2018-11-10, 19:05
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arga.Apan
Jag ger fulla fan i folk som kör 20-30 över gränsen och ligger och stressar mig i häcken jag håller hastigheten om inte situationen kräver annorlunda. Detta gäller givetvis även i ytterfil. Det finns en kategori människor som tror att man får köra hur snabbt man vill i ytterfilen och alla ska anpassa sig annars är man en "dålig förare", det är samma personer som inte använder blinkers och har svårt att ta in högerregeln.

Japp. Lättprovocerade jävlar är dom också. Vägen hem blir ett nöje med rövhål som Confusedsoul i trafiken ...
Citera
2018-11-10, 19:26
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Nja, inte om du ligger i tex. 150 på 110-väg och hinner i kapp den som i 110 kör om en eller flera långtradare. Då är det bara ditt fel.

Ja? Kör jag in i röven, oavsett hastighet, på någon som redan långt innan ligger i vänsterfilen åker jag på det, vad annars?

Däremot, blir jag prejad eller om någon svänger ut precis framför mig är det denne någon som åker dit.
(För att jag ska åka dit i detta läge krävs en extrem hastighetsöverträdelse, 150km/h är typ ingenting i motorvägsfart)
Citera
2018-11-10, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Skulle inte falla mig in att ta hänsyn till bilar som kör över tillåten hastighet så länge de inte har blåljus.

Jag kör själv med farthållare på motorväg och den stänger jag inte av vid omkörning.

Skulle de vara kö i omkörningsfältet så drar jag mig heller inte för att tränga mig in istället för att hamna bakom lastbilen och ligga där för att vänta på min tur.

Å du är en av dom härliga snubbarna.
En snigel som hatar alla som kör lite för fort.

Hade en sådan framför mig idag.
Han skulle köra om två lastbilar och körde ca 95km/h

Samlades säkert tio bilar bakom.
Blev 2cm mellan bilarna. Så skulle någon ha bromsat så hade vi haft en masskrock.

Det är riktigt farligt. Majoriteten bör inte anpassa sig till en snigel
Citera
2018-11-10, 19:39
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sergio70
Bär jag kör bil på till exempel E4:än och gör en omkörning förbi en lastbil i 110km/h så kommer det ibland upp bilar i röven på mig och är ibland märkbart irriterade.

Tänkte bara lite vad ni tycker är rätt eller fel. För om jag hade väntat så hade jag fått gå ner till 90km/h och sen kört om lastbilen så att bilen bakom slipper bromsa för mig eftersom han kör för fort?
Du får inte påbörja en omkörning om den inte kan fullföljas utan att hindra annan trafik. Ska du byta fil bör du ockå inrätta dig i den trafikrytm som råder i filen. Jag brukar motorbromsa och släppa förbi bakomvarande, måste du använda färdbromsen och gå ner hela vägen till 90 har du för dålig uppsikt bakåt.

Smidigast brukar vara om bakomvarande kan gasa på lite extra i sin omkörning för att du ska slippa bromsa.
Citera
2018-11-10, 19:48
Medlem
Folk kör så jävla dåligt och osäkert. Vissa ligger 1meter bakom lastbilar och ska köra om. Fixa lite avstånd så man ser.

Titta inte i mobilen , det är farligt.
Dröla inte i vänsterfilen.
Ligg inte och tryck i mittfilen.
Flytta när jag blinkar med helljus, du kör 30km/h under tillåten hastighet.

Tuta! Skit i om folk bli kränkta. I trafiken kör vi eller så tar man bussen.
Citera
2018-11-10, 19:57
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iLikeGiraffes
Å du är en av dom härliga snubbarna.
En snigel som hatar alla som kör lite för fort.

Hade en sådan framför mig idag.
Han skulle köra om två lastbilar och körde ca 95km/h

Samlades säkert tio bilar bakom.
Blev 2cm mellan bilarna. Så skulle någon ha bromsat så hade vi haft en masskrock.

Det är riktigt farligt. Majoriteten bör inte anpassa sig till en snigel

Jag håller mig till hastighetsbegränsningen.
Citera
2018-11-10, 19:57
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Du får inte påbörja en omkörning om den inte kan fullföljas utan att hindra annan trafik. Ska du byta fil bör du ockå inrätta dig i den trafikrytm som råder i filen. Jag brukar motorbromsa och släppa förbi bakomvarande, måste du använda färdbromsen och gå ner hela vägen till 90 har du för dålig uppsikt bakåt.

