2011-01-08, 14:09
Medlem
Finlirarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Ett exempel ur högen: Gustaf V skickade Hitler ett telegram 1941 för att gratulera honom till invasionen av Sovjetunionen.
Han hotade ochså med att abdikera om inte Regeringen tillät Nazisternas trupptransporter att passera genom Sverige.
Citera
2011-01-08, 14:13
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nähä? Så ett 70-80%-igt stöd i befolkningen är "inga belägg"? Så tydliga manifestationer mellan kung och folk i samband med t ex världskrig, tsunamin eller för den delen prinsessbröllop är "inga belägg"? Nu blir du litet löjlig. Det är synd, för Du är en mer genomtänkt republikan än flera av tomtarna i tråden. Du vill nog egentligen inte hamna i samma lägger som Fnutten och en del andra här. Du har ju i all fall tankar om hur en republikansk konstitution skullek unna se ut (som jag inte håller med om).

Att 70-80% av befolkningen stödjer monarkin (om det nu är så) är möjligtvis en indikation på att monarkin är populär, det säger emellertid inget om att monarken har en enande förmåga.

Att kungen lyckades hålla ett inspirerande tal under tsunamikrisen betyder inte att han har en enande förmåga utan kan förklaras genom en massa andra faktorer. Det finns inget som inte säger att någon annan i regeringen hade kunnat leverera ett lika inspirerande tal. Kanske kungen hade en bra talskrivare eller så var tillfället väl valt för att effekten skulle bli kännbar?

Vad gäller princessbröllopet så har jag ännu inte sett några indikationer på någon enande effekt. Vad gäller världskrigen så får du gärna förtydliga vad du menar.

Det är i mina öron ganska kontroversiellt att hävda att kungen har en enande effekt och jag vill ha bevis för att detta stämmer innan jag accepterar det som fakta. Alla de bevis som du hittills anfört kan förklaras på andra sätt än genom att kungen har en enande förmåga.
Citera
2011-01-08, 14:16
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Jag låter Shakespeare genmäla:
"What's in a name? That which we call a rose
By any other name would smell as sweet."
Romeo and Juliet (II, ii, 1-2)

Så synd att varken Du eller Shakespeare har ett svar på frågan. Men kanske inser även Du i denna Di desperation att hitta litterärt stöd, att väldigt mycket skulle förändras i Sverige utan monarkin. Sverige är som jag tidigare visat, skapat av monarkin, och att rycka ut monarkin ur Sverige är som att rycka ut delar av medvetandet ur samhällskroppen. Det kan inte ske utan betydande skador. Det kommer att vara mindre angeläget att ge sitt bifall till hockylandslaget Tre Rosor, det inser Du nog också innerst inne.

Ni republikaner kan ju också fundera i största allmänhet på hur Ni vill ersätta:
- Riksvapnen: http://www.royalcourt.se/monarkin/kungligasymboler/riksvapen.4.7c4768101a4e888378000999.html
- Texten på officerssablarna. http://www.crafoords.com/sv/slutprislista.php?a=378&p=12&s=
- Nationalsången/kungssången.
Citera
2011-01-08, 14:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finliraren
Han hotade ochså med att abdikera om inte Regeringen tillät Nazisternas trupptransporter att passera genom Sverige.

Nej, det är ett påhitt av PA Hansson. Det erkänner till och med den socialdemokraterna närstående historikern Alf W. Johansson i sin bok Per Albin och kriget.
Citera
2011-01-08, 14:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devious666
Att 70-80% av befolkningen stödjer monarkin (om det nu är så) är möjligtvis en indikation på att monarkin är populär, det säger emellertid inget om att monarken har en enande förmåga.

Så klart det gör. Att den ens är möjligt för ett folk att ha så hög uppslutning kring monarken är i sig ett tydligt tecken på att den har just denna kraft.

Citat:
Att kungen lyckades hålla ett inspirerande tal under tsunamikrisen betyder inte att han har en enande förmåga utan kan förklaras genom en massa andra faktorer. Det finns inget som inte säger att någon annan i regeringen hade kunnat leverera ett lika inspirerande tal. Kanske kungen hade en bra talskrivare eller så var tillfället väl valt för att effekten skulle bli kännbar?

Med tanke på vilket förtroende regeringen hade hos folkflertalet efter tsunamidebaclet, så tror jag vi helt kan bortse från det förslaget. Det fanns helt enkelt bara kungen. Regeringen hade gjort bort sig, oppositionen kunde givetvis inte fylla den rollen, det var kungen som samlande gestalt som var tvungen att kliva fram. Tur var det!

Citat:
Vad gäller princessbröllopet så har jag ännu inte sett några indikationer på någon enande effekt. Vad gäller världskrigen så får du gärna förtydliga vad du menar.

Förtroendet för kronprinsessan är ännu högre än för kungen! Det är väl indikation så det räcker? Jag föreslår att Du skaffar Dig litet böcker om Sverige under världskrigen, och bildar Dig, och bildar Dig en uppfattning om betydelsen. Goda böcker skall man inte förakta.

Citat:
Det är i mina öron ganska kontroversiellt att hävda att kungen har en enande effekt och jag vill ha bevis för att detta stämmer innan jag accepterar det som fakta. Alla de bevis som du hittills anfört kan förklaras på andra sätt än genom att kungen har en enande förmåga.

Det är inte det minsta kontroversiellt. Jag har i tråden för ett stort antal resonemang som visar på detta. Ett tydligt indicium är ju också att Riksdagen inte heller vill avskaffa monarkin, trots att många ledamöter formellt anser sig vara republikaner. Bland annat inser de att Sverige skulle förlpra något på många sätt viktigt.

Det tycks mig fö som att Du resonerar likt medlemmarna i Flat Earth Society, som försöker på de mest desperata sätt hitta alternativa förklaringar till teorin att jorden är rund. Men enligt Ockhams rakkniv, så är den närmast till hands liggande förklaringen, vanligen den rätta. Min förklaring ligger nära till hands.
Citera
2011-01-08, 15:25
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Så klart det gör. Att den ens är möjligt för ett folk att ha så hög uppslutning kring monarken är i sig ett tydligt tecken på att den har just denna kraft.

Om folkets popularitet hade varit en indikation på samlande kraft så hade säkerligen väldigt många personer ha en samlande kraft, ex stadsministern eller en massa andra politiker eller för den delen kändisar. I så fall så skulle man ju kunna fråga sig om inte de i så fall hade varit bättre på att samla folket än vad kungen är.

Men du kanske har en egen definition av vad en samlande förmåga innebär så du kan ju precisera vad du menar.

Citat:
Med tanke på vilket förtroende regeringen hade hos folkflertalet efter tsunamidebaclet, så tror jag vi helt kan bortse från det förslaget. Det fanns helt enkelt bara kungen. Regeringen hade gjort bort sig, oppositionen kunde givetvis inte fylla den rollen, det var kungen som samlande gestalt som var tvungen att kliva fram. Tur var det!

Att kungen kunde leverera ett bra tal innebär inte att han har någon förmåga att ena folket. Om han har det så får du gärna plocka fram bevis för det.

Även om kungen hade haft en samlande förmåga i det här läget så finns det inget som säger att en president i samma situation inte hade haft det.

Citat:
Förtroendet för kronprinsessan är ännu högre än för kungen! Det är väl indikation så det räcker? Jag föreslår att Du skaffar Dig litet böcker om Sverige under världskrigen, och bildar Dig, och bildar Dig en uppfattning om betydelsen. Goda böcker skall man inte förakta.

Nej, folklig popularitet är inte samma sak som samlande förmåga, om det hade varit det så hade en hel del människor förutom kungen haft den förmågan.

Jag tycker att jag har hyfsad koll på Sverige under världskrigen men jag kan inte minnas något som kungen skulle ha gjort som kan sägas vara ett exempel på samlande förmåga.

Citat:
Det är inte det minsta kontroversiellt. Jag har i tråden för ett stort antal resonemang som visar på detta. Ett tydligt indicium är ju också att Riksdagen inte heller vill avskaffa monarkin, trots att många ledamöter formellt anser sig vara republikaner. Bland annat inser de att Sverige skulle förlpra något på många sätt viktigt.

Det är knappast allmänt accepterad fakta och enstaka exempel kan knappast sägas bevisa detta. Vad riksdagen tycker har väl egentligen inte med saken att göra.

Citat:
Det tycks mig fö som att Du resonerar likt medlemmarna i Flat Earth Society, som försöker på de mest desperata sätt hitta alternativa förklaringar till teorin att jorden är rund. Men enligt Ockhams rakkniv, så är den närmast till hands liggande förklaringen, vanligen den rätta. Min förklaring ligger nära till hands.

Det tycks mig som om du förväxlar dina egna känslor för monarkin med allmänhetens. Ockhams rakkniv säger väl om något att kungen inte har en samlande effekt då den förordar den enklaste lösningen och då vi inte har sett det minsta tecken på att kungen faktiskt har någon sådan förmåga.
Citera
2011-01-08, 17:02
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Med stor förvånging betraktar jag ditt åberopande av Ockhams rakkniv. Samtidigt är det avslöjande, då det visar att du missförstått Ockhams princip. Som Devious666 mycket riktigt påpekar handlar den om att man av flera möjliga lösningar ska välja den enklaste. Till yttermera visso innebär Ockhams rakkniv, att man ska skära bort det som är onödigt.

I vårt statsskick är den monarkiska delen onödig. Den kan i enlighet med Ockhams rakkniv skäras helt bort, så att bara den demokratiska delen kvarstår.
Citera
2011-01-08, 17:12
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Självklart kan det finnas idiotiska monarker, och jag är som bekant förespråkare för konstitutionell monarki.
Men den konstitutionella monarkin är ingen garanti mot idiotiska monarker! Här i Sverige har vi ju som exempel Carl XVI Gustaf och hans debile son Carl Philip.

Citat:
spetsknyppling har jag svårt att se något fel i.
Måhända därför att du själv i smyg ägnar dig åt sådan?

Sedan faller du för eget grepp, du lägger krokben för dig själv och gör dig skyldig till en grov inkonsistens:
Citat:
Att fabricera och angripa sina motståndares sexuella preferenser brukar vara en nödfallsåtgärd för den som är trängd /.../

Kungen gör sin plikt oaktat ålder. Han höl sig också i god fysisk trim, till skillnad från skörlevnadsmannen PA Hansson som både var bigamist, spelare och konsumerade betydande mängder alkohol.
Som Jesus sade: "Huru kommer det till, att du ser grandet i din broders öga, men icke bliver varse bjälken i ditt eget öga?"
Citera
2011-01-08, 17:37
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Den samlande gestalten efter tsunamikatastrofen blev, som vi alla minns, Fritidsresors informationsdirektör Lottie Knutson. Vad kungen gjorde hade lika väl -- förmodligen bättre -- kunnat utföras av ärkebiskopen eller någon folkkär person som Arne Weise eller Jan Malmsjö.

Du vill tydligen inte kännas vid kungafamiljens agerande vid Göteborgskatastrofen 1998, då 63 ungdomar miste livet. Då föredrog kungafamiljen att fortsätta sin semester i Mauritius som om ingenting viktigt hade hänt och kom till Göteborg först en vecka efter branden för att delta i en ceremoni för de omkomna.

Citat:
Ett tydligt indicium är ju också att Riksdagen inte heller vill avskaffa monarkin, trots att många ledamöter formellt anser sig vara republikaner. Bland annat inser de att Sverige skulle förlpra något på många sätt viktigt.
Det är inget indicium på monarkens samlande eller enande kraft utan visar bara att riksdagsledamöterna bekymrar sig om folkopinionen.
Citera
2011-01-08, 19:16
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
...
Ingenting hos Gustav V tyder på frenesi. Tennis är ju som bekant en engelsk sport och spetsknyppling har jag svårt att se något fel i. Att fabricera och angripa sina motståndares sexuella preferenser brukar vara en nödfallsåtgärd för den som är trängd, så jag som har bättre argument och bättre smak väljer bort det. Men visst är det intressant att det vanligen är samma vänster som månar om homosexuellas "rättigheter" som också anser att denna (förmodligen påhittade) läggning hos en sedan länge död kung, är ett argument mot dagens monarki.
...

Jag förstår inte heller arför Ansteniker babblar om olika perversioner. Det anstår inte riktigt en liberal vem han eller hon vill lägga sig i sängen med. Det perversa är snarare monarkin där inte bara kön är av vikt vem man ligger med, i Gustav V's fall var det dessutom tvunget att vara en kunglig, oavsett vad han nu tyckte om henne.

Annars är det roligt att se Strix i högform. Du anar inte hur till stort åtlöje du gör dig och monarkin!
Citera
2011-01-08, 19:54
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jag förstår inte heller arför Ansteniker babblar om olika perversioner. Det anstår inte riktigt en liberal vem han eller hon vill lägga sig i sängen med.
Lugn i stormen! Strix, den gamle uven, gjorde en halmgubbe! Jag har inte angripit Gustaf V för hans sexuella preferenser utan beskrev bara i förbigående vad han med stor hängivenhet ägnade sig åt sedan han åsidosatts av det framväxande parlamentariska statsskicket.

Citat:
Det perversa är snarare monarkin där inte bara kön är av vikt vem man ligger med, i Gustav V's fall var det dessutom tvunget att vara en kunglig, oavsett vad han nu tyckte om henne.
Just precis. Vår monarki är heteronormativitetens yttersta bastion i vårt land. Kärnfamiljen liksom heterosexuella relationer är normen, och barnen, som ska bli prinsar eller prinsessor, måste vara avlade inom äktenskapet. Homo- eller bisexualitet må helst inte utövas och aldrig öppet.
Citera
2011-01-08, 20:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devious666
Om folkets popularitet hade varit en indikation på samlande kraft så hade säkerligen väldigt många personer ha en samlande kraft, ex stadsministern eller en massa andra politiker eller för den delen kändisar. I så fall så skulle man ju kunna fråga sig om inte de i så fall hade varit bättre på att samla folket än vad kungen är.

Men du kanske har en egen definition av vad en samlande förmåga innebär så du kan ju precisera vad du menar.

Att kungen kunde leverera ett bra tal innebär inte att han har någon förmåga att ena folket. Om han har det så får du gärna plocka fram bevis för det.

Även om kungen hade haft en samlande förmåga i det här läget så finns det inget som säger att en president i samma situation inte hade haft det.

Eller så anknyter jag till en utmärkt ledare av PJAL i SvD:

Citat:
Idén att det skulle vara fel att landets främsta ämbete går i arv bygger på felsynen att det är ett jobb som andra jobb att vara kung. Men att vara statschef i Sverige är inte en anställning. I stället har svenska folket valt att ha en kungafamilj där man föds till sin uppgift, fostras till rollen att leva i det ständiga strålkastarljuset och där tronföljaren en dag tar över ansvaret utan att ha varit utsatt för konkurrens - och allt detta är själva poängen.

Den långa förberedelsetiden inför öppen ridå främjar förtrolighet emellan folk och kung - eller drottning. Man får en gemensam historia, gemensamma minnen, och det skapar särskilda
förutsättningar för monarken att fylla den samlande, symboliska statschefsrollen.

Att kungen mötte sådant gensvar efter sitt tsunamital i Stockholms stadshus beror inte minst på att så många har egna minnen av hans barndom, uppväxt, trontillräde, giftermål, familjebildning, svårigheter och glädjestunder. Man har upplevt hans motgångar - och gladdes därför desto mer åt att han vågade vara öppen och att han träffade så rätt.
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/for-sverige-aven-i-framtiden_308836.svd

Citat:
Nej, folklig popularitet är inte samma sak som samlande förmåga, om det hade varit det så hade en hel del människor förutom kungen haft den förmågan.

Jag tycker att jag har hyfsad koll på Sverige under världskrigen men jag kan inte minnas något som kungen skulle ha gjort som kan sägas vara ett exempel på samlande förmåga.

Det är inte samma sak - det är en väsentlig del av.
Så alla kungens offentliga aktiviteter, deltagande i högtidiligheter, manifestationer, besök mm skulle inte ha sådan betydelse? Så klart det har. Kungahuset spelade en betydande, kanske avgörande, roll för att hålla ihop det svenska folket, uppe beredskapsandan och nere klassmotsättningar. Monarki fungerar - om det görs rätt.

Citat:
Det är knappast allmänt accepterad fakta och enstaka exempel kan knappast sägas bevisa detta. Vad riksdagen tycker har väl egentligen inte med saken att göra.

Som demokrat tycker jag det är avgörande vad riksdagen tycker.

Citat:
Det tycks mig som om du förväxlar dina egna känslor för monarkin med allmänhetens. Ockhams rakkniv säger väl om något att kungen inte har en samlande effekt då den förordar den enklaste lösningen och då vi inte har sett det minsta tecken på att kungen faktiskt har någon sådan förmåga.

Den enklaste lösningen är att behålla vårt fungerande system intakt. Det har fungerat länge och inget tyder på att det skulle fungera sämre i framtiden. Varför då ändra det, med alla problem det lär medföra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in