2018-11-11, 12:02
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Varför skulle JAG orsaka det? Väx upp och lämna personangreppen utanför diskussionen. Känner en kille som blev påkörd bakifrån, situationen var som sådan att han fick bromsa rejält på en 70 väg för att undvika en älg med följden att bilen bakom körde in i hans. Han är helt sjukskriven sedan dess och har pågrund av smärtan en mycket begränsad vardag trots att det är 15 år sedan. Han fick ut runt 100k på sin försäkring. Tycker du att det är värt det?

Nej. Att tvärnita från 70 för att jävlas med bakomvarande är inte värt det. Däremot i lägre hastigheter där det inte finns personskador. Men givetvis ska man då klaga på nackont och allt möjligt bara för att fucka upp för bakomvarande som tyckte det var en bra idé att ligga så nära.

Nu läste jag inte er diskussion - jag pratar om ett scenario där folk ligger precis i röven på en. Såna brukar jag skrämma genom att bara tända bromsljusen (men inte bromsa bilen). Dom brukar få panik då. En bra väckarklocka!

Sen får ju du också tänka på om det är värt för dig att köra in i någon som tvingas tvärnita för en älg i 70, där du gör honom handikappad till och med 15 år efter.
Citera
2018-11-11, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Nej, alla har det yttersta ansvaret för trafiksäkerheten. Enligt trafiklagstiftningens portalparagraf har man skyldighet att i alla situationer göra allt man kan för att olyckor skall undvikas. Det gäller även om det är någon annan som bryter mot reglerna.

Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Skitsnack!

Han har faktiskt helt rätt, och man undrar verkligen hur mycket du glömt från körskolans lektioner....

Enkelt förklarat har ingen några rättigheter i trafiken, utan endast skyldigheter.
Citera
2018-11-11, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
På min tid i bilskolan så ansåg lärarna att den enda gången det är "tillåtet" att köra över hastighetsbegränsningen är då man gör en omkörning. Man kan ex. öka till 130 för att snabbt passera den man kör om och sedan gå in framför den omkörda bilen och sänka till lagstadgad hastighet igen.

Jag har gjort detta vid många tillfällen..även kört om en polisbil som låg i 90 av någon anledning på E4 mot Stockholm. Polisen reagerade inte alls på min snabba omkörning så vad bilskolan lärde ut är förmodligen ett slags "praxis" som kan tillämpas då det behövs.

Jag kanske ligger bakom en bil som har en obehaglig last eller annat störande men bilen kör 110..
Då skulle jag inte dra mig för att tillfälligt öka hastigheten och köra om för att sedan sänka igen då jag passerat.

Vad man kan göra och får göra kan vara helt olika saker. Trafikreglerna är klara, man får inte köra fortare än skyltat vid omkörning.
Citera
2018-11-11, 13:00
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vad man kan göra och får göra kan vara helt olika saker. Trafikreglerna är klara, man får inte köra fortare än skyltat vid omkörning.

Nja håller inte med där. till och med poliser håller med då man pratar med dem. Så det är npg ingen övertolkning att köra på det sätt jag beskriver. Folk som missbrukar detta och "skyller" sin hastighet på att de just kört om blir nog tagna om de inte har bevis. Säkerheten har prio och är det en enfilig väg och man behöver passera någon så är det en fördel för allas säkerhet om man tillfälligt ligger över hastighetsbegränsningen för att slippa vara på motsatt körbana under längre tid.
Citera
2018-11-11, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Undrar lite hur sakta får man köra på motorväg.. 80 för vissa lastbilar har jag hört.
Men nu menar jag person bilar som får köra i hundratio kilometer i timmen och kan. Kör man i 110 är det olagligt köra om ?

I princip olagligt köra om person bil ?

Får man köra om i 120 för att sen gå ner till 110? Saktar såklart ner i höger fil då

Säg att någon kör i 107 km/ t å jag kör lagligt om i 110 . Hur lång tid tar det?. Farligt också kanske å ligga två bilar igämter i 108 km timmen i en vecka

Tror ingen kör om i 70 km/t på 70 väg om det inte är en traktor då.

Äre lagligt köra över hastighets gränsen vid omkörning?

Själv brukar jag släppa gasen när någon kör om . Min plikt ?

