2012-07-16, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trevligochmysig
Frågan återkommer, du skall inte ersätta monarkin med något och stora delar av kulturarvet skall bara stå och förfalla?

Att ta upp ekonomiska resonemang i detta är ju bara att fördumma debatten och sig själv.

Jag förde inte lika mycket ett ekonomiskt resonemang som jag gjorde en intresseavvägning mellan ett icke skyddsvärt intresse d.v.s. monarki å ena sidan och det skyddsvärda intresset d.v.s. människoliv å det andra.

De som brukar ta fram ekonomiska argument är monarkiförespråkarna, som försöker leda i bevis att det är billigare med monarki än med republik.

Personligen föredrar jag republik framför monarki, oavsett kostnaderna. Men framför allt är min mening att alternativet till monarki inte är republik utan mer direkt demokrati.

Med mer direkt demokrati så är jag övertygad om att större anslag skulle gå till medicinsk forskning och sjukvård.

Det monarkiska kulturarvet får gärna förfalla i de delar som är just kostsamma. Om någon entreprenör ser affärsmässighet med att bevara slotten på en fri marknad, varsågod!
Senast redigerad av GoodwinStrawman 2012-07-16 kl. 16:07.
Citera
2012-07-16, 16:43
Medlem
schweizmodells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
...framför allt är min mening att alternativet till monarki inte är republik utan mer direkt demokrati.

Med mer direkt demokrati så är jag övertygad om att större anslag skulle gå till medicinsk forskning och sjukvård.
En missuppfattning att tro direkt demokrati vara grunden för ett lyckat styrelseskick. Grunden ligger på helt annat håll - metoden bakom valet av politiker och deras sätt att verka och komma fram till beslut. Den form av direktdemokrati som finns i Schweiz utgör en mycket liten del av de schweiziska framgångarna som nation under sista halvseklet.

De ca. fyra beslutande årliga omröstningarna brukar inte motsätta sig regeringsbesluten, vilket bekräftar att dessa ligger nära demokratins råmärken. De beslutande folkomröstningarna i Schweiz utgör enbart en säkerhetsventil, som när den tillkom ansågs viktiga, eftersom regeringen tillerkändes mycket stor makt (fattar utan parlamentarism inblandad de flesta beslut självständigt och kan inte avsättas under mandatperioden).
Citera
2012-07-16, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Tyvärr är detta det enda de republikanska ligisterna förmår. Det kommer inga sakliga invändningar mot dagens system, inga seriösa förslag på vad man skall ersätta det med och inga beräkningar eller bedömningar av vilka de sakliga vinsterna skulle vara. Det är känslomässigt dravel baserat på avundsjuka som driver hela saken.

Dessutom har de bevisligen ingen verklighetsuppfattning om sitt eget brist av stöd. Jag lyssnade på ett debattprogram för någon vecka sedan när de rikgde in en republikan som menade att om vi hade en omröstning om monarkin kanske ha ett stöd på 10 %. Ser vi på seriösa undersökningar så är stödet kring 10 %, kanske högre efter allt stohej kring den nya sessan.
Citera
2012-07-16, 16:58
Bannlyst
Citat:
Jag förde inte lika mycket ett ekonomiskt resonemang som jag gjorde en intresseavvägning mellan ett icke skyddsvärt intresse d.v.s. monarki å ena sidan och det skyddsvärda intresset d.v.s. människoliv å det andra.

De som brukar ta fram ekonomiska argument är monarkiförespråkarna, som försöker leda i bevis att det är billigare med monarki än med republik.

Personligen föredrar jag republik framför monarki, oavsett kostnaderna. Men framför allt är min mening att alternativet till monarki inte är republik utan mer direkt demokrati.

Det monarkiska kulturarvet får gärna förfalla i de delar som är just kostsamma. Om någon entreprenör ser affärsmässighet med att bevara slotten på en fri marknad, varsågod!

Jag berörde ovan monarkins stora stöd i Sverige, att tala om direktdemokrati och avvecklandet av monarkis framstår ju bara som förvirrat. Samma sak som att det skulle vara rojalister som tar upp den ekonomiska aspekten, den kommer ju enbart från republikaner som dig. Men som du säger är ju ert ekonomiska argument inget seriöst argument, bara löjligheter på sin höjd byggd på okunskap.

Du får nog leva ensam i dina förhoppningar om att kulturarvet helt skall bli privat och förfalla, nästan alla svenskar accepterar behovet av detta och ser det som en bra investering för staten.

