Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Jag tvekar stark att den ökande brottsligheten beror på att vi har en höger regering. Ett samhälle kollapsar inte bara för att folket blir indivualistiska - tvärtemot, när folket inte är i ett kollektiv präglas samhället av inkomster. Usa skulle jag vela klassa som höger, och deras BNP ligger på 43 500, tillskillnad från Sveriges BNP som ligger på 31 600.
Ett exempel är Dubai, världens snabbaste växande stad. Det råder frimarknad där (vilket är allt utom kollektivism), och fattigt är det inte heller!
Amerika har an högre BNP/
capita (vilket jag antar är vad du menade ovan) än Sverige. USA har trots detta en lägre läskunnighet bland sin befolkning, en mycket stor andel fattiga barn och en skyhög brottslighet. Man kan räkna BNP/capita på olika sätt och om vägde in befolkningens möjlighet till sjukvård, läskuinnighet och andelen fattiga i ett land skulle USA komma betydligt längre ned på listan. Individualismen är bra för en del enskilda individer, men i den extrema form den har i USA eller Dubai som du nämner är den inte uppbygglig för det kollektiva samhället.
Amerika visar dessutom ett antal tecken på att vara ett land i kollaps:
1. De har en skenande staatsskuld
2. De har en sjukvårdsapparat som inte fungerar och som lägger mer pengar på rättsprocesser än själva kärnverksamheten.
3. Allt större klyftor inom befolkningen i form av läskunnighet, ekonomiska tillgångar och utbildningsgrad.
4. De befinner sig i en konflikt med en annan nation de inte kan ta sig ur.
5. De har en politisk ledning i landet som använder en utpräglad religiös retorik, istället för att diskutera de verkliga problemen och som dessutom målar upp en fiende i form av en annan religion att ena landet emot.
Så att säga att ett land går emot allt bättre tider ju mer individualistiska befolkningen är, stämmer inte särskilt väl.
Nu råkar detta (Amerikas förenta stater) vara ett land som är en republik, så jag antar att jag talar emot min egen sak här...