gasa på så att du kommer om någon gång?
Hänsyn är inget ord som finns i ditt förråd?
Du tolkar det där helt fel, om exv Knasen79 har påbörjat en omkörning så har hen sin fulla rätt att slutföra den utan att bryta mot lagen. Det du citerar gäller om du blir omkörd, och då framförallt på tvåfilig väg.
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Man skall aldrig använda den sista gnuttan av sitt fordons hastighetsförmåga för att göra en omkörning. Om bilen gör exakt 110km/h och inte ett dugg mer bör man inte försöka köra om en bil som kör i 109km/h. Dessutom bör aldrig marschhastighet vara nära topphastighet, det är inte bra för motorn. Därmed har man alltid utrymme för snabbare omkörningar.

Om vi tänker oss ett annat scenario, en landsväg med bara en fil åt varje håll. Om man satt farthållaren på lagliga 90 och kommer ikapp en bil som kör 89km/h, vad gör man då? Så långa raksträckor att man kan köra om lagligt finns inte i Sverige och speciellt inte utan möten.
Så det du säger är att det är lagligt att köra för fort, man t.o.m. ska bryta lagen för att underlätta för andra lagbrytare?
Gäller det vid andra tillfällen i samhället med? Om nån bryter lagen så bör jag med göra det om det underlättar för exv. en bedragare?
Citera
2018-11-10, 14:50
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag hade gått in mellan dessa tre bilar och släppt förbi bakomvarande trafik alternativt ökat hastigheten. Du har fått någon fix idé att du är ett helgon på vägarna och samtidigt skiter i alla andra. Visst idioter kan man markera emot men du drar det långt förbi rimlighetens gräns.

Dumheter. Du är en av dessa idioter som tvingar in dig mellan bilar som respekterar avståndet till varandra med resultatet att du får dem att behöva bromsa in och riskera seriekrockar. Sådana som du borde inte vara ute i trafiken helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Trafiken är ett samspel och du vet aldrig varför någon bakom dig, som du hindrar kör för fort. Gå upp nära bakom och blinka kan vara en stressad förälder/make/barn som febrilt försöker påkalla din uppmärksamhet om att skyndsamt få köra om.

Stressade personer som är ute i trafiken och väljer att köra för fort menar du då ska sätta normen för övriga trafikanter. Märkligt.
Citera
2018-11-10, 14:50
Medlem
Niskalaukauss avatar
Intressant hur man kan se så olika på det här med att köra bil. Jag kör ofta för fort det händer ofta att farthållaren ligger lite under körkortsgränsen.
Skulle jag ligga o åka lagligt på motorväg o då komma i fatt en bil som åker långsammare typ 100Km/h så att jag vill köra om den bilen.
Så kollar jag garanterat i backspeglarna för att veta vad jag har bakom mig. Ser jag då att det kommer någon som håller en betydligt högre hastighet så släpper jag garanterat på gasen för att låta honom åka före. Fattar inte alls varför man inte visar hänsyn i trafiken.
Citera
2018-11-10, 15:01
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niskalaukaus
Intressant hur man kan se så olika på det här med att köra bil. Jag kör ofta för fort det händer ofta att farthållaren ligger lite under körkortsgränsen.
Skulle jag ligga o åka lagligt på motorväg o då komma i fatt en bil som åker långsammare typ 100Km/h så att jag vill köra om den bilen.
Så kollar jag garanterat i backspeglarna för att veta vad jag har bakom mig. Ser jag då att det kommer någon som håller en betydligt högre hastighet så släpper jag garanterat på gasen för att låta honom åka före. Fattar inte alls varför man inte visar hänsyn i trafiken.

Det kallas planerad körning. Är behagligast för alla i bilen. Om andra förare har en annan strategi för att ta sig fram i trafiken med inbromsningar och gaspådrag så är det upp till dem och deras medtrafikanter.

Tanken att från 115 km/h bromsa in bakom en lastbil eller buss som kör 20-25 km/h lägre hastighet än jag bara för att göra resan mer framkomlig för en Audi Q7 i 150 km/h skulle aldrig falla mig in. Ljustutande och köra nära ser jag som provokation och slutar alltid i lååååånga omkörningar.
Citera
2018-11-10, 15:16
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Att köra laglig hastighet på motorväg kan inte på något sätt ses som att man försvårar en omkörning.

Ja, om man tolkar mina inlägg som fan läser bibeln d.v.s. åt helvete fel.

Får bena upp ett par vardagliga situationer då:
Nr. 1:
1. Du håller laglig hastighet i högerfilen och jag börjar närma mig dig.
2.a Jag blinkar ut i vänsterfilen och påbörjar min omkörning / 2.b Jag ligger redan i vänsterfilen.
3. Du går också gå ut i vänsterfilen men utan att öka hastigheten.
4. Jag måste bromsa för att inte mosa röven på dig eller preja dig av vägen.
5. Grattis! Du har just brutit mot lagen.

Nr. 2:
1. Jag håller laglig hastighet i vänsterfilen under omkörning och du börjar närma dig mig.
2. Du kryper upp i arslet på mig.
3. Grattis! Du har just brutit mot lagen igen.
Citera
2018-11-10, 15:35
Medlem
Jag tycker att det är lite ge och ta.

Om jag ska köra om lastbilen och det kommer ett tåg med bilar i vänsterfilen så brukar jag gasa på och köra om, och sen svänga in igen, för att slippa bli fast.

Om jag ska köra om lastbilen och det kommer en bil i vänsterfilen så släpper jag förbi denna först, och sen kör om.

Det är för mycket folk i trafiken som inte kan underlätta för varandra. Kolla bara när man ska blixtlåsa på valfri väg där filerna går ihop, alltid störst först. Jag har inga problem med att släppa förbi fortkörare då och då.

Avskyr dock de som ligger i röven på motorvägarna, fullkomligt livsfarligt. 110 km/h och ligga 10m bakom, finns inte en chans att inte krocka om jag måste bromsa.
Citera
2018-11-10, 15:35
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Det kallas planerad körning. Är behagligast för alla i bilen. Om andra förare har en annan strategi för att ta sig fram i trafiken med inbromsningar och gaspådrag så är det upp till dem och deras medtrafikanter.

Tanken att från 115 km/h bromsa in bakom en lastbil eller buss som kör 20-25 km/h lägre hastighet än jag bara för att göra resan mer framkomlig för en Audi Q7 i 150 km/h skulle aldrig falla mig in. Ljustutande och köra nära ser jag som provokation och slutar alltid i lååååånga omkörningar.
Om du måste bromsa så skulle jag inte kalla det planera körning. Kommer det någon i 150 som du skriver så räcker det nog att släppa lite på gasen så kan han köra förbi utan problem. Men om du i stället njuter av att stoppa upp Audi Q7an en stund så får ju det stå för dig. Jag skulle inte ens bete mig på det viset om det så kom en Fiat Punto/Ferrari i vänsterfilen. Men alla är vi ju olika.
Citera
2018-11-10, 15:39
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balticsea
Avskyr dock de som ligger i röven på motorvägarna, fullkomligt livsfarligt. 110 km/h och ligga 10m bakom, finns inte en chans att inte krocka om jag måste bromsa.

Hatar dom som ligger i röven även på 70 väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in