Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag trodde, i min dumhet, att vi lever på 2000-talet och att den moderna utvecklingen framförallt i föregående århundradet och i nuvarande århundrade.
...är det ett utslag av dumhet, men framför allt bristande bildning och förståelse för de långa utvecklingslinjerna kring vad som formar ett land. Det är naturligtvis så att ett land utvecklas under lång tid, och hela tiden är ett resultat av många processer och aktiviteter. Vi lever med en förvaltningsstruktur som har sin rötter i Axel Oxenstiernas 1600-tal och Gustav Vasas 1500-tal. Vi har ett rättssystem som kanske har sina rötter ända tillbaka till 1000-talet. Sveriges geografiska utsträckning har sin bakgrund i många hundra års utveckloing, kanske med rötter ända till 700-talet.
Att tro att dagens Sverige på några avgörande sätt enbart beror på vad politiker hittat på de senaste 100 åren tyder på ytlighet bristande insikter.
Fö anser jag att det långa socialdemokratiska innehavet av makt har haft demokratiska, ekonomiska och politskt skadliga effekter, som vi kunde ha varit utan. Du skall ine tro på all propaganda som Du blivit matad med ända sedan småskolan.
Citat:
Vad kungahuset bidragit med under denna tid har jag svårt att se. PR för Sverige sade någon, kanske, men skulle inte någon annan kunna sköta reklamen som faktiskt kan den saken.
Stabilitet! T ex som garant för en fungerande neutralitetspolitik under världskrigen, kontrollerad demokratisering, samlande kraft vid diverse påfrestningarna. Minns t ex kungens tsunamital. Ovärderligt att ha en kontinuerlig monarki i tider av påfrestningar.
Citat:
Jag vet att du tycker utbildning, sjukvård,infrastruktur,rätten att ha ett arbete är en Lyxvara.
Det är inte jag som tycker - det är verkligheten. Finns det inga pengar så finns det heller inga förmåner. Utbildning, sjukvård och infrastruktur är enligt min mening viktiga samhällsområden som staten bör prioritera, när de grundläggande kärnuppgifterna är tillgodosedda.
Någon rätt till arbete finns inte, precis som det inte finns någon rätt att få sälja sina varor. Finns ingen efterfrågan, så blir det varken försäljning eller jobb.
Citat:
Sedan vurmar du för kyrkan, adeln och försvarmakten. Vad har dessa grupper tillfört utvecklingen?
Kyrkan: kunskaper, utbildning, administrationsförmåga, samlande ideologi, sjukvård och social omsorg.
Adeln: samhällsansvar, värnkraft, möjligheter till socialt avancemang, ekonomisk utveckling.
Krigsmakten: säkerhet, kontroll, dagens gränser, skydd och framför allt den institution kring kungen som Sverige har skapas runt. I sen tid har bygderegementen och värnplikt starkt bidragit till en folklig uppslutning kring nationen och ansvaret för det gemensamma.
Citat:
Ps. Jag har aldrig påstått att vi ska någon president, för mig går det bra med exempelvis talman. Ds
Du är emot beteckningen, men vill ha funktionen. Samma sak alltså. I dagens grundlag kallas talmannen riksföreståndare, när han tillfälligt fullgör statschefens uppgifter. Det kanske duger för Dig? Men det är en president...