2018-11-11, 07:20
Medlem
Rois avatar
Ni som aldrig kör om i mer än 110, gör ni på samma sätt om ni hamnar bakom en långtradare på landsväg eller 2+1 väg?
Citera
2018-11-11, 08:06
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfack
Är yrkesförare (inte lastbil) och blir helt ärligt förbannad när jag läser denna tråden.

Först, NEJ du får inte köra om i högre hastighet än vad skyltarna visar. Många i 45-50 årsåldern och uppåt verkar tro detta men detta är en myt. Gör man det? ABSOLUT. Men när man gör det bryter man mot lagen.

För det andra Om du ligger i 110 och du ser att det kommer en fartdåre bakom så är det väl inte så planerad körning att kasta sig ut och hoppas på att dom ser dig. Är det inte lättare att bara släppa på gasen i 5 sek låta dessa "idioter" köra om och slippa se dom igen??
Detta folket är samma folk som på en öppen landsväg hindrar en omkörning genom att själv gasa på för att här är det fan i mig 80 och jag håller 80 o då ska du inte köra om mig, IDIOTER helt enkelt.

Om du kör i 90 på en 90 väg och någon framför dig kör 85 varför skulle du behöva köra om om du nu ändå ska sänka till 90 när du är om?? du sparar inte mycket tid. på 3 mil har du sparat en minut GRATTIS

Vi är många som ibland/ofta kör för fort i trafiken. Är det öppna vägar med lite trafik tycker jag det är helt okej. Men att KRÄVA en massa och tror man har en massa rättigheter bara för man kör för fort är bara idiotiskt.

Och JA du kan få böter för att köra för sakta, MEN då ska du köra omotiverat långsamt samt hindra trafiken bakom dig. Kör du 80 på en enfilig 90-väg är det inte omotiverat långsamt. går man ner mot 60-70 då börjar vi snacka böter OM du inte släpper förbi trafiken när det finns möjlighet

Jag kommer aldrig veja för en som lägger sig i röven på mig, ofta så blinkar jag till med bromsljuset, släpper gasen och avbryter omkörningen och lägger mig bakom den jag kör om istället, dels för att de är säkrare för mig dels så stör det dom som ligger i röven på mig och det tar längre tid.

Enligt dej så verkar alla andra vara idioter oavsett situationen.
Citera
2018-11-11, 08:20
Medlem
knasen79s avatar
Så med risk för att upprepa mej, men med tanke på att trådstartaren ska få svar på sin fundering.

Förklara gärna er syn på trafik genom att kommentera det här, för trådstartaren och för mig, vanliga scenariot:

Jag kör 115 km/h med farthållare (mäts upp till 111 km/h med GPSen) på E4 med 2 filer och en hastighetsbegränsning på 110 km/h. Jag närmar mig tre långsammare bilar i följd med ca 100 m avstånd till varandra, som kör i högerfilen. Jag ser i backspegeln tre andra bilar som håller bra mycket högre fart än jag själv och närmar sig i vänsterfilen, eftersom de passerar andra bilar.

Framförvarande bil är på 100 meters avstånd när jag kör ut i vänsterfilen och bakomvarande 200 meter bakom mig. De sänker inte farten då ser mig blinka och byta fil. Första bilen "ljustutar" och lägger sig 20 meter bakom mig. De andra två bakom hen ligger även de nära varandra. Jag ligger kvar i vänster körfält genom omkörningen av alla tre långsammare bilar som låg framför mig. Jag ändrar inte min fart och ligger kvar med farthållaren på 115 km/h.

När jag passerar den sista bilen väntar jag tills jag har ett säkert avstånd innan jag blinkar och kör in i höger körfält. Då kör sedan de andra om men blinkar inte och tar inte ut avståndet framför mig innan de byter fil.

Vilka fel begicks här?
Citera
2018-11-11, 08:24
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Yttersta ansvaret för trafiksäkerheten har de som bryter mot trafikreglerna och kör för fort.

Nej, alla har det yttersta ansvaret för trafiksäkerheten. Enligt trafiklagstiftningens portalparagraf har man skyldighet att i alla situationer göra allt man kan för att olyckor skall undvikas. Det gäller även om det är någon annan som bryter mot reglerna.
Citera
2018-11-11, 08:26
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Nej, alla har det yttersta ansvaret för trafiksäkerheten. Enligt trafiklagstiftningens portalparagraf har man skyldighet att i alla situationer göra allt man kan för att olyckor skall undvikas. Det gäller även om det är någon annan som bryter mot reglerna.

Skitsnack!
Citera
2018-11-11, 08:28
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Som sagt, det är t.o.m. böter på att försvåra en omkörning oavsett situation. Läs trafikförordningen så får du se.

Det är den som blir omkörd som inte får försvåra en omkörning. Men den som ligger i vänsterfilen för att själv göra en omkörning håller ju inte på att bli omkörd av idioten som lägger sig i baken på honom.
Citera
2018-11-11, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
På min tid i bilskolan så ansåg lärarna att den enda gången det är "tillåtet" att köra över hastighetsbegränsningen är då man gör en omkörning. Man kan ex. öka till 130 för att snabbt passera den man kör om och sedan gå in framför den omkörda bilen och sänka till lagstadgad hastighet igen.

