2012-07-16, 09:24
Medlem
MaskOfMajoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det var mycket dumt på en gång. Skall se om jag kan bena upp tokerierna något.

För det första vill DU lösa hemlöshetsproblemet genom att göra kungafamiljen hemlös. det torde innebära att de blir de första som får flytta in Härbärget Slottet. Inte så genomtänkt. Men det blir värre.

Du har uppenbarligen ingen koll på offentlig ekonomi. Låt oss se vad monarkin kostar, och vad annan samhällslyx kostar.

Eftersom Du vill fortsatt ha drift på de kungliga slotten, så är det enbart hovstatens ekonomi som skulle "sparas" med Din lösning. Den var 2011 på 62,3 miljoner SEK. Nu behöver ju Sverige ha någon annan som statschef, och den kommer ju att kosta, men vi bortser från denna realism så länge.
http://www.kungahuset.se/hovstaterna/ekonomi.4.7c4768101a4e8883780001030.html

Vad kostar det sociala skyddet i Sverige årligen? För år 2010 kostade det 716,3 miljarder SEK.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Offentlig-ekonomi/Offentlig-sektor/Offentliga-sektorns-utgifter/

Vad kostar u-hjälpen årligen då? 7 och 8 huvudtitlarna i statsbudgeten är för internationellt bistånd och flyktingar. Detta uppgick 2010 till 33,8 miljarder SEK.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Offentlig-ekonomi/Statsbudget/Statsbudgetens-utgifter/

Så totalt omfattar Dina omhuldade områden drygt 50 miljarder årligen. Du vill tillföra ytterligare 62 miljoner. Jag vill inte påstå att det är felräkningspengar, men Du bör inse att marginalnyttan av detta tillflöde är mycket litet. Sociala utgifter är det dyraste vi har i Sverige, och u-hjälp är inte billigt det heller. Men om inte annat så kanske dessa siffror får Dig att förstå att monarkin är - i perspektiv av offentlig ekonomi - närmast gratis.

Därtill ifrågasätter jag själva metoden, att skapa hem åt hemlösa. De hemlösa kan i princip delas in i två gruppen; de som på grund av missbruk och/eller sinnesrubbning inte kan bo i eget boende och som därför har hänvisats till gatan, och i landet varande utlänningar som inte lyckat anpassa sig ens grundläggande i samhället. Den första gruppen hanterade man så att man tvångsvis låste in dem på sjukhus. Den lösningen kan man ju återgå till. Den senare gruppen bör repatrieras. Återstår det sedan något fåtal människor som fortfarande är hemlösa, så är det en fråga för socialtjänsten med de resurser man redan har.

Återstår således Ditt som jag förmodar egentliga skäl: "Jag har alltid haft något emot kungen." Visst är det väl där det ligger? Du är avundsam och illasinnad och försöker hitta på en anledning för att avskaffa något som Du rätt diffust mest tycker illa om. Men att tillfredsställa Ditt personliga agg kan inte vara ett motiv för att omstörta statsskicket. Landets bästa måste gå före.

Så som vanligt kan vi konstatera att monarkihatarna saknar genomtänkta motiv och genomtänkta alternativ.

I stand corrected, dock har det inget med avundsjuka att göra överhuvudtaget, tycker hela idén med honom är löjlig, det skulle avskaffats för hundratals år sedan
Citera
2012-07-16, 11:22
Medlem
schweizmodells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaskOfMajora
Jag har alltid haft något emot kungen. Han tar skattepengar som skulle kunna användas till något mycket bättre...
Ja...för dessa pengar skulle staten kunna ge varje svensk lite mer än ett halvt wienerbröd om året!
Citat:
...tänk vilken publicitet Sverige skulle få om vi var det enda landet i Europa som låter hemlösa bo i vårt kungahus...

... blir det pengar över ifrån det så kan man lägga det på att skaffa mer bussar som går oftare, sen ska de vara större också så fler får plats, då kommer folk välja buss framför bil eftersom de går oftare och är bekvämare
Hur mycket blir det då kvar av wienerbrödet varja år?
Citat:
... efter det så kan man lägga det på annat som behöver bli bättre, räcker inte pengarna så kan man höja skatten för de rika, de har råd att betala,
...man bygger ju faktiskt en bättre framtid.
Ja... tänk så mycket pengarna till kungahuset kan räcka till - närmast i still med Jesus förmåga att föda tusentals människor med några brödlimpor och fiskar.

