2018-11-10, 22:09
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Så exv. i nattens trafikolycka på E6 utanför Varberg där en tjej omkom så var det inte föraren i bilen som hon färdades i som var vållande, det var lastbilschauffören som inte var tillräckligt uppmärksam bakåt, hade han gjort sitt jobb så hade han sett att det kom en bil i högre fart bakifrån och banat väg för den?
Du ser inte själv hur jävla skevt det resonemanget är? Innan du kastar dig på tangenterna och påpekar att han körde i höger fil jadajadajada ... Så har det inte så stor betydelse, för den som kör lagligt har även rätt att färdas i vänster fil på motorväg, om det kommer nån bakifrån i hög hastighet så är det dennes skyldighet att kunna bromsa för en faran hen kan förutse, och att en bil går ut i omkörningsfilen för att passera långsammare trafik på en motorväg är definitivt en sån situation.
Du kan inte hålla tre sekunders avstånd eller en lägre hastighet än en bil du kör om. Då kommer du aldrig om!

Klart det är skillnad om två bilar kör i samma fil eller två olika filer, kör de i samma fil bär bakomvarande ansvar. Kör de i två olika filer är det den som byter fil som bär ansvar(oavsett om den är framför eller bakom).

Olyckan du hänvisar till tycks bero på att bakomvarande bil inte ens kunnat hålla sig i en fil.
Citera
2018-11-10, 22:18
Medlem
Xerxesbrothers avatar
knasen79 är ju ett alldeles uppenbart troll.. Ingen som är ung nog att kunna hantera en dator kör väl så dumt på riktigt?

Om du ska köra om, gasa förbi med minst 10 km/h högre hastighet än bilen du kör om.
Att ligga 2-3 km/h snabbare under en omkörning är livsfarligt, speciellt på 2+1 - väg.
Citera
2018-11-10, 22:23
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Även om jag själv gör det så är jag tämligen säker på att man inte får köra för fort ens vid omkörning.

Det var en bilist för ett antal år sedan som fick böter pga att han körde för långsamt. Det var en 90-sträcka vid Mora i samband med Vasaloppet. Polisen bedömde att han hindrade trafiken. Vill minnas att han körde 75-80 på 90-sträckan. Kommer inte ihåg vad åtalspunkten var men sannolikt störande eller hindrande i trafiken eller liknande.

Kan man inte hålla trafikrytmen borde man inte ha körkort. Gäller både uppåt och nedåt. Är det dålig sikt eller väglag så sjunker tempot i trafiken.

Jag hade gått in mellan dessa tre bilar och släppt förbi bakomvarande trafik alternativt ökat hastigheten. Du har fått någon fix idé att du är ett helgon på vägarna och samtidigt skiter i alla andra. Visst idioter kan man markera emot men du drar det långt förbi rimlighetens gräns.

Trafiken är ett samspel och du vet aldrig varför någon bakom dig, som du hindrar kör för fort. Gå upp nära bakom och blinka kan vara en stressad förälder/make/barn som febrilt försöker påkalla din uppmärksamhet om att skyndsamt få köra om.
Jag kan också ha ett sjukt barn i bilen och vara på väg till akuten. Jag vill inte låta mig hindras av bilister som vill ha fri tillgång till omlötningsfilen.
Men ändå hålla mig till laglig hastighet.
Citera
2018-11-10, 22:50
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Trafik och körkortsfrågor
/Moderator
Citera
2018-11-10, 22:53
Medlem
Finns en sak som jag stör mig på något enormt och händer om inte dagligen så rätt ofta iaf.
Detta är typiskt 2-filigt, 70-väg, man ligger med farthållaren i ca 80 i högerfilen och närmar sig en riktigt fort. Man lägger sig i vänsterfilen och ungefär då man är jämsides börjar båda bilarna hålla samma hastighet för att den man ska köra om börjar dra ifrån.

Vid detta läge ligger det ofta en bil bakom i högerfilen och blinkar eller slickar mitträcket och är irriterad på fel person.
Citera
2018-11-10, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Vad har den andre bilens skuld med din körning att göra?

Ska du följa alla regler är du fast bakom långtradaren. Annars får du själv avgöra om du vill köra för fort eller bryta din väjningsplikt.
Innan du citerar och kommenterar mina(eller alla andras för den del) inlägg kan du väl bemöda dig med att läsa(och förstå) vad som sagts tidigare i tråden.
Då skulle din kommentar vara onödig.
Citera
2018-11-10, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Under t.ex 2012 var lagen dåligt formulerad och 120 skyltar betydde fri fart.

Vilka hål som finns i dagens lagtext kan vi bara spekulera i, de som kör fortare än skyltarna kanske bara är bättre än dig på lagtexten?

Ingen har kört över hastighetsbegränsningen förrens det är bevisat i domstol bortom rimligt tvivel.
det där får du gärna lämna nån laghänvisning till......... :-)
Citera
2018-11-10, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag kan också ha ett sjukt barn i bilen och vara på väg till akuten. Jag vill inte låta mig hindras av bilister som vill ha fri tillgång till omlötningsfilen.
Men ändå hålla mig till laglig hastighet.

Omlötningsfilen? Är det norska?
Citera
2018-11-11, 00:10
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
det där får du gärna lämna nån laghänvisning till......... :-)
https://teknikensvarld.se/avslojande...-vagar-121676/
Citat:

Rikspolisstyrelsen har gått ut med ett internt brev till samtliga polismyndigheter om att inte ge böter för fortkörning på motorvägar med hastighetsgräns på 120 kilometer i timmen, avslöjar Teknikens Värld.

