2010-06-04, 16:34
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykes90
by the way, vi kan ha kakan och äta den också. Man lever rätt gott för 20 miljoner om året också, Även om man inte kan ha kvar lika många bekänter som när man känar 100 miljoner. Ja vet, jag är en hemsk människa som vill tvinga vår stackars utarbetade konung att äta bröd istället för rysk kaviar och hummer till frukost.

Ja, hur skulle Sverige klara sig utan våra arbetarpoeter.

Se närmare på hovets omfattning innan Du har synpunkter på hur pengarna används.
Citera
2010-06-04, 17:53
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Se närmare på hovets omfattning innan Du har synpunkter på hur pengarna används.

Men det är ju det som är så svårt. De redovisar ju ingenting, vilket gör det väldigt svårt att påstå något alls. Men om du anser att de käkar havregrynsgröt och skickar ut Hovet att leta sopsäckar från Donken, för att överhuvudtaget överleva, ja då är det som sagt svårt att påstå motsatsen.

Om man däremot påstår motsatsen att de lever ett liv i lyx, är det också väldigt svårt att påstå motsatsen.

Om Hovet inser att Knugens burkpantande är en viktig inkomstkälla, så skulle det vara väldigt enkelt att visa detta genom att redovisa utgifterna. Än så länge sorterar de sociala avgifterna för Nina Eldh under samma tak som knäckebrödet/ryska kaviaren de äter.
Citera
2010-06-05, 11:37
Medlem
Citat:
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1978604/natverket-som-ger-kungen-makt
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1979387/darfor-ger-naringslivstopparna-kungen-sitt-stod

läsvärda artiklar. som dom skriver är hovets främsta uppgift att hitta stöd åt sig själva. Vem vet hur mycket av stödet de får från faktisk nytta och hur mycket de får från älgjack och privata middagar med kungen.
Du kan väl dessa betala för Kånkelbäret så slipper vi.
Citera
2010-06-05, 16:13
Medlem
Citat:

Berätta gärna vad det är pengarna används till som inte kan skäras ner på innan du kallar mig för massa skit. underhåll av slottet?. Kan det inte självförsörjas så kan det fara åt helvete, en fin gammal högeridé som alla tycks glömma när det kommer till kungahuset. finns många gamla slott och borjar som drivs privat. Sen som någon skrev tidigare så redovisas inte ett piss, vilket tyder på att en övervägande del går till masörer, rysk kaviar, och högkvalitativ porr.
Citera
2010-06-05, 21:26
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
nu gör du det igen, försvarar aftonbladets artikel. Varför? det är bara proppaganda, bullshit, fantasier. Varför försvarar du den när du har riktiga källor? Varför lämnar du inte bara aftonbladet? känner du att du måste försvara allt som skrivs om kungahuset bara för att du inte vill att de ska avsättas. när jag skulle läsa igenom dina länkar från början började jag med den översta länken, vilket var propagandan i fråga. Ja trodde att allt du hade var proppaganda eftersom du satte den artiklen överst. du skrev alltid läs igenom länkarna, vilka jag redan avfärdat som bs. Ja borde såklart ha läst igenom allt, men varför hänvisar du till en hög med länkar där propaganda, bs och fakta ligger blandat istället för att hänvisa direkt till faktan? Mitt svar är att du anser dem vara likvärdiga.
Nu har du ju bevisat att du är en oseriös pajas. Gå och lägg dig. Mig får du inget mer av förrän du lär dig läsa.
Citera
2010-06-05, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Nu har du ju bevisat att du är en oseriös pajas. Gå och lägg dig. Mig får du inget mer av förrän du lär dig läsa.
Och du har bevisat att du är dum i huvudet. Gå och läs aftonbladet och rojalistblogga dumfan.
Citera
2010-06-06, 00:32
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conz
Vad tycker ni om att vi fortfarande som demokratiskt land har en konstitutionell monarki, bör den avskaffas helt?

Har alltid irriterat mig över argument om att det är så viktigt att bevara monarkin ty den symboliserar svensk historia. Kung Carl Gustaf förtjänar att vara vår största bidragstagare eftersom han representerar vårt land kan man höra. Men är det inte att underskatta demokratins styrka om vi är i behov av att ett kungadöme ska symbolisera vår nation? Ärftliga ämbeten och kungadömen är givetvis inte försvarbart överhuvudtaget om man ställer det mot demokratin.

Jag har bland annat min teori att det fortfarande existerar monarkier runtom i världen som besitter all makt. Kan inte Sverige som demokratisk nationalstat vara ett föregående exempel och avskaffa monarkin helt och övergå till republik?

Hittade en riktigt bra hemsida som ifrågasätter kungahusets roll i ett demokratiskt samhälle. http://www.geocities.com/petersami/10.html

Hade varit kul med en någorlunda seriös diskussion huruvida ni ställer er till ett fortsatt bevarande av kungadömet.

Jag ger väl kanske inte så mycket för monarkin, och visst är den odemokratisk, men vore det så jäkla mycket bättre med en president? Vi skulle få välja en jönsig president, och utse en förvaltare av slott, gods och herresäten. Nä låt det vara som det är. De här går det ju ändå att skoja om. Sedan kan vi ju gifta bort kungabarn med barn från andra regioner för att undvika oroligheter. Se bara nu, nu lär Ockelbo snart utgöra ett mycket mindre hot mot huvudstaden än förr.
Citera
2010-06-06, 10:37
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Vi skulle få välja en jönsig president, och utse en förvaltare av slott, gods och herresäten.
Statens fastighetsverk äger de kungliga slotten och utför redan nu underhållet av dem. Att låta verket ta hand om resten av skötseln går alldeles utmärkt.
Citera
2010-06-06, 11:27
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Berätta gärna vad det är pengarna används till som inte kan skäras ner på innan du kallar mig för massa skit. underhåll av slottet?. Kan det inte självförsörjas så kan det fara åt helvete, en fin gammal högeridé som alla tycks glömma när det kommer till kungahuset. finns många gamla slott och borjar som drivs privat. Sen som någon skrev tidigare så redovisas inte ett piss, vilket tyder på att en övervägande del går till masörer, rysk kaviar, och högkvalitativ porr.

Att tillämpa marknadsekonomi på kulturarvet är inte höger - det är liberalism! Kungahuset har varit självförsörjande sedan det bildades, men metoderna har skiftat. I begynnelsen (sannolikt) försörjdes kungen och dåtidens hov genom avkastningen från den mark som kallades Uppsala öd och som var kungens "arv och eget". Vid sidan av detta togs ut skatt. Vi har alltså med varianter, haft ett självbärande kungahus i alla tider, emedan skatterätten alltid varit ett kungligt prerogativ.

Vad gäller redovisning så kan Du hitta följande. Hovet redovisar i stora drag vad pengarna används till, och Riksrevisionen reviderar så att detta sköts på ett riktigt sätt.

Hovet:http://www.royalcourt.se/hovstaterna/ekonomi.4.7c4768101a4e8883780001030.html
Riksrevisionen (Både Kgl Slottsstaten och Kgl Djurgården har godkända revisioner): http://www.riksrevisionen.se/templib/pages/NormalPage____2107.aspx

När det gäller Hovstatens ekonomi så kan vi se följande:
"Anslaget till Hovstaten uppgår till ca 57,43 mnkr (år 2009)."

samt att:

"Anslaget, kallat apanage, erhålls vid årets början. Revision utföres en extern revisor. Antalet tillvidareanställda i Hovstaten, omräknat till heltidsanställda, är ca 62 stycken."

57 miljoner och 62 heltidstjänster. Till detta kommer allehanda kostnader för:

"Det ska täcka kostnaderna för Kungens representation inkl. resor, kostnaderna för Riksmarskalksämbetet med stabsavdelningar för personal, ekonomi samt information och press, Hovmarskalksämbetet och Drottningens hovstat (som administrerar Konungens och Drottningens olika aktiviteter samt hushållet), Kronprinsessans hovstat, Prinsessan Lilians hovstat samt Hovstallet (transporter med bil och häst samt vård av museala vagnar och selar)."

Det blir nog inte mycket rysk kaviar kvar när allt detta är betalt.
Citera
2010-06-06, 11:31
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Statens fastighetsverk äger de kungliga slotten och utför redan nu underhållet av dem. Att låta verket ta hand om resten av skötseln går alldeles utmärkt.

Vilket bara är en redovisningsfråga. Det är ju inte av fastighetsskäl som vi har monarki, utan för att det är rätt av ett flertal, tidigare redovisade, skäl. Fortfarande har Ni republikaner inte lyckats presentera något sammanhållet konstitutionellt progtram som man kan ta på allvar, eller ens komma med synpunkter på. Skälen till detta torde vara i huvudsak två; Ni duger inte till, och Ni kan inte enas, utan kan bara vara överens om att förstöra Sverige. Republikanerna har uppenbarligen ingen aning!
Citera
2010-06-06, 12:04
Medlem
Citat:
Att tillämpa marknadsekonomi på kulturarvet är inte höger - det är liberalism! Kungahuset har varit självförsörjande sedan det bildades, men metoderna har skiftat. I begynnelsen (sannolikt) försörjdes kungen och dåtidens hov genom avkastningen från den mark som kallades Uppsala öd och som var kungens "arv och eget". Vid sidan av detta togs ut skatt. Vi har alltså med varianter, haft ett självbärande kungahus i alla tider, emedan skatterätten alltid varit ett kungligt prerogativ.
sniff sniff. det luktar ordbajs
bidrag från staten är bidrag från staten, oavsätt vad det kallas.
Kungens titel är på sätt och vis också ett bidrag från staten, han skulle lika gärna ha kunnat byta plats med den lokala alkisen och pantmannen inavla-lasse i min by och ändå dra in lika mycket pengar. Det är med andra ord titlen som drar in pengar, inte han.
Citat:
Vad gäller redovisning så kan Du hitta följande. Hovet redovisar i stora drag vad pengarna används till, och Riksrevisionen reviderar så att detta sköts på ett riktigt sätt.

Hovet:http://www.royalcourt.se/hovstaterna/ekonomi.4.7c4768101a4e8883780001030.html
Riksrevisionen (Både Kgl Slottsstaten och Kgl Djurgården har godkända revisioner): http://www.riksrevisionen.se/templib/pages/NormalPage____2107.aspx

När det gäller Hovstatens ekonomi så kan vi se följande:
"Anslaget till Hovstaten uppgår till ca 57,43 mnkr (år 2009)."

samt att:

"Anslaget, kallat apanage, erhålls vid årets början. Revision utföres en extern revisor. Antalet tillvidareanställda i Hovstaten, omräknat till heltidsanställda, är ca 62 stycken."

57 miljoner och 62 heltidstjänster. Till detta kommer allehanda kostnader för:

"Det ska täcka kostnaderna för Kungens representation inkl. resor, kostnaderna för Riksmarskalksämbetet med stabsavdelningar för personal, ekonomi samt information och press, Hovmarskalksämbetet och Drottningens hovstat (som administrerar Konungens och Drottningens olika aktiviteter samt hushållet), Kronprinsessans hovstat, Prinsessan Lilians hovstat samt Hovstallet (transporter med bil och häst samt vård av museala vagnar och selar)."

Det blir nog inte mycket rysk kaviar kvar när allt detta är betalt.
hm, ja det står ju på hovets hemsida vilka är opartiska i ämnet, så man vet att det stämmer.
ja vet inte om jag litar på att samma folk som anställer svartarbetare är helt ärliga i all annan ekonomi. nåja, det lär ju inte vara därför han inte tillåter någon närmare granskning, eller

sen så är det väll ganska luddigt skrivet tycker du inte. tilåt mig att skriva om följande mening i internetsvenska. "ah, de går till wathever kungern gör, och wathever alla andra vill ha "
Citera
2010-06-06, 12:54
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker

Du menar alltså att det inte är kungen personligen som går omkring och snickrar på dem?!?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in