2012-01-02, 16:46
Medlem
Det känns inte demokratiskt att dela makten mellan ett parlament å ena sidan och en statschef å den andra. Slopa statschefen, vare sig han kallas kung eller president! Kungens ceremoniella uppgifter kan vi vara utan - de känns mest som påklistrade för att han överhuvudtaget skall ha något att syssla med.
Citera
2012-01-02, 17:38
Medlem
schweizmodells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
1. Jag förstår dig inte. Var det oärligt av mig att påpeka att du bygger halmgubbar?

2. Det finns inget positivt med monarkin som överväger monarkins negativa sida.
Du kastar dels in amatörmässiga karaktärstolkningar över andra debattörer (OT), dels förstår du inte innebörden av klara motbelägg. Varför lämnar du, i debatten om kungahuset, sakargumenten och ägnar dig åt att klassificera andra debattörer? I de fall någon spekulerat i skälen till att någon resonerar som du, har du dig själv att skylla.

Inser du inte löjet i att argumentera för avlägsnandet av det svenska kungahuset i modern tid med:
Citat:
Monarkins historiska brott mot mänskliga rättigheter. Monarkins utsugning och förtryck av "undersåtarna". Alla krig som inte varit i självförsvar.
Citera
2012-01-02, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schweizmodell
Du kastar dels in amatörmässiga karaktärstolkningar över andra debattörer (OT), dels förstår du inte innebörden av klara motbelägg. Varför lämnar du, i debatten om kungahuset, sakargumenten och ägnar dig åt att klassificera andra debattörer? I de fall någon spekulerat i skälen till att någon resonerar som du, har du dig själv att skylla.

Inser du inte löjet i att argumentera för avlägsnandet av det svenska kungahuset i modern tid med:

1. I de fall någon spekulerar i skälen till att någon resonerar som du, har du dig själv att skylla.

2. Inser du inte löjet i att argumentera för bibehållandet av det svenska kungahuset i en modern tid!

Citera
2012-01-02, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolgtrase
Och det är alltså ett argument för att avskaffa monarkin? Tycker du exempelvis också att Heliga stolen ska avlägsnas för alla de brott man begått mot mänskligheten i sin tvåtusenåriga historia?

Ja, jag vet. Nu sliter jag fram katolicismen igen, fastän jag nyss lovade att inte göra så i tid och otid. Men jag tycker att det är en bra liknelse, och att det därför är berättigat att använda den här.

Det mest fundamentala skälet till avskaffandet av monarkin har jag påtalat flera gånger och det är att monarkin är oförenlig med folksuveränitetsprincipen och demokratibegreppet. Sedan kan vi lägga till andra individvänliga begrepp som människovärdets okränkbarhet och alla andra mänskliga rättigheter, som monarkisterna anser vara "vänsterflum".

Bara för att du tycker att analogin är bra, så är det inte berättigat att använda den här. Bara för att det är just du så blir den alltså inte mindre off topic.
Citera
2012-01-02, 20:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Den svenska konstitution innehåller en mängd intressanta spänningsförhållanden eller kontradiktioner om man så vill.

Den mest grundläggande principen är folksuveränitetsprincipen - att all makt utgår från folket. Monarkisterna - i den mån de har uppmärksammat principen - har en förmåga att vilja tolka denna så restriktivt att man egentligen omkastar den till att all offentlig och ekonomisk makt utgår från "evolutionen", traditionen och kontinuiteten.

Demokrater, som införde folksuveränitetsprincipen, hade förstås avsikten att folksuveränitetsprincipen skulle legitimera den parlamentariska makten framför den monarkiska.

I linje med folksuveränitetsprincipen ska det allmänna, enligt regeringsformen, verka för att demokratins idéer blir vägledande inom samhällets alla områden samt värna den enskildes privatliv och familjeliv.

"alla områden" omfattar bl.a. även ekonomin, och borde kunna omfatta statschefens funktion, om man tolkar "alla områden" i ljuset av folksuveränitetsprincipen.

För övrigt, det högerextremisterna Strix m/94, Monarki 1.1. och Schweizmodell tror sig framföra som fakta är ju inget annat än demagogi eller propaganda. Deras åsikter grundar sig på irrationella dogmer som gått i arv i generationer.

Om det är Din uppfattning att den politiskt maktlöse statschefen skall omfattas av "all offentlig makt utgår från folket", så undrar jag hur Du ser på massmedia och journalisterna? Det är ett politiskt mäktigt kluster i samhället, med tämligen enahanda syn på många politiska frågor, med stora resurser både ekonomiskt och framför allt opinionsbildningsmässigt. Hur tänker Du Dig att denna, tvivelsutan offentliga makt - kanske den första statsmakten i många frågor - skall begränsas genom att "all offentlig makt utgår från folket"? Skall riksdagen utse chefredaktörer? Skall det råda ämbetsmannaansvar för journalister? Skall offentlighetsprincipen gälla även tidningsredaktioner?
Citera
2012-01-02, 20:06
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det är inte särskilt svårt att hamna till vänster om en högerextremist!

I Sverige är det inte särskilt svårt att bli högerextremist, tycks det. Kanske räcker det med att säga "monarkin fungerar ganska bra, den kan vi behålla". Men så ligger republikanerna rätt långt till vänster om Djingis Khan också, tycks det.

Citat:
Ett konkret alternativ till monarkin är ju demokratin. Jag har påpekat detta hela tiden. Jag lägger mig på samma konkretiseringsnivå som dig. Statschefens funktion kan delas upp på regeringens ledamöter i linje med deras kompetensområden. Svårare än så är det inte.

Efter avskaffandet av monarkin eller parallellt därmed borde parlamentet överväga att delegera mer makt åt folket, för att folksuveränitetsprincipen inte mest ska likna en illusion mellan valen.