Att dra in medicinsk forskning är också svårt att se som ett seriöst argument, som att säga "jasså vill du inte ha någon infrastruktur eller socialt skyddsnät i landet?". Existensen av de två är ingen motsägning, det ger som du själv erkänner ett ickeargument som bara fördummar debatten.
Citera
2012-07-16, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolgtrase
För det första beror läkarbristen främst på stora pensionsavgångar, brist på utbildningsplatser, samt på grund av att att läkarna tvingas lägga stor arbetstid på administrationsarbete istället för att vara just läkare. Sjukvårdens nuvarande och framtida utmaningar skulle inte förändras på något sätt om den nuvarande statschefen med tillhörande organisation byttes ut mot en annan form av statschef med tillhörande organisation.

För det andra har du ett mycket besynnerligt prioriteringsresonemang. Själv kan jag komma på många onödiga utgifter som svårligen kan mäta sig med så viktiga saker som statsfunktioner och svenskt kulturarv. Exempelvis kunde vi påminna oss om att fängelsestraff för de grövsta och mest samvetslösa brotten ska vara just straff. Vad kostar träningslokaler, datorutrusning, nätuppkoppling och annan lyx som staten förser mördare, yrkeskriminella, pedofiler och andra sexbrottslingar med? Dessa pengar kunde mycket väl bidra till att betala de livsuppehållande mediciner som inte ingår i högkostnadsskyddet.

För det tredje skulle kostnaderna för nuvarande slottsstaten, ungefär 60 miljoner kronor, kvarstå även om ni lyckades avskaffa monarkin.

1. Oavsett vilken främsta anledningen till läkarbristen är så kan man med ett demokratiskt pennsträck avskaffa monarkin (inkl slottsstaten) och omedelbart frigöra ca 115 000 000 kr till medicinsk forskning och sjukvård.

2. Det finns många underliga prioritetsresonemang - t.ex. pro monarki. Man kan ju på ett filosofiskt plan fråga på vilken grund ett samhälle tar sig rätten att över huvud frihetsberöva en människa. Men naturligtvis kan ett kollektiv gå samman och inom sig legitimera frihetsberövande. Men att som du förespråka tortyrliknande förhållande ligger i linje med den monarkiska traditionen där människolivet i allmänhet inte respekterades som ett egenvärde utan på sin höjd ett instrumentellt värde. I en riktig demokrati har insikten om människovärdets okränkbarhet nått längre.

3. Läs 1.
Citera
2012-07-16, 17:40
Medlem
Dolgtrases avatar
Plötsligt har en del republikaner börjat hävda att det är vi monarkister som lyfter fram de ekonomiska argumenten. Så är det ju inte alls. Det är bara ett svar på republikanernas ständigt återkommande, ständigt ogrundade, påståenden om att monarkin är dyr. När de sedan får klart för sig att kostnaden för monarkin är ringa har ekonomin plötsligt ingen betydelse längre. Då handlar det istället om den ”demokratisk principen”.

För min del får monarkin gärna kosta mer, eller till och med gå med ekonomisk förlust. Att den är billig är bara en av många fördelar.

Att människor av GoodwinStrawmans kaliber inte kan se något värde i kulturarvet, avskyr att betala en slant för detta och gärna ser att det förfaller är inte underligt. De sätter en ära i att uppträda som historielösa, ”moderna” människor som bara tänker kortsiktigt på nuet medan de föraktfullt skäller tron på gemenskap i kultur, språk, historia och traditioner för abstrakta onyttigheter.

Det är klart att det monarkistiska kulturarvet ska bevaras. Det är ju inte bara monarkins utan även svenska folkets kulturarv. Vårt. Mitt. Och Goodwins.
Citera
2012-07-16, 18:00
Medlem
Dolgtrases avatar
Citat:
1. Oavsett vilken främsta anledningen till läkarbristen är så kan man med ett demokratiskt pennsträck avskaffa monarkin (inkl slottsstaten) och omedelbart frigöra ca 115 000 000 kr till medicinsk forskning och sjukvård.

Se ovanför dig vad trevligochmysig skriver om ickeargument och att fördumma debatten.

Citat:
2. Det finns många underliga prioritetsresonemang - t.ex. pro monarki. Man kan ju på ett filosofiskt plan fråga på vilken grund ett samhälle tar sig rätten att över huvud frihetsberöva en människa. Men naturligtvis kan ett kollektiv gå samman och inom sig legitimera frihetsberövande. Men att som du förespråka tortyrliknande förhållande ligger i linje med den monarkiska traditionen där människolivet i allmänhet inte respekterades som ett egenvärde utan på sin höjd ett instrumentellt värde. I en riktig demokrati har insikten om människovärdets okränkbarhet nått längre.