Smidigast brukar vara om bakomvarande kan gasa på lite extra i sin omkörning för att du ska slippa bromsa.
Man får inte köra över hastighetsbegränsningen. Så om man ligger på max enligt skyltarna då får de som bryter lagen faktiskt ta och sakta ner till laglig hastighet om det behövs.
Att tro eller tycka att nån annan ska bryta lagen för att de ska komma fram fortare är bara idiotiskt. Den som bryter lagen får anpassa sig till de som följer den. Jag kan garantera att det inte nån gång dömts ut böter till nån som följt lagen men råkat hindra nån som inte gjort det, däremot har det dömts ut tonvis med fortkörningsböter ...
Citera
2018-11-10, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drugg
Ligger du i röven på mig så kommer jag bromsa lite lätt. Skratta bäst som skrattar sist
Tror inte du skrattar så mycket när du har fått en whiplash skada
Citera
2018-11-10, 20:02
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Man får inte köra över hastighetsbegränsningen. Så om man ligger på max enligt skyltarna då får de som bryter lagen faktiskt ta och sakta ner till laglig hastighet om det behövs.
Att tro eller tycka att nån annan ska bryta lagen för att de ska komma fram fortare är bara idiotiskt. Den som bryter lagen får anpassa sig till de som följer den. Jag kan garantera att det inte nån gång dömts ut böter till nån som följt lagen men råkat hindra nån som inte gjort det, däremot har det dömts ut tonvis med fortkörningsböter ...
Under t.ex 2012 var lagen dåligt formulerad och 120 skyltar betydde fri fart.

Vilka hål som finns i dagens lagtext kan vi bara spekulera i, de som kör fortare än skyltarna kanske bara är bättre än dig på lagtexten?

Ingen har kört över hastighetsbegränsningen förrens det är bevisat i domstol bortom rimligt tvivel.
Citera
2018-11-10, 20:03
Medlem
Glorkass avatar
Kör alltid om med farthållaren på motorväg, det är fan min lagliga rätt att aldrig behöva gå över hastighetsgränsen. Och efter att ha läst igenom den här tråden så känner jag mig stärkt i att fortsätta med detta.

Personligen tycker jag att polisen borde ha en armada av civila bilar körandes i vänsterfilen på våra motorvägar med farthållaren exakt på hastighetsgränsen. Så fort nån kör om till höger så blir det böter. Skulle få in bra med cash till statskassan den vägen!
Citera
2018-11-10, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Herregud, hur mycket måste man förklara för att folk ska fatta?
Det är ju precis det jag skriver, svänger du ut framför mig så jag måste bromsa är det du som gör fel.
Men du kan ju välja själv om du vill bryta mot lagen eller inte, ligg kvar i högerfilen och låt mig passera först innan du rattar ut i vänsterfilen, svårare än så är det inte.
Att jag redan bryter mot lagen genom att köra för fort är odiskutabelt, men det ger inte dig rätten att leka polis.
Man behöver inte "leka polis" som du uttrycker det.
Behöver jag göra en omkörning och det finns utrymme i vänsterfilen så gör man en omkörning.
Om du som kommer bakom kör så fort alt inte kan läsa trafiksituationen och måste bromsa, so God help you...........
Trycker du dig upp i röven på mig för att påvisa att jag har gjort fel.............då tänds först dimljusen bak, hjälper inte det så sänker jag hastigheten, hjälper inte det heller så tänder jag bromsljusen UTAN att egentligen bromsa.
Har ni så bråttom att ni riskerar ert eget och andras liv för 10 sekunder så är det dags att fundera på vilket liv ni lever och lära er att planera livet, tiden bättre än ni planerar er körning.
Citera
2018-11-10, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jadu, med tanke på att jag innehaft körkort sedan 70talet, har alla behörigheter, samt körskoleärare i vänkretsen, så tror jag faktiskt inte du har nåt väsentligt att lära mig om trafik, bilkörning och trafikregler. Men överraska mig gärna.....

Men testa gärna ditt beskrivna scenario med en trafikinspektör eller körskoleärare och se om de håller med dig utan minsta kommentar eller protest om att du borde tänkt och agerat annorlunda.

Du kan ju fråga din kompis, körläraren, vad han tycker om den andra situationen, dvs du är "snabbköraren/omköraren".
Där tvekar han nog inte en sekund i att kugga dig...........
Just saying.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in