2011-01-02, 21:27
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Det var med Jokern som man för första gången på flera hundra år utavlade. Det är lätt att föreställa sig hur mycket inavel det förekom innan, även om det oftast inte gick till den överdrift som i de Habsburgska husen.

Men om jag minns rätt, (rätta mig gärna), så hade Gustav VI Adolf ett dussintal möjliga partner att välja mellan i Europa, (eftersom världen var utesluten av någon anledning.) Alla andra hade flera hundra miljoner, eller några tusen om vi tar praktiska hänsyn. Dessa potentiella gemåler var i sin tur avlade på samma kunga- och furstehus i några hundra år. Resultatet talar för sig själv.

Och när vår nuvarande kung väljer en gemål utanför det sedvanliga kungliga urvalet, som jag förviso tror räcker till genetiskt, så blir han ju skälld för det också. Det går inte att göra republikaner till lags, varför kungen helt enkelt får välja vad han skall skällas för och därmed kan välja efter eget önskemål.
Citera
2011-01-02, 21:31
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Strix tror fortfarande på tomten. Att vår Kung gillar att Knulla medan Silvia har en hemmakväll, är något som Strix ej kan greppa i sin Monarkiska världsbild.

Du inser inte att det har lika litet betydelse som kung Oscars äventyr, eller kung Karls. Det rör inte den monarkiska funktionen.

Citat:
Allt är precis som Nina Eldh säger: Ingen kommentar.
Att Silvias pappa var en nazist som var mkt verksam utomlands och stal en fabrik i Tyskland, är även det något som ej har inträffat enligt Strix.
Allt är precis som Nina Eldh säger: Ingen kommentar.
Men Strix är rolig. Han försvarar spektaklet med 20 000 inlägg. Hedersamt

Det saknar också betydelse för monarkin. Men republikanerna är duktiga på återvinnig. Redan prinsessan Sibylla, kungen mor, attackerades med liknande beskyllningar. Att bedriva kampanj via släktingar är sådant som mobbare, översittare och republikaner ägnar sig åt. Vi monarkister, ca 75% av befolkningen, anser att man skall bedöma systemet efter hur väl det fungerar, och det fungerar tillräckligt väl.
Citera
2011-01-02, 21:39
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag inbillar mig att kungen t ex läser på i förväg om det land som han skall göra statsbesök i, förmodligen i underlag från UD.
Läsa kan även barn i 8-års åldern. Är det unikt för Kungen? Tror du att UD:s kompendier är på 344 sidor?
Citat:
Överhuvudtaget tar representation antagligen längre tid än man tror, och kungen skall ju därtill hålla sin vakande hand över hov- och slottsstaterna, vilket sannolikt tar sin tid.
Antagligen? Vem klarar ej av att äta mat i vuxen ålder? Å få mig ej att tro att vår Kung konverserar på 48 olika språk. En gymnasieelev är nuförtiden vass på Engelskan. Tacka internet för tvåspråkigheten.
Citat:
Din platsannons skulle väl för övrigt kunna användas på valfri politisk befattning också?
Du säger Också. Du ger mig rätt
Om kungen skulle inneha en riksdagsplats så skulle det enkom bero på royalisternas befängda personröster. Kungen klarar ej av att debattera mot LUF:s mest fjuniga medlem!
Citera
2011-01-02, 22:01
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Du inser inte att det har lika litet betydelse som kung Oscars äventyr, eller kung Karls. Det rör inte den monarkiska funktionen.
Nu när du verkar ha lugnat din själ så kanske jag kan få svaren. En enkel gång för alla. I boken "Den motvillige Monarken" berättar flera personer om Kungens promiskuösa leverne. Tycker du att en Kung skall få vara otrogen?

Citat:
Det saknar också betydelse för monarkin. Men republikanerna är duktiga på återvinnig. Redan prinsessan Sibylla, kungen mor, attackerades med liknande beskyllningar. Att bedriva kampanj via släktingar är sådant som mobbare, översittare och republikaner ägnar sig åt.
Litar du på forskare som har lagt fram att Silvias pappa var aktiv Nazist?
Citera
2011-01-02, 22:03
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devious666
Självfallet så finns det för och nackdelar med allt, med semi-presidentialism så kommer det att råda maktbalans vilket så klart bör vägas mot de nackdelar som systemet ger, jag anser dock personligen att fördelarna överväger nackdelarna.

Jag delar Din uppfattning om maktbalans. Det är en gammal konservativ inställning som i Sverige bl a visats genom att balansera kungamkaten med rådsmakten, och kung och råd tillsammans med riksdagens fyra sinsemellan balanserande stånd. Det var litet ohanterligt förr, men maktbalans bör vi har. Inte som nu. Dock anser jag att statschefsfuktionen bäst står utanför detta system.

Citat:
Du kan väl kalla det vad du vill, men ett system där statschefen utses för en viss tids period är väl mer en republikansk lösning än en monarkisk sådan?

Ja, natuligtvis. Det vara endast en reflektion över hur man kan se på den semipresidentalistiska modellen.

Citat:
I det semi-presidentialistiska systemet som jag föreslog så kommer statschefen att ha reell makt, framför allt i utrikesfrågor, vilket kungen inte har idag. Om vi hade gett kungen den makten så hade det skett på demokratins bekostnad, vi hade blivit en semi-demokrati . Detta har jag inte i sig något emot men du verkar ju hålla demokratin kär så det kanske är ett större problem för dig. För min del så vill jag inte ha kungen i en maktposition då jag vill att en statschef med verklig makt ska utses på ett rättvist sätt på basis av meriter vilket utesluter en kung så som det traditionellt förstås.

Ja här skiljer vi oss åt på flera sätt. Min uppfattning är att kungen skall ha några fler symboliska uppgifter än idag; underskriva lagar, utnämna statsminister, vara formell ÖB osv. Jag anser också att vi behöver återinföra ordensväsendet. Hovcour är jag mindre övertygad om, men tål att funderas på: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hovcour

Citat:
Det är väl trevligt att du tagit ditt förnuft till fånga och inset att den republikanska lösningen kanske inte är så illa

Tvärtom finner jag monarkin vara den förnuftiga lösningen. Men det finns olika sorters republikanism, med olika för och nackdelar.

Citat:
Fast som jag sagt tidigare, en monarki där kungen har reell makt är inte längre en riktig demokrati utan mer av en diktatur.

Det skall vi inte ha, men även den konstitutionella monarkin kan utformas på olika sätt.

Citat:
Vi kan väl säga att statschefen ska ha åtalsimmunitet men att den som du säger kan upphävas genom riksrätt.

Klokt.

Citat:
Det orättvisa tycker jag ligger i att rollen som statschef, inte kan uppnås av de vanliga medborgarna i landet oavsett hur lämpade de är för rollen eller hur hårt de kämpar. Kungen har ju faktiskt som uppgift att representera vårt land utåt, även om han inte har några riktiga maktbefogenheter, och därmed så har han en viktig position, trots att han inte gör så mycket rent konkret. Att endast medlemmar av en viss familj kan få posten som statschef sänder fel budskap om Sverige då man får intrycket att släktskap och blodsband är viktigare än faktisk förmåga, ansträngning och prestation vad gäller att uppnå en hög post i vårt land.

Om det nu faktiskt är så att de ceremoniella tjänsterna inte är viktiga så kan man ju fråga sig varför vi avlönar en dyr statschef som kungen för att göra dem?

De är enligt min mening mycket viktiga. Det är ett av de avgörande skälen till att de bör utföras av den som för arvet från den kontinuerliga monarkin. Det är då det skapas sammanhang och människor ser sin del i den historiska kontexten. Medborgarna kan uppnå en hel mängd olika positioner, som alla är stängda för monarken, men endast tronföljaren kan nå tronen.

Citat:
Jaja, jag överdrev medvetet. Hur som helst så har det varit ett problem för viss kungahus historiskt såsom ex Habsburgarna.

Ja, men inte nödvändigtvis begåvningsmässigt. I Ryssland har jag för mig att blödarsjuka spreds i tsarfamiljen på detta sätt.
Citera
2011-01-02, 22:22
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Jag inbillar mig att kungen t ex läser på i förväg om det land som han skall göra statsbesök i, förmodligen i underlag från UD.
Överhuvudtaget tar representation antagligen längre tid än man tror, och kungen skall ju därtill hålla sin vakande hand över hov- och slottsstaterna, vilket sannolikt tar sin tid.
Din platsannons skulle väl för övrigt kunna användas på valfri politisk befattning också?

Är det ungeför två statsbesök per år han gör. Att Knugen inte läste något underlag från UD när han besökte Bahrein är rimligt. Det var inget statsbesök, utan en privat visit, eftersom ge båda gillar bilar.

På vilket sätt tar representationen längre tid än vad man tror? Hur mycket förberedelse krävs för att gå i kyrkan, annat än att välja lämplig slips? På vilket sätt håller han sin vakande hand över hov- och slottsstaterna, eftersom det finns anställda till detta? Alldeles bortsett från att han är tämpligen obegåvad, och körde i matematiken i studenten?
Citera
2011-01-02, 22:27
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
...
De är enligt min mening mycket viktiga. Det är ett av de avgörande skälen till att de bör utföras av den som för arvet från den kontinuerliga monarkin. Det är då det skapas sammanhang och människor ser sin del i den historiska kontexten. Medborgarna kan uppnå en hel mängd olika positioner, som alla är stängda för monarken, men endast tronföljaren kan nå tronen.

Ja, men inte nödvändigtvis begåvningsmässigt. I Ryssland har jag för mig att blödarsjuka spreds i tsarfamiljen på detta sätt.

Knugen kan ta och abdikera och bli vad fan han vill. Till och med traktorförare.

Att det finns en "dumgen" i det engelska kungahuset är väl klarlagt. Att den del habsburgare hade problem med att tala på grund av avelsdefekten är fakta. Däremot vet jag inte hur blödarsjukan kom in i tsarfamiljen.
Citera
2011-01-02, 22:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Läsa kan även barn i 8-års åldern. Är det unikt för Kungen? Tror du att UD:s kompendier är på 344 sidor?

Nej, jag tror det förekommer även något kortare kompendier, kanske bara runt 300 sidor.

Citat:
Antagligen? Vem klarar ej av att äta mat i vuxen ålder? Å få mig ej att tro att vår Kung konverserar på 48 olika språk. En gymnasieelev är nuförtiden vass på Engelskan. Tacka internet för tvåspråkigheten.

Det hör väl egentligen inte hit, men dagens gymnasister är faktiskt sämre på både svenska och engelska än motsvarande för 20 år sedan. Internet har förmodligen inte haft några positiva effekter på språkförmågan. Till det kommer att dagens gymnasister endast i undantagsfall kan prata ens hjälpligt på något annat främmande språk än engelska. Ja, förutom de som andra hemspråk förstås.

Citat:
Du säger Också. Du ger mig rätt

Javisst! Man kan väl spika ihop nästan vilken platsannons som helst för en kung, allt efter behag. De blir alla lika fel, emedan statschefsjobbet är unikt såsom lämpligast innehavd av den som föds till det, så blir andra önskemål och kriterier underordnade. Man kan lägga till önskemål om C-kort eller vinnande personlighet, men det splear ju heller ingen roll.

Citat:
Om kungen skulle inneha en riksdagsplats så skulle det enkom bero på royalisternas befängda personröster. Kungen klarar ej av att debattera mot LUF:s mest fjuniga medlem!

Debattförmåga i svensk riksdag är oerhört överskattat. Det är nästan ändå aldrig någon som lyssnar. Särskilt inte på de från LUF. Det blir som att höra på FB-liberalernas ständiga malande om att staten skall bort och annat larv. Pah!

Nej, kungen är redan utsedd i mer demokratisk ordning än någon annan i det offentliga Sverige, så vad den saken anbelangar så är saken redan löst.
Citera
2011-01-02, 22:57
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nu när du verkar ha lugnat din själ så kanske jag kan få svaren. En enkel gång för alla. I boken "Den motvillige Monarken" berättar flera personer om Kungens promiskuösa leverne. Tycker du att en Kung skall få vara otrogen?

Vad berättigar mig ovärdige att anlägga moraliska synpunkter på min Konungs påstådda leverne, som tillkommit genom några skvallerjournalisters illvilja? Har Du slagit Dig?

Citat:
Litar du på forskare som har lagt fram att Silvias pappa var aktiv Nazist?

"Forskare" kan i dag betyda vad 17 som helst. Nej, obesett gör jag verkligen inte det. I vilket fall kan jag inte se varför man skall försöka få drottningens fars handlingar att drabba dottern. Osmakligt och fegt. Jag deltar inte i sådant.
Citera
2011-01-02, 23:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Är det ungeför två statsbesök per år han gör. Att Knugen inte läste något underlag från UD när han besökte Bahrein är rimligt. Det var inget statsbesök, utan en privat visit, eftersom ge båda gillar bilar.

På vilket sätt tar representationen längre tid än vad man tror? Hur mycket förberedelse krävs för att gå i kyrkan, annat än att välja lämplig slips? På vilket sätt håller han sin vakande hand över hov- och slottsstaterna, eftersom det finns anställda till detta? Alldeles bortsett från att han är tämpligen obegåvad, och körde i matematiken i studenten?

Det skulle snarast vara för att det finns anställda som behovet är stort av att hålla koll på vad som händer. Anställda skall arbetsfördelas, de skall samordnas och allt som ofta nyanställas. Detta sköter kungens högre hovfunktionärer om, och dessa skall kungen samråda med och överlägga om lämpliga mått och steg. Såsom utomstående har jag begränsad insyn, varför jag har anledning tro att det är ett tämligen tidskrävande arbete.
Citera
2011-01-02, 23:01
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Knugen kan ta och abdikera och bli vad fan han vill. Till och med traktorförare.

Att det finns en "dumgen" i det engelska kungahuset är väl klarlagt. Att den del habsburgare hade problem med att tala på grund av avelsdefekten är fakta. Däremot vet jag inte hur blödarsjukan kom in i tsarfamiljen.

Det känns som att detta är ett sidospår lämpligt för annat forum.
Citera
2011-01-02, 23:04
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Vad berättigar mig ovärdige att anlägga moraliska synpunkter på min Konungs påstådda leverne, som tillkommit genom några skvallerjournalisters illvilja? Har Du slagit Dig?

"Forskare" kan i dag betyda vad 17 som helst. Nej, obesett gör jag verkligen inte det. I vilket fall kan jag inte se varför man skall försöka få drottningens fars handlingar att drabba dottern. Osmakligt och fegt. Jag deltar inte i sådant.

Du kanske tycker att det är fint att Knugen gör som han vill och knullar vem han vill. Jokern verkar tycka annorlunda, liksom de flesta andra. Att han skämt ut Sverige kanske inte heller bekommer dig alls, men att Hovnarren blev Knullkungen har betydelse för sverigebilden. Som tur är bryr sig utlandet inte särskilt mycket om honom.

Så du menar att det inte är klarlagt att Jokerns farsa var nasse, eftersom "forskare" kan betyda "vad som helst"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in