2006-02-23, 10:48
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Enligt min (med fleras) logik så är det såhär; om en statschef ska kunna anses vara demokratiskt tillsatt så ska han utses i allmäna, fria val.
Hade du verkligen tyckt det skulle du förstås betrakta även statsministern som odemokratiskt tillsatt. För att inte tala om alla de andra tusentals makthavare som inte tillsätts genom direkta val av folket.
Citat:
Antag följande; Sverige blir ockuperat och kungafamiljen mördas. Ett antal år senare blir Sverige åter "fritt", och vi står fria att "från scratch" bestämma vårt statsskick. I det scenariot kommer vi aldrig i HELVETE att återinföra monarkin, det vågar jag sätta en slant på.
Vi befinner oss inte i det läget så den saken är fullständigt irrelevant för en bedömning av vad vi skall göra idag. En analog situation skulle kunna vara att vi "från scratch" skulle välja en flagga. Vi skulle med stor sannolikhet inte välja en med ett stort kristet kors på. Det betyder dock inte att vi idag måste byta bort vår gamla fördemokratiska flagga.
Citera
2006-02-23, 10:55
Medlem
Reductio ad absurdum:

"Du hävadar A. Jag påstår att A -> B, och bevisar sedan att B är falsk, varför även A måste vara falsk. Därför har du fel när du hävdar A."

För praktiskt exempel, se inlägget ovan.
Citera
2006-02-23, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Och direkt efter att du med lipen i halsen ondgjort dig över att folk varit dumma och oförskämda mot dig så är du oförskämd nog att antyda att monarkister generellt skulle vara nazianstuckna.
Nej det har jag inte sagt. Däremot har jag märkt att så kallade nationalister hyllar gamla svenska kungar och kan därför inte se något alternativ till den konstitutionella monarkin. Har dessvärre inga siffror på det men du känner säkerligen till fenomenet.

Citat:
Vidare handlar demokrati om offentlig makt och eftersom kungen inte har någon offentlig makt i statsapparaten spelar det egentligen ingen roll alls ur något demokratiperspektiv.
Haha så det är inte ett maktprivilegie att företräda en hel nation
i möten med toppskiskt runtom i världen.
Varför är du så främmande inför att kunna välja en statschef som medborgarna vet har för politiska värderingar och åsikter istället för att representeras av resterna från svensk diktatur?

Finns även viss nostalgi i Carl Gustaf från gamla dagar när han hyllar diktatur i Brunei utan att misstroendeförklaras.

Citat:
Något jag på olika sätt skrivit i tråden mer än ett dussin gånger är min fråga om praktisk nytta vid ett byte. Hittils har inget svar utom republikanernas personliga trevnad synts till. Efter som du nu tydligen åter vill debattera så emotser vi förstås med viss iver ditt svar på den frågan.Nååå?
Från ett demokratiskt perspektiv är det givetvis viktigt att sadla om. Du förtydligar vikten av att riksdagens ledamöter är för ett kungadöme vilket de förvisso inte är men om du tycker det är bra argumenterat av dig att jag skulle kämnna mig tvingad att tycka som ledamöterna i riksdagen? Absurt!

Hoppas på en folkomröstning så får vi se hur stort behovet av en fortsatt konstitutionell monarki verkligen är som du säger.
Citera
2006-02-23, 11:20
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Reductio ad absurdum:

"Du hävadar A. Jag påstår att A -> B, och bevisar sedan att B är falsk, varför även A måste vara falsk. Därför har du fel när du hävdar A."

För praktiskt exempel, se inlägget ovan.
Vad är egentligen problemet? Förutom då att ditt kriterium för att pröva om monarkins demokratiska ställning framstår som just absurt när det prövas enligt Aristoteles gamla test? Jag utgår här lite vänligt ifrån att du är påläst nog att veta att reductio ad absurdum inte alls är det samma som ett absurt argument utan ett logiskt test för att pröva hållbarheten i främst absoluta utsagor; som ju inte kan vara både sanna och falska.

