2010-06-20, 22:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Nu är en av monarkins uppgifter att ge lite skådespel för folket, för att på så sätt försöka berättiga sin existens. I en republik har man andra uppgifter än att skramla med guld och silver inför folket.

Ja eller hur? http://www.youtube.com/watch?v=1kFBkfZBCm0
http://www.youtube.com/watch?v=hPF1JOtSE5c&feature=fvw
Citera
2010-06-20, 22:57
Medlem
Minnehahas avatar
Citat:
Men om du vill ha skådespel är det ju bara att göra den frivillig. För du är väl med i Rojalistiska Föreningen? Då kan ni ha era parader för er själva. Du har tydligen inte riktigt tänkt på att kungen är högsta hönset. Han får till och med begå brott utan att han kan åtalas för det.

Annars håller jag med dig om att när Lars Ohly ska hålla käften.

Jag är inte med i rojalistiska föreningen. Jag har aldrig gått med i några parader. Kungen är högsta hönset och har så varit sedan Erik Segersälls dagar. Det är korrekt uppfattat.
Citera
2010-06-20, 22:59
Medlem
Minnehahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja eller hur? http://www.youtube.com/watch?v=1kFBkfZBCm0
http://www.youtube.com/watch?v=hPF1JOtSE5c&feature=fvw

haha, killing blow på den diskussionen.

Och här har vi den republikanska marschen i Italien.

http://www.youtube.com/watch?v=ugQrtSJVSAg

Till och med nunnor marscherar.
Senast redigerad av Minnehaha 2010-06-20 kl. 23:03.
Citera
2010-06-21, 00:11
Medlem
Citat:
Men om du vill ha skådespel är det ju bara att göra den frivillig. För du är väl med i Rojalistiska Föreningen? Då kan ni ha era parader för er själva. Du har tydligen inte riktigt tänkt på att kungen är högsta hönset. Han får till och med begå brott utan att han kan åtalas för det.

Annars håller jag med dig om att när Lars Ohly ska hålla käften.

Möjligen bör man ändra om åtalsfriheten även om 'diplomatisk immunitet' tjänar visst syfte men oavsett så finns det samtidigt övriga paragrafer som (förenklat) säger att Statschefen måste göra sin grundlagsplikt som statschef annars kan Riksdagen rösta om att avsätta honom och då blir han vanlig dödlig civil.

Riksdagen tillsatte Bernadotte som Kronprins och sedemera som leverantör av Statschef och kan fimpa dom lika så. Däremot finns det stora vinster med att ha en kontinuitet med att inte byta statschef hela tiden typ var 4:e år, då Statschefen kan bygga upp vänskapsband med andra nationers högsta ledning utan att partipolitik blir en betydande faktor. Samt ge hela befolkningen en enande figur som inte svärtas ner av partipolitik eller tillfällig populism.
Citera
2010-06-21, 00:15
Medlem
Are-ons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knightone
Möjligen bör man ändra om åtalsfriheten även om 'diplomatisk immunitet' tjänar visst syfte men oavsett så finns det samtidigt övriga paragrafer som (förenklat) säger att Statschefen måste göra sin grundlagsplikt som statschef annars kan Riksdagen rösta om att avsätta honom och då blir han vanlig dödlig civil.

Riksdagen tillsatte Bernadotte och kan fimpa han lika så. Däremot finns det stora vinster med att ha en kontinuitet med att inte byta statschef hela tiden typ var 4:e år, då Statschefen kan bygga upp vänskapsband med andra nationers högsta ledning utan att partipolitik blir en betydande faktor. Samt ge hela befolkningen en enande figur som inte svärtas ner av partipolitik eller tillfällig populism.

Fet plus ett på den!

Det ligger otroligt mycket i vad du säger. Och nu när Victoria kommer ta över, ja då kommer de internationella relationerna blomstra.
Citera
2010-06-21, 01:38
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knightone
Däremot finns det stora vinster med att ha en kontinuitet med att inte byta statschef hela tiden typ var 4:e år, då Statschefen kan bygga upp vänskapsband med andra nationers högsta ledning utan att partipolitik blir en betydande faktor.
Det vore ett briljant argument, om det inte vore för att den stora majoriteten av de betydande nationerna i världen byter statschef eller högsta ledning typ var 4:e år.
Citera
2010-06-21, 01:44
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Are-on
Och nu när Victoria kommer ta över, ja då kommer de internationella relationerna blomstra.
Nu? Det lär dröja uppemot trettio år innan hon tillträder tronen. Hennes sjukdom, prosopagnosi, lär för övrigt inte underlätta i kontakten med företrädare från andra stater.
Citera
2010-06-21, 02:13
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Nu? Det lär dröja uppemot trettio år innan hon tillträder tronen. Hennes sjukdom, prosopagnosi, lär för övrigt inte underlätta i kontakten med företrädare från andra stater.
Ibland känns det som om du bara snappar upp saker men det verkar inte bekomma dig att göra någon mer djupgående analys. Intressanta frågor i det här sammanhanget är hur grav Victorias prosopagnosi är? Uppenbarligen verkar hon känna igen sin egen familj, och det tycks som hon hittills har lyckats utan några större problem att sköta sina åtaganden. Dessutom, som många andra handikapp kan detta lindras om man får träna upp det, vilket Victoria verkligen kan göra.

