2010-05-29, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut

Jag har många gånger blivit påverkad åt ena eller andra hållet av vänner även om jag känt till båda mina alternativ sedan innan. Har inte du? Varför skulle det vara omöjligt att det är fallet även nu?

jag kan bli påverkad av personer som är lika insatta i ämnet som mig eller mer. Om någon vän med mycket sämre koll än jag säger att det låter bra påverkas jag inte av det. Så fungerar jag vid köp av tex grafikkort. Är ganska troligt att investeringar i mångmiljonbelopp är nogrannare övertänkta än mina grafikkortsinköp.
Citat:
Okej, bevisa det.
bevisa vad. Själva påståendet bevisas genom logiskt tänkande, likt mattetal. jag har inga siffror påm hur mycket sverige skulle få in från utländska turister, men är det inte ganska troligt att det handlar om en mindre summa än deras pengar + svenskarnas pengar.
Citera
2010-05-29, 20:07
Medlem
Citat:
Ingen annan har velat svara på det här, så då kanske DU vill visa att det kostar mer än det smakar? Allt som läggs fram bemöts ju bara med ett "nähä, så äre inte alls!", så det skulle vara intressant om andra sidan ville visa att de har rätt.

ingen har svarat på det? Det verkar som om den enda som är bombsäker på at så är fallet är du efter att du läst det på aftonbladet.se
Citera
2010-05-29, 20:14
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykes90
jag kan bli påverkad av personer som är lika insatta i ämnet som mig eller mer. Om någon vän med mycket sämre koll än jag säger att det låter bra påverkas jag inte av det. Så fungerar jag vid köp av tex grafikkort. Är ganska troligt att investeringar i mångmiljonbelopp är nogrannare övertänkta än mina grafikkortsinköp.

bevisa vad. Själva påståendet bevisas genom logiskt tänkande, likt mattetal. jag har inga siffror påm hur mycket sverige skulle få in från utländska turister, men är det inte ganska troligt att det handlar om en mindre summa än deras pengar + svenskarnas pengar.

Citat:
ingen har svarat på det? Det verkar som om den enda som är bombsäker på at så är fallet är du efter att du läst det på aftonbladet.se
Det finns mängder med information från olika källor i tråden som säger att Sverige tjänar in mångdubbelt vad det kostar att behålla kungahuset och apanaget. Det finns även fullt med inlägg i tråden som säger att så inte är fallet. Men jag hittar inte ett enda argument för varför det inte skulle vara så.

Baserar du din åsikt om att det som står i de artiklar och de övriga argument för att kungahuset tjänar in sitt apanage på någonting annat än att du anser att det verkar vara "ganska troligt"? Jag menar, inte ens när jag aktivt efterlyser faktiska argument så lyckas du komma med annat än "nä, för jag tror inte på det"...
Citera
2010-05-29, 20:53
Medlem
Citat:
Det finns mängder med information från olika källor i tråden som säger att Sverige tjänar in mångdubbelt vad det kostar att behålla kungahuset och apanaget. Det finns även fullt med inlägg i tråden som säger att så inte är fallet. Men jag hittar inte ett enda argument för varför det inte skulle vara så.

Baserar du din åsikt om att det som står i de artiklar och de övriga argument för att kungahuset tjänar in sitt apanage på någonting annat än att du anser att det verkar vara "ganska troligt"? Jag menar, inte ens när jag aktivt efterlyser faktiska argument så lyckas du komma med annat än "nä, för jag tror inte på det"...

men kom igen, tror du seriösr att den storryn i aftonbladet var trovärdig, att utan silvia skulle jobben inte kommit dit? blir det fakta för att aftonblasdet skrev det? har du några opartiska undersökningar, så förfan fram med dem. de källor du har är artiklar, inte undersökningar aftonbladet, svd, expressen, kvällsposten. seriösa opartiska källor? fuck me.

