Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Om majoriteten av befolkningen blir "glada" som du uttrycker det, då är det något som kallas för demokrati! Om majoriteten blir "glada" så får det väl anses som en förbättring, trots försämringar enligt dig, annars så skulle de ju bli "ledsna" för att använda din vokabulär.
Jag har inget emot att folk blir glada. Det framstar dock som ett klent skal att borja andra pa statsskicket.
Citat:
Du får förstå så om du vill, men tror att de flesta kan läsa det jag skrev, att en förändring inte automatiskt innebär en förbättring på alla punkter, utan just en principiell förändring.
Kan du namna nagot som blir battre om vi avskaffar monarkin? Forutom da att det skulle gora dig glad och liknande.
Citat:
Du har tjatat om detta väldigt länge, old shit som jag sade, synade dina kort innan given.
Varken, du, jag eller Carl Bildt (bara som exempel) kan välja en statschef i dagens läge, har inte sett en sådan valsedel i min brevlåda hittils. Har kanske missat den i min enfald?
Du ar inte narmare bekant med hur den svenska demokratin fungerar? Vi tillsatter ambeten och stiftar lagar genom valda ombud. Nagra valsedlar for enskilda ambeten forekommer overhuvudtaget inte. Kanske dags att lasa om grundskolans larobok i samhallskunskap?
Citat:
Du kanske har missat att det är en långt mer komplicerad process att avskaffa monarkin jämfört, och därmed välja statschef, med att välja ett regerande parti eller partiblock, rätta mig om jag har fel.
Vi andrar grundlagar hela tiden, det ar inte alls sarskilt komplicerat. Vidare har vi demokratiskt beslutat att den okade komplexiteten ar onskvard.
Citat:
Nej, det är inte mitt problem, ställde en enkel och rak fråga; Blir saker och ting automatiskt sämre utan ett kungahus? Kan du inte svara på den frågan?
Jovisst. Svaret ar att jag inte vet vad som hander om vi avskaffar monarkin. Bland annat darfor att inget tydligt huvudalternativ framlagts. Vet du vad som hander? Kan du till exempel namna nagon konkret forbattring vi kan hoppas pa?
Citat:
Det är en rent principiell fråga från min sida,
Ja, det ar ju det jag sager. Du vill att vi skall byta statsskick bara for att gora dig glad.
Citat:
jag vill kunna välja DIREKT vem som skall vara statschef. Är detta jättekonstigt?
Ja. Den svenske statschefen saknar offentlig makt. Ministrar, verkschefer, domare, ambassadorer, kommunalrad, byradirektorer och tusentals andra har mer makt an kungen. Anda ar det den maktlose statschefen som du vill direktvalja och det ar ett fullstandigt mysterium. Vill du ha flaggval, direktvalt riksvapen och direktvalt namn pa landet ocksa? Dar har du tre lika meningslosa pjincipfjagoj att engagera dig i.