2010-06-14, 17:57
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är inte görligt i nuläget. Jag får nöja mig med mina meddebattörers läsning.

Men kom igen! Ditt sista inlägg slog allting! Du skulle vara en otrolig tillgång för republikanerna!
Citera
2010-06-14, 20:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Men kom igen! Ditt sista inlägg slog allting! Du skulle vara en otrolig tillgång för republikanerna!

Det tror jag inte. I alla händelser är det inte aktuellt. Jag verkar för monarkin, men i det fördolda.
Citera
2010-06-14, 20:12
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Det tror jag inte. I alla händelser är det inte aktuellt. Jag verkar för monarkin, men i det fördolda.

Men här är du bara Flashbacks pajas. Tänk på att du kan bli hela Sveriges pajas!
Citera
2010-06-14, 20:17
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Men här är du bara Flashbacks pajas. Tänk på att du kan bli hela Sveriges pajas!
Hahaha, det ironiska är ju att det är du som är pajasen.
Citera
2010-06-14, 20:24
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus

Okej då. Då får jag väl bjuda på det.
Senast redigerad av JagHarEnLiten 2010-06-14 kl. 21:15.
Citera
2010-06-14, 21:11
Medlem
DrDodges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joelpov
läste nyss en artikel i Aftonbladet, Madelene ska lämna landet efter sommaren. Varför då ska vi sitta och betala kungafamiljen pengar när dom ändå flyttar här ifrån? år 2005 betalade varje svensk person 5 kronor, kungen fick sammanlagt 48 miljoner kronor. Dom pengarna skulle kunna ha gått till annat t.ex Sjukvård, ungdom, äldreboende och äldrevård, invandring, företag.

Om du är emot svensk monarki, gå med i Antimonarki Partiet.
En facebook-grupp. läs med information på grupphemsidan: http://www.facebook.com/photo.php?pid=30204999&op=1&o=global&view=global&s ubj=1046861200&id=1304778303&ref=pf#!/group.php?gid=129203567099824
Visste inte att en facebook grupp kommer att rädda Sverige. Tack för tipset!
Citera
2010-06-14, 21:27
Medlem
FridgePacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
För att...?
För att han vill lägga mer pengar på anhöriginvandring och annat trams istället.
Citera
2010-06-15, 07:34
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Jag gör som Du - förblir en byfåne istället för en riksfåne.

Tillbaka till monarkidebatten nu!
Citera
2010-06-15, 11:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Vi måste betänka det svenska monarkiska ansvaret inte bara för vårt eget land, utan även för de länder som har "adopterat" vår monarki i brist på egen. Tyskland, av lätt insedda skäl, men framför allt Finland. Finland lider nog fortfarande av fantomsmärtor, inte minst av monarki. Deras eget försök att skapa en monarkisk ordning, modellerad på den allmännordiska, misslyckades dessvärre, så nu får de hålla till godo med den svenska. Hur skulle finnarna klara sig om den inte fanns? Det förefaller som om människor har ett behov av någon form av monarkisk funktion, för ett välfungerande själsliv.

"Det bästa argumentet för republik är att statsöverhuvudet är en demokratiskt vald person, men i Finland haltar systemet, anser Henrik Meinander. Den folkvalda presidenten och regeringen förväntas leda utrikespolitiken i samarbete, men endast regeringen är beroende av riksdagens förtroende.

– Någon måste göra jobbet på toppen, men det vore bättre med någon som i stort sett bara ska klippa sidenband.

Han anser att det bästa argumentet för monarkin som statsskick är kontinuiteten.

– Det är som med kyrkan, man får vissa ritualer att hålla sig till. Vad skulle vi annars hitta på när vi gifter oss, döper barnen eller dör? Monarkin är en relik, men alla samhällen har reliker och just den här ger en trygg och bra ram som även andra kan relatera till.

– Den som vill byta ut monarkin måste hitta på något som är tillräckligt annorlunda, och vad skulle det vara? Jag tror inte svenskarna är så imponerade av Finlands statliga ceremonier."

Mycket klokt tänkt. Monarkin, liksom andra tidlösa institutioner, fyller ett mänskligt behov som det vore orätt att på utopistisk grund beröva folket.

"Trots att Finland är republik och befinner sig på armlängds avstånd förekommer det sällan eller aldrig att den svenska kungen utsätts för någon negativ publicitet, säger han.

Damtidningarna i Finland låter Victoria och Daniel pryda löpsedlar och förstasidor.

Kvällspressen är mer upptagen av vad Carl Philip och Madeleine har för sig.

– Vi följer med och är nyfikna, säger Henrik Meinander."
http://www.dn.se/livsstil/tank-om-tarja-var-drottning-1.1121484

Så även för det tappra finländska folket - bevara den svenska monarkin!
Citera
2010-06-15, 11:32
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Vi måste betänka det svenska monarkiska ansvaret inte bara för vårt eget land, utan även för de länder som har "adopterat" vår monarki i brist på egen. Tyskland, av lätt insedda skäl, men framför allt Finland. Finland lider nog fortfarande av fantomsmärtor, inte minst av monarki. Deras eget försök att skapa en monarkisk ordning, modellerad på den allmännordiska, misslyckades dessvärre, så nu får de hålla till godo med den svenska. Hur skulle finnarna klara sig om den inte fanns? Det förefaller som om människor har ett behov av någon form av monarkisk funktion, för ett välfungerande själsliv.
...

Säkert tycker alla finnar att det är jätteledsamt att de inte ingår i tzardömet längre!
Säkert är tyskarna oerhört avundsjuka på oss som har Knugen!
Säkert mår islänningarna och nästan hela jordens befokning av att inte ha en kung!

Citera
2010-06-15, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus

så då håller du med strix
"
Sverige är skapat av och kring monarkien. Det har aldrig funnits ett icke-monarkiskt Sverige, och skulle monarkin avvecklas, så kommer även Sverige att göra det - i alla fall i den form vi har känt det de senaste århundradena.

Man måste vara klar över vilka motiv som republikanerna har. De är samma sorts människor som vill byta ut den svenska flaggan och nationalsången, ta bort skolavslutningar i kyrkan och ha fri invandring. De vill Sverige och svenskarna ont, och den statsfientliga verksamhet de bedriver måste bekämpas med alla demokratiska medel.

I kampen mot våra inre fiender måste vi hålla på demokratin, och förutsättningen för demokratin är en fungerande stat, och en fungerande stat säkerställs bäst genom en konstitutionell monarki.

Gud bevare Konungen och Fäderneslandet!"

ja menar läs för helvete. fattar du inte att han trollar så är du förlorad.
Citera
2010-06-15, 22:54
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Säkert tycker alla finnar att det är jätteledsamt att de inte ingår i tzardömet längre!
Säkert är tyskarna oerhört avundsjuka på oss som har Knugen!
Säkert mår islänningarna och nästan hela jordens befokning av att inte ha en kung!

Ditt medlidande med de monarkilösa är rörande. Det är synd om dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in