Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Hur menar du då att statsministern är demokratiskt tillsatt?
Processen där statsministern tillsätts är ju ungefär följande; ett politiskt parti har ett högsta beslutande organ (kongressen) där partiets ordförande tillsätts genom att någon form av val där deltagarna på kongressen röstar. Därefter äger ett riksdagsval rum där alla svenskar har en röst var, och det parti som får flest röster får tillsätta en statsminister. Jag kan inte se annat än att den processen är betydligt mer demokratisk än "person föds, blir statschef".
Jag säger inte att detta är perfekt. För min del hade jag gärna haft personval till statsministerposten, liksom till statschefsposten.
Citat:
Snarare beror debatten, eller avsaknaden därav, att du enbart har icke argument att komma med. Är statsministern enligt dig demokratiskt vald är också Kungen det. Bägge har sin makt från riksdagen med skillnaden att Kungen inte har reell makt utan enbart symbolisk.
Jag tycker inte att det är samma sak; statsministerns post omprövas rejält var 4:e år, statschefens post omprövas i praktiken aldrig.
Mitt argument fortsätter att vara att det är odemokratiskt att ha en statschef tillsatt på arvsmerit.
Vidare tycker jag att kungens makt på papperet är symbolisk, men i praktiken högst reell.
Citat:
Menar du att vi alltså bör avrätta Kungen och hela hans familj?
Ja det var ju en massuppfittning som hette duga...
Citat:
För övrigt skulle vi inte diskutera att återinföra monarkin, med eller utan mördad kungafamilj vore Sverige fortfarande en monarki och följer succesionsordningen enda som Sverige kunde göra i det fallet vore samma som nu, val med grundlagsändring för att byta statsskick.
Men förmodligen skulle vi behålla Kung/Drottning eftersom en nationell symbol är speciellt viktig efter nationella trauman.
Vi kan se exempel på detta i Rumänien där Kung Mihail återvände i triumf 1989 efter att processen gjorts kort med Ceacescu. Stora folkmassor, det skulle inte förvånat om Rumänien hade återinfört konstitutionell monarki efteråt.
Intressant att du tar upp just Rumänien! Det är ju ett praktexempel på vad jag pratar om; landet *hade* monarki, blev kommunistdiktatur, blev därefter fritt från diktaturen och... inför republik!!! Och detta TROTS att kungen var populär och återvände i triumf!
Möjligen skulle det inte förvånat, men
det hände inte! Förmodligen tänkte gemene man "ja, kungen, jag tycker att du är en bra kille, men tillsätta dig och din ätt som statschef på arvsmerit? Njaaa... jag nöjer mig nog med att tycka att du är en bra kille, statschefen tänker vi hädanefter välja i allmäna, fria val".