Citat:
Ursprungligen postat av Devious666
Ja, jag förstår också att man kan slippa nackdelarna med att byta statsystem genom att inte byta statssystem, vad jag ville veta var vilka problem som du anser kan uppstå när man byter från monarki till republik då du påstod att det fanns stora nackdelar med att göra just detta. Så jag väntar fortfarande på att få höra vad du har att säga.
Jag kan bara se nackdelar och risker. Den största och långsiktigt värsta är att de sammanhållande banden mellan medborgarna och mellan medborgarna och staten luckras upp. Nationella gemenskaper, symboliska funktioner, lojaliteter, känslan av delaktighet i landets utveckling - allt sådant riskeras. Det blev ett dramatiskt brott i Sveriges historia som skulle göra djupa sår i kulturarvet, historieförståelsen osv. Det kan inte uteslutas att ett försök att störta monarkin kan leda till våld mellan republikaner och lojalister.
Citat:
Likväl så existerar landet som en fungerande enhet, en enhet som likväl kan förbättras, min poäng var att bara för att ett land fungerar så betyder det inte att det fungerar optimalt. Men om Nordkorea inte passar så kan vi väl ta ett annat exempel, Iran, det landet fungerar också men det finns även där utrymme för förändringar.
Äh. NK överlever genom Kina som inte vill se en kollaps. På egna meriter saknas helt möjligheter till funktionalitet.
Citat:
Ok, det har jag visserligen gjort flera gånger nu men jag gör ett nytt försök, du kommer säkert att känna igen dig.
1. Monarki är ett väldigt orättvist statsskick; statschefen ärver sin post och behöver inte arbeta för den. I en republik så måste statschefen förtjäna sin post och alla har lika möjlighet till detta.
Du är ju anti-demokrat - vad bryr Du Dig om rättvisa? Att det inte uppstår någon politisk kamp om statschefsposten är enligt min mening lika rättvist som ett påhittat meritokratiskt system.
Citat:
2. Vi avlönar i dagsläget en statschef för att utföra endast ceremoniella uppgifter, detta känns som en inte särskilt effektiv lösning med tanke på att vi betalar stora summor för en arbetsprestation som inte är direkt svår eller krävande för statschefen. Mer effektivt hade i så fall varit att ge statschefen riktig makt och befogenheter så att vi fått valuta för pengarna, men om vi hade gett monarken någon typ av makt så hade det inneburit att vi inte längre varit en demokrati. Detta är i sig inget problem för mig men jag anser att det finna ytterligare skäl till varför vi bör ha en president med makt istället för en kung med makt.
Jag tycker också att kungen bör få fler uppgifter, men endast symboliska. Det bör inte vara effektivitet, utan funktionalitet som utgör måttstocken.
Citat:
3. I dagens monarki så finns det väldigt lite utrymme för att göra sig av med en statschef som inte är lämplig för sina uppgifter. Ja det kan faktiskt inträffa, trots att kungens arbetsuppgifter inte är direkt komplicerade eller krävande så kan man mycket väl tänka sig olika former av olämpligt beteende från kungen, saker som vi till viss del även har hört en hel del om på sistone men det finns väldigt lite utrymme att byta kung då han har sin uppgift på livstid. I en republik däremot så finns det möjlighet att byta ut statschefen med jämna mellanrum.
4. I en monarki så tas det ingen hänsyn till hur väl statschefen faktiskt kan utföra sitt arbete, han tillsätts med andra ord inte efter hur väl han kan sköta arbetet utan han ärver sin uppgift. I mitt förslag till republik ärver inte statschefen sin position utan måste prestera för att uppnå den, han kommer med andra ord att vara skicklig på att utföra sitt arbete.[/quote]
3+4 är i princip samma problem. Som vi kan se så är republiker inga garantier för kompetens och förmåga på statschefsposten heller. Men i konstitutionella monarkier är risken mindre, pga de begränsade uppgifter som kungen har. I republiker kan det gå så mycket värre.
De problem som Du anför är enligt min uppfattning inte av en sådan art att de alls motiverar att monarkin störtas. De lösningar som Du anför på problemen kommer i bästa fall inte att lösa problemen, men i värsta fall skada oerhört.