Till slut, om handikappet inte hindrade Horace Engdal att vara på en högt uppsatt position, varför skulle det hindra Victoria?
Citera
2010-06-21, 03:19
Medlem
Astenikers avatar
Enligt TV4 som kollat upp beläggningen på Stockholms hotell var den lägre under bröllopshelgen jämfört med en normal junihelg.

http://www.tv4play.se/aktualitet/nyhetsmorgon?videoId=1.1686838&selId=1.923808&curr Page=0

Medan SJ var tvungna att ställa in de extrainsatta tågen till Stockholm inför bröllopshelgen, var tågen från staden ovanligt välfyllda.
Citera
2010-06-21, 03:42
Medlem
Citat:
Enligt TV4 som kollat upp beläggningen på Stockholms hotell var den lägre under bröllopshelgen jämfört med en normal junihelg.

http://www.tv4play.se/aktualitet/nyhetsmorgon?videoId=1.1686838&selId=1.923808&curr Page=0

Medan SJ var tvungna att ställa in de extrainsatta tågen till Stockholm inför bröllopshelgen, var tågen från staden ovanligt välfyllda.
500 000 (5,5 % av hela Sveriges befolkning) har kommit till Stockholm för att fira bröllopet. De har kanske tagit alternativ transportmedel istället för tåg och vem vill sitta inne i ett mörkt hotellrum mitt på en stor kunglig dag?

SJ är dyrt som fasen, klart att många tar bil. Känner en som har tagit bil till Stockholm p.g.a. bröllopet trots att han bor ca 500 km från huvudstaden.
Citera
2010-06-21, 07:41
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Jag har inget emot att folk blir glada. Det framstar dock som ett klent skal att borja andra pa statsskicket.

Kan du namna nagot som blir battre om vi avskaffar monarkin? Forutom da att det skulle gora dig glad och liknande.?

Slut på andra argument?

Citat:
Du ar inte narmare bekant med hur den svenska demokratin fungerar? Vi tillsatter ambeten och stiftar lagar genom valda ombud. Nagra valsedlar for enskilda ambeten forekommer overhuvudtaget inte. Kanske dags att lasa om grundskolans larobok i samhallskunskap?

Är mycket väl bevandrad i hur den svenska- och även andra demokratier fungerar. Du kanske borde arbeta lite på läsförståelsen istället? Vill se en valsedel för direktval av statschef. Fast du kanske bara ville försöka vara lite rolig?

Citat:
Jovisst. Svaret ar att jag inte vet vad som hander om vi avskaffar monarkin. Bland annat darfor att inget tydligt huvudalternativ framlagts. Vet du vad som hander? Kan du till exempel namna nagon konkret forbattring vi kan hoppas pa?

Repulik kanske skulle fungera? En konkret förbättring enligt mig är, återigen, att jag genom ett direktval kan rösta om vem jag vill se som statschef. Tycker inte att detta ämbete skall gå i arv. Vet att detta är en främmande och absurd tanke för många.

Citat:
Ja, det ar ju det jag sager. Du vill att vi skall byta statsskick bara for att gora dig glad.

Och du vill behålla monarkin för att göra dig glad, what´s the diffence?

Citat:
Vill du ha flaggval, direktvalt riksvapen och direktvalt namn pa landet ocksa? Dar har du tre lika meningslosa pjincipfjagoj att engagera dig i.

Nu är du bara larvig. Inte mina principfrågor iaf. Inser att det är hopplöst att få till stånd en vettig diskussion med någon som håller sig på en infantil nivå. Du får fortsätta med någon annan... Du vet min ståndpunkt och jag kan din. Over and out.
Senast redigerad av JerryCotton 2010-06-21 kl. 07:49.
Citera
2010-06-21, 07:48
Medlem
Minnehahas avatar
Citat:

Ovanligt välfyllda? Varje gång jag tar tågen söderöver från Stockholm är det i stort sett alltid fullsatta. Hade min tjej i Linköping så jag vet det. Huruvida det stämmer med hotellen vet jag inte men att de dubblerade priserna har ju naturligtvis gjort en skillnad.

Antar att meningen med ditt inlägg var att påvisa att svenskarna hatar monarkin? Du har bevisats fel i 1000 år, speciellt de senaste 180 åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in