2010-04-17, 00:11
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Att vara svensk nationalist och emot kungaghuset ser jag som en direkt självmotsägelse. Vill en nationalist avveckla sin egen nation?
Så du menar att nationen Sverige är identisk med kungahuset?
Citera
2010-04-18, 06:51
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Så du menar att nationen Sverige är identisk med kungahuset?

Det är givetvis inte identiska företeelser, men intimt sammankopplade. Monarkin fanns innan både staten Sverige och den svenska nationalkänslan, och den som har uppfattningen att gemensamma nationella värden är viktiga kan inte bortse från att det är kring den svenska monarkin som både stat och nation skapats. Att vara emot monarkin är knappast förenlig men att omfatta ett nationellt ansvar.
Citera
2010-04-18, 07:07
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är givetvis inte identiska företeelser, men intimt sammankopplade. Monarkin fanns innan både staten Sverige och den svenska nationalkänslan, och den som har uppfattningen att gemensamma nationella värden är viktiga kan inte bortse från att det är kring den svenska monarkin som både stat och nation skapats. Att vara emot monarkin är knappast förenlig men att omfatta ett nationellt ansvar.

Blir det inte lite pinsamt i så fall när vi är tvungna att hylla en sådan pajas som Knugen?

Eller ska vi införa majestätsbrott igen?

Jag förstår att Hans Majonäset fortfarande ska få våldta tjänstefolket utan rättslig påföljd?
Citera
2010-04-18, 17:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Blir det inte lite pinsamt i så fall när vi är tvungna att hylla en sådan pajas som Knugen?

Nej, vi hyllar befattningen - inte den tillfälliga innehavaren.

Citat:
Eller ska vi införa majestätsbrott igen?

Ja, det vore önskvärt.

Citat:
Jag förstår att Hans Majonäset fortfarande ska få våldta tjänstefolket utan rättslig påföljd?

Varför skulle ha få det och varför tror Du att det skulle kunna vara så?
Citera
2010-04-20, 20:50
Medlem
Astenikers avatar
Minskat förtroende för kungahuset i år igen

En ny opinionsundersökning har presenterats som visar att stödet för monarkin fortsätter att sjunka -- något som det gjort ända sedan undersökningarna startades för 15 år sedan.

Nu är det bara 56 % av svenska folket som vill behålla monarkin. Om några år kommer de att vara i minoritet...

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1959359/minskat-fortroende-for-kungafamiljen
Citera
2010-04-20, 20:57
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Citat:
Jag förstår att Hans Majonäset fortfarande ska få våldta tjänstefolket utan rättslig påföljd?.
Varför skulle ha få det och varför tror Du att det skulle kunna vara så?

Du har uppenbarligen inte fattat någonting! Knugen kan visst våldta tjänstefolket utan rättslig påföljd. Han kan sno högvaktens vapen och leka Mattias Flink därute i Drottningholm om det roar honom. Han spärras inte in. Han kan prygla upp sina barn tills de ligger i blodiga pölar, och när polisen kommer kan de inte lyfta ett finger. Han kan hämnas på Jonas genom att skjuta ansiktet av honom.

Som tur är så är Knugen inte någon galning, utan en helt vanlig man i en mycket ovanlig sits. Han nöjer sig med att köra lite slarvigt och krocka med andra bilister. Det hindrar honom dock inte att hävda sin åtalsimmunitet och diskret sätta sig i en eskorterande bil, medan hans SÄPO-män säger stopp till polisen som tillkallades för att utreda trafikolyckan.
Citera
2010-04-20, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Minskat förtroende för kungahuset i år igen

En ny opinionsundersökning har presenterats som visar att stödet för monarkin fortsätter att sjunka -- något som det gjort ända sedan undersökningarna startades för 15 år sedan.

Nu är det bara 56 % av svenska folket som vill behålla monarkin. Om några år kommer de att vara i minoritet...

