2010-06-20, 12:30
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Och vad vinner vi alltsa pa det, rent konkret?

Du ar med andra ord ytterligare en av de som vill att vi skall byta statsskick for att gora dig glad. Ledsen men du far nog rakna med att folk inte riktigt tar det "argumentet" pa allvar.

Visst förstår du att det är en principsak och att väldigt många människor trots allt är ovanligt principfasta. Ungefär som när regeringen gjorde förändringar i artistskattereglerna med motiveringen "lika för alla".
Citera
2010-06-20, 12:33
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Visst förstår du att det är en principsak och att väldigt många människor trots allt är ovanligt principfasta. Ungefär som när regeringen gjorde förändringar i artistskattereglerna med motiveringen "lika för alla".
Ja. Jag begriper ocksa varfor smabarn tror att "darfor" ar ett bra svar pa "Varfor?". Jag begriper inte varfor sa manga vuxna manniskor tror att det ar ett bra svar bara for att de borjar jollra om pjincipej.
Citera
2010-06-20, 12:38
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Republikanen Ohlyckan valde att inte delta för att inte stödja monarkin. Rakryggat i alla sin ovärdighet.

Lyckligtvis behöver inte alla göra exakt som Ohly
Citera
2010-06-20, 12:39
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion

There can be Ohly one...
Citera
2010-06-20, 13:13
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Jag ar for alla forandringar som leder till att saker och ting blir battre i sinnevarlden. Jag ar emot att andra for andrandets egen skull.

Du verkar inte fatta, vi ändrar ju inte bara för att det är kul att förändra, vi ändrar för att det är onödigt att ha ett kungahus som inte ens uppfyller sin egentliga funktion, det behövs inget sådant system nu när vi har kommit längre med mänskliga rättigheter och allt vad det innebär. Ett system som går ut på att folk ärver sin status och kan leva som diktatoriska svin på folkets bekostnad.
Visst fan leder det till något bra, vi tar avstånd från något dåligt. Svårare än så behöver det ej vara.

Citat:
Vad i Sverige ar det som inte ar anpassat till var tid och vilka ar de praktiska konsekvenserna?.

Har rabblat upp dom redan, det är inte tidsenligt att ha ett system som har gått ut på att en liten klick människor dyrkas som minigudar och kan straffa folket hur fan de än behagar. Ett minst sagt odemokratiskt system i grund och botten. Alla regler om hur "kungligheterna" måste betee sig och vad de ska tycka är även det förlegat. Finns väl egentligen inga negativa konsekvenser i sin egentliga mening, det är dock fortfarande onödigt.

Citat:
Det finns inget sadan tvang for nagon utanfor kungafamiljen och de lever frivilligt med det sa jag ser inte problemet. Vidare kan man ju avskaffa det tvanget utan att avskaffa monarkin..

Nej, men för de som föds in i det är det ett tvång, de har ju inte mkt till val än att gå runt och leka goda protestanter. Ett system där man är tvingad till en viss åsikt, låter det bra tycker du?
Om man ska avskaffa delar som är onödiga kan man lika gärna slopa hela skitet, för då håller inte traditionsargumenter längre.

Citat:
Och vad vinner vi alltsa pa det, rent konkret?

Vad förlorar du på att staten ger mig privilegier för att de gillar mig mer än alla andra?.

Citat:
Du ar med andra ord ytterligare en av de som vill att vi skall byta statsskick for att gora dig glad. Ledsen men du far nog rakna med att folk inte riktigt tar det "argumentet" pa allvar.

Föra att göra mig glad OCH för att avskaffa ett system uppbygt på förtryck, tvång och oförtjänta privilegier. För att distansera sig från medeltida dumheter som i sin egentliga mening är döda.
Citera
2010-06-20, 13:13
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Det beror väl på hur man ser på sig sjalv, sina principer, sin trovärdighet. Man kan ju göra som Måna Muslim också, och delta i firandet, vara emot monarki, och få allt lägre förtroende. Självklart är det tillåtet. Som tur är.
Senast redigerad av Strix m/94 2010-06-20 kl. 14:10.
Citera
2010-06-20, 13:57
Medlem
Det vore lite intressant att höra om vad alla våra revolutionära republikaner anser om att deras republikanska förebilder (?) i form av presidenter och företrädare från republiker, t.ex. Finland, Tyskland och Island, glatt svarade på hovets inbjudan och deltog i bröllopsfirandet igår. Uppenbarligen hade dessa en mer avslappnad inställning till vår monarki än den pubertala stenkastarrörelse som gläfser högt men fåfängt för att uppmärksamma sin förlorade sak
Citera
2010-06-20, 14:24
Medlem
LieutenantNateHiggerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Det var rätt glest med folk på många ställen på stan.

Inte runt kortegen och storbildsskärmarna.

Citat:
Thomas Ledin, Magnus Uggla, Darin, Carola och Roxette? Jo, tjena.

Och de tillhör kungahuset menar du?

Citat:
Jag skämdes och kände mig illa till mods över att detta otidsenliga spektakel iscensattes inför världens ögon.

Tråkigt, synd för dig!
Citera
2010-06-20, 14:27
Medlem
LieutenantNateHiggerss avatar
Citat:
Fast det är inte pengarna i sig som är det stora problemet utan vad de går till. Det är skillnad på att betala för ett presidentval och att betala en kungafamiljs fortkörningsböter och festande på Stureplan etc etc

Är det också skillnad på att betala en presidents fortkörningsböter samt presidentens barns festande på Stureplan och att betala kungens fortkörningsböter samt kungens barns festande på Stureplan?
Citera
2010-06-20, 14:32
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LieutenantNateHiggers
Är det också skillnad på att betala en presidents fortkörningsböter samt presidentens barns festande på Stureplan och att betala kungens fortkörningsböter samt kungens barns festande på Stureplan?

Varför ha en statschef öht?
Citera
2010-06-20, 14:45
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LieutenantNateHiggers

Jättestor skillnad. Nu får vi ju glädjen att leva i en monarki, med alla de fördelar detta innebär. Ingen republik kan mäta sig med detta.
Citera
2010-06-20, 14:47
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jättestor skillnad. Nu får vi ju glädjen att leva i en monarki, med alla de fördelar detta innebär. Ingen republik kan mäta sig med detta.

Lugn, när herrlandslaget i fotboll kvalat in till EM 2012 så är bröllopet glömt för längesen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in