2007-11-29, 07:34
Moderator
Strix m/94s avatar
Hm...

Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jag är borgerlig, bor på Östermalm, umgås med en hel del välutbildat folk i de högre inkomstklasserna. De allra flesta av oss betraktar kungahuset och monarkin som ett förlegat skämt. Rena tramset rent ut sagt.
Alla kungahusets anhängare som påstår att republikanerna i Sverige utgörs av förvirrade sossar och vpk:are är helt ute och cyklar.

...Östermalm, välutbildade, höga inkomster? Låter som vilken överklassvänster som helst. Jan Guillou tillhör väl den samhällsgruppen?
Citera
2007-11-29, 07:43
Moderator
Strix m/94s avatar
Det...

Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Intressanta tankar. Punkten 3 skulle ju kunna lösas med att man hade en president vars ämbetstid tar slut. Om man inte som gör som Berlusconi och försöker göra om lagen så att man behåller sin immunitet även efter sin ämbetsperiod.

...finns ju republiker med livstid immunitet för handlingar under ämbetsperioden. Pinochet i Chile blev ju aldrig lagförd, bl a pga detta.

Citat:
Man kanske också för resonemangets skull säga att vi diskuterar väl egentligen enbart olika typer av ekonomiska och eventuellt sexköpsbrott? Jag menar: att kungen skulle ut och stjäla bilar och göra inbrott känns ju inte särskilt sannolikt.
Likaså: vad som skulle hända om det uppdagades att kungen begått ett mord? Han skulle ju tvingas abdikera, åtalsimmun eller ej. JAg antar att han då förlorar sin immunitet?

Sannolikt skulle han tvingas abdikera. Däremot är det svårt att bedöma rättsläget i ett sådant läge. Av naturliga skäl har det aldrig prövats. Det är nog troligt, att den juridiska tolkningen torde bli att det som utförts under statschefstiden inte går att lagföra, ty det gäller även i förekommande fall riksföreståndare.

RF, 2 kap:
Citat:
7 § Konungen kan ej åtalas för sina gärningar. Riksföreståndare kan ej åtalas för sina gärningar som statschef.
http://www.notisum.se/index2.asp?iParentMenuID=236&iMenuID=314&iMiddleID =285&top=2&sTemplate=/template/sok.asp?DokTyp=1
Citera
2007-11-29, 08:15
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...Östermalm, välutbildade, höga inkomster? Låter som vilken överklassvänster som helst. Jan Guillou tillhör väl den samhällsgruppen?

Nu får du ge dig. På den här punkten har du gång efter annan blivit överbevisad i den här tråden. Republikaner finns över hela politiska skalan. Dina 80% som du hänvisar till består till 90% av folk som inte reflekterat över frågan. Det har du uppenbart gjort och kommit fram till en välgrundad slutsats och det skall naturligtvis respekteras, men de allra flesta har inte gjort det. De är för kungen för de tycker han är festlig, tycker Silvia är kul för det är den enda människa de kan imitera, tycker Vickan passar bra i folkdräkt, att Madde har schyssta rattar samt säger sig misstänka att Carl-Philip är bög när de i själva verket är avundsjuka på att han ser bättre ut än dem.
Citera
2007-11-29, 09:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Är det...

Citat:
Nu får du ge dig. På den här punkten har du gång efter annan blivit överbevisad i den här tråden. Republikaner finns över hela politiska skalan. Dina 80% som du hänvisar till består till 90% av folk som inte reflekterat över frågan. Det har du uppenbart gjort och kommit fram till en välgrundad slutsats och det skall naturligtvis respekteras, men de allra flesta har inte gjort det. De är för kungen för de tycker han är festlig, tycker Silvia är kul för det är den enda människa de kan imitera, tycker Vickan passar bra i folkdräkt, att Madde har schyssta rattar samt säger sig misstänka att Carl-Philip är bög när de i själva verket är avundsjuka på att han ser bättre ut än dem.

...inte snarare så att det är de som är mot monarkin, som inte har tänkt efter, eller tänk efter men inte förstått? Jag har på ett tydligt ananlytiskt sätt visat på fördelarna, utifrån flera perspektiv, med monarki framför republik i Sverige. Sakligt har jag bemött alla fördomar och missförstånd, samt rett ut de politiska och juridiska saklägen som gäller. Det absoluta flertalet republikaner är ju de som inte klarar av att skilja på medlemmarna ur kungahuset som personer och som funktioner, eller som i ren avundsjuka och hat mot allt som fungerar i samhället vägrar att själva presentera ett alternativ. Vid flera tillfällen i dessa debatter här på FB ber jag republikanerna om svar på frågan om hur Folkrepubliken Sverige skulle se ut författningsmässigt - inga konkreta svar. På vilka grunder kan Du då hävda att republikaner är människor som tänkt efter? Hur långt har republikanerna tänkt?
Citera
2007-11-29, 10:03
Medlem
bruschens avatar
Citat:
...inte snarare så att det är de som är mot monarkin, som inte har tänkt efter, eller tänk efter men inte förstått? Jag har på ett tydligt ananlytiskt sätt visat på fördelarna, utifrån flera perspektiv, med monarki framför republik i Sverige. Sakligt har jag bemött alla fördomar och missförstånd, samt rett ut de politiska och juridiska saklägen som gäller. Det absoluta flertalet republikaner är ju de som inte klarar av att skilja på medlemmarna ur kungahuset som personer och som funktioner, eller som i ren avundsjuka och hat mot allt som fungerar i samhället vägrar att själva presentera ett alternativ. Vid flera tillfällen i dessa debatter här på FB ber jag republikanerna om svar på frågan om hur Folkrepubliken Sverige skulle se ut författningsmässigt - inga konkreta svar. På vilka grunder kan Du då hävda att republikaner är människor som tänkt efter? Hur långt har republikanerna tänkt?