I övrigt har vi nog alla förståelse för att du hellre pratar om något annat (som till exempel retorisk teknik) än monarkin eftersom du ju visat dig inte ha något att komma med i den debatten.
Citera
2006-02-23, 11:24
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Jo, absolut, och det har både jag och conz (kanske någon mer) sagt hela tiden.

Men enligt Motvilligs logik så är det såhär; eftersom Sverige är en demokrati, så röstar folket fram hur landets adminstration ska se ut, och landets administration har bestämt att vi ska ha arvsmonarki och därför är monarki demokratiskt.

Enligt min (med fleras) logik så är det såhär; om en statschef ska kunna anses vara demokratiskt tillsatt så ska han utses i allmäna, fria val.
Hur menar du då att statsministern är demokratiskt tillsatt?

Citat:
Denna skillnad i synsätt får väl var och en fundera på. Motvilligs uppfattning ter sig för mig som en ranglig efterkonstruktion vars syfte är att rättfärdiga något som helt enkelt beror på ett förbannat tröghetsmoment.
Snarare beror debatten, eller avsaknaden därav, att du enbart har icke argument att komma med. Är statsministern enligt dig demokratiskt vald är också Kungen det. Bägge har sin makt från riksdagen med skillnaden att Kungen inte har reell makt utan enbart symbolisk.

Citat:
Antag följande; Sverige blir ockuperat och kungafamiljen mördas. Ett antal år senare blir Sverige åter "fritt", och vi står fria att "från scratch" bestämma vårt statsskick. I det scenariot kommer vi aldrig i HELVETE att återinföra monarkin, det vågar jag sätta en slant på.
Menar du att vi alltså bör avrätta Kungen och hela hans familj? För övrigt skulle vi inte diskutera att återinföra monarkin, med eller utan mördad kungafamilj vore Sverige fortfarande en monarki och följer succesionsordningen enda som Sverige kunde göra i det fallet vore samma som nu, val med grundlagsändring för att byta statsskick.
Men förmodligen skulle vi behålla Kung/Drottning eftersom en nationell symbol är speciellt viktig efter nationella trauman.
Vi kan se exempel på detta i Rumänien där Kung Mihail återvände i triumf 1989 efter att processen gjorts kort med Ceacescu. Stora folkmassor, det skulle inte förvånat om Rumänien hade återinfört konstitutionell monarki efteråt.
Citera
2006-02-23, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Hur menar du då att statsministern är demokratiskt tillsatt?

Processen där statsministern tillsätts är ju ungefär följande; ett politiskt parti har ett högsta beslutande organ (kongressen) där partiets ordförande tillsätts genom att någon form av val där deltagarna på kongressen röstar. Därefter äger ett riksdagsval rum där alla svenskar har en röst var, och det parti som får flest röster får tillsätta en statsminister. Jag kan inte se annat än att den processen är betydligt mer demokratisk än "person föds, blir statschef".

Jag säger inte att detta är perfekt. För min del hade jag gärna haft personval till statsministerposten, liksom till statschefsposten.

Citat:
Snarare beror debatten, eller avsaknaden därav, att du enbart har icke argument att komma med. Är statsministern enligt dig demokratiskt vald är också Kungen det. Bägge har sin makt från riksdagen med skillnaden att Kungen inte har reell makt utan enbart symbolisk.

Jag tycker inte att det är samma sak; statsministerns post omprövas rejält var 4:e år, statschefens post omprövas i praktiken aldrig.

Mitt argument fortsätter att vara att det är odemokratiskt att ha en statschef tillsatt på arvsmerit.

Vidare tycker jag att kungens makt på papperet är symbolisk, men i praktiken högst reell.

Citat:
Menar du att vi alltså bör avrätta Kungen och hela hans familj?

Ja det var ju en massuppfittning som hette duga...

