Vi har ett antal trådar om "massinvandring" - https://www.flashback.org/sok/massinvandring?f=226
Eftersom vi ändå inte lär bli överens kan vi hoