2010-12-14, 18:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
På vilket sätt bidrar Knullkungen till allmän ordning och välfärd?

Han för kontinuiteten i ett 1000-årigt ämbete som den symboliska främste representanten för Sverige. Oersättligt som funktion.
Citera
2010-12-14, 18:34
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Oersättligt som funktion.
Berth Milton borde kunna ersätta KnullKnugen
Citera
2010-12-14, 20:09
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Det tror jag är en riktig iakttagelse i det stora hela, och orsakerna tror jag är de förändringar i svensk politik som sker under sent 60-tal och införandet av 1974 års regeringsform. Media blir under denna tid mycket mer vänster och i sin huvudsak antimonarkistisk. Därför blir denn förändring "i tiden". RF 1974 fråntar kungen all formell makt, och då blir det naturligt att kraven på personlig integritet också ökar. Det blir också "i tiden". För övrigt har även medborgare i allmänhet blivit allt mer måna om, och känsliga för, sin integritet. Lägg märke t ex till hur inställningen till att publicera namn/bild på misstänkta har förändrats över tid.

Media blev visserligen vänster, men kritik av kungahuset har knappt förekommit överhuvudtaget. Att påstå att media har varit antimonarkistisk sen mitten på 70-talet är helt enkelt fel.

Jag ser inte alls varför han skulle få ökad personlig integritet för att han fråntas all formell makt. Om det har med saken att göra anser jag att det är tvärtom. Det är hans person som är viktig, han agerar utifrån sin person inte genom sitt ämbete.

Inställningen till sin egen integritet har knappast förändrats under tiden från 60-talet till 00-talet. På senare år har tvärtom medborgare blivit mindre måna om sin integritet. (Utom på Flashback.)
Citera
2010-12-14, 20:12
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Han för kontinuiteten i ett 1000-årigt ämbete som den symboliska främste representanten för Sverige. Oersättligt som funktion.

Det har gått alldeles utmärkt att ersätta kungen i väldigt många länder. Många tycker det är trevligt med en kung, men oersättlig är han verkligen inte.
Citera
2010-12-14, 22:35
Medlem
Citat:
Media blev visserligen vänster, men kritik av kungahuset har knappt förekommit överhuvudtaget. Att påstå att media har varit antimonarkistisk sen mitten på 70-talet är helt enkelt fel.

Varje debatt som handlar om kungahuset slutar med att RepF och RojF debatterar dess vara eller inte vara. Det har vi inte direkt haft någon brist på. Detta är ett resultat av medias välmenande men olyckliga strävan efter "allsidig täckning". Det går inte att få till en saklig debatt apanaget, kungahusets roll eller offentliga uttalanden om det alltid ska finnas en republikan och en rojalist i panelen.
Citera
2010-12-14, 22:44
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
"Alla är lika inför lagen och är berättigade till samma skydd av lagen utan diskriminering av något slag.
Men alla är ju inte lika inför lagen. En 14-åring får inte samma straff som en 15-åring, för samma brott. Nu är detta inte samma sak som när du pratar om kungen förstår jag ju, men ändå. Detta tjat om att alla är lika inför lagen stämmer ju inte.
Citera
2010-12-15, 00:14
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Men alla är ju inte lika inför lagen. En 14-åring får inte samma straff som en 15-åring, för samma brott.
En fjortonårig och en femtonårig är båda lika inför lagen. Lagen behandlar dem annorlunda, men det är som du förstår en helt annan femma.

Läs Lag (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare
Citera
2010-12-15, 00:43
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
En fjortonårig och en femtonårig är båda lika inför lagen. Lagen behandlar dem annorlunda, men det är som du förstår en helt annan femma.

Läs Lag (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare
Ja...och då är det väl inga konstigheter att man har "särskilda bestämmelser" för Sveriges fucking (ursäkta mej, kände mej tvungen) Konung?
Citera
2010-12-15, 01:37
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ja...och då är det väl inga konstigheter att man har "särskilda bestämmelser" för Sveriges fucking (ursäkta mej, kände mej tvungen) Konung?
Jo, det är konstigheter därför att Regeringsformen (kap. 5) ställer kungen utanför lagen: han kan inte åtalas.
Citera
2010-12-15, 06:19
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:

Du menar så här?

Vad är det för likhet mellan Knugen och en fjortonåring?
Citera
2010-12-15, 06:36
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Inte alls. Att media först på sistone blivit mer systematisk i sin anti-rojalism, torde sammanhänga med ett flertal faktorer, t ex att kungabarnen blivit vuxna och att republikanerna i Riksdagen blivit mer aktiva oh uppmuntrat kampanjandet. Men vi skall minnas att hovets skickliga mediahantering varit oerhört betydelsefull, och fortfarande sköts bra.

Citat:
Jag ser inte alls varför han skulle få ökad personlig integritet för att han fråntas all formell makt. Om det har med saken att göra anser jag att det är tvärtom. Det är hans person som är viktig, han agerar utifrån sin person inte genom sitt ämbete.

Håller inte alls med. Medial "granskning" (läs kampanjande) bör åtföljas vilken politisk roll som en funktion har. Enär kungen inte har någon politisk roll, så saknas behov av en väldigt inträngande "granskning".

Citat:
Inställningen till sin egen integritet har knappast förändrats under tiden från 60-talet till 00-talet. På senare år har tvärtom medborgare blivit mindre måna om sin integritet. (Utom på Flashback.)

Utvecklingen av datatekniken är förmodligen en orsak till att integritetsfrågorna kommit på tapeten, men även tidigare decenniers skandaler såsom IB och Ebbe Carlsson (buggning).
Citera
2010-12-15, 06:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det har gått alldeles utmärkt att ersätta kungen i väldigt många länder. Många tycker det är trevligt med en kung, men oersättlig är han verkligen inte.

Mig veterligt är det endast i Italien som man ersatt monarkin under demokratiska (nåja) former. Min uppfattning är att Italien verkligen inte är ett politisk föredöme. Behöver jag påminna om att Berlusconi blev räddad i det italienska parlamentet igår tisdag?

I alla länder där man avskaffat monarkin har det uppstått en form av kollektiva fantomsmärtor, ty det förefaller som att man i de flesta västerländska kulturer har ett behov av denna typ av statsfunktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in