Citat:
För övrigt skulle vi inte diskutera att återinföra monarkin, med eller utan mördad kungafamilj vore Sverige fortfarande en monarki och följer succesionsordningen enda som Sverige kunde göra i det fallet vore samma som nu, val med grundlagsändring för att byta statsskick.
Men förmodligen skulle vi behålla Kung/Drottning eftersom en nationell symbol är speciellt viktig efter nationella trauman.
Vi kan se exempel på detta i Rumänien där Kung Mihail återvände i triumf 1989 efter att processen gjorts kort med Ceacescu. Stora folkmassor, det skulle inte förvånat om Rumänien hade återinfört konstitutionell monarki efteråt.

Intressant att du tar upp just Rumänien! Det är ju ett praktexempel på vad jag pratar om; landet *hade* monarki, blev kommunistdiktatur, blev därefter fritt från diktaturen och... inför republik!!! Och detta TROTS att kungen var populär och återvände i triumf!

Möjligen skulle det inte förvånat, men det hände inte! Förmodligen tänkte gemene man "ja, kungen, jag tycker att du är en bra kille, men tillsätta dig och din ätt som statschef på arvsmerit? Njaaa... jag nöjer mig nog med att tycka att du är en bra kille, statschefen tänker vi hädanefter välja i allmäna, fria val".
Citera
2006-02-23, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av conz
Varför är du så främmande inför att kunna välja en statschef som medborgarna vet har för politiska värderingar och åsikter istället för att representeras av resterna från svensk diktatur?

Det är bra med självständiga politiska och kulturella områden som karriärpolitikerna inte når med sina tentakler. Precis som det är bra med friskolor och privatsjukvård som alternativ.

Citat:
Finns även viss nostalgi i Carl Gustaf från gamla dagar när han hyllar diktatur i Brunei utan att misstroendeförklaras.

Inte konstigt med tanke på att han bara omformulerade vad som stod i materialet som UD försåg honom med inför resan.
Citera
2006-02-23, 11:42
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Haha så det är inte ett maktprivilegie att företräda en hel nation
i möten med toppskiskt runtom i världen.
Vilken makt är det som utövas menar du? Kungen uttalar sig ju och uppträder efter instruktion från regeringen via UD. Ungefär som en ambassadör (som ju för övrigt inte heller är folkvald). På vilket sätt skulle Sverige bli ett bättre land att leva i om någon annan än kungen fyllde samma funktion (du känner kanske igen den här frågan)?
Citat:
Vilka praktiska fördelar jämfört med idag skulle den situationen medföra? Innan några fördelar förespeglats med en förändring är jag naturligtvis emot en förändring. Varför skulle vi ändra på något i onödan när det finns en massa andra saker att försöka förbättre?
Citat:
Eftersom han uttalade sig på instruktion från UD tycker jag inte det är mycket att orda om. Vidare är det så att vi inte kan räkna med att statschefen inte kommer att hylla några diktaturer om vi har en folkvald president istället. Statsministrarna Palme, Carlsson och Persson har ju ägnat sig åt diktaturkramande och diktaturapologi som med bred marginal slår allt som kungen sade i Brunei. Att byta till republik skulle med andra ord inte göra någon nytta i detta avseende.
Citat:
Från ett demokratiskt perspektiv är det givetvis viktigt att sadla om.
Varför då?
Citat:
Du förtydligar vikten av att riksdagens ledamöter är för ett kungadöme vilket de förvisso inte är men om du tycker det är bra argumenterat av dig att jag skulle kämnna mig tvingad att tycka som ledamöterna i riksdagen?
Det är ingen som försöler tvinga dig till något. Om du kunnat läsa ordentligt skulle du märka att jag inte argumenterar för att du skall övertygas av intersubjektiva skäl (sanningen är ju förstås ingen majoritetsfråga) utan för att man måste se det rådande statsskicket som demokratiskt då samtliga folkvalda riksdagar sen demokratin infördes i Sverige faktiskt valt monarkin som statsskick. Vi hade ju till och med en stor grundlagsreform med val emellan som, trots att alla alternativ stod öppna, valde just monarkin.

