Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Det är inte särskilt svårt att hamna till vänster om en högerextremist!
I Sverige är det inte särskilt svårt att bli högerextremist, tycks det. Kanske räcker det med att säga "monarkin fungerar ganska bra, den kan vi behålla". Men så ligger republikanerna rätt långt till vänster om Djingis Khan också, tycks det.
Citat:
Ett konkret alternativ till monarkin är ju demokratin. Jag har påpekat detta hela tiden. Jag lägger mig på samma konkretiseringsnivå som dig. Statschefens funktion kan delas upp på regeringens ledamöter i linje med deras kompetensområden. Svårare än så är det inte.
Efter avskaffandet av monarkin eller parallellt därmed borde parlamentet överväga att delegera mer makt åt folket, för att folksuveränitetsprincipen inte mest ska likna en illusion mellan valen.
Det är mycket svårare än så. I det internationella umgänget stater emellan, något som blir allt viktigare, så kan inte en utländsk statschef träffa en fackminister, utan man träffas på samma nivå. Att Sverige skulle skapa en statsrättslig struktur som påtagligt avviker från hur den absoluta huvuddelen av omvärlden har organiserat sig skulle skapa stora problem för vårt land. Några fördelar är svåra att finna men nackdelarna kommer att bli många. Vän av ordning måste också fråga sig: vilka problem med dagens modell är så allvarliga att de motiverar denna märkliga ordning med alla dess nackdelar för Sverige?