Motfråga, utan att svara på ditt inlägg:
Hur representativ är du i det rojalistiska lägret? Finns det 1000 som är så väl underbyggda som du i hela Sverige? 90% har inte tänkt på saken överhuvudtaget och då accepterar man systemet som det är. Du kan tycka att republikanerna inte kan presentera ett hållbart alternativ, men den stora majoriteten av oss har i vart fall reflekterat över landets statsskick.

Skulle vara intressant att veta vad du har för profession. Skicka gärna PM
Citera
2007-11-29, 10:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Det...

Citat:
Motfråga, utan att svara på ditt inlägg:
Hur representativ är du i det rojalistiska lägret? Finns det 1000 som är så väl underbyggda som du i hela Sverige? 90% har inte tänkt på saken överhuvudtaget och då accepterar man systemet som det är. Du kan tycka att republikanerna inte kan presentera ett hållbart alternativ, men den stora majoriteten av oss har i vart fall reflekterat över landets statsskick.

Skulle vara intressant att veta vad du har för profession. Skicka gärna PM

...gör det säkert. Men samtidigt, om huvuddelen tänker "Sverige fungerar rätt ok, monarki har vi alltid haft. Finns väl inga bra skäl att ändra något som funkar." Då tycker jag nog att det räcker som grundtanke, eftersom det faktiskt är samma slutsats som även en djupare analys leder fram till.

Förr hade mitt yrke kallats kunglig ämbetsman. Nu är det mindre poetiskt.
Citera
2007-11-29, 10:30
Medlem
bruschens avatar
Citat:
...gör det säkert. Men samtidigt, om huvuddelen tänker "Sverige fungerar rätt ok, monarki har vi alltid haft. Finns väl inga bra skäl att ändra något som funkar." Då tycker jag nog att det räcker som grundtanke, eftersom det faktiskt är samma slutsats som även en djupare analys leder fram till.

Förr hade mitt yrke kallats kunglig ämbetsman. Nu är det mindre poetiskt.

OK.
Vi kommer nog inte längre här. Återkommer när jag formulerat ett förslag till ny författning.
//B
Citera
2007-11-29, 13:26
Medlem
H.J.Ss avatar
Citat:
...omtanke är rörande.

Är inte Dina polare alla liberaler och framför allt, individualister?

Njae, mina polare är de flesta vad vi i Sverige kallar höger. Moderater de allra flesta skulle jag gissa..
Individualister är väl alla...dock är många i Sverige så veka att de behöver stöd av religon, kungahus, eller bidragsystem för att förverkliga sig själva eller bli tillsagda hur de skall resonera och leva....
Som sagt bland mina kompisar är kanske 8/10 för ett modernt sverige, utan kungahus, med nedbantat välfärdsystem,däremot är tyvärr en majoritet av dom religösa mer eller mindre ..men man kan ju inte få allt..
Citera
2007-11-29, 13:49
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.J.S
Njae, mina polare är de flesta vad vi i Sverige kallar höger. Moderater de allra flesta skulle jag gissa..
Individualister är väl alla...dock är många i Sverige så veka att de behöver stöd av religon, kungahus, eller bidragsystem för att förverkliga sig själva eller bli tillsagda hur de skall resonera och leva....
Som sagt bland mina kompisar är kanske 8/10 för ett modernt sverige, utan kungahus, med nedbantat välfärdsystem,däremot är tyvärr en majoritet av dom religösa mer eller mindre ..men man kan ju inte få allt..

Off topic:
Religiösa moderater, är inte det vad som brukar kallas kristdemokrater?
Citera
2007-11-29, 16:26
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Det sägs ju att kungen är bra för Sverige ur reklamsynvinkeln. Genom att sitta och sluka dyr kaviar på olika ceremonier runt om i världen, påstås det att lilla Sverige får ett ansikte.

Visst är det sjukt? Jag skulle sannerligen inte bli intresserad av ett annat land för att dess kung gjorde.. Vad han nu gör!
Citera
2007-11-29, 16:50
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Nej inte alls. Här pratar vi om tvättäkta kapitalister som anser att Reinfeldt allt som oftast uppträder besvärande såssigt.
Citera
2007-11-29, 20:06
Moderator
Strix m/94s avatar
Tja...

Citat:
Ursprungligen postat av H.J.S

...svensk "höger" har vi ju i praktiken sett vad den är. När alla blir individualister och struntar i det gemensamma, då kollapsar samhället med brottslighet, girighet och anarki som följd. Det verkliga självförverkligandet ligger enligt min mening i att bygga ett fungerande samhälle tillsammans. Det är det som är politik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in