Strix m/94...Du har min beundran som förmådde dig att gå ett steg längre med det inlägget!

Citera
2012-07-16, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schweizmodell
Ja...för dessa pengar skulle staten kunna ge varje svensk lite mer än ett halvt wienerbröd om året! Hur mycket blir det då kvar av wienerbrödet varja år?Ja... tänk så mycket pengarna till kungahuset kan räcka till - närmast i still med Jesus förmåga att föda tusentals människor med några brödlimpor och fiskar.

[...]

De pengar som årligen går till monarkin (ca 115 000 000) skulle räcka till att årligen avlöna minst 180 läkare. Annars skulle pengarna kunna räcka till livsförlängande mediciner till tusentals dödssjuka.
Citera
2012-07-16, 11:38
Medlem
Citat:
Man kan se vem som har makt och inte på vilka som det skrivs om i kvällspressen, och hur det skrivs. Hur ofta ser man undersökande reportage om ledare för MC-gäng eller kriminella ligor? Hur ofta tilldelas dessa nedsättande öknamn eller fotograferas i tvivelaktiga situationer? Varför sker inte detta? Jo, för att journalisterna kommer undan med angrepp på vårt statsskick, men skulle antagligen få sina skrivfingrar krossade i ett skruvstäd om de gav sig på MC-huliganerna. Maktaspekten är sålunda klarlagd. Det är denna maktobalans som måste justeras med möjligheterna att lagföra de värsta övertrampen för majestatsbrott.

Som sagt, att införa majestätsbrott för monarkikritik vore direkt anti-demokratiskt. Att de kungliga personerna inte väljer att driva förtalsåtal när de blir personligen kränkta kanske inte ska ses som ett utslag av monarkiskt underläge, eftersom de har rätten att driva enskilt åtal i sådana fall där det är befogat, utan man kanske snarare ska se det som ett utslag av storsinthet eller att de helt enkelt gör den bedömningen att det inte är värt att driva enskilt åtal.

Men om du skulle införa majestätsbrott så undrar jag med hänsyn till visst ekvivalenskrav om du lika glatt skulle vilja införa straff för de som kritiserar demokratin, om inte: varför?
Citera
2012-07-16, 14:03
Medlem
Dolgtrases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
De pengar som årligen går till monarkin (ca 115 000 000) skulle räcka till att årligen avlöna minst 180 läkare. Annars skulle pengarna kunna räcka till livsförlängande mediciner till tusentals dödssjuka.

För det första beror läkarbristen främst på stora pensionsavgångar, brist på utbildningsplatser, samt på grund av att att läkarna tvingas lägga stor arbetstid på administrationsarbete istället för att vara just läkare. Sjukvårdens nuvarande och framtida utmaningar skulle inte förändras på något sätt om den nuvarande statschefen med tillhörande organisation byttes ut mot en annan form av statschef med tillhörande organisation.

För det andra har du ett mycket besynnerligt prioriteringsresonemang. Själv kan jag komma på många onödiga utgifter som svårligen kan mäta sig med så viktiga saker som statsfunktioner och svenskt kulturarv. Exempelvis kunde vi påminna oss om att fängelsestraff för de grövsta och mest samvetslösa brotten ska vara just straff. Vad kostar träningslokaler, datorutrusning, nätuppkoppling och annan lyx som staten förser mördare, yrkeskriminella, pedofiler och andra sexbrottslingar med? Dessa pengar kunde mycket väl bidra till att betala de livsuppehållande mediciner som inte ingår i högkostnadsskyddet.

För det tredje skulle kostnaderna för nuvarande slottsstaten, ungefär 60 miljoner kronor, kvarstå även om ni lyckades avskaffa monarkin.
Citera
2012-07-16, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MaskOfMajora
Jag har alltid haft något emot kungen. Han tar skattepengar som skulle kunna användas till något mycket bättre, jag säger, sparka ut kungafamiljen och låt hemlösa ha någonstans att bo (Kungahuset), pengarna man skulle gett till deras familj lägger man på att hjälpa fattiga länder bli rikare och när de nu blivit rika så hjälps två länder åt att göra ett annat land rikt, sen tre, sen fyra osv.

Men om du nu skall avskaffa monarkin, skall du då verkligen inte ersätta den med något? Ett presidentkabinett och återkommande presidentval kommer ju snarare att öka kostnaderna. Sedan går över hälgften av monsarkins omsättning till att värna slott ochgårdar runt om i Sverige, skall du låta dessa bara stå och falla isär? Det om något skule ju vara ett hemskt resursslöseri och det blir förmodligen bättare om vi ger någgra miljoner till Schyman att stå och brnna upp istället.
Citera
2012-07-16, 14:11
Bannlyst
Citat:

Frågan återkommer, du skall inte ersätta monarkin med något och stora delar av kulturarvet skall bara stå och förfalla?

Att ta upp ekonomiska resonemang i detta är ju bara att fördumma debatten och sig själv.
Citera
2012-07-16, 14:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schweizmodell
Strix m/94...Du har min beundran som förmådde dig att gå ett steg längre med det inlägget!

Jag hade litet morgonhumör över.

Tror jag skall kosta på mig ett wienerbröd i eftermiddag och fira att vi lever i en monarki.
Citera
2012-07-16, 14:21
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Vi har aldrig haft så många läkare som nu. http://www.vardforetagarna.se/fakta_1/statistik

Frågan är hur många läkare det skulle kosta att omstörta monarkin och övergå till republik. har du eller någon annan gjort en sådan beräkning? Siffror från Finland antyder att det nog skulle kosta ett rätt stort antal läkarårslöner.
Citera
2012-07-16, 14:31
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Som sagt, att införa majestätsbrott för monarkikritik vore direkt anti-demokratiskt. Att de kungliga personerna inte väljer att driva förtalsåtal när de blir personligen kränkta kanske inte ska ses som ett utslag av monarkiskt underläge, eftersom de har rätten att driva enskilt åtal i sådana fall där det är befogat, utan man kanske snarare ska se det som ett utslag av storsinthet eller att de helt enkelt gör den bedömningen att det inte är värt att driva enskilt åtal.

Men om du skulle införa majestätsbrott så undrar jag med hänsyn till visst ekvivalenskrav om du lika glatt skulle vilja införa straff för de som kritiserar demokratin, om inte: varför?

Det är inte för monakikritik jag vill införa majestätsbrott, därför faller också jämförelsen med demokratikritik. Vem som får skriva vad de vill om både det monarkiska systmet och det demokratiska systemet. Det är inte kränkande mot någon enskild.

Men om jag i en svensk dagstidning ständigt kallar statsministern för "den skilsmässomisslyckade cirkusnegern" eller Göran Persson för "den fete kapitalistskojaren" så kommer jag inte bara att ådra mig andra människors förakt, för att jag hemfaller åt låga påhopp, utan till slut sannolikt även bli åtalad för förtal. Jag hoppas det, ty så skall man inte skriva om våra (fd) folkvalda.

Kungahuset har inte samma möjligheter att inleda förtalsprocesser utan att spela ligisterna i händerna, vilket ligisterna vet. Att förtala och använda kränkande tillmälen är inte en fråga om kritik eller debatt - det är i alla andra sammanhang olagligt. Därför behövs en lag om majestätsbrott, så att kungahuset får samma skydd som andra medborgare, men utan att behöva dra ligisterna inför tryckfrihetsdomstol, utan att det kan ske genom allmän åklagare direkt.

Förstår Du skillnaden mellan att kritisera ett system och att kränka individer?
Citera
2012-07-16, 14:33
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trevligochmysig
Frågan återkommer, du skall inte ersätta monarkin med något och stora delar av kulturarvet skall bara stå och förfalla?

Att ta upp ekonomiska resonemang i detta är ju bara att fördumma debatten och sig själv.

Tyvärr är detta det enda de republikanska ligisterna förmår. Det kommer inga sakliga invändningar mot dagens system, inga seriösa förslag på vad man skall ersätta det med och inga beräkningar eller bedömningar av vilka de sakliga vinsterna skulle vara. Det är känslomässigt dravel baserat på avundsjuka som driver hela saken.
Citera
2012-07-16, 15:18
Medlem
schweizmodells avatar
Citat:
Jag hade litet morgonhumör över.

Tror jag skall kosta på mig ett wienerbröd i eftermiddag och fira att vi lever i en monarki.
Det är du mer än väl värd!

Man kan verkligen fråga sig hur stor andel kungahatare som styrs av avund i förhållande till dem med grundläggande republikanskt syn som utesluter avund?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in