Det är mycket svårare än så. I det internationella umgänget stater emellan, något som blir allt viktigare, så kan inte en utländsk statschef träffa en fackminister, utan man träffas på samma nivå. Att Sverige skulle skapa en statsrättslig struktur som påtagligt avviker från hur den absoluta huvuddelen av omvärlden har organiserat sig skulle skapa stora problem för vårt land. Några fördelar är svåra att finna men nackdelarna kommer att bli många. Vän av ordning måste också fråga sig: vilka problem med dagens modell är så allvarliga att de motiverar denna märkliga ordning med alla dess nackdelar för Sverige?
Citera
2012-01-02, 20:09
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Med den av dig deklarerade insikten får man bekräftat att du såtillvida är en psykopat och att du därmed är oförmögen till att vara en demokratisk medborgare.

Ah, tänk! Att tydligt marknadsföra en avvikande politisk mening kan ännu rendera en debattör en klinisk diagnos. Det trodde man ju annars hade försvunnit när Sovjet gick under. Men om Motvillig hamnar i samma läger (i politisk bestämnings mening alltså) som Andrej Sacharov eller Alexander Solsjenitsyn, så har livet inte varit helt förspillt.
Citera
2012-01-02, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Om det är Din uppfattning att den politiskt maktlöse statschefen skall omfattas av "all offentlig makt utgår från folket", så undrar jag hur Du ser på massmedia och journalisterna? Det är ett politiskt mäktigt kluster i samhället, med tämligen enahanda syn på många politiska frågor, med stora resurser både ekonomiskt och framför allt opinionsbildningsmässigt. Hur tänker Du Dig att denna, tvivelsutan offentliga makt - kanske den första statsmakten i många frågor - skall begränsas genom att "all offentlig makt utgår från folket"? Skall riksdagen utse chefredaktörer? Skall det råda ämbetsmannaansvar för journalister? Skall offentlighetsprincipen gälla även tidningsredaktioner?

Uppenbarligen är inte statschefen så politiskt maktlös för de monarkistiska undersåtarna, eftersom dennes symbolfunktion utgör en sådan ovärderlig sammanhållande kraft för den nationella identiteten och dessutom uppbär en icke försumbar utgiftspost på statliga resultaträkningens debetkonto.

Off topic. Men vad gäller det fria media så misstar du dig, någon offentlig makt är det inte formellt sett. Numera möjliggör den moderna teknologin, Internet, en demokratisering av åsiktsbildningen genom medborgarjournalistik. Traditionell media med Aftonfabaln och sExpressen i spetsen är på goda grunder på väg att tappa mark.
Citera
2012-01-02, 20:43
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BioM
Det känns inte demokratiskt att dela makten mellan ett parlament å ena sidan och en statschef å den andra. Slopa statschefen, vare sig han kallas kung eller president! Kungens ceremoniella uppgifter kan vi vara utan - de känns mest som påklistrade för att han överhuvudtaget skall ha något att syssla med.

Vi har haft kung i över tusen år - vi har haft parlamentarism sedan 1917. Båda dessa styrelseskick har kunnat samsas och i denna sämja har det demokratiska Sverige vuxit fram. Det vore enligt min mening rent dumt att brtya sönder detta framgångsrecept. Därtill är kungens ceremoniella uppgifter trevliga, skänker glans åt Sverige och bidrar till nationell sammanhållning. Det är värt ganska mycket.
Citera
2012-01-02, 20:45
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
2. Inser du inte löjet i att argumentera för bibehållandet av det svenska kungahuset i en modern tid!

Enär det tycks som att modernitet är ett avgörande förhållande för Dig, så skulle det vara intressant att veta:

- Vad konstituerar modernitet?
- När inträder Sverige i denna modernitet?
- Hur vet man om moderniteten är passerad och det är dags att återinföra monarkin?
Citera
2012-01-02, 20:52
Medlem
Citat:
Enär det tycks som att modernitet är ett avgörande förhållande för Dig, så skulle det vara intressant att veta:

- Vad konstituerar modernitet?
- När inträder Sverige i denna modernitet?
- Hur vet man om moderniteten är passerad och det är dags att återinföra monarkin?

- Nya landvinningar inom mer eller mindre hela det kulturella spektrat. Ny teknologi skapar bättre möjligheter till effektivt utövande av direkt demokrati, t.ex. folkomröstningar genom Internet. (Säkerhetsaspekterna måste dock utredas först.)
- Sverige är kontinuerligt med i matchen.
- När historikerna har svamlat tillräckligt länge om "post-modernism"; det går ju i dialektiska spiraler men man får väl hoppas att en cykel är så lång att jag slipper uppleva diktatur under min livstid.
Citera
2012-01-02, 20:58
Medlem
Citat:
Vi har haft kung i över tusen år - vi har haft parlamentarism sedan 1917. Båda dessa styrelseskick har kunnat samsas och i denna sämja har det demokratiska Sverige vuxit fram. Det vore enligt min mening rent dumt att brtya sönder detta framgångsrecept. Därtill är kungens ceremoniella uppgifter trevliga, skänker glans åt Sverige och bidrar till nationell sammanhållning. Det är värt ganska mycket.

Jag antar att du som glädje yttring framför TV:n satt och tokrunkade åt det gångna kungaåret 2011 när monarken log åt just dig genom kameralinsen.

Som sagt, vari har framgångarna bestått? - De miljontals utsugna undersåtarna, de hundratusentals stupade soldaterna? Den förlorade östra rikshalvan? De 63 000 tvångssteriliserade? Monarkins, samlingsregeringens och storföretagens nära samarbete med Nazi-Tyskland? Listan kan förstås göras mycket längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in