2018-11-11, 18:17
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Ja, man har rätt att slutföra en omkörning utan att bryta mot lagen.
Det är inte detta som är problemet.
Problemet är att han hindrade de som redan låg i filen att fortsätta. De fick bromsa tack vare att han la sig som en stoppkloss i vägen.

Det jag citerade gäller precis som det står.
Det gäller även vid motorväg.
Det är något skumt här.
Om man kör för fort, olagligt, så ska man ha fri väg.
Det gillar jag inte.
Citera
2018-11-11, 18:27
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det är något skumt här.
Det gillar jag inte.

Det är uppenbarligen vissa imbecilla individers uppfattning så se upp där ute.

Givetvis ska du inte ta hänsyn till fartsyndare. Gå du ut i god tid vid omkörning och ta gott om tid på dig att slutföra omkörningen, gärna med bibehållen fart eller lägre. Ligger hen och ljustutar bakom dig så se det som en seger. Troligtvis har du retat upp nån dum fan i bilen bakom.
Citera
2018-11-11, 19:10
Medlem
Det är föraren bakoms ansvar att hålla rimligt avstånd till din bil för att förhindra olycka. Ser du det i tid är det inte helt dumt att vänta med omkörningen och låta fartdåren köra förbi. Så länge du gör en omkörning har du all rätt att ligga i omkörningsfilen, och folk får helt enkelt anpassa sin hastighet och BÖR hålla rimligt avstånd.
Citera
2018-11-11, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Om du ligger i ca 80 på farthållaren på skyltat 70 så begår du sannolikt en hastighetsöverträdelse, och är kanske inte rätt person att klaga på andras beteende.

Nu måste du väl ändå skämta?
Du vet väl mycket väl att det inte är många som ligger i 70 på en 70-väg vid normala timmar på dygnet.
Du får det även som att låta att jag kör 90 förbi en skola eller dylikt.

Jag kan ju informera att det inom allt finns grader med idioti. T.ex. om din bil börjar hacka vid minsta lilla gaspådrag på motorvägen en sen kväll och inga bilar så långt ögat kan nå så klarar du iaf att ligga runt 60 vilket är ok för dig tills du kommer hem om ca 10 min. På denna 2-filiga motorväg ligger du således i högerfilen och som sagt inga bilar så långt ögat kan nå. Helt plötsligt dyker det upp en bil i backspegeln som kommer ikapp dig snabbt så man kan förmoda att han kört en bra bit över 110. Väl uppe i arslet på dig ligger han där.
Vänsterfilen? Helt tom så långt ögat kan nå. Han lägger sig riktigt nära, han börjar blinka. 10 sek senare kör han om i vänsterfilen och glor på dig som att du vore den största jävla idioten på jorden.

Skulle du nu säga att du likställer ditt åkande i vad din bil max klarar av just då med felet den har vs den andra?

För att återgå till min ursprungliga historia. Tänk dig en vanlig landsväg. Jag ligger i 65 på 70-väg och du eller någon annan ska köra om vilket låter helt normalt. Raksträcka som är väl tilltagen kommer upp, du eller någon annan börjar omkörningen, jag gasar på lika mycket så vi ligger sida vid sida, nu kommer det en mötande bil.
Du eller någon annan är alltså lika mycket idiot som vad jag är i detta fall om man ska enbart gå efter ditt inlägg?
Hoppas du inte är en av de som ökar farten då man ska köra om vare sig det är på landsväg eller flerfilig väg. Skulle ju dock inte förvåna mig då du verkar vara en paragrafryttare av rang.
"ne här ska du inte komma och köra om för fort"
Eller då någon lägger sig i vänsterfilen vid ett rödlyse och denna fil försvinner in i högerfilen. Då lär du väl gasa på så in i helvete vid rödljuset så den andra inte kommer före? Bara för att lägga dig exakt i rätt hastighet som tillåts.
"här ska tamefan inga köra för fort"

Avslutningsvis så kan jag informera dig att då min bil visar 80 på mätaren så går det 73 verklig fart. Så du sitter och klagar på folk som kör 3km/h för fort på en 70-väg?
"ja, även 1km/h är 1 för mycket!"

Herrejävlar.
Citera
2018-11-11, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Nu måste du väl ändå skämta?
Du vet väl mycket väl att det inte är många som ligger i 70 på en 70-väg vid normala timmar på dygnet.
Du får det även som att låta att jag kör 90 förbi en skola eller dylikt.

Jag kan ju informera att det inom allt finns grader med idioti. T.ex. om din bil börjar hacka vid minsta lilla gaspådrag på motorvägen en sen kväll och inga bilar så långt ögat kan nå så klarar du iaf att ligga runt 60 vilket är ok för dig tills du kommer hem om ca 10 min. På denna 2-filiga motorväg ligger du således i högerfilen och som sagt inga bilar så långt ögat kan nå. Helt plötsligt dyker det upp en bil i backspegeln som kommer ikapp dig snabbt så man kan förmoda att han kört en bra bit över 110. Väl uppe i arslet på dig ligger han där.
Vänsterfilen? Helt tom så långt ögat kan nå. Han lägger sig riktigt nära, han börjar blinka. 10 sek senare kör han om i vänsterfilen och glor på dig som att du vore den största jävla idioten på jorden.

