Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-21, 08:00
  #445
Medlem
Hur är det på apotek i ghettona?
Ingen rasism mot vita apotekare där? Allt är frid och fröjd förstås? Eller SVT vill bara visa på den ena sidans rasism kanske?
Citera
2018-10-21, 08:04
  #446
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gn11
Jag kräver en svensk läkare,tandläkare etc numera när jag söker vård.
Även när jag har kontakt med myndigheter så kräver jag att få prata med en annan person om det är en blatte.

Den rätten ska vi ha, vi är en särskild folkgrupp i landet eftersom det var våra förfäder som skapade Sverige. Inget konstigt med det. SVT ska ge fan i att skriva svenskar inom citationstecken, det borde vara åtalbart.
Citera
2018-10-21, 08:10
  #447
Medlem
Är ni friska i huvudet eller behöver ni hjälp???

Väx upp och skaffa er kunskap. Vad är problemet att ni tiggar upp varandra med mera hat. Istället för att stötta kvinnorna att bli självständiga så gnäller ni och sedan säger ni dem är nertryckta, är det inte exakt det ni gör också just nu?
Citera
2018-10-21, 08:13
  #448
Medlem
cqs avatar
Det här var bannemig det värsta jag har hört i hela mitt liv!

Polisen borde omedelbart placera minst en polis per apoteket och slänga varenda rasist i fängelset och sedan kasta bort nyckeln.
Jag ser framför mig ett kelig flyktingpojke som ska köpa medicin till farmor och sedan unna sig konfektyr från grannhandlaren men som blir rasistattackerad och får en sådan chock att han flyr hemifrån.

Jag gråter.
Citera
2018-10-21, 08:13
  #449
Avstängd
demans avatar
Apoteket fullständigt svämmar över av blattar nu för tiden. Det e helt riktigt. Känns ofräscht och smutsigt. Man vet ju inte vilka sjukdomar de har och om deras löss hoppar över till kunderna. Otäckt är det isf.
Citera
2018-10-21, 08:17
  #450
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Men det är rasism att dra alla över en kam. Din lösning leder till ökad polarisering. Det är väl främst ett problem på kort sikt. I framtiden kommet ni vara som rednecks eller kkk i usa, fjantar som ingen bryr sig om.

Du beskyller alltså svenskar för deras reaktion på att livsbetingelserna försämras för varje år? Svenskar ska inte distansera sig ifrån förfallet utan villigt låta sig dras ned? Och så välkomnar du att Sverige blir som USA? Äckligt.
Citera
2018-10-21, 08:22
  #451
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsykedeliskaTankar
Rassar blir sura när muslimer är hemma och föder barn och försörjer sig på bidrag.

Rassar blir även sura när muslimer jobbar (bra jobb dessutom), för muslimerna inte kan tillräckligt bra svenska och de tar ju våra jobb.

Det är inte lätt att tillfredställa dessa nötter till människor.

Rätt, det är nog svårt att tillfredsställa dem med muslimer i olika skepnader.
Citera
2018-10-21, 08:34
  #452
Medlem
Merwinnas avatar
En annan tanke: jag undrar hur en ung, svensk tjej känner som ska hämta ut p-piller eller dagen efter-piller - och bemöts av en kvinnlig expedit i slöja eller rentav full burqa, som uppenbarligen anser att dygd är av yttersta vikt och att tjejen är en gudlös hora... Och nu har jag inte sagt varken bu eller bä om att unga, svenska tjejer använder sig av p-piller och abortpiller, men det är i vilket fall som helst lagligt i Sverige, och apoteken har i uppdrag att förmedla de varorna utan att moralisera.
Citera
2018-10-21, 08:42
  #453
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Sluta hitta på saker. De apoteksanställda är utbildade via svenska högskolor och kan bra svenska.
Du har fel och jag har rätt. Så enkelt är det.
__________________
Senast redigerad av martinator 2018-10-21 kl. 08:46.
Citera
2018-10-21, 08:44
  #454
Medlem
Tror nog att graden av rasism på apoteken är något överdrven. En normal svensk far ju inte ut i grova tillmälen mot negrer eller muslimer, ens på apotek. Det vanliga är väl att man undviker kontakt med människor som man inte har samhörighet med.
Citera
2018-10-21, 08:47
  #455
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Jag skulle aldrig, aldrig kalla en annan människa för n-ordet. Och jag skulle aldrig vara det minsta oartig mot en annan människa bara för att personen uppenbarligen har andra rötter än svenska.

Men när jag möts av en apotekare som bär slöja, så vänder jag mig inte till henne för att be om råd. Om hon expedierar mig, så håller jag ett neutralt ansiktsuttryck, ler inte, frågar inte och svarar kort, om hon ställer frågor till mig.

Ingen är på minsta sätt ansvarig för sin hudfärg. Men varje kvinna som väljer at bära slöja på jobbet är ta mig tusan ansvarig för sin slöja.

Slöjan står för islam, ett islamistiskt samhälle, sharia, religion, religiös patriarkalism, ett icke-svenskt förhållningssätt och ett avståndstagande från svenska seder och bruk.

Varför skulle jag respektera det? Ni slöjkramare här på Flashback, förklara gärna för mig varför jag skulle respektera det.

Känns som ett av trådens bästa inlägg.

Slöjan kan ses som en manifestation MOT, inte bara seder och bruk, utan också mot de värderingar som gett oss ett sammanhållet samhälle där en av hörnstenarna är att vi litar på varandra. Vi delar intressen, vi delar firandet av till synes obetydliga saker som jul och midsommar med tillhörande julskinka och små grodor.
Slöjan markerar inte bara avståndstagande av detta utan andas även ett rent OGILLANDE av själva kärnan i det trygga och sammanhållna SVENSKA.
Och folk reagerar på olika sätt mot detta. Som du så agerar jag neutralt om jag inte kan välja andra alternativ.
Andra har inte denna "diplomati" eller saknar de spärrar som får dem att yttra okvädningsord.
Otrevilgt och onödigt men vi ska inte döma andra för att det inte han behärska sig.

Att bära slöja som anställd i en butik är lika dumt som att ha en t-shirt med hammaren och skäran på på sig. Eller varför inte en halskedja med ett hakkors.
Citera
2018-10-21, 08:50
  #456
Medlem
Har ingen aning om de är kristna eller muslimer på mitt apotek, men svenska ska de tala iaf och det gör de.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback