2018-11-10, 10:32
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Skitsnack. Vad av det jag beskriver är straffbart?

Hindra annan trafik, t ex, vilket du gör om du inte går tillbaka i vänsterfältet.
Citera
2018-11-10, 10:33
Medlem
AttansNedranss avatar
1.Du får inte under några som helst omständigheter köra snabbare än vad hastighetsbegränsningen anger, tex. om det är 110 kan du köra i max 115 enligt hastighetsmätaren typ. Oavsett vänster- eller högerfil.

2.Du får inte köra på ett vårdslöst sätt, tex. köra ut framför någon på ett farligt sätt.

Det är ju inte raketkirurgi direkt... men vissa människor får lätta saker att verka svåra.
Citera
2018-11-10, 10:35
Medlem
Kanske personen som är ivrig på att komma förbi har sitt sjuka barn i baksätet och är på väg till sjukhuset? Det är kanske inte helt sannolikt men högst möjligt. Poängen är att man aldrig vet varför folk har bråttom. Man väljer själv hur man uppfattar sin omvärld. Universum kretsar inte bara runt en själv.

Med det sagt så håller jag med om att det kan vara oerhört irriterande. Av nån jävla anledning är det oftast audiförare som beter sig så. Pack!
Senast redigerad av Krstiloh 2018-11-10 kl. 10:36. Anledning: Kukfitta
Citera
2018-11-10, 10:35
Medlem
Citat:
Dumheter. Håller jag 115 med farthållare och närmar mig en lastbil i 90 så drar jag mig inte för att påbörja omkörning även om jag ser andra bilar närma sig i högre fart.

Jag drar mig inte för att köra om även om det är kö i omkörningsfältet.

Dessutom låter jag farthållaren kontrollera farten under omkörning.

Utöver det så skulle jag aldrig gå tillbaka i vänsterfältet om det var flera långsammare bilar i följd som jag behöver passera, trots, eller på grund av, att det är bilar bakom som blinkar och vill om.
Närmar sig var det ingen som pratade om.
Den du svarade på pratade om att gå ut precis framför. Det blir lätt farligt om nån måste tvärnita där. Jag går inte heller åt sidan förrän jag är klar med omkörningen om där inte är rejält långa luckor mellan, och om den som kommer fortare är ett par hundra meter bak så ska man såklart inte behöva vänta heller bara för att han kommer att komma ikapp under omkörningen.

Sen, du är ju lika illa, du väljer vilka lagar du ska följa tydligen, när du isåfall kör i 115. Ja, om det inte är på 120:väg, men då kör du medvetet långsammare för att irritera istället kanske?

Stör mig själv mer på om de ligger 5 meter bakom än om de blinkar. Brukade alltid vara BMW, nu är det rätt mycket AUDI med.
Citera
2018-11-10, 10:39
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Hindra annan trafik, t ex, vilket du gör om du inte går tillbaka i vänsterfältet.

Jag menade högerfältet, men jag tror vi vet vad jag menar.

Nej, jag går inte tillbaka förrän jag passerat de bilar jag ska köra om. Vet du varför?

Med hänsyn till de jag kör om! Jag har sett så många idioter som kör om för att sedan kasta sig undan med hänsyn till snabbare trafikanter. De bromsar då in framför de som de passerat eller lägger sig farligt nära de följande bilarna i högerfilen.

Ditt resonemang är felaktigt och ta gärna kontakt med ansvarig myndighet och red ut dina missförstånd. Ett alternativ kan vara att gå tillbaka till körskolan och uppdatera din bristande kunskaper om trafikvett.
Citera
2018-11-10, 10:43
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Och jag med, men jag tror vi vet vad vi menar.

Citat:
Nej, jag går inte tillbaka förrän jag passerat de bilar jag ska köra om. Vet du varför?

Med hänsyn till de jag kör om! Jag har sett så många idioter som kör om för att sedan kasta sig undan med hänsyn till snabbare trafikanter. De bromsar då in framför de som de passerat eller lägger sig farligt nära de följande bilarna i högerfilen.

Ditt resonemang är felaktigt och ta gärna kontakt med ansvarig myndighet och red ut dina missförstånd. Ett alternativ kan vara att gå tillbaka till körskolan och uppdatera din bristande kunskaper om trafikvett.

Det beror helt på avståndet till nästa bil. Ligger dom nära varandra så ja, såklart ska du fortsätta. Men som du beskrev det antydde du att du ligger och kör bredvid en tom fil en bra bit. Då gör du fel.
Citera
2018-11-10, 10:45
Medlem
Trasigatrosors avatar
En av frågorna i teori testet är väl att planera sin körning.

Att man kör för fort tyder ju på att man inte gjort det.

Människans kollektiva trafikbeteende saknarcall rim o reson.
Citera
2018-11-10, 10:51
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trasigatrosor
Fast det heter ju hastighetsförbud av ett skäl. Du är nog inte ingenjör
Heter det så? Det är första gången jag ser ordet hastighetsförbud så det heter det nog inte alls.
Citera
2018-11-10, 10:52
Medlem
Citat:

Efter att ha läst dina inlägg i tråden så är det bara att konstatera att du har glömt mycket av vad körskolan ska ha lärt dig, för skulle du köra som du beskriver vid körlektioner så skulle de bli extra lektioner innan du anses klar för uppkörning. Och skulle det vara uppkörning så skulle du kuggas.
Citera
2018-11-10, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trasigatrosor
Fast det heter ju hastighetsförbud av ett skäl. Du är nog inte ingenjör

Vänsterfilen är för omkörning och omkörning skal göras snabbt och effektivt. Du bryter också trafikregler när du kör om i 109km/h.
Citera
2018-11-10, 10:55
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnaeckeHaexan
Så länge som du håller 110 kan ingen gnälla. Däremot är det jävligt störigt med folk som kör 98,5 km/h och ska köra om lastbilar som kör strax över 90.

Vill man köra fortare än 110/120 så får man anpassa sig till övriga trafiken och inte va en sur pissfitta för att någon annan inte vill köra för fort.

Där med sagt, kolla med gps hur fort bilen går. Ligger du på skyltad hastighet på mätaren kör du nästan alltid för sakta.

115, 125 är bra mätarhastigheter att hålla.

På min tid i bilskolan så ansåg lärarna att den enda gången det är "tillåtet" att köra över hastighetsbegränsningen är då man gör en omkörning. Man kan ex. öka till 130 för att snabbt passera den man kör om och sedan gå in framför den omkörda bilen och sänka till lagstadgad hastighet igen.

Jag har gjort detta vid många tillfällen..även kört om en polisbil som låg i 90 av någon anledning på E4 mot Stockholm. Polisen reagerade inte alls på min snabba omkörning så vad bilskolan lärde ut är förmodligen ett slags "praxis" som kan tillämpas då det behövs.

Jag kanske ligger bakom en bil som har en obehaglig last eller annat störande men bilen kör 110..
Då skulle jag inte dra mig för att tillfälligt öka hastigheten och köra om för att sedan sänka igen då jag passerat.
Citera
2018-11-10, 11:13
Medlem
Trasigatrosors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Vänsterfilen är för omkörning och omkörning skal göras snabbt och effektivt. Du bryter också trafikregler när du kör om i 109km/h.

Precis. Min poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in