Skulle du nu säga att du likställer ditt åkande i vad din bil max klarar av just då med felet den har vs den andra?

För att återgå till min ursprungliga historia. Tänk dig en vanlig landsväg. Jag ligger i 65 på 70-väg och du eller någon annan ska köra om vilket låter helt normalt. Raksträcka som är väl tilltagen kommer upp, du eller någon annan börjar omkörningen, jag gasar på lika mycket så vi ligger sida vid sida, nu kommer det en mötande bil.
Du eller någon annan är alltså lika mycket idiot som vad jag är i detta fall om man ska enbart gå efter ditt inlägg?
Hoppas du inte är en av de som ökar farten då man ska köra om vare sig det är på landsväg eller flerfilig väg. Skulle ju dock inte förvåna mig då du verkar vara en paragrafryttare av rang.
"ne här ska du inte komma och köra om för fort"
Eller då någon lägger sig i vänsterfilen vid ett rödlyse och denna fil försvinner in i högerfilen. Då lär du väl gasa på så in i helvete vid rödljuset så den andra inte kommer före? Bara för att lägga dig exakt i rätt hastighet som tillåts.
"här ska tamefan inga köra för fort"

Avslutningsvis så kan jag informera dig att då min bil visar 80 på mätaren så går det 73 verklig fart. Så du sitter och klagar på folk som kör 3km/h för fort på en 70-väg?
"ja, även 1km/h är 1 för mycket!"

Herrejävlar.

Så din enorma svada i inlägget skall vi summera som att du påstår att om man på 70väg ligger i 80 på farthållaren så begår man inte en hastighetsöverträdelse? Tror du de skulle hålla med dig på en körskola? Eller att polisen skulle hålla med dig....?

I det inlägg du citerade så skrev jag endast vad lagen säger, alltså vad som är tillåtet eller inte. Vad tycker eller hur jag kör i olika situationer är irrelevant. Att inte följa trafikreglerna ökar riskerna för olyckor. Fundera på varför flyget har så mycket bättre olycksstatistik än biltrafiken. Kan det ha något att göra med att man inom flyget mycket mer strikt följer de lagar och regler som reglerar flygtrafiken.... Och när olyckor ändå sker, så beror det ofta på att man inte följt reglerna. Fundera lite på det....
Citera
2018-11-11, 20:46
Medlem
Baalzamons avatar
Polisen stoppar ingen som ligger i 80 mätarfart på en 70-väg
Citera
2018-11-11, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon

Det kan de mycket väl göra, den dag de har prioriterad hastighetsövervakning. Men oftast klarar man sig ja.

Men det finns gott om exempel där polisen stoppat och rapporterat för bara några få kmh över skyltad hastighet.
Citera
2018-11-12, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Så.....intressant!

Du måste alltså ha en "övervakare" för att följa trafikreglerna??

Om, jag säger OM, du nu har något körkort, lämna tillbaka det. Vi har inte råd eller möjlighet att förse alla "idioter" i trafiken med en personlig övervakare som talar om vad som är lagligt eller ej.

Det har vi andra lärt oss när vi tog körkortet.
Citera
2018-11-12, 19:29
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Det är något skumt här.
Det gillar jag inte.

Fast man får heller inte hindra bakomvarande som vill fortare . Med det menar jag inte en som håller hastigheten och sen går in till höger efter omkörning utan de som ligger kvar bil efter bil och blockerar
Citera
2018-11-12, 19:37
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Fast man får heller inte hindra bakomvarande som vill fortare . Med det menar jag inte en som håller hastigheten och sen går in till höger efter omkörning utan de som ligger kvar bil efter bil och blockerar
Min erfarenhet när jag går in i högerfilen för att släppa förbi bakomvarande, då kör kön då långsamt att jag blir innestängd ganska länge.
Det är sällan någon bara svischar förbi, så som bl.a. du resonerar..
Att gå tillbaka till höger blir oftast en bromskloss för mig, så jag kör tills det är tomt till höger.
Ledsen Emma, men du får vänta
Citera
2018-11-12, 19:40
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Min erfarenhet när jag går in i högerfilen för att släppa förbi bakomvarande, då kör kön då långsamt att jag blir innestängd ganska länge.
Det är sällan någon bara svischar förbi, så som bl.a. du resonerar..
Att gå tillbaka till höger blir oftast en bromskloss för mig, så jag kör tills det är tomt till höger.
Ledsen Emma, men du får vänta

Tror inte du är den som ligger stoppar så som jag menar men även du har nog råkat ut för sådana. Men faktum är att de vet ju inte varför jag kör fort att ligga stoppa och vara hobby polis är inte ok . För övrigt hatar jag vänta
Citera
2018-11-12, 19:44
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Tror inte du är den som ligger stoppar så som jag menar men även du har nog råkat ut för sådana. Men faktum är att de vet ju inte varför jag kör fort att ligga stoppa och vara hobby polis är inte ok . För övrigt hatar jag vänta
Jag kan också ha anledning till att ha bråttom, men min respekt för trafiklagar och kännedom om min racingkapacitet får mig att inte vara alltför hård på gaspedalen
Då vill jag inte hindras av de som kör fort för nöjes skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in