Den fjärde december 2011 blev det fri fart på 120-vägar i Sverige. Det som kan låta som ett aprilskämt men har sin bakgrund i oklarheter i vad som faktiskt är den högsta tillåtna hastigheten i Sverige. När Trafikverket bedömde att de sju motorvägar som tack vare en hög säkerhetsnivå ska få 120 km/h som hastighetsgräns inträffade en miss i lagtexten, där det står:

”Fordon får inte föras med högre hastighet än 110 kilometer i timmen. Trafikverket får meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten på en motorväg ska vara 120 kilometer i timmen.”

Rikspolisstyrelsen menar att det i den inledande texten i ordningsbotskatalogen inte finns stöd för polisen att ge fortkörningsböter på 120-vägar. På grund av den otydliga lagtexten har polisen gått ut med ett brev om att ingen som kört för fort på de aktuella vägarna ska kunna få fortkörningsböter.

– Det är omöjligt att lagföra. Eftersom lagstiftningen är tveksam kommer vår personal inte att rapportera någon som överskridit 120 just nu, bekräftar poliskommissarie Anders Arvidsson vid Rikspolisstyrelsen för Teknikens Värld.

Betyder det här att det är fri fart?
– Nej, det gör det inte, men det finns inte utrymme att sanktionera lagstiftningen och det betyder att den som kör 120 kör för fort utan att veta om det eftersom max hastighet egentligen är 110. I stället rapporterar man inte alls för att slippa diskussionen.

Anders Arvidsson menar att alla som faktiskt fått böter för fortkörning på de aktuella vägarna fått rabatt på sitt straff med tio kilometer i timmen. Men det stämmer inte eftersom de vägar han pratar om varit felskyltade hela tiden och därmed har ingen som kört för fort gjort sig skyldig till fortkörning.

– Det är bättre att vi lämnar det därhän tills det här blir åtgärdat. Då känns det mera rätt att inte rapportera för någonting som känns väldigt konstigt men det beror samtidigt på hur situationen ser ut. Du kan bli rapporterad för vårdslöshet i trafik men inte hastighetsöverträdelse, konstaterar kommissarie Arvidsson för Teknikens Värld.

Näringsdepartementet, som har ansvar för lagstiftningen kommer sammanträda den 12 januari och väntas då ändra lagtexten så att den stämmer överens med 120-skyltarna.
Citera
2018-11-11, 00:32
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Folk som kör om på farthållaren är nog det värsta jag vet. Om någon ligger i 109km/h kommer de där i sina lagliga 110km/h på farthållaren och gör en omkörning som blockerar vänsterfilen i flera kilometer med långa köer bakom som resultat. Jag brukar inte heller köra jättefort men när jag gör en omkörning så gasar jag på för att snabbt och säkert komma förbi och bli färdig med det. Om man då kommer upp i 120-130 under omkörningen så spelar det ingen roll, den lilla överträdelsen uppvägs av att vägens framkomlighet förbättras. Man bör tänka på sina medtrafikanter också och inte bara på sig själv.
Berätta hur du menar!
Vägens framkomlighet förbättras ju knappast av att folk som vill köra om ska gå in i grundfil varje gång en idiot kommer bakifrån. Kör alla i 110 istf. 130 minskar dessutom risken för allvarliga olyckor som stoppar upp trafiken samt olyckor med dödlig utgång.
Citera
2018-11-11, 00:39
Medlem
Alla ni som vägrar trycka på gasen vid en omkörning på 4-filig motorväg, gör ni samma sak om det är landsväg eller på 2-filig motorväg? I sådana fall så lär ni ju aldrig komma om framförvarande då en omkörning kräver en väldigt lång sträcka av fri väg med bra sikt och utan mötande trafik. Fast ni kanske inte kör om, om det inte är 2+1 väg eller 4-filigt?
Citera
2018-11-11, 00:41
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetenskapsintolera
Eh om det kommer en bil i 130 kmh som måste bromsa för att du bestämmer dig för att göra en omkörning på 111 kmh på en 110 kmh väg, kommer jag bli irriterad.

I så fall får du vänta tills bilarna är förbi eller trampa lite extra i plattan. Annars kan du gott ligga kvar där du gör för det gör ju ändå ingen skillnad för er lall åkare om man åker 10 kmh snabbare eller fortare, inte sant?

Många tragiska människor här som medvetet gör det svårare för andra människor. Gråter alltid en skvätt när jag ser er i trafiken. Varför bryr ni er överhuvudtaget att gå ut i vänsterfilen? Ligg bara kvar. Tiden spelar ju ingen roll. Ni kan ju ligga bakom tradarna. Mycket säkrare också än att ni kör ut i vänsterfilen kan jag säga er.
Det finns ju folk som tror att de är med i ett Formula 1-race därute. Ligger jag på omkörning och kör 15-20 km/h för fort ska du veta att det likväl kommer bilar som slickar mig i röven eller blinkar.

Jag är inte beredd att visa dem någon respekt och jag har hört med en polis att han gärna hade vinkat in sådana idioter som inte klarar av att ligga tvåa i en omkörning.
Senast redigerad av sonicguide 2018-11-11 kl. 00:42. Anledning: stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in