2018-11-11, 09:01
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Som sagt, det är t.o.m. böter på att försvåra en omkörning oavsett situation. Läs trafikförordningen så får du se.

Fast nu försvårar ju inte den som kör i rätt hastighet och körom en bil som kör långsammare än hastighetsbegränsningen, för den som kommer bakifrån och kör för fort.

F.ö. tycker jag att de som anser sig ha rätten att köra över gällande hastighetsbegränsning, och därigenom riskera andras liv och hälsa, kan köra över närmaste stup, då blir det trevligare i trafiken.
Citera
2018-11-11, 09:02
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutataxera
Skulle säga att tydlighet mot andra trafikanter och avstånd till framförvarande bil är viktigare för trafiksäkerheten än att hastighetsbegränsningar hålls till varje pris. Man får anpassa sig till situationen.

Man blir ju mörkrädd när man läser sådana här kommentarer.

Sverige är inte ett laglöst arabland (ännu) där bilister själva kan avgöra vad som tillåts eller ej.
Citera
2018-11-11, 09:09
Medlem
Undrar lite hur sakta får man köra på motorväg.. 80 för vissa lastbilar har jag hört.
Men nu menar jag person bilar som får köra i hundratio kilometer i timmen och kan. Kör man i 110 är det olagligt köra om ?

I princip olagligt köra om person bil ?

Får man köra om i 120 för att sen gå ner till 110? Saktar såklart ner i höger fil då

Säg att någon kör i 107 km/ t å jag kör lagligt om i 110 . Hur lång tid tar det?. Farligt också kanske å ligga två bilar igämter i 108 km timmen i en vecka

Tror ingen kör om i 70 km/t på 70 väg om det inte är en traktor då.

Äre lagligt köra över hastighets gränsen vid omkörning?

Själv brukar jag släppa gasen när någon kör om . Min plikt ?
Senast redigerad av troligengud 2018-11-11 kl. 09:39.
Citera
2018-11-11, 09:10
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Egenutnämnda trafikpoliser kan vara dom farligaste i trafiken.
Kör ut i vänsterfilen för att blockera med flit dom som kommer bakom i högre fart...

Vi har ett av Europas bästa motorvägsnät.
Det är inte bilar som kör i 125 på en 110 väg som ensamt får för sig att volta av vägen.
Utan det är ALLTID någon annan rädd förare med dålig koll som får för sig att göra oplanerade saker.

Det är omöjligt att krocka på Sveriges motorvägar om man tom kör i 150. Men det ska alltid vara nått spån som ”plötsligt” får för sig att bromsa eller byta fil.
Det är dom som orsakar trafikolyckorna.

Tro inte Polisen håller med dig där! De säger det är fartdårarna som orsakar mest olyckor. Man måste tex byta fil till vänsterfil, när de från en avfartsväg ska ut på motorvägen. Kommer de ett gäng fartdårar så är det ingen chans, då smäller det. Kan ju titta på bromssträckan/reaktionstid för 150 km/h och jämföra det med 110 km/h
Citera
2018-11-11, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Man blir ju mörkrädd när man läser sådana här kommentarer.

Sverige är inte ett laglöst arabland (ännu) där bilister själva kan avgöra vad som tillåts eller ej.

Förstod att jag skulle lyckas kränka någon stackare. Ångrar det jag skrev.
Vi borde ärkebusera alla som kör 112km/h på 110 sträcka!
Blev det bra nu snuttis?

Verkligheten är att 110 väg blir 90 väg där vi alla ligger och stirrar på ett lastbilsflak om inte omkörningar går snabbt. Pratar i huvudsak om 2+1 väg.
Senast redigerad av slutataxera 2018-11-11 kl. 09:25.
Citera
2018-11-11, 09:25
Medlem
Herkulesbigs avatar
hittade en intressant länk: https://www.hd.se/2015-03-02/trafikp...ng-pa-motorvag