Jag har gjort detta vid många tillfällen..även kört om en polisbil som låg i 90 av någon anledning på E4 mot Stockholm. Polisen reagerade inte alls på min snabba omkörning så vad bilskolan lärde ut är förmodligen ett slags "praxis" som kan tillämpas då det behövs.

Jag kanske ligger bakom en bil som har en obehaglig last eller annat störande men bilen kör 110..
Då skulle jag inte dra mig för att tillfälligt öka hastigheten och köra om för att sedan sänka igen då jag passerat.

Ungefär så agerar jag. Finns dock inget jävligare än att hamna bakom en "hastighetsjojo" som ligger i 90 när vägen är enfiliig för att sen öka till 130 när det blir två filer. När jag kommer ikapp en av dessa personer ger jag dem ingen chans. Blir omkörning av fem-sju bilar på raken i 145km/h om det så behövs.

Kör även om dumskallar som ligger och blockerar vänster fil i 111km/h och förbereder en trekilometers omkörning i höger körfält för att påvisa att hela världen ej kretsar runt dem.
Senast redigerad av slutataxera 2018-11-11 kl. 08:44.
Citera
2018-11-11, 08:36
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Så med risk för att upprepa mej, men med tanke på att trådstartaren ska få svar på sin fundering.

Förklara gärna er syn på trafik genom att kommentera det här, för trådstartaren och för mig, vanliga scenariot:

Jag kör 115 km/h med farthållare (mäts upp till 111 km/h med GPSen) på E4 med 2 filer och en hastighetsbegränsning på 110 km/h. Jag närmar mig tre långsammare bilar i följd med ca 100 m avstånd till varandra, som kör i högerfilen. Jag ser i backspegeln tre andra bilar som håller bra mycket högre fart än jag själv och närmar sig i vänsterfilen, eftersom de passerar andra bilar.

Framförvarande bil är på 100 meters avstånd när jag kör ut i vänsterfilen och bakomvarande 200 meter bakom mig. De sänker inte farten då ser mig blinka och byta fil. Första bilen "ljustutar" och lägger sig 20 meter bakom mig. De andra två bakom hen ligger även de nära varandra. Jag ligger kvar i vänster körfält genom omkörningen av alla tre långsammare bilar som låg framför mig. Jag ändrar inte min fart och ligger kvar med farthållaren på 115 km/h.

När jag passerar den sista bilen väntar jag tills jag har ett säkert avstånd innan jag blinkar och kör in i höger körfält. Då kör sedan de andra om men blinkar inte och tar inte ut avståndet framför mig innan de byter fil.

Vilka fel begicks här?
Ni höll över 110 km/h, så det är fel vad jag vet . Det därför det händer ofta olyckor på motorvägarna säger polisen. Folk har börjat tänja på hastigheterna, säger de.
Jag har upplevt samma sak på E6 mellan malmö o helsingborg. Jag kör om lastbil, men jag är olaglig och kör lite fortare, runt 120 km/h. Men ofta de kommer bilar snabbt och vill inte jag ska köra så sakta.

Det händer de blinkar också, men jag trycker inte på gasen för det. Jag anser inte jag har gjort något fel. Har de bråttom, så skulle de kört tidigare.
Citera
2018-11-11, 08:37
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Skitsnack!

Jaså? Ja, jag får väl helt enkelt ge mig och erkänna mig besegrad. Det framgår ju av din välslipade och välartikulerade argumentation att du verkligen vet vad du talar om.
Citera
2018-11-11, 08:49
Medlem
Egenutnämnda trafikpoliser kan vara dom farligaste i trafiken.
Kör ut i vänsterfilen för att blockera med flit dom som kommer bakom i högre fart...

Vi har ett av Europas bästa motorvägsnät.
Det är inte bilar som kör i 125 på en 110 väg som ensamt får för sig att volta av vägen.
Utan det är ALLTID någon annan rädd förare med dålig koll som får för sig att göra oplanerade saker.

Det är omöjligt att krocka på Sveriges motorvägar om man tom kör i 150. Men det ska alltid vara nått spån som ”plötsligt” får för sig att bromsa eller byta fil.
Det är dom som orsakar trafikolyckorna.
Citera
2018-11-11, 08:54
Medlem
Skulle säga att tydlighet mot andra trafikanter och avstånd till framförvarande bil är viktigare för trafiksäkerheten än att hastighetsbegränsningar hålls till varje pris. Man får anpassa sig till situationen.
Citera
2018-11-11, 08:56
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Egenutnämnda trafikpoliser kan vara dom farligaste i trafiken.
Kör ut i vänsterfilen för att blockera med flit dom som kommer bakom i högre fart...

Vi har ett av Europas bästa motorvägsnät.
Det är inte bilar som kör i 125 på en 110 väg som ensamt får för sig att volta av vägen.
Utan det är ALLTID någon annan rädd förare med dålig koll som får för sig att göra oplanerade saker.

Det är omöjligt att krocka på Sveriges motorvägar om man tom kör i 150. Men det ska alltid vara nått spån som ”plötsligt” får för sig att bromsa eller byta fil.
Det är dom som orsakar trafikolyckorna.

Så vad du säger är att det är fel på de som följer lagen men rätt om man gör sin egen bedömning av hastigheten baserat på jämförelsen med andra europeiska vägar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in