Vickans bröllop skapar endel jobb men hon gifter sig inte varige år.
Citera
2010-05-29, 21:57
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
men kom igen, tror du seriösr att den storryn i aftonbladet var trovärdig, att utan silvia skulle jobben inte kommit dit? blir det fakta för att aftonblasdet skrev det? har du några opartiska undersökningar, så förfan fram med dem. de källor du har är artiklar, inte undersökningar aftonbladet, svd, expressen, kvällsposten. seriösa opartiska källor? fuck me.

Vickans bröllop skapar endel jobb men hon gifter sig inte varige år.
Hade du tagit dig tid att läsa länkarna så hade du bland annat sett att Svensk Handel http://www.svenskhandel.se/ beräknar att bröllopet drar över 800 utländska journalister och 12 000 utländska turister samt en positiv effekt på svensk handel med 30 miljarder(!).

Eller att danska kronprinsessan Mary enligt en amerikanskt varumärkesbedömare anses ha ett varumärke värt 16 miljarder kronor.

Eller att AstraZeneca, ABB, Ericsson och Volvo (bland andra) anser kungahuset vara positivt för deras affärer.

Eller att en docent i varumärkesstrategi efter "väldigt försiktiga" beräkningar kom fram till att kungahusets exponering i utländsk media är värt minst en miljard kronor.

Varumärkesföretaget Audumbla Pilots beräknar värdet av kungahusets statsbesök till "fem miljarder kronor och är en uppskattning av extra exportintäkter som statsbesök genererar."

Exportrådet hävdar att kungahuset är "ovärderligt" för Sverige.

Men visst, det är väl bara skvallerpressgissningar och inte alls lika trovärdiga som en 20-årings känsla för vad som "verkar stämma".

Kom igen nu då, förklara varför (bland annat) flertalet varumärkesexperter, Exportrådet, Svensk Handel och svenska företag har fel när de anser att kungahuset är positivt för svensk handel på en nivå långt, långt, långt över de 100 miljoner per år som apanaget ligger på. Jag har frågat flera gånger, kanske vill du svara den här gången?
Citera
2010-05-29, 22:21
Medlem
Jumprcut, du vet det är den svenska avundsjukan som slår till. Hade vi inte nobelpriset med kungen som delar ut skulle detta landet inte vara känt för något utomlands. Men det fattar väl inte pöbeln.
Citera
2010-05-29, 23:42
Medlem
Merkwurdigliebes avatar
Citat:
Kom igen nu då, förklara varför (bland annat) flertalet varumärkesexperter, Exportrådet, Svensk Handel och svenska företag har fel när de anser att kungahuset är positivt för svensk handel på en nivå långt, långt, långt över de 100 miljoner per år som apanaget ligger på. Jag har frågat flera gånger, kanske vill du svara den här gången?
Därför att de ljuger. Det är så propaganda går till. Om det inte hade verkat trovärdigt för vissa så hade det ju inte varit mycket mening med att trycka det över huvud taget, så det är ju klart att vissa fanatiskt kommer att tro på det utan att ifrågasätta vem det är som hittar på alla dessa fantastiska siffror.

Om du bor i 1984 och Storebror trycker i Handelsnytt att de har producerat 5 miljoner fler tofflor så betyder det inte att det är sanningen.

Anta att du har ett jobb som går ut på att producera denna typ av statistik åt folk. Jag kan tänka mig ett dussin anledningar till att de flesta hade gått med på att skriva och trycka vilken dynga som helst i utbyte mot X. Det är väl inte så svårt att tänka sig?

Citat:
Hade vi inte nobelpriset med kungen som delar ut skulle detta landet inte vara känt för något utomlands. Men det fattar väl inte pöbeln.
Och nu är vi internationellt kända för att vara korkade. Tack så mycket, kungen.
Citera
2010-05-30, 00:01
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkwurdigliebe
Därför att de ljuger. Det är så propaganda går till. Om det inte hade verkat trovärdigt för vissa så hade det ju inte varit mycket mening med att trycka det över huvud taget, så det är ju klart att vissa fanatiskt kommer att tro på det utan att ifrågasätta vem det är som hittar på alla dessa fantastiska siffror.

