2011-01-25, 19:42
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Vi republikaner talar också om högre värden: demokrati, alla människors lika värde och om de mänskliga rättigheterna, vilka grovt kränks av monarkin.

Lappri!

Det demokratiska är utrett för länge sedan. Din definition av demokrati är "som Du vill ha det", med avår definition är "som folkmajoriteten vill ha det". "Lika värde" och "mänskliga rättigheter" är påtagligt ideologiserade begrepp som i grund och botten saknar analytiskt värde, utan mest tjänar som debatttillhyggen. Alldeles oavsett så kränks de givetvis inte alls av monarkin, det ger mest ett illa insatt intryck att påstå något sådant.
Citera
2011-01-25, 19:44
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
I så fall har du ingen poäng överhuvudtaget!

Jag minns faktiskt inte om just du har argumenterat för att monarkin drar turister till Sverige. Jag har bestämt för mig det, men ifall jag har fel ber jag om ursäkt för det. Mina motfrågor, vilka jag inte alls tycker är dumma, ställdes till författaren av ett annat inlägg som påstår att Knugen drar folk till Sverige. Självklart kan dessa frågor ställas på ett motsvarande sätt för att visa att en republik inte heller drar folk.

Spännande i alla fall att du konsekvent hänvisar till den majoritet i Sverige som vill ha monarki. Jag håller med om att det är ett viktigt argument, även om det inte stoppar - och inte ska stoppa - andra för att argumentera för republik.

På samma sätt argumenterar du för monarki i Finland, trots att vi kan vara övertygade om att finnarna är fullt nöjda med sin republik. Intressant att veta hur stort stöd republiken har i Finland? Större eller minde än stödet för monarki i Sverige.

Kom ihåg att när det finns en stadig majoritet i Sverige för republik, så ska det enligt din argumentation också införas republik.

Jag tror också att monarkin är bra för turismen, för exportindustrien, för Nobelpriset osv. Inget tyder på motsatsen. Men min poäng är att det är inget argument för monarkin, men framför allt är det inget argument emot densamma.
Citera
2011-01-25, 19:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ytterligare nostalgi, nationalromantik och sentimentalitet från din sida. Jag kan försäkra dig, käre Strix, att dessa känslor inte delas av gemene man utan är bara en realitet för den lilla percentil av svenskar som är högerkonservativa och ultra-nationalistiska.

Känslorna delas nog av många, men det är bara percentilen som förmår uttrycka dem i ord och sätta dem i sammanhang. Det gör dock inget, för vi vet ju alla hur det förhåller sig, när det gäler folkets uppslutning kring monarkin.
Citera
2011-01-25, 19:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Men vilket är viktigast: demokrati eller att något känns trevligt?

Om majoriteten tycker att en viss lösning känns tervligt och vill behålla den, så är det demokratiskt. Då behöver man inte skapa en konstlad dikotomi. Tänk så bra det blir med monarki!
Citera
2011-01-25, 20:36
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ja, poängen är ju lite att som man ropar får man svar. Frågar man efter folks principer i opinionsundersökningar, tycker de flesta att alla ämbeten, som innebär att man företräder eller representerar andra, skall tillsättas genom demokratiska val. Frågar man efter om folk vill behålla monarkin (då tänker de flesta inte på statsskicket utan på kungen och hans familj), säger de flesta ja.

Men vilket är viktigast: demokrati eller att något känns trevligt?

Jag håller inte med. Demokrati har vi redan. Jag tror inte den blir bättre bara för att vi skippar plymen. Däremot kan jag tänka mig att monarkin ligger i vägen för andra parlamentariska förändringar, som vi kan tänkas vilja göra för att göra statsskicket mer effektivt och demokratiskt.
Citera
2011-01-25, 20:48
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag tror också att monarkin är bra för turismen, för exportindustrien, för Nobelpriset osv. Inget tyder på motsatsen. Men min poäng är att det är inget argument för monarkin, men framför allt är det inget argument emot densamma.

Jag trodde vi redan hade kommit överens om att ingen åker till norska glaciärer i stället för isländska?

Monarkin är ganska bra för Nobelpriset men skulle klara sig gott utan. Det ger en sorts kontinuitet som är bra för dem. Att det sen blir lite komiskt när man tänker på alla gäster i salen. Om vi bortser från eventuella debila barnbarn till pristagarna, så är de högsta hönsen på banketten de med lägst intellektuella status. Det är inte så konstigt att de somnar när det hålls tal.

Nobelpriset är däremot oerhört viktigt för monarkin. Reklamvärdet att de får visa upp sig för svenska folket en gång om året i ett seriöst sammanhang går knappast att mäta i pengar.
Senast redigerad av JagHarEnLiten 2011-01-25 kl. 20:50.
Citera
2011-01-25, 20:58
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jag trodde vi redan hade kommit överens om att ingen åker till norska glaciärer i stället för isländska?

Inte så. När turisterna ändå är här så förhöjer det deras vistelse, genom att de får se ett kungligt slott, en kunglig högvakt, en teoretisk möjlighet att skymta en kunglighet osv. Minnet av ett besök i Sverige förstärks av att få reda på att det finns en obruten monarkisk tradition till minst 900-talet osv. Det påverkar turister mer än man tror, och det förbättrar Sveriges rykte i världen.

Citat:
Monarkin är ganska bra för Nobelpriset men skulle klara sig gott utan. Det ger en sorts kontinuitet som är bra för dem. Att det sen blir lite komiskt när man tänker på alla gäster i salen. Om vi bortser från eventuella debila barnbarn till pristagarna, så är de högsta hönsen på banketten de med lägst intellektuella status. Det är inte så konstigt att de somnar när det hålls tal.

Nobelpriset är däremot oerhört viktigt för monarkin. Reklamvärdet att de får visa upp sig för svenska folket en gång om året i ett seriöst sammanhang går knappast att mäta i pengar.

En perfekt symbios således. Dumt att ändra något så bra.
Citera
2011-01-25, 21:56
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Jag håller inte med. Demokrati har vi redan.
Jo, men en inskränkt demokrati. Inte förrän vi gör oss av med den förhatliga monarkin och låter folket direkt eller indirekt välja sin statschef, blir vårt statsskick en demokrati fullt ut.
Citera
2011-01-25, 23:17
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Om majoriteten tycker att en viss lösning känns tervligt och vill behålla den, så är det demokratiskt. Då behöver man inte skapa en konstlad dikotomi. Tänk så bra det blir med monarki!

Vad majoriteten vill ha har inget med demokrati att göra, demokrati är vad majoriteten har valt, det finns en skillnad.
Citera
2011-01-26, 00:50
Medlem
freeriderXIIs avatar
Monarkin är fastställd i grundlagen och således demokratisk, däremot är den inte representativ demokratisk eller direkt demokratisk.

I det bästa av världar/länder försöker man kombinera dessa tre.
Grundlagsfästa saker som tar tid att ändra, regerings och riksdags ärenden som beslutas om under en mandatperiod och slutligen folkomröstningar .
Citera
2011-01-26, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Monarkin är fastställd i grundlagen och således demokratisk, däremot är den inte representativ demokratisk eller direkt demokratisk.

I det bästa av världar/länder försöker man kombinera dessa tre.
Grundlagsfästa saker som tar tid att ändra, regerings och riksdags ärenden som beslutas om under en mandatperiod och slutligen folkomröstningar .

Finns väl grundlagar som ändrats?.
synd dom missat ändra på denna punkt.
Citera
2011-01-26, 02:20
Medlem
freeriderXIIs avatar
Absolut med ett val i mellan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto