Citat:
Ursprungligen postat av Devious666
Att 70-80% av befolkningen stödjer monarkin (om det nu är så) är möjligtvis en indikation på att monarkin är populär, det säger emellertid inget om att monarken har en enande förmåga.
Så klart det gör. Att den ens är möjligt för ett folk att ha så hög uppslutning kring monarken är i sig ett tydligt tecken på att den har just denna kraft.
Citat:
Att kungen lyckades hålla ett inspirerande tal under tsunamikrisen betyder inte att han har en enande förmåga utan kan förklaras genom en massa andra faktorer. Det finns inget som inte säger att någon annan i regeringen hade kunnat leverera ett lika inspirerande tal. Kanske kungen hade en bra talskrivare eller så var tillfället väl valt för att effekten skulle bli kännbar?
Med tanke på vilket förtroende regeringen hade hos folkflertalet efter tsunamidebaclet, så tror jag vi helt kan bortse från det förslaget. Det fanns helt enkelt bara kungen. Regeringen hade gjort bort sig, oppositionen kunde givetvis inte fylla den rollen, det var kungen som samlande gestalt som var tvungen att kliva fram. Tur var det!
Citat:
Vad gäller princessbröllopet så har jag ännu inte sett några indikationer på någon enande effekt. Vad gäller världskrigen så får du gärna förtydliga vad du menar.
Förtroendet för kronprinsessan är ännu högre än för kungen! Det är väl indikation så det räcker? Jag föreslår att Du skaffar Dig litet böcker om Sverige under världskrigen, och bildar Dig, och bildar Dig en uppfattning om betydelsen. Goda böcker skall man inte förakta.
Citat:
Det är i mina öron ganska kontroversiellt att hävda att kungen har en enande effekt och jag vill ha bevis för att detta stämmer innan jag accepterar det som fakta. Alla de bevis som du hittills anfört kan förklaras på andra sätt än genom att kungen har en enande förmåga.
Det är inte det minsta kontroversiellt. Jag har i tråden för ett stort antal resonemang som visar på detta. Ett tydligt indicium är ju också att Riksdagen inte heller vill avskaffa monarkin, trots att många ledamöter formellt anser sig vara republikaner. Bland annat inser de att Sverige skulle förlpra något på många sätt viktigt.
Det tycks mig fö som att Du resonerar likt medlemmarna i Flat Earth Society, som försöker på de mest desperata sätt hitta alternativa förklaringar till teorin att jorden är rund. Men enligt Ockhams rakkniv, så är den närmast till hands liggande förklaringen, vanligen den rätta. Min förklaring ligger nära till hands.