2018-11-10, 07:25
Medlem
Bär jag kör bil på till exempel E4:än och gör en omkörning förbi en lastbil i 110km/h så kommer det ibland upp bilar i röven på mig och är ibland märkbart irriterade.

Tänkte bara lite vad ni tycker är rätt eller fel. För om jag hade väntat så hade jag fått gå ner till 90km/h och sen kört om lastbilen så att bilen bakom slipper bromsa för mig eftersom han kör för fort?
Citera
2018-11-10, 07:41
Medlem
MrKleins avatar
Folk är idioter i trafiken, helt sjukt att inte fler olyckor sker.

Var försiktig med dina 110/h, det börjar bli halt. Tänk även på att ignorera "märkbart irriterade" medtrafikanter.
Citera
2018-11-10, 07:55
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Sergio70
Bär jag kör bil på till exempel E4:än och gör en omkörning förbi en lastbil i 110km/h så kommer det ibland upp bilar i röven på mig och är ibland märkbart irriterade.

Tänkte bara lite vad ni tycker är rätt eller fel. För om jag hade väntat så hade jag fått gå ner till 90km/h och sen kört om lastbilen så att bilen bakom slipper bromsa för mig eftersom han kör för fort?
Rätt är att visa hänsyn till andra, om du vill köra efter hastighetsgränsen ska du göra det, och få göra det utan att bli stressad. Kommer det upp en stresspelle så får denne helt enkelt vänta på sin tur att köra om.

Det har hänt när såna där börjar blinka med ljuset, trots att jag håller >= laglig hastighet och håller på att köra om, att jag slår av på gasen, saktar ner rätt långsamt och går in bakom den jag kör om och släpper förbi tomten. För det är ju det hen vill eller hur?
Citera
2018-11-10, 08:21
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sergio70

Skulle inte falla mig in att ta hänsyn till bilar som kör över tillåten hastighet så länge de inte har blåljus.

Jag kör själv med farthållare på motorväg och den stänger jag inte av vid omkörning.

Skulle de vara kö i omkörningsfältet så drar jag mig heller inte för att tränga mig in istället för att hamna bakom lastbilen och ligga där för att vänta på min tur.
Senast redigerad av knasen79 2018-11-10 kl. 08:23.
Citera
2018-11-10, 08:39
Medlem
KnaeckeHaexans avatar
Så länge som du håller 110 kan ingen gnälla. Däremot är det jävligt störigt med folk som kör 98,5 km/h och ska köra om lastbilar som kör strax över 90.

Vill man köra fortare än 110/120 så får man anpassa sig till övriga trafiken och inte va en sur pissfitta för att någon annan inte vill köra för fort.

Där med sagt, kolla med gps hur fort bilen går. Ligger du på skyltad hastighet på mätaren kör du nästan alltid för sakta.

115, 125 är bra mätarhastigheter att hålla.
Citera
2018-11-10, 09:20
Medlem
Baalzamons avatar
Folk som kör om på farthållaren är nog det värsta jag vet. Om någon ligger i 109km/h kommer de där i sina lagliga 110km/h på farthållaren och gör en omkörning som blockerar vänsterfilen i flera kilometer med långa köer bakom som resultat. Jag brukar inte heller köra jättefort men när jag gör en omkörning så gasar jag på för att snabbt och säkert komma förbi och bli färdig med det. Om man då kommer upp i 120-130 under omkörningen så spelar det ingen roll, den lilla överträdelsen uppvägs av att vägens framkomlighet förbättras. Man bör tänka på sina medtrafikanter också och inte bara på sig själv.
Citera
2018-11-10, 09:26
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Skulle inte falla mig in att ta hänsyn till bilar som kör över tillåten hastighet så länge de inte har blåljus.

Jag kör själv med farthållare på motorväg och den stänger jag inte av vid omkörning.

Skulle de vara kö i omkörningsfältet så drar jag mig heller inte för att tränga mig in istället för att hamna bakom lastbilen och ligga där för att vänta på min tur.

Folk som kör om med farthållare borde förlora sitt körkort
Citera
2018-11-10, 09:28
Medlem
Baalzamons avatar
Jag vet inte hur farthållaren i era bilar fungerar men min ligger fortfarande inne även om jag trampar på gasen för att köra om. Så fort jag släpper gasen sjunker hastigheten till den inställda och farthållaren tar över igen. Det är bara om jag bromsar eller trampar på kopplingen som farthållaren går ur. Och det är gjort så bara för att man skall kunna göra snabba och säkra omkörningar utan att behöva sätta igång farthållaren igen efteråt.
Citera
2018-11-10, 09:36
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Så länge du går ut i vänsterfilen utan att bakomvarande måste bromsa, då tycker jag att du kan göra omkörningen i din egen takt (utan att vara överdrivet mycket under skyltad hastighet förstås)

(En grundregel är att du aldrig får hindra någon som håller på att köra om dig, men vad som är att hindra kan ju alltid diskuteras)
Citera
2018-11-10, 09:44
Medlem
Trasigatrosors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Folk som kör om på farthållaren är nog det värsta jag vet. Om någon ligger i 109km/h kommer de där i sina lagliga 110km/h på farthållaren och gör en omkörning som blockerar vänsterfilen i flera kilometer med långa köer bakom som resultat. Jag brukar inte heller köra jättefort men när jag gör en omkörning så gasar jag på för att snabbt och säkert komma förbi och bli färdig med det. Om man då kommer upp i 120-130 under omkörningen så spelar det ingen roll, den lilla överträdelsen uppvägs av att vägens framkomlighet förbättras. Man bör tänka på sina medtrafikanter också och inte bara på sig själv.

Fast det heter ju hastighetsförbud av ett skäl. Du är nog inte ingenjör
Citera
2018-11-10, 10:07
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Folk som kör om med farthållare borde förlora sitt körkort

Folk som bryter mot hastighetsbegränsningar borde förlora sitt körkort!

Har du samma syn på andra brott? De som betalar sin skatt, inte fuskar med VAB-dagar och kör nyktra borde dömas efter ditt rättesnöre?
Citera
2018-11-10, 10:10
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon

De som kör för fort eller för långsamt är de som får anpassa sig till omgivningen.

Jag ser inga skäl till hänsyn för de som kör för fort i yttre filerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in