Man kan fråga sig det på ett filosofiskt plan, ja. Det är ett bekvämt och tryggt plan. Men ibland måste man betrakta det på ett världsligt plan, och se den smärtsamma, stinkande, blodiga, spermafläckade, och av gråt fyllda verkligheten. Jag anser till exempel att en vuxen karl som trycker in sin erigerade penis i tioåriga småpojkars analöppningar och munnar har förverkat en del av sitt människovärde. Således förtjänar han att straffas. Och vi normala medborgare, och framför allt våra barn, förtjänar att skyddas från honom. Du verkar tycka annorlunda. Att du sedan skulle kalla en välförtjänt fängelsevistelse utan Internet, TV, gym och aktiviteter för tortyrliknande förhållande får säkert några här att undra vad du lever i för verklighet. Vi som läst dina tidigare beskrivningar om svenska monarkins ondskefulla förtryckande av folket är något mer luttrade.

Fast nu börjar vi komma bort från ämnet.

Citat:
3. Läs 1.

Nej tack. Det stycket var bara trams.
Citera
2012-07-16, 18:13
Medlem
kelebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Därför behövs en lag om majestätsbrott, så att kungahuset får samma skydd som andra medborgare, men utan att behöva dra ligisterna inför tryckfrihetsdomstol, utan att det kan ske genom allmän åklagare direkt.

Egentligen borde detta (allmänt åtal) kunna ske redan med nuvarande lagstiftning. Varför så inte sker kan jag inte svara på. Kanske anser man inte att det kungahuset gör är myndighetsutövning. Se vidare BB 5 kap. 5§ 1st punk 2.
Citera
2012-07-16, 18:21
Medlem
Det blev mycket demagogi och argumentationsfel nu från människorättsmotståndarna.
Citera
2012-07-16, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolgtrase
Se ovanför dig vad trevligochmysig skriver om ickeargument och att fördumma debatten.

Fast nu börjar vi komma bort från ämnet.

[...]

Att spela ut pedofilkortet brukar vara en sista desperat åtgärd.

Vari består det "dumma" att göra avvägning mellan bevarande av monarkin och intresset att förstärka den medicinska forskningen och sjukvården? Har du något sakligt argument varför vi ska ta resurser från verkligt behövande människor till ett institut som inte fyller något annat än en symbolisk funktion och påminner om en anti-demokratisk tid?
Citera
2012-07-16, 18:31
Bannlyst
Om vi nu på allvar skall titta på ickeargumentet om den ekonomiska frågan så finns det ju lite fakta att ta in som en skribent tidigare tagit upp (i en kastad tråd) som kan vara av värde att återposta och de manarkihatarna att förklara en smula.

Citat:
Du har fel och det är en vanlig medialögn som många tyvärr gått på.

Kungafamikjen kostar inte alls Sverige något, tvärtom;

Kung Karl XIV Johan/Jean Baptist Bernadotte betalade hela Sveriges statsskuld med 24 milj. franc ur egen ficka och avstod Uppsala öd (d.v.s intäkterna ifrån 70-tal gods och gårdar vilka av tradition var svenska kungens "lön") i utbyte mot en ränta på 200 000 riksdaler banco.

Räntan kallades Guadelopfonden efter den ersättning som England gav Kung Karl XIV Johan efter napoleonkrigen. År 1983 döptes räntan om och fick heta apanaget.

200 000 riksdaler banco i 1809 års penningvärde uppräknat efter löneutvecklingen fram till 2012 motsv ca 1 245 milj. kronor/år. Kungen får endast ca 50 milj kr per år.

Det är en bra affär för Sverige och svenskarna som så att säga snyltar på familjen Bernadotte
Citera
2012-07-16, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trevligochmysig
Jag berörde ovan monarkins stora stöd i Sverige, att tala om direktdemokrati och avvecklandet av monarkis framstår ju bara som förvirrat. Samma sak som att det skulle vara rojalister som tar upp den ekonomiska aspekten, den kommer ju enbart från republikaner som dig. Men som du säger är ju ert ekonomiska argument inget seriöst argument, bara löjligheter på sin höjd byggd på okunskap.

Du får nog leva ensam i dina förhoppningar om att kulturarvet helt skall bli privat och förfalla, nästan alla svenskar accepterar behovet av detta och ser det som en bra investering för staten.

Att dra in medicinsk forskning är också svårt att se som ett seriöst argument, som att säga "jasså vill du inte ha någon infrastruktur eller socialt skyddsnät i landet?". Existensen av de två är ingen motsägning, det ger som du själv erkänner ett ickeargument som bara fördummar debatten.

1. Varför är det "förvirrat" att vilja avskaffa monarkin? Vari består min okunskap?

2. Om stödet för monarkin ligger på, säg 20-35 procent, då är jag knappast ensam om motsatsen.

3. Har du någonsin behövt upprätta en budget? Utifall så har du märkt att man kan ha obegränsade önskningar men begränsade resurser. Alltså tvingas man till avvägningar och prioriteringar. Själv väljer jag bort monarkin till fördel för demokratiska värden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in