2012-06-07, 19:48
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Vi kan ju se vilken nytta Spanien haft av att monarkin restaurerats. Det har stärkt demorkatin och landets sammanhållning. Flera länder skulle antagligen vinna på att gå i Spaniens efterföljd.

Eller hur, för ETA slutade ju bomba så fort det blev monarki igen. Jättebra sammanhållning.
Citera
2012-06-07, 19:57
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Din bild stammer oerhort illa med min egen, som jag grundar pa betydligt fler ar i "naringslivet" och utomlands. Det stammer heller inte med vad svenska utlandsmultischefer sager. Jag har varit med pa atminstone ett dussin olika besok dar "hogdjur" av olika slag gor utlandsbesok och de med kunglig fagring av nagot som helst slag ar utan tvekan de basta for att bjuda in lokala partners man vill fa en anledning att samtala och utveckla personliga relationer med.

Det du säger är inget annat än att svenskar som vill sälja sitt skit utomlands behöver någon att hålla i handen. Tja, låter ju ganska svenskt för all del.

Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Hur, om inte med "statistik" (alltsa siffror och fakta) tycker du man skall utreda det ekonomiska utfallet av ett eventuellt byta av statsskick?

Tror jag har sagt 100 ggr i den här tråden att jag skiter fullständigt i vad det kostar. Det ointressant. Låt presidentfan kosta 1 miljard och 2 back om det är vad som krävs. Tror i och för sig att det inte att det hade varit brist på mer kompetenta personer som kunde främjat svensk export (om det nu är så viktigt) bättre än den nuvarande byfånen.
Citera
2012-06-07, 20:02
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolgtrase
Själv tycker jag att kungen är imponerande som hugger i och utför sina plikter trots den ständiga klappjakt som bedrivs på honom. Om han förefaller något ställd och nervös ibland när han tvingas utstå ärekränkande frågor som ingen annan skulle få kan jag faktiskt ha förståelse för det.

Ärekränkande frågor? Om någon småskurk photoshoppat ihop bilder på Reinfeldt och... tja, kanske Camilla Henemark, skulle inte tidningarna frågat honom om det?
Citera
2012-06-07, 20:08
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolgtrase
Eftersom bevisbördan ligger hos er som vill ändra statsskicket borde faktiskt ni visa på vilket sätt det skulle bli mer pengar och ett bättre PR-värde med en president.

Bevisbörda? Hur ofta "bevisar" alliansen att ett visst förslag blir bättre innan man genomfört det?

Nä min lille vän, det räcker med en majoritet i riksdagen, huruvida man i förväg vet att det blir bättre eller sämre är irrelevant.
Citera
2012-06-07, 21:32
Medlem
Dolgtrases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Finns uppenbarligen mer än ett sätt att tolka de artiklar du länkar till. De flesta säger att det är svårt att mäta i pengar (no shit Einstein) och gubben som säger att mediaexponeringen omvandlad till annonsplats är värt en miljard... ja, vad säger man... annonser brukar bara fungera om man visar upp produkten. Har kungen tittat på ett museum, ett vattenkraftverk och ett dagis och tidningarna skriver om detta... hur ska folk veta vad han säljer?

Det viktiga är att de menar att kungahuset har en positiv inverkan på handeln och Sverigebilden. Men strunt i det, du ser ju inte kostnaden som någon viktig fråga. Jag är inte heller särskilt intresserad av den ekonomiska biten. För mig är traditionen, stabiliteten och den historiska kontinuiteten det viktigaste. Men visst är det trevligt att monarkin är en sådan unik PR-maskin att den så effektivt inbringar pengar och reklam för Sverige.
Citera
2012-06-07, 21:34
Medlem
Dolgtrases avatar
Citat:
Ärekränkande frågor? Om någon småskurk photoshoppat ihop bilder på Reinfeldt och... tja, kanske Camilla Henemark, skulle inte tidningarna frågat honom om det?

En intressant tankenöt. Jag har ingen aning. Lej en bunt kriminella våldsbrottslingar, skriv ett par, tre skvallerböcker om Reinfeldt, och låt honom sedan utstå några års aggressivt mediedrev. Då kanske vi får svar på den frågan.
Citera
2012-06-07, 21:39
Medlem
Dolgtrases avatar
Citat:
Bevisbörda? Hur ofta "bevisar" alliansen att ett visst förslag blir bättre innan man genomfört det?

Nä min lille vän, det räcker med en majoritet i riksdagen, huruvida man i förväg vet att det blir bättre eller sämre är irrelevant.

Nu är det ju inte precis en fråga om att lägga fram en proposition om ändring i lagen om husdjursavel här. Vi talar om ändring av landets statskick, en ändring i grundlagen. De flesta små vänner, inklusive lilla undertecknad här, tycker att detta är en allvarlig fråga. Om republikanerna ska få som de vill måste de först övertyga folket med bevis. Det räcker helt enkelt inte med bara skvaller. Hederligt folk har fått nog av sådant. Jag tror inte heller gemene man delar din åsikt om att det är irrelevant om det blir bättre eller sämre.
Citera
2012-06-07, 22:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Eller hur, för ETA slutade ju bomba så fort det blev monarki igen. Jättebra sammanhållning.

Alla som vet något om terrorbekämpning vet att det tar lång tid. Du kan jämföra med IRA på Nordirland. Men ger man det den tiden och är principfast längs vägen, så går det. I alla fall ibland. Britterna hanterade Malaya och IRA. Spanien kan ha klarat av ETA, i alla fall för vad vi vet just nu. Att Spanien är en konstitutionell monarki har tvivelsutan hjälpt härvid.
Citera
2012-06-07, 22:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Det skulle de säkert. Men de hade kunnat låta bli om de haft någon anständighet i kroppen. Men anständighet väger lätt mot lösnummerförsäljning och möjligheterna att skada Sverige.
Citera
2012-06-07, 22:32
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Vad har ALliansen med detta att göra? Finge FP hållas skulle Sverige utrotas, särskilt monarkin.

Det kan vara så att det i politiken räcker med att ha en majoritet. Men det räcker ingalunda i en debatt. Då måste man ha argumenten på sin sida. Det har Ni republikaner aldrig.
Citera
2012-06-08, 01:13
Medlem
Batikhexas avatar
Citat:
Har Du några belägg för Dina påståenden om Henemark? Eller för Du bara rykten från skvallerpressen vidare?

Jag utgår från vad de själva säger. Både Cal-Gustf och Camilla har ju blivit tillfrågade om det stämmer att de varit kk. "Jaaadå" svarade Camilla. Kungen sa "nu vänder vi blad". Hade det inte varit sant hade kungen så klart dementerat.
Citera
2012-06-08, 06:55
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Alla som vet något om terrorbekämpning vet att det tar lång tid. Du kan jämföra med IRA på Nordirland. Men ger man det den tiden och är principfast längs vägen, så går det. I alla fall ibland. Britterna hanterade Malaya och IRA. Spanien kan ha klarat av ETA, i alla fall för vad vi vet just nu. Att Spanien är en konstitutionell monarki har tvivelsutan hjälpt härvid.

Du förnekar dig inte! Förstår du inte att du gör dig löjlig? Naturligtvis beror den minskande terrorn på att de gjorde sig av diktaturen och Franco, inte på grund av att de skaffade sig en kung.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in