Citat:
Ursprungligen postat av
knasen79
Jag tar inte åt mig av personliga påhopp. Jag lägger även själv gärna in lite sådana i mina inlägg. Men för trådläsarnas skull kanske du borde göra som jag och kombinera personliga påhopp med lite eget resonemang i sakfrågan.
Förklara gärna din syn på trafik genom att kommentera det här, för mig, vanliga scenariot:
Jag kör 115 km/h med farthållare (mäts upp till 111 km/h med GPSen) på E4 med 2 filer och en hastighetsbegränsning på 110 km/h. Jag närmar mig tre långsammare bilar i följd med ca 100 m avstånd till varandra, som kör i högerfilen. Jag ser i backspegeln tre andra bilar som håller bra mycket högre fart än jag själv och närmar sig i vänsterfilen, då de passerar andra bilar. Framförvarande bil är på 100 meters avstånd när jag kör ut i vänsterfilen och bakomvarande 200 meter bakom mig. De sänker inte farten då ser mig blinka och byta fil. Första bilen "ljustutar" och lägger sig 20 meter bakom mig. De andra två bakom hen ligger även de nära varandra. Jag ligger kvar i vänster körfält genom omkörningen av alla tre långsammare bilar som låg framför mig. Jag ändrar inte min fart och ligger kvar med farthållaren på 115 km/h. När jag passerar sista bilen väntar jag tills jag har ett säkert avstånd från den innan jag blinkar och kör in i höger körfält. Då kör sedan de andra om men blinkar inte och tar inte ut avståndet framför mig innan de byter fil.
Vilka fel begicks här?
Felet som begicks var att du inte ökade din hastighet.
Saxat från trafikförordningen.
38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt.
Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter.
Så ska du köra om bilarna framför dig så får du anpassa din hastighet så du inte stör de som redan ligger i vänsterfilen.
Här har du uppmärksammat att de kommer väldigt fort och att de kommer behöva bromsa och ändå slänger du dig ut och sedan puttrar på i maklig hastighet.
Vad är syftet med att inte gasa på så att du kommer om någon gång?
Hänsyn är inget ord som finns i ditt förråd?