Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Två saker:
1) Demokrati är enligt min mening den logiska följden av våra olika urgamla självstyrelseprinciper. "Swear äga Konung taga..."
2) Demokrati är ingen "liten löjlig princip" - det är ett avgörande skydd mot tyranni och ett helt omistligt värde.
1) Nu tror jag visserligen inte att det var till varje svensk förunnat att taga en kung. I vilket fall som helst så gör det knappast demokratin mer positivt som styrelseskick.
2) Har du aldrig hört talas om upplyst tyranni? Bättre att en skicklig och effektiv tyrann styr än att det inkompetenta folket får köra landet i botten. Men vi lär nog inte samsas på den här punkten.
Citat:
Man kan säkerligen diskutera vad som är orsak och verkan, men att det finns ett viktigt samband konstitutionell monarki - demokrati - välstånd.
Sambandet gäller för övrigt även för republik - demokrati - välstånd.
Citat:
Traditioner, trygghet, kontinuitet, sammanhållning mellan folk och kung vilket ger flertalet en uppfattning om att vara en del i ett större nationellt projekt.
Republiker kan även de vara traditionella, ge trygghet och ha starka nationalistiska drag.
Citat:
Du vägrar se dem.
Hur ska jag kunna se vad som inte finns?
Citat:
Ja, Du ser ju själv. Vi har nog inga möjligheter att komma överens.
Det verkar onekligen så.
Citat:
Så klart att statschefsposten är viktigt, så klart att han skall utses på meriter, så klart att han skall ha enande funktioner och så klart att han inte skall vara vald. Monarken har allt detta; viktig, de avgörande merieterna - genom att uppfylla kravspecen i SO, enande genom att stå över partipolitiken och demokratiskt legitim, men inte personligen vald. Monarkin är den perfekta lösningen!

Absolut, men nu anser jag att kravspecen i SO inte håller måttet då den enda meriten som nämns för att komma ifråga för ämbetet är att man är född av rätt person. Dessutom så tycker jag att kravet om att monarken ska vara av den "rena evangeliska läran" är både föråldrat, skamligt och beklämmande.