2009-11-04, 23:11
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det är faktiskt Socialdemokraterna som byggt upp det här landet.

Du menar att det bara är politiska partier som bygger upp vårat land?

Jag kan nog garantera dig att mången högerman varit med och bidragit till att bygga upp vårat land och välfärd.

Sedan är det väl inte konstigt att det är sossarna då det är de som har haft makten hela tiden. Men studerar du svensk historia ser du även kungarnas insatser för Sverige på tiden då de styrde. De har lyckats styra och bevara Sverige betydligt längre än sossarna.
Citera
2009-11-04, 23:21
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Du menar att det bara är politiska partier som bygger upp vårat land?

Jag kan nog garantera dig att mången högerman varit med och bidragit till att bygga upp vårat land och välfärd.

Sedan är det väl inte konstigt att det är sossarna då det är de som har haft makten hela tiden. Men studerar du svensk historia ser du även kungarnas insatser för Sverige på tiden då de styrde. De har lyckats styra och bevara Sverige betydligt längre än sossarna.

Självklart har vårt land byggts upp av dem som bor i landet och det inkluderar vissa kapitalister som tagit ansvar.

Kungarnas historia innehåller både och skulle jag vilja säga, en del med storhetsvansinne och en del som faktiskt tänkte till.

Vad jag däremot är övertygad om är att Socialdemokratisk politik varit bra för Sverige.
Senast redigerad av Powergirl 2009-11-04 kl. 23:24.
Citera
2009-11-04, 23:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Moahaha...

Citat:
Det är faktiskt Socialdemokraterna som byggt upp det här landet. Inte några konservativa jönsar. De har alltid varit emot allt vad utveckling heter. Kalla det floskler om du vill, men jag kan garantera dig att varje reform, som gjort livet för den fattigare bättre, har Högern dömt ut, men nu gällde det monarkin i det här landet. Du säger att den är värld viket pris som helst. Men de svagaste, begåvningsreserven, sjuka, arbetslösa, och invandrare, de kan vi exportera till något annat land.
Är inte nuvarande kungahus precis vad du beskriver, invandrare, tillhör begåvningsreserven och arbetslösa. Det är en jävla skillnad att ha ett yrke än att ärva en kungatitel.
Dessutom parasiterar de mest av alla på våra skattemedel.

...hahaha! Sossarna? De har snart lyckats förgöra hela Sverige. Sverige bildades för över 1000 år sedan, rätt länge innan det fanns några sossar alltså.

Sverige är ett mycket gammalt land, och formerats kring monarkin, krigsmakten och småningom rättsväsendet och Kyrkan.

Jag lägger märke till att Du inte uppfattade mitt skämt med begåvningssnittet, vilket väl inte var helt överraskande. Kungahuset har en synnerligen betydande och tidsödande uppgift, och Du skall inte tro att den försvinner för att det blir president. Inte lär den bli billigare heller.

PS! Det är bara i rödvins- och haschdrömmarnas värld som man inbillar sig att statens främsta uppgift är att sörja för de som tillför minst. Det är en lyx man kan unna sig när staten har råd. Det visste Högern förr i världen.
Citera
2009-11-04, 23:42
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...hahaha! Sossarna? De har snart lyckats förgöra hela Sverige. Sverige bildades för över 1000 år sedan, rätt länge innan det fanns några sossar alltså.

Sverige är ett mycket gammalt land, och formerats kring monarkin, krigsmakten och småningom rättsväsendet och Kyrkan.

Jag lägger märke till att Du inte uppfattade mitt skämt med begåvningssnittet, vilket väl inte var helt överraskande. Kungahuset har en synnerligen betydande och tidsödande uppgift, och Du skall inte tro att den försvinner för att det blir president. Inte lär den bli billigare heller.

PS! Det är bara i rödvins- och haschdrömmarnas värld som man inbillar sig att statens främsta uppgift är att sörja för de som tillför minst. Det är en lyx man kan unna sig när staten har råd. Det visste Högern förr i världen.

Jag trodde, i min dumhet, att vi lever på 2000-talet och att den moderna utvecklingen framförallt i föregående århundradet och i nuvarande århundrade.

Vad kungahuset bidragit med under denna tid har jag svårt att se. PR för Sverige sade någon, kanske, men skulle inte någon annan kunna sköta reklamen som faktiskt kan den saken.