Om man inte accepterar monarken eller monarkin enbart på den grunden att varkendera inte valts direkt av folket så måste man i konsekvensens namn underkänna ett stort antal statliga institutioner och makthavare ur ett demokratiskt perspektiv.
Citat:
Hoppas på en folkomröstning så får vi se hur stort behovet av en fortsatt konstitutionell monarki verkligen är som du säger.
Vill du ha en folkomröstning i frågan om hur flaggan skall se ut också? Den är ju också en rest från inte bara diktaturen utan också från det totalitära religiösa förtrycket. Tycker du inte det finns viktigare saker än såna här meningslösa symbolfrågor för våra politiker och den politiska debatten att fokusera på?

Ibland undrar jag iofs om det inte vore lika bra att ha en folkomröstning och en gång för alla göra slut på de här dumheterna. Problemet är bara att republikanerna som ju inte respekterar folkviljan snart efter senaste valförlusten kommer att börja gapa om en ny omröstning. Nej, det är nog lika bra att det hela ligger kvar hos riksdagen. Åtminstone tills det finns några tänkbara fördelar med att byta till republik men sådana väntar vi ju fortfarande på att få höra något om.
Citera
2006-02-23, 13:30
Medlem
Ledsen att göra dig besviken men jag har inte gjort någon doktorsavhandling huruvida en monarki ska kunna passa in i en demokrati eller inte utan utgår helt ifrån mina egna värderingar där en monarki tyvärr inte passar inom demokratins ramar. Hade inte förväntat mig något gehör utan ville se hur användare här ställde sig till ett avskaffande av resterna från ickedemokratin som präglat svensk historia. Partiprogrammen från de flesta stora partier kontra monarki är helt enkelt oförenligt men har inte varit uppmärksammade diskussioner angående ett avskaffande, möjligtvis att de känner att majoriteten fortfarande vill ha kvar kungahuset men det innebär ju inte att jag håller med ledamöterna vare sig du tycker att jag har sakargument eller inte för mina åsikter.

Jag tycker att alla människor som växer upp i vårt samhällssystem ska ha rätten att kunna bli statschef, inte bara för att du är en Bernadotte. Eller som kronprinsessan själv uttryckte det att hon hellre skulle ta ett yrke pga hennes kompetens.
Citera
2006-02-23, 13:39
Medlem
Har heller inte uttryckt att man inte kan vara demokrat samtidigt som man tycker om kungahuset som det ser ut idag.

Min morfar var bland annat något av ett arbetarideal hela livet, trogen socialdemokrat samtidigt som han värvade 1 Maj demonstration med att åka till Solliden för att kolla på Viktoria när de firade hennes födelsedag.

Fast det kanske var ett eventuellt försök till störtande av monarkin han planerade.
Citera
2006-02-23, 19:15
Medlem
nymans avatar
Avskaffa kungen och låt statsministern vara Sveriges högsta person för han är ju vald av folket och då skulle vi spara hur många miljoner som helst.
Privatisera slotten och Kungahuset så kan ju idioterna som vill ha "Familjen" kvar betala själva deras fyllefester och fortkörningar mm med sina egna pengar.
Kyrkan skildes från staten och nu är det kungahusets tur att skiljas från staten för allt gammalt och geggigt ska bort då vi nu har 2006 och inte 1890-talet då folk trodde på att "kungen" var utsedd av "gud".
Citera
2006-02-23, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyman
Kyrkan skildes från staten och nu är det kungahusets tur att skiljas från staten för allt gammalt och geggigt ska bort då vi nu har 2006 och inte 1890-talet då folk trodde på att "kungen" var utsedd av "gud".
Fransmännen ifrågasatte kungens roll i samband med upplysningen som tydligen inte har nått Skandinavien än!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in