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1959359/minskat-fortroende-for-kungafamiljen

Någonting säger mig att de där siffrorna kommer förändras kraftigt runt 19 juni...
Citera
2010-04-20, 21:05
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jawreko
Någonting säger mig att de där siffrorna kommer förändras kraftigt runt 19 juni...

De kommer att gå upp menar du? Det gör de säkert, men vänta bara tills Njuren mular framåt höstkanten.
Citera
2010-04-20, 21:15
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jawreko
Ja, kanske svenska folket då ser att kejsaren är naken, dvs. det inser vilken oerhört fånig och fjantig föreställning det i själva verket är.

Skygglapparna faller från ögonen. Förtroendet för kungahuset sjunker ytterligare. Den emotsedda PR-framgången vänds i ett kapitalt misslyckande.
Citera
2010-04-20, 21:49
Medlem
Citat:
Du har uppenbarligen inte fattat någonting! Knugen kan visst våldta tjänstefolket utan rättslig påföljd. Han kan sno högvaktens vapen och leka Mattias Flink därute i Drottningholm om det roar honom. Han spärras inte in. Han kan prygla upp sina barn tills de ligger i blodiga pölar, och när polisen kommer kan de inte lyfta ett finger. Han kan hämnas på Jonas genom att skjuta ansiktet av honom.

Som tur är så är Knugen inte någon galning, utan en helt vanlig man i en mycket ovanlig sits. Han nöjer sig med att köra lite slarvigt och krocka med andra bilister. Det hindrar honom dock inte att hävda sin åtalsimmunitet och diskret sätta sig i en eskorterande bil, medan hans SÄPO-män säger stopp till polisen som tillkallades för att utreda trafikolyckan.

En majoritet av västvärldens statschefer omfattas av åtalsimmunitet, så det är inte ett argument mot vårt statsskick. Livsmedelsinköp med fel betalkort skulle vår president sålunda kunna klarar sig i från.
Citera
2010-04-20, 22:05
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Nej, vi hyllar befattningen - inte den tillfälliga innehavaren.
Inte om man får tro Kungssången som ni sjunger så fort ni får tillfälle därtill:
Ur svenska hjärtans djup en gång
en samfälld och en enkel sång,
som går till kungen fram!
Var honom trofast och hans ätt,
gör kronan på hans hjässa lätt,
och all din tro till honom sätt,
du folk av frejdad stam!

etc. i fyra verser till.
Helt klart hyllar ni personen, inte befattningen.
Citera
2010-04-20, 22:08
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exner
En majoritet av västvärldens statschefer omfattas av åtalsimmunitet, så det är inte ett argument mot vårt statsskick. Livsmedelsinköp med fel betalkort skulle vår president sålunda kunna klarar sig i från.

Om du menar sån där vanlig immunitet har även riksdagsmän det. Haffar snuten en riksdagsman får de inte finka utan måste låta löpa. Sen kan det gå att åtala som vanligt.

Det finns alltså lite olika sorters. Diplomater kan misstänkas för brott, och såvitt jag förstår även utredas för brott. Detta till skillnad från kungen som inte får misstänkas. Diplomaten kan utvisas, vilket oftast görs vid misstanke, men det har inte med den vanliga rättsapparaten att göra.

Statschefer har ofta immunitet. Hur vanligt det är vet jag inte, men jag skulle tro att det är utbrett. Det kan dock oftast upphävas av riksdag eller motsvarande.

Det mest kända exemplet är Nixon skulle jag tro. För att sätta dit Nixon var de tvungna att gå lite krångliga omvägar jag inte känner till. Sen förstörde Ford det i alla fall genom att benåda honom. Men som sagt. Inte ens USA's president kunde klara sig undan.

Kungen har en mer långtgående immunitet. Den är inte bara livslång utan även allomfattande. Han FÅR inte misstänkas för brott. Ungefär som Ceasars hustru alltså. Längre än så har vi tydligen inte kommit i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in