Om du bor i 1984 och Storebror trycker i Handelsnytt att de har producerat 5 miljoner fler tofflor så betyder det inte att det är sanningen.

Anta att du har ett jobb som går ut på att producera denna typ av statistik åt folk. Jag kan tänka mig ett dussin anledningar till att de flesta hade gått med på att skriva och trycka vilken dynga som helst i utbyte mot X. Det är väl inte så svårt att tänka sig?

Och nu är vi internationellt kända för att vara korkade. Tack så mycket, kungen.
Kul att äntligen få ett ordentligt motargument... Eller?

Okej, du påstår att de ljuger. Har du något bemötande till vad som sägs? Vad är DIN bedömning av vad kungafamiljens närvaro i utländsk press motsvarar i PR-kostnader, vad deras statsbesök gör för svenska företag och vad det svenska kungahusets varumärke är värt? Har du kanske egna uppskattningar av hur Victorias bröllop påverkar svensk turism och svensk handel?

Vad är det egentligen med kungahusmotståndare och vägra att bemöta påståenden på annat sätt än "nä! det är inte sant! lalalalalalalalala"?
Citera
2010-05-30, 00:10
Medlem
Merkwurdigliebes avatar
Citat:
Kul att äntligen få ett ordentligt motargument... Eller?

Okej, du påstår att de ljuger. Har du något bemötande till vad som sägs? Vad är DIN bedömning av vad kungafamiljens närvaro i utländsk press motsvarar i PR-kostnader, vad deras statsbesök gör för svenska företag och vad det svenska kungahusets varumärke är värt? Har du kanske egna uppskattningar av hur Victorias bröllop påverkar svensk turism och svensk handel?

Vad är det egentligen med kungahusmotståndare och vägra att bemöta påståenden på annat sätt än "nä! det är inte sant! lalalalalalalalala"?
Varför skulle jag bry mig om vad de säger? De kan säga precis vad som helst, oavsett hur sant eller påhittat det är. Det kan jag också göra, titta här:

Vi tjänar inte på att ha kungahuset.

Något kortfattat, men i princip samma argument som dina källor uppger. Jag kan utvidga det till en uppsats och hitta på lite siffror ur tomma intet också om du föredrar det. Om jag hade varit miljonär hade jag kunnat anställa en hel stab av människor som gör det åt mig. Det är så enkelt det är att hitta på "fakta" som passar ens partiprogram.
Citera
2010-05-30, 00:21
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Vad är DIN bedömning av vad kungafamiljens närvaro i utländsk press motsvarar i PR-kostnader, vad deras statsbesök gör för svenska företag och vad det svenska kungahusets varumärke är värt?
Alla beräkningar av det svenska kungahusets eventuella PR-värde är fullkomligt godtyckliga; det finns ingen som helst substans i de siffrorna.
Citera
2010-05-30, 00:25
Medlem
snelhestens avatar
Monarkin är ett förlegat system, det finns helt enkelt inte ett behov av något sådant längre. En utvald skara människor som har fått sitt ämbete genom arv och alltid måste betee sig som om de har en dildo uppkörd i röven. De måste vara så fina och duktiga och underbara, följa den protestantiska kristendomen och annan meningslös skit som knappt existerar längre och som de flesta inte kan relatera till som en gång i tiden. Är bara pinsamt att upprätthålla något som inte lever längre.

Dock så verkar det vara reltativ billigt och dra in mycket mer än det kostar. Helt okej isåfall enligt mig.
Citera
2010-05-30, 00:29
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Alla beräkningar av det svenska kungahusets eventuella PR-värde är fullkomligt godtyckliga; det finns ingen som helst substans i de siffrorna.
Det kanske är därför de svenska företagen, Exportrådet osv säger att det inte går att sätta en siffra på värdet, men är rörande överens om att det är värdefullt?

Vad har du för insyn i det hela, och varför ska man ta ditt ord över de svenska företagen som berörs av det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in