Jag vet att du tycker utbildning, sjukvård,infrastruktur,rätten att ha ett arbete är en Lyxvara.

Sedan vurmar du för kyrkan, adeln och försvarmakten. Vad har dessa grupper tillfört utvecklingen?

Ps. Jag har aldrig påstått att vi ska någon president, för mig går det bra med exempelvis talman. Ds
Citera
2009-11-05, 08:44
Moderator
Strix m/94s avatar
Förvisso...

Citat:
Jag trodde, i min dumhet, att vi lever på 2000-talet och att den moderna utvecklingen framförallt i föregående århundradet och i nuvarande århundrade.

...är det ett utslag av dumhet, men framför allt bristande bildning och förståelse för de långa utvecklingslinjerna kring vad som formar ett land. Det är naturligtvis så att ett land utvecklas under lång tid, och hela tiden är ett resultat av många processer och aktiviteter. Vi lever med en förvaltningsstruktur som har sin rötter i Axel Oxenstiernas 1600-tal och Gustav Vasas 1500-tal. Vi har ett rättssystem som kanske har sina rötter ända tillbaka till 1000-talet. Sveriges geografiska utsträckning har sin bakgrund i många hundra års utveckloing, kanske med rötter ända till 700-talet.
Att tro att dagens Sverige på några avgörande sätt enbart beror på vad politiker hittat på de senaste 100 åren tyder på ytlighet bristande insikter.

Fö anser jag att det långa socialdemokratiska innehavet av makt har haft demokratiska, ekonomiska och politskt skadliga effekter, som vi kunde ha varit utan. Du skall ine tro på all propaganda som Du blivit matad med ända sedan småskolan.

Citat:
Vad kungahuset bidragit med under denna tid har jag svårt att se. PR för Sverige sade någon, kanske, men skulle inte någon annan kunna sköta reklamen som faktiskt kan den saken.

Stabilitet! T ex som garant för en fungerande neutralitetspolitik under världskrigen, kontrollerad demokratisering, samlande kraft vid diverse påfrestningarna. Minns t ex kungens tsunamital. Ovärderligt att ha en kontinuerlig monarki i tider av påfrestningar.

Citat:
Jag vet att du tycker utbildning, sjukvård,infrastruktur,rätten att ha ett arbete är en Lyxvara.

Det är inte jag som tycker - det är verkligheten. Finns det inga pengar så finns det heller inga förmåner. Utbildning, sjukvård och infrastruktur är enligt min mening viktiga samhällsområden som staten bör prioritera, när de grundläggande kärnuppgifterna är tillgodosedda.

Någon rätt till arbete finns inte, precis som det inte finns någon rätt att få sälja sina varor. Finns ingen efterfrågan, så blir det varken försäljning eller jobb.

Citat:
Sedan vurmar du för kyrkan, adeln och försvarmakten. Vad har dessa grupper tillfört utvecklingen?

Kyrkan: kunskaper, utbildning, administrationsförmåga, samlande ideologi, sjukvård och social omsorg.

Adeln: samhällsansvar, värnkraft, möjligheter till socialt avancemang, ekonomisk utveckling.

Krigsmakten: säkerhet, kontroll, dagens gränser, skydd och framför allt den institution kring kungen som Sverige har skapas runt. I sen tid har bygderegementen och värnplikt starkt bidragit till en folklig uppslutning kring nationen och ansvaret för det gemensamma.

Citat:
Ps. Jag har aldrig påstått att vi ska någon president, för mig går det bra med exempelvis talman. Ds

Du är emot beteckningen, men vill ha funktionen. Samma sak alltså. I dagens grundlag kallas talmannen riksföreståndare, när han tillfälligt fullgör statschefens uppgifter. Det kanske duger för Dig? Men det är en president...
Citera
2009-11-05, 09:50
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Det är bara i rödvins- och haschdrömmarnas värld som man inbillar sig att statens främsta uppgift är att sörja för de som tillför minst. Det är en lyx man kan unna sig när staten har råd. Det visste Högern förr i världen.

Du verkar sålunda vara i denna värld!
Socialbidragstagare NR1-H.M. Konung Carl XVI Gustaf-har ett årligt socialbidrag i 100 miljonersklassen!

Riksmarskalken Ingemar Eliasson, personlig Socialhandläggare till knugen.

Förste hovmarskalken, Lars Hjalmar Wide, personlige festfixare.

Ståthållaren Lennart Ahlgren, är trädgårdsmästare.

Överhovmästarinnan Alice Trolle-Wachtmeister, är festminglerska.

Överhovpredikanten Lars Göran Lönnermark, är pastor.

Kungen har tolv adjutanter, dvs 12 personliga assistenter.

Livmedikus Peter Möller är Knugens husläkare.

Kallar du städare för hygientekniker?
Citera
2009-11-05, 10:47
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Socialbidragstagare NR1-H.M. Konung Carl XVI Gustaf-har ett årligt socialbidrag i 100 miljonersklassen!

Hur får ni det till att han är socialbidragstagare? Apanaget är löner till anställda inom hovet och kungafamiljen och andra kostnader för verksamheten.

Är Fredrik Reinfeldt också en socialbidragstagare? Hans inkomst betalas ju med skattemedel.
Citera
2009-11-05, 11:18
Awaiting Email Confirmation
pizdetss avatar
Citat:
...till Dig så får monarkin kosta nästan så mycket den vill för mig. Skälet är enkelt - Sverige bildades kring den monarkiska principen, har alltid varit monarki och skall enligt min mening för eviga tider fortsätta att vara en monarki. Det handlar om att Sverige inte är Sverige monarkin förutan. Vänstern har minterat ner så mycket av det genuina Sverige att jag inte tror att landet långsiktigt överlever utan några viktiga grundbultar kvar.

Sverige har inte bildats runt socialförsäkringssystemet - vi har bildat vårt land runt kungen!

Du grabben, saker och ting förändras. Vi lever i en dynamisk och kokurrensutsatt värld där där gamla och förlegade föreställningar logiskt nog nedmonteras till förmån för mera tilltalande och bättre system. Så din konservativa ståndpunkt är ganska lam och löjeväckande. Du skämmer ut dig. För skall man resonera så kan vi fortsätta bo i grottor, för så började allt. varför förändra?
Citera
2009-11-05, 11:27
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Hur får ni det till att han är socialbidragstagare? Apanaget är löner till anställda inom hovet och kungafamiljen och andra kostnader för verksamheten.
Du har fortfarande inte gett mig din kalkyl på vad Knugen ger tillbaka i rena pengar! Så, hur ser kalkylen ut?
Citera
2009-11-05, 12:15
Moderator
Strix m/94s avatar
Vad är då...

Citat:

...Du? Förste hovnarr?

Du är så konstig, men Du gör monarkin stora tjänster. Eftersom ingen människa med IQ större än ett margarinpaktet vill förknippas med Dig, så är väl snart 94 % av svenskarna monarkister.
Citera
2009-11-05, 12:20
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Du har fortfarande inte gett mig din kalkyl på vad Knugen ger tillbaka i rena pengar! Så, hur ser kalkylen ut?

Vad ger Fredrik Reinfeldt tillbaka i rena pengar?

Sedan hävdade jag att kungahuset har reklamvärde. Sådant är svårt att göra exakta kalkyler på utan handlar om uppskattningar.

ICA kan inte exakt säga vilket ekonomiskt värde ICA-Stig från deras TV-reklamer innebär för dem.
Citera
2009-11-05, 12:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Min...

Citat:
Ursprungligen postat av pizdets
Du grabben, saker och ting förändras. Vi lever i en dynamisk och kokurrensutsatt värld där där gamla och förlegade föreställningar logiskt nog nedmonteras till förmån för mera tilltalande och bättre system. Så din konservativa ståndpunkt är ganska lam och löjeväckande. Du skämmer ut dig. För skall man resonera så kan vi fortsätta bo i grottor, för så började allt. varför förändra?

...unge vän, vissa saker förändras, andra är konstanta. Monarkin har hållit i över 1000 år, så man kan nog säga att det är ett väl beprövat system. Det är synd för Dig att Du inte kan skilja behovet av teknikutveckling från behovet av långsiktighet och stabilitet.

Som vanligt blir republikanerna svarslösa, när jag stillsamt frågar efter ett genomtänkt alternativ. Själv har jag flera gånger tämligen detaljerat redogjort för mina uppfattningar om hur vår monarki försiktigt bör utvecklas. vad kommer från republikanerna? Platt intet! Skrik och liv, påhopp och vulgariteter, ogrundade tokerier och allmänna vanföreställningar. Nej, den svenska republikanismen har inte mycket att vara stolt över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in