Man undrar ju verkligen om du ens har körkort, med tanke på att allt det du frågar skall man veta om man har tagit körkort....
Citera
2018-11-11, 13:06
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
De i bilen var narkomaner och hade nog därmed försämrad reaktionsförmåga. Numera måste man förutsätta att lastbilschaufförerna kastar sig ut i vänsterfilen utan att kolla så det är fritt bakom. Ser man två lastbilar som kör nära varandra måste man vara beredd.
Känner du dem eller var har du fått reda på att det var narkomaner?
Spelar ju förvisso ingen roll, eftersom det med resonemanget som förs här i tråden från vissa håll så är de som kör lagligt tvingade av lagen att hålla sig ur vägen för de som bryter den ... Logiskt väl?

Så är det förstås inte, om jag eller nån annan ligger på omkörning så finns det inte nån regel eller lag som gör att jag ska eller ens får köra fortare än vad det står på skyltarna. Allt snack om att man inte får hindra är ovidkommande, man får inte bryta lagen, om nån annan bryter lagen så innebär det inte att man själv ska göra det för att underlätta för denne.

Jag har ingen skyldighet att vänta in fortkörare trots att jag på långt håll ser att de kommer att komma ikapp, om jag går ut i god tid med goda marginaler så är det min fulla rättighet att göra det. Jag har inga synpunkter på att nån annan kör över hastighetsbegränsningen om omständigheterna är bra, men jag tänker inte anpassa min körning efter dem, de väljer att köra för fort, då ska de acceptera de som inte gör det.

Men tyvärr finns det alldeles för gott om plantor på vägarna som anser att det är deras rätt att bryta lagen och att de som inte gör det är i vägen för dem och ska se till att de kommer fram så fort de kan, som anser att de som följer lagen ska offra sin tid för att de själv inte ska förlora nån.
Citera
2018-11-11, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Nja håller inte med där. till och med poliser håller med då man pratar med dem. Så det är npg ingen övertolkning att köra på det sätt jag beskriver. Folk som missbrukar detta och "skyller" sin hastighet på att de just kört om blir nog tagna om de inte har bevis. Säkerheten har prio och är det en enfilig väg och man behöver passera någon så är det en fördel för allas säkerhet om man tillfälligt ligger över hastighetsbegränsningen för att slippa vara på motsatt körbana under längre tid.

Spelar ingen som helst roll vad poliserna säger, utan trafiklagarna är mycket klara i denna sak. Man ska inte överträda hastighetsgränserna vid omkörning. Att man sen kan göra det, och att polisen ev kan se mellan fingrarna, är en helt annan sak.
Citera
2018-11-11, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Enligt dej så verkar alla andra vara idioter oavsett situationen.
Var säger jag det?? Alla som tänker egoistiskt för att dom ska komma fram 5 sekunder snabbare är idioter ja. folk som försämrar min säkerhet tycker jag är idioter JA. Men annars absolut inte.

Sa till och med att jag tycker att köra för fort är okej så länge det sker på ett säkert sätt där man inte riskerar andras hälsa. köra 130 på en halvtom motorväg kl 8 på en söndag ser jag inte som något problem alls. Men att ligga i 160 på en Tisdag kl 16 är inte de smartaste.
Citera
2018-11-11, 13:42
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drugg
Ligger du i röven på mig så kommer jag bromsa lite lätt. Skratta bäst som skrattar sist
Tvivlar att du kommer skratta mycket när du fått din whiplash..
Citera
2018-11-11, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Man undrar ju verkligen om du ens har körkort, med tanke på att allt det du frågar skall man veta om man har tagit körkort....
Gränsen när man stör typ
Citera
2018-11-11, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase

Du tolkar det där helt fel, om exv Knasen79 har påbörjat en omkörning så har hen sin fulla rätt att slutföra den utan att bryta mot lagen. Det du citerar gäller om du blir omkörd, och då framförallt på tvåfilig väg.

Ja, man har rätt att slutföra en omkörning utan att bryta mot lagen.
Det är inte detta som är problemet.
Problemet är att han hindrade de som redan låg i filen att fortsätta. De fick bromsa tack vare att han la sig som en stoppkloss i vägen.

Det jag citerade gäller precis som det står.
Det gäller även vid motorväg.
Citera
2018-11-11, 15:36
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Ja, man har rätt att slutföra en omkörning utan att bryta mot lagen.
Det är inte detta som är problemet.
Problemet är att han hindrade de som redan låg i filen att fortsätta. De fick bromsa tack vare att han la sig som en stoppkloss i vägen.

Det jag citerade gäller precis som det står.
Det gäller även vid motorväg.
De får bromsa för att de kör för fort, hade de hållit sig till lagstadgad hastighet hade de inte behövt bromsa, de enda som gör fel i en sån situation är de som kör för fort.
Finns ju t.o.m. citat här i tråden av en trafikpolis som konstaterar just att det inte är fel att göra på det sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in