– Om du ska köra om en lastbil som kör till exempel i 80 km/h kan du påbörja en omkörning om det är fritt 300 meter bakom dig. Om det kommer någon i 140 km/h så får den vänta, bara för att han ligger i vänster körfält har han inte påbörjat en omkörning. Det finns inte heller någon exakt maxtid för hur lång tid en omkörning får ta, det är sunt förnuft som får råda. Men så fort du har gjort din omkörning ska du gå in till höger så att han fortsätta att köra om dig, säger Bertil Sjunnesson och fortsätter:
– Men du vet inte om fordonet som kör för fort och komma fram gör något brottsligt. Även om det är en civil bil behöver det inte vara någon som kör olagligt.
Citera
2018-11-11, 09:27
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Man behöver inte "leka polis" som du uttrycker det.
Behöver jag göra en omkörning och det finns utrymme i vänsterfilen så gör man en omkörning.
Om du som kommer bakom kör så fort alt inte kan läsa trafiksituationen och måste bromsa, so God help you...........
Trycker du dig upp i röven på mig för att påvisa att jag har gjort fel.............då tänds först dimljusen bak, hjälper inte det så sänker jag hastigheten, hjälper inte det heller så tänder jag bromsljusen UTAN att egentligen bromsa.
Har ni så bråttom att ni riskerar ert eget och andras liv för 10 sekunder så är det dags att fundera på vilket liv ni lever och lära er att planera livet, tiden bättre än ni planerar er körning.

Suck... att det ska vara så svårt att läsa och förstå ett inlägg, jag har aldrig skrivit att jag trycker upp näsan i röven på någon som redan ligger i vänsterfilen på omkörning i laglig hastighet.
Enda gången det händer är när vederbörande vrider ut precis framför mig så att jag måste bromsa utan att ramma denne.
Ska även tillägga att några våldsamma hastighetsöverträdelser handlar det aldrig om från min sida, oftast 20 kanske 30 ibland, och klarar man inte att uppmärksamma någon med den hastighetskillnaden ja då ska man nog hålla sig till kollektivtrafiken istället.
Citera
2018-11-11, 09:42
Medlem
Vill också poängtera till er som agerar vägscheriff att mest troligt har ni ingen aning till varför bakomvarande bil kör för fort.
Man lägger sig inte medvetet och blockerar trafiken för att lagen skall följas till varje pris.
Kan vara någon som ligger döende i bakomvarande bil eller ambulans längre bak. Visa hänsyn, eller bli trafikpolis om det nu är så jävla viktigt.
Citera
2018-11-11, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag kan också ha ett sjukt barn i bilen och vara på väg till akuten. Jag vill inte låta mig hindras av bilister som vill ha fri tillgång till omlötningsfilen.
Men ändå hålla mig till laglig hastighet.

Hahaha - kan du inte ta en mopedbil med ditt sjuka barn nästa gång också. Det blir ju inte, så stor skillnad så att säga. Det handlar ju om kanske 2 sekunder du förlorar på att ligga kvar bakom lastbilen tills den snabbare föraren passerat.
Går du istället ut framför denne, så att denne får bromsa ner kanske 40 km/h och sen ligga och sega bakom dig en stund, så har han förlorat mångfaldigt mer tid än du skulle gjort om du släppt fram honom

Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Så med risk för att upprepa mej, men med tanke på att trådstartaren ska få svar på sin fundering.

Förklara gärna er syn på trafik genom att kommentera det här, för trådstartaren och för mig, vanliga scenariot:

Jag kör 115 km/h med farthållare (mäts upp till 111 km/h med GPSen) på E4 med 2 filer och en hastighetsbegränsning på 110 km/h. Jag närmar mig tre långsammare bilar i följd med ca 100 m avstånd till varandra, som kör i högerfilen. Jag ser i backspegeln tre andra bilar som håller bra mycket högre fart än jag själv och närmar sig i vänsterfilen, eftersom de passerar andra bilar.

Framförvarande bil är på 100 meters avstånd när jag kör ut i vänsterfilen och bakomvarande 200 meter bakom mig. De sänker inte farten då ser mig blinka och byta fil. Första bilen "ljustutar" och lägger sig 20 meter bakom mig. De andra två bakom hen ligger även de nära varandra. Jag ligger kvar i vänster körfält genom omkörningen av alla tre långsammare bilar som låg framför mig. Jag ändrar inte min fart och ligger kvar med farthållaren på 115 km/h.

När jag passerar den sista bilen väntar jag tills jag har ett säkert avstånd innan jag blinkar och kör in i höger körfält. Då kör sedan de andra om men blinkar inte och tar inte ut avståndet framför mig innan de byter fil.

Vilka fel begicks här?

