Citat:
Ursprungligen postat av malgamori
OK.. Min formulering var kanske lite kantig, men monarkerna har levt på att tidigare företrädare upprätthållit institutionens makt genom våld och att makt och rikedomar har hållits inom familjen.
Successionsordningen är utformad utifrån detta historiska faktum, med att vi har en viss familj
har rätt till tronen.
I ett modernt Sverige med fungerande institutioner så behövs inte en statschef som tillsätts på annat sätt än genom val.
Personligen vill jag ha ett system där Sverige har en president som har vetorätt mot riksdagen, sköter utrikespolitiken och försvarsmakten, tillsätter statsministern och väljs vart fjärde år (dock inte samtidigt som riksdagen) med maximalt 2 mandatperioder.
En mer realistiskt linje vore en president som delar ut ordrar, nobelpris och klipper band.
Denne blir vald i samband med ett riksdagsval, eller ännu troligare tillsatt av riksdagen.
Så kan man naturligtvis tycka, men jag skall förklara varför jag anser Ditt förslag som en sämre lösning än den jag förespråkar.
Sverige är en gång skapat på monarkisk grund, och om man hävdar att det finns något våldproblematiskt i monarkin, så torde detta gälla även för Sverige som helhet. Men precis som att Sverige som stat i huvudsak sammanhålls på en legitim, frivillig folklig grund, så har monarkin anpassats för att passa i en demokratisk nationalstat. Den förändring som gäller Sverige gäller således även den svenska monarkin. Man bör betänka att den folkvalda Riksdagen ofta röstar om monarkin, mycket oftare än man röstat om statsministern.
När det gäller maktdelning, så bör den enligt min mening inte råda mellan Riksdagen och statschefen, utan dels mellan två kamrar i Riksdagen, dels mellan Riksdagen och (i konstitutionella frågor) och en lagprövande högsta domstol. Kungen bör emellertid av symboliska skäl underteckna riksdagsbeslut för att dessa skall få laga kraft. Det är en internationell ordning som lär fungera även här.
Om vi vill använda statschefen för allehanda ceremoniella ändamål, så är en kung i alla lägen bättre än en president. En kunglig utdelare av medaljer och Nobelpris, slår en president vid varje tillfälle.
Men jag uppskattar att Du försöker komma med genomtänkta förslag. Det gör inte de flesta republikaner.