2019-03-19, 04:57
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Nej, det gör de inte när det gäller skuldfrågan. Det kan dock påverka påföljden i det fall att förövaren har visat på och dömts för återkommande, liknande brott.

Stämmer inte alls. Tidigare brott påverkar trovärdighet med mer.
Citera
2019-03-19, 07:14
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos

Nej, i exemplet som det här fallet är så skall det inte alls påverka.
Citera
2019-03-19, 08:12
Medlem
Citat:
Men som jag förstod det är han fortfarande dömd för 2 tillfällen av våldtäkt under samma kväll, vilket väl bidrar till straffets längd?

Jag har inte läst hela tråden så jag kan ha missat mycket. Blev offret våldtagen 2 gånger under samma natt, med rökpaus mellan gångerna, medan det fanns folk i våningen som låg och sov? Försökte hon skrika eller väcka de som sov eller försökte hon lämna våningen efter första våldtäkten? Är 3 år ett rimligt straff?
Citera
2019-03-19, 09:15
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jag har inte läst hela tråden så jag kan ha missat mycket. Blev offret våldtagen 2 gånger under samma natt, med rökpaus mellan gångerna, medan det fanns folk i våningen som låg och sov? Försökte hon skrika eller väcka de som sov eller försökte hon lämna våningen efter första våldtäkten? Är 3 år ett rimligt straff?

Svar:
Ja
Nej
Ja. Två instanser har kommit till samma straffsats.
Citera
2019-03-19, 09:46
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Svar:
Ja
Nej
Ja. Två instanser har kommit till samma straffsats.
Ett försök att väcka de sovande gjorde hon genom att spelat oavsiktligt stöta till ett torkställ eller liknande och slamra med det.
Citera
2019-03-19, 10:15
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Jag har inte läst hela tråden så jag kan ha missat mycket. Blev offret våldtagen 2 gånger under samma natt,
Ja.

Citat:
med rökpaus mellan gångerna,
Ja.

Citat:
medan det fanns folk i våningen som låg och sov?
Ja.

Citat:
Försökte hon skrika eller väcka de som sov eller försökte hon lämna våningen efter första våldtäkten?
Nej.

Citat:
Är 3 år ett rimligt straff?
Nej.

Det finns inte något krav på att ett offer på något sätt behöver värja sig eller avstyra det som pågår. I det här fallet kan jag se oändligt med alternativa skeenden än att bli utsatt för två våldtäkter. Det har dock ingen betydelse.
Senast redigerad av FedupFlorence 2019-03-19 kl. 10:17.
Citera
2019-03-19, 10:25
Medlem
Nu är i alla fall Glenn dömd för våldtäkt av Hovrätten. Tre år. För eller emot går säkert att diskutera hur länge som helst. Kanske en egen tråd?

En annan fråga som aktualiseras nu när Glenn dömts som våldtäktsman. Kommer då det efter honom döpta tåget som går mellan Göteborg och Stockholm att fortsätta bära namnet Glenn?

Jag hoppas man döper om eller tar bort namnet. Vem vill åka ”våldäktsglenntåget”?
Senast redigerad av Spritsson 2019-03-19 kl. 10:27.
Citera
2019-03-19, 10:32
Avslutad
Hur länge är Glenn misstänkt? Jag trodde han var dömd.
Citera
2019-03-19, 10:57
Moderator
Schlesiens avatar
Rubrikändring

Utgången rubrik:
Svensk mästare i fotboll misstänks för våldtäkt okt -18 (Glenn Schiller) [/Mod]

/ Moderator
Citera
2019-03-19, 11:20
Medlem
Citat:

Så som jag förstår det så hånglade dom, sen ville hon bli avklädd, sen tjatade han till sig lite finger pill mellan benen, sen ville han gå in till sin fru med JB, det ville hon dock inte, sen så ville han ha riktigt sex, det ville hon inte heller, så han lät bli. Så det blev väl nån lindrigare form av våldtäkt. Nej är ett nej såklart. Men 3 år i fängelse känns lite magstarkt kan jag tycka. En rejäl avhyvling hade räckt. Men å andra sidan var jag inte där och bevittnade det hela, så jag spekulerar bara
Citera
2019-03-19, 12:41
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos

I det här fallet finns det dessutom en målsägande som är tidigare dömd för narkotikabrott och det borde givetvis i normala sammanhang påverka målsägandens trovärdighet speciellt eftersom hon försökte sig på ett väldigt fult mutförsök efter att ha tappat en påse narkotika mitt framför ögonen på en vakt.

Tyvärr så har både TR och HR ej beaktat målsägandens tidigare meriter på det kriminella området och det kan i sin tur delvis vara förklaringen till domarna mot den meriterade fotbollsmästaren.

Högsta domstolen?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2019-03-19 kl. 12:51.
Citera
2019-03-19, 12:48
Medlem
Bra straff, blir två år effektivt, skickar bra signaler att man ska bara observant och i den mån man måste så tämjer man sin lust.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in