När man ser sånt här skulle man ju gärna vilja bygga en bil med rejält kraftig frontbumper (typ svetsa på en bit järnvägsräls frampå bilen) - sen jävlar kan man "trycka på" såna as som dig och lägga sig bokstavligen 2 dm bakom. Om ni "brake-checkar" en så är det er bil som blir förstörd.

Som tur är, så är det inte så vanligt att man träffar på såna som er - dom flesta brukar flytta sig, när man rullar upp nära bakom. Men det finns ju några riktiga as. T ex många av taxibilarna mellan Upplands Väsby och Arlanda här i Stockholmsområdet.

Citat:
Ursprungligen postat av vetenskapsintolera
Eh om det kommer en bil i 130 kmh som måste bromsa för att du bestämmer dig för att göra en omkörning på 111 kmh på en 110 kmh väg, kommer jag bli irriterad.

I så fall får du vänta tills bilarna är förbi eller trampa lite extra i plattan. Annars kan du gott ligga kvar där du gör för det gör ju ändå ingen skillnad för er lall åkare om man åker 10 kmh snabbare eller fortare, inte sant?

Många tragiska människor här som medvetet gör det svårare för andra människor. Gråter alltid en skvätt när jag ser er i trafiken. Varför bryr ni er överhuvudtaget att gå ut i vänsterfilen? Ligg bara kvar. Tiden spelar ju ingen roll. Ni kan ju ligga bakom tradarna. Mycket säkrare också än att ni kör ut i vänsterfilen kan jag säga er.

Bra skrivet!
Pallar man med att ligga och prutta i 110 på motorväg, så kan man väl lika bra köra 100-105 också eller t o m 80 tillfälligt, för att inte gå ut och blockera snabbare förare. Det blir ju inte mycket skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Untilted
Jag gör detsamma. Dessutom kör jag om på insidan bara det finns en tillräcklig lucka mellan övrig trafik, jag vill givetvis inte irritera övriga bilister bara idioten som ligger och blockar.

Om det inte var nån ytterligare än mig bakom idioten kör jag in framför och bromsar så han fattar att han ligger i fel fil.

Edit: gäller alltså flerfiliga vägar

Haha - jag gör likadant för att komma förbi dom
Dock har jag inte tagit det så långt att jag åker in framför och bromsar som "hämnd". Men för som mest extrema som man t ex sett i denna tråd, skulle ju detta inte va helt fel att göra.
Citera
2018-11-11, 11:05
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Folk som kör om på farthållaren är nog det värsta jag vet. Om någon ligger i 109km/h kommer de där i sina lagliga 110km/h på farthållaren och gör en omkörning som blockerar vänsterfilen i flera kilometer med långa köer bakom som resultat. Jag brukar inte heller köra jättefort men när jag gör en omkörning så gasar jag på för att snabbt och säkert komma förbi och bli färdig med det. Om man då kommer upp i 120-130 under omkörningen så spelar det ingen roll, den lilla överträdelsen uppvägs av att vägens framkomlighet förbättras. Man bör tänka på sina medtrafikanter också och inte bara på sig själv.

Du är ett föredöme. Mycket irritation skulle undvikas om alla gjorde så. Man kanske inte ens måste upp i 130. 115 skulle säkert räcka gott. Huvudsaken är att man ganska snabbt går åt sidan så fort man är förbi.
Citera
2018-11-11, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Fast likväl kan inspektören i så fall hålla med Knasen och anse att det var en helt okay omkörning en bilist aom följt hastighetsbegränsningen inte skulle hunnit ikapp.
Så iom att det är en bedömningssak så har inte din sida mer rätt än den andra bara för att just DU tycker så.

Det du citerar är ett svar på om det är lämpligt att göra en sådan omkörning vid en uppkörning, med tanke på risken att faktiskt kuggas. Så, vad skulle du själv gjort i ett sådant scenario? Chansa på att Inspektören tycker det är ok, eller välja att avstå omkörningen i det tillfället för att vara absolut safe, säker på att Inspektören inte ha nåt att klaga på.
Citera
2018-11-11, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Ni som aldrig kör om i mer än 110, gör ni på samma sätt om ni hamnar bakom en långtradare på landsväg eller 2+1 väg?

Det du måste ha klart för dig är att det finns klara regler för detta i trafikreglerna. Kan du inte köra skett utan att överskrida gällande hastighetsgräns, så ska du inte köra om, PUNKT, oavsett hur vägen ser ut.

Det är de klara reglerna, vad man sen kan göra är en helt annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in