2010-06-20, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Presidenter i världens republiker drar in pengar till sina länder. Deras marknadsföring av det egna landet överstiger kostnaden för presidentämbetet.
Se mitt svar i annan tråd.

EDIT: https://www.flashback.org/t109105p13
Senast redigerad av Tiwonk2 2010-06-20 kl. 03:42.
Citera
2010-06-20, 03:41
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golliwogg
Medlemmar av kungafamiljen kan inte få fortkörningsböter...
Däremot drog de på sig drygt 12 000 kr i parkeringsböter förra året.
Senast redigerad av Asteniker 2010-06-20 kl. 03:56.
Citera
2010-06-20, 04:10
Medlem
Citat:
Däremot drog de på sig drygt 12 000 kr i parkeringsböter förra året.
Det gjorde Mona Sahlin också, som till och med överträffar siffran trots att det är EN person av 349 riksdagsledamöter.

Bör vi avskaffa riksdagen?
Citera
2010-06-20, 05:22
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Det där är inget argument för varför man ska ha det, du påstår bara att det redan finns och att man lika gärna kan låta det vara kvar.
Och det racker sa. Varfor skulle man gora forandringar i onodan? Det finns ju en massa verkliga problem att lagga tid, resurser och politisk bandbredd pa.
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Varför ska man ha det bara för att det alltid har funnits, när det nu är förlegat?
Pa vilket satt som spelar praktisk roll ar monarkin forlegad? Vad ar det som skulle bli battre om den avskaffades?
Citera
2010-06-20, 05:24
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Det handlar väl om att i mitt fall så är inte statschefen direkt folkvald. Alla dagens republiker har väl just en statschef som är vald av folket? Men visst, kalla det republik om du vill.
I t ex Tyskland och Israel valjs presidenterna vasentligen genom parlamenten; alltsa via representativ demokrati precis som sveriges statschef.

Du skulle kanske forsoka fa de grundlaggande begreppen klara for dig innan du debatterar statsskicket?
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Det är väl sant. Att avskaffa monarkin är ju i huvudsak en principiell fråga och jag personligen tycker att det finns viktigare frågor som våra folkvalda bör ägna sin energi åt - även på vänstersidan.
Bra, da finns det, som du ocksa ser det, inget vasentligt skal att pilla pa statskicket forutom att gora en och annan principuppeldad fjant lite gladare?
Citera
2010-06-20, 05:25
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Presidenter i världens republiker drar in pengar till sina länder. Deras marknadsföring av det egna landet överstiger kostnaden för presidentämbetet.
Kan vi fa se hur du beraknat detta?
Citera
2010-06-20, 05:26
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Om majoriteten av befolkningen blir "glada" som du uttrycker det, då är det något som kallas för demokrati! Om majoriteten blir "glada" så får det väl anses som en förbättring, trots försämringar enligt dig, annars så skulle de ju bli "ledsna" för att använda din vokabulär.
Jag har inget emot att folk blir glada. Det framstar dock som ett klent skal att borja andra pa statsskicket.
Citat:
Du får förstå så om du vill, men tror att de flesta kan läsa det jag skrev, att en förändring inte automatiskt innebär en förbättring på alla punkter, utan just en principiell förändring.
Kan du namna nagot som blir battre om vi avskaffar monarkin? Forutom da att det skulle gora dig glad och liknande.
Citat:
Du har tjatat om detta väldigt länge, old shit som jag sade, synade dina kort innan given.
Varken, du, jag eller Carl Bildt (bara som exempel) kan välja en statschef i dagens läge, har inte sett en sådan valsedel i min brevlåda hittils. Har kanske missat den i min enfald?
Du ar inte narmare bekant med hur den svenska demokratin fungerar? Vi tillsatter ambeten och stiftar lagar genom valda ombud. Nagra valsedlar for enskilda ambeten forekommer overhuvudtaget inte. Kanske dags att lasa om grundskolans larobok i samhallskunskap?
Citat:
Du kanske har missat att det är en långt mer komplicerad process att avskaffa monarkin jämfört, och därmed välja statschef, med att välja ett regerande parti eller partiblock, rätta mig om jag har fel.
Vi andrar grundlagar hela tiden, det ar inte alls sarskilt komplicerat. Vidare har vi demokratiskt beslutat att den okade komplexiteten ar onskvard.
Citat:
Nej, det är inte mitt problem, ställde en enkel och rak fråga; Blir saker och ting automatiskt sämre utan ett kungahus? Kan du inte svara på den frågan?
Jovisst. Svaret ar att jag inte vet vad som hander om vi avskaffar monarkin. Bland annat darfor att inget tydligt huvudalternativ framlagts. Vet du vad som hander? Kan du till exempel namna nagon konkret forbattring vi kan hoppas pa?
Citat:
Det är en rent principiell fråga från min sida,
Ja, det ar ju det jag sager. Du vill att vi skall byta statsskick bara for att gora dig glad.
Citat:
jag vill kunna välja DIREKT vem som skall vara statschef. Är detta jättekonstigt?
Ja. Den svenske statschefen saknar offentlig makt. Ministrar, verkschefer, domare, ambassadorer, kommunalrad, byradirektorer och tusentals andra har mer makt an kungen. Anda ar det den maktlose statschefen som du vill direktvalja och det ar ett fullstandigt mysterium. Vill du ha flaggval, direktvalt riksvapen och direktvalt namn pa landet ocksa? Dar har du tre lika meningslosa pjincipfjagoj att engagera dig i.
Citera
2010-06-20, 10:23
Avstängd
jugbandbluess avatar
till alla nötter som påstår att det här skattefinansierade medeltidsjippot "drar in" mer pengar än det kostar: hosta fram bevis!

hotellen var i alla fall inte uppbokade:

http://www.aftonbladet.se/resa/resmal/norden/sverige/stockholm/article7166485.ab
Citera
2010-06-20, 10:30
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
till alla nötter som påstår att det här skattefinansierade medeltidsjippot "drar in" mer pengar än det kostar: hosta fram bevis!
De får gärna hosta fram bevis för att att krossade fönster är bra för ekonomin också, för det är vad detta är: krossade fönster, om och om igen. Om bröllopet inte hade ökat konsumtionen av, säg, hotellrum, resor och skvallertidningar, vad hade då dessa pengars ägare gjort istället? Bränt pengarna? Eller kanske: köpt något annat, eller till och med sparat och investerat? Inte ens att bränna pengarna medför en förlust av välstånd, det innebär ju bara mer köpkraft åt alla andra (i den mån det är en minskning av penningmängden, antagligen väldigt marginell). Allt mediejippot innebär att man konsumerar andra varor. Man får inte mer, man får något annat. Är detta något annat bättre? Tja, det skulle vi kunna veta om det inte var för att det var stöldgods som det betalades med. Uppenbarligen tycker tjuven (staten) det. Men de bestulna då? Det vet vi inte. Antingen är stölden onödig eller skadlig, och med transaktionskostnader och byråkrati är den garanterat ineffektiv oavsett.

Det man ser och det man inte ser... Argumentet om att det drar in en massa pengar är bara ett förklätt argument för subventioner, egentligen. Om vi förbjud solljus skulle vi dra in en massa pengar åt elbolag och glödlampstillverkare. Visst är det ett bra förslag, jag förtjänar nästan ett nobelpris i ekonomi! (Synd bara att någon annan var före...)
Senast redigerad av sp3tt 2010-06-20 kl. 10:33.
Citera
2010-06-20, 10:45
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Det bästa förslaget jag läst idag är att kungahuset borde privatiseras. De kan fortsätta vara kungar och prinsessor men vi slipper betala för det. Alla är nöjda.

Dumheter! Givetvis kan man inte ha ett privatiserat kungahus. Hela iden om ett kungahus är att det innehar den främsta symboliska funktionen i staten. Att hetsa upp sig över de korvören som morakin kostar i statsbudgeten är att sila mygg men svälja kameler.
Citera
2010-06-20, 10:54
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det var rätt glest med folk på många ställen på stan.

Dubbelt så många som man planerat för. Trängsel och närmast risk för kalabalik när människor försökte se. Det jubel som fortplantades längs kortegevägen när paret passerade var bland det mäktigaste som upplevts.

Citat:
Thomas Ledin, Magnus Uggla, Darin, Carola och Roxette? Jo, tjena.

Dagens folkliga kultur - det är väl trevligt? hade det bara varit hovkapellet hade Dina synpunkter naturligtvis varit att det varit otidsenligt och finkulturellt avstånd från folket. Ni gnällspikar blir aldrig nöjda.

Citat:
Jag skämdes och kände mig illa till mods över att detta otidsenliga spektakel iscensattes inför världens ögon.

Du har all anledning att skämmas. Vi goda svenskar är glada och stolta över ett fantastiskt välordnat arrangemang, den folkliga uppslutningen, deltaktigheten i den historiska kontinuiteten. Närvaron av utländska och nästan utländska besökare var påtagligt, och känslan för samhörighet med den svenska monarkin från tyskar och finländare var mycket positivt. När man ser finländare står och hälsar de nygifta med finländska flaggor, då inser man att vi har ett monarkiskt ansvar utanför landets gränser.

Citat:
Egenligten en konstig idé, därför att Viktoria är minst lika folklig till sätt och intressen som Daniel. Men visst är det kul, därför att det tjänar republikanismens sak.

Inte en republikan så långt ögat nådde! Inga attentat, inga kravaller. Bara ett starkt och genuint medborgerligt engagemang för en viktig del av Sverige, dess historia och dess framtid.
Citera
2010-06-20, 10:58
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dräng-Erik
Om du tycker att 6000 organiserade republikaner är en stor del av befolknignen så visst...

500000 tillresta monarkiska besökare torde slå dessa förrädare ganska lätt, om man skall anlägga ett rent demokratiskt perspektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in