2018-11-11, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Med tanke på att du snart är mellan 90 och döden så kanske du ska fundera på att lämna tillbaka körkortet. Omdömet är inte som förr gamle man, varken i skrift eller handling ... uppenbarligen.

Bra att du därmed bekräftade (det jag redan visste...) att du är en trollande idiot, som det var bortkastad tid att svara...

Jag kör frekvent tunga fordon med värdefull last, t ex tävlingsbilar till/från tävlingar i Skandinavien och Europa, och är efterfrågad just för mina erfarenheter med dylika tunga transporter. Men du vet såklart mer om mig med de kunskaper du har.....
Citera
2018-11-11, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Du kan ju fråga din kompis, körläraren, vad han tycker om den andra situationen, dvs du är "snabbköraren/omköraren".
Där tvekar han nog inte en sekund i att kugga dig...........
Just saying.

Har aldrig påstått att jag alltid kör strikt enligt lagar och regler, så fortsätt ”just saying du...”
Jag förklarar bara läget vad gäller regler, inte hur jag kör
Citera
2018-11-11, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xerxesbrother
knasen79 är ju ett alldeles uppenbart troll.. Ingen som är ung nog att kunna hantera en dator kör väl så dumt på riktigt?

Om du ska köra om, gasa förbi med minst 10 km/h högre hastighet än bilen du kör om.
Att ligga 2-3 km/h snabbare under en omkörning är livsfarligt, speciellt på 2+1 - väg.

Trots det så finns det ingen som helst dispens i trafikreglerna för att köra fortare än skyltat under omkörning.
Citera
2018-11-11, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Finns en sak som jag stör mig på något enormt och händer om inte dagligen så rätt ofta iaf.
Detta är typiskt 2-filigt, 70-väg, man ligger med farthållaren i ca 80 i högerfilen och närmar sig en riktigt fort. Man lägger sig i vänsterfilen och ungefär då man är jämsides börjar båda bilarna hålla samma hastighet för att den man ska köra om börjar dra ifrån.

Vid detta läge ligger det ofta en bil bakom i högerfilen och blinkar eller slickar mitträcket och är irriterad på fel person.

Om du ligger i ca 80 på farthållaren på skyltat 70 så begår du sannolikt en hastighetsöverträdelse, och är kanske inte rätt person att klaga på andras beteende.
Citera
2018-11-11, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mach3
Alla ni som vägrar trycka på gasen vid en omkörning på 4-filig motorväg, gör ni samma sak om det är landsväg eller på 2-filig motorväg? I sådana fall så lär ni ju aldrig komma om framförvarande då en omkörning kräver en väldigt lång sträcka av fri väg med bra sikt och utan mötande trafik. Fast ni kanske inte kör om, om det inte är 2+1 väg eller 4-filigt?

Och du menar att din körskola uppmanade dig, sa att det var ok, att bryta hastighetsgränsen vid omkörning? Om inte, så kanske man/du inte ska bryta hastighetsgränserna vid omkörning...

Man kan verkligen undra varför så många som tagit körkort får för sig att skapa sina egna trafikregler helt i strid med de faktiska, när de väl fått körkort....
Citera
2018-11-11, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och du menar att din körskola uppmanade dig, sa att det var ok, att bryta hastighetsgränsen vid omkörning? Om inte, så kanske man/du inte ska bryta hastighetsgränserna vid omkörning...

Man kan verkligen undra varför så många som tagit körkort får för sig att skapa sina egna trafikregler helt i strid med de faktiska, när de väl fått körkort....

Så på 90-väg där du kör 90 km/h och kommer upp bakom någon som ligger i 85 km/h så startar du en kö istället för att accelerera och komma om för att sedan gå ner till 90 km/h igen?

Å andra sidan så kanske du ligger 90 meter bakom, som man ska göra, och sänker din fart till det som framförvarande bil har?

Sedan kan du väl åtminstone svara på mina frågor istället för att anta att jag kör på ett visst sätt, och lägga ord i munnen på mig.
Citera
2018-11-11, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Om du ligger i ca 80 på farthållaren på skyltat 70 så begår du sannolikt en hastighetsöverträdelse, och är kanske inte rätt person att klaga på andras beteende.

Då kan ju ni kärringar som har problem med att köra om en traktor hålla er i traktorfilen.
Citera
2018-11-11, 01:28
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
De som kör för fort eller för långsamt är de som får anpassa sig till omgivningen.

Jag ser inga skäl till hänsyn för de som kör för fort i yttre filerna.

Usch vidrig människa. Vill sträcka mig till att folk som kör om med farthållare inte borde få leva.

Du hade trivts i USA, där alla kör med farthållare, en bil håller 64,5mph (farthållare inställd på 65), blir omkörd av en som i 65mph (farthållare inställd på 65), och du kör i 65,5mph (farthållare inställd på 65). Så du får anpassa dig lite menar jag.
Ingen som bryr sig om folkvett eller anständigt beteende.
Citera
2018-11-11, 01:31
Bannlyst
Brukar hålla 10-25km/h över gränsen. Händer ibland att jag kör om i vänsterfilen, händer då ofta att en BMW med en arabjävel dyker upp bakom och börjar blinka med helljuset. Gör alltid samma sak, sänker hastigheten och kör om i snigeltakt!
Citera
2018-11-11, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mach3
Så på 90-väg där du kör 90 km/h och kommer upp bakom någon som ligger i 85 km/h så startar du en kö istället för att accelerera och komma om för att sedan gå ner till 90 km/h igen?

Å andra sidan så kanske du ligger 90 meter bakom, som man ska göra, och sänker din fart till det som framförvarande bil har?

Sedan kan du väl åtminstone svara på mina frågor istället för att anta att jag kör på ett visst sätt, och lägga ord i munnen på mig.

Jag har redan förklarat att jag inte diskuterar hur eller vad jag gör, utan vad trafikreglerna säger och vad man ska göra enligt körskola och trafikregler.

Det finns inga som helst dispenser i trafikreglerna för att köra fortare än skyltat vid omkörning.
Citera
2018-11-11, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Då kan ju ni kärringar som har problem med att köra om en traktor hålla er i traktorfilen.

Var har du sett att jag skulle ha problem med att köra om en traktor...?

Jag refererar endast till vad körskola lär ut, pch vad trafikreglerna säger. Inte vad eller hur jag själv gör. Jag har mer än en gång kört om långtradare på lansdsväg med spinn på båda bakhjulen, på sommaren.... Men påstår inte att det är så man ska göra, eller att det är ok enligt reglerna. Att göra så minskar liksom inte riskerna i trafiken.
Citera
2018-11-11, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Username67
Brukar hålla 10-25km/h över gränsen. Händer ibland att jag kör om i vänsterfilen, händer då ofta att en BMW med en arabjävel dyker upp bakom och börjar blinka med helljuset. Gör alltid samma sak, sänker hastigheten och kör om i snigeltakt!

Och då gör du ett trafikbrott då trafikreglerna säger att du inte ska eller får göra så.
Det är dessutom totalt irrelevant vad det är för märke på bilen bakom dig, eller förarens etniska härkomst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in