Citat:
Ursprungligen postat av Devious666
Självfallet så finns det för och nackdelar med allt, med semi-presidentialism så kommer det att råda maktbalans vilket så klart bör vägas mot de nackdelar som systemet ger, jag anser dock personligen att fördelarna överväger nackdelarna.
Jag delar Din uppfattning om maktbalans. Det är en gammal konservativ inställning som i Sverige bl a visats genom att balansera kungamkaten med rådsmakten, och kung och råd tillsammans med riksdagens fyra sinsemellan balanserande stånd. Det var litet ohanterligt förr, men maktbalans bör vi har. Inte som nu. Dock anser jag att statschefsfuktionen bäst står utanför detta system.
Citat:
Du kan väl kalla det vad du vill, men ett system där statschefen utses för en viss tids period är väl mer en republikansk lösning än en monarkisk sådan?
Ja, natuligtvis. Det vara endast en reflektion över hur man kan se på den semipresidentalistiska modellen.
Citat:
I det semi-presidentialistiska systemet som jag föreslog så kommer statschefen att ha reell makt, framför allt i utrikesfrågor, vilket kungen inte har idag. Om vi hade gett kungen den makten så hade det skett på demokratins bekostnad, vi hade blivit en semi-demokrati

. Detta har jag inte i sig något emot men du verkar ju hålla demokratin kär så det kanske är ett större problem för dig. För min del så vill jag inte ha kungen i en maktposition då jag vill att en statschef med verklig makt ska utses på ett rättvist sätt på basis av meriter vilket utesluter en kung så som det traditionellt förstås.
Ja här skiljer vi oss åt på flera sätt. Min uppfattning är att kungen skall ha några fler symboliska uppgifter än idag; underskriva lagar, utnämna statsminister, vara formell ÖB osv. Jag anser också att vi behöver återinföra ordensväsendet. Hovcour är jag mindre övertygad om, men tål att funderas på:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hovcour
Citat:
Det är väl trevligt att du tagit ditt förnuft till fånga och inset att den republikanska lösningen kanske inte är så illa
Tvärtom finner jag monarkin vara den förnuftiga lösningen. Men det finns olika sorters republikanism, med olika för och nackdelar.
Citat:
Fast som jag sagt tidigare, en monarki där kungen har reell makt är inte längre en riktig demokrati utan mer av en diktatur.
Det skall vi inte ha, men även den konstitutionella monarkin kan utformas på olika sätt.
Citat:
Vi kan väl säga att statschefen ska ha åtalsimmunitet men att den som du säger kan upphävas genom riksrätt.
Klokt.
Citat:
Det orättvisa tycker jag ligger i att rollen som statschef, inte kan uppnås av de vanliga medborgarna i landet oavsett hur lämpade de är för rollen eller hur hårt de kämpar. Kungen har ju faktiskt som uppgift att representera vårt land utåt, även om han inte har några riktiga maktbefogenheter, och därmed så har han en viktig position, trots att han inte gör så mycket rent konkret. Att endast medlemmar av en viss familj kan få posten som statschef sänder fel budskap om Sverige då man får intrycket att släktskap och blodsband är viktigare än faktisk förmåga, ansträngning och prestation vad gäller att uppnå en hög post i vårt land.
Om det nu faktiskt är så att de ceremoniella tjänsterna inte är viktiga så kan man ju fråga sig varför vi avlönar en dyr statschef som kungen för att göra dem?
De är enligt min mening mycket viktiga. Det är ett av de avgörande skälen till att de bör utföras av den som för arvet från den kontinuerliga monarkin. Det är då det skapas sammanhang och människor ser sin del i den historiska kontexten. Medborgarna kan uppnå en hel mängd olika positioner, som alla är stängda för monarken, men endast tronföljaren kan nå tronen.
Citat:
Jaja, jag överdrev medvetet. Hur som helst så har det varit ett problem för viss kungahus historiskt såsom ex Habsburgarna.
Ja, men inte nödvändigtvis begåvningsmässigt. I Ryssland har jag för mig att blödarsjuka spreds i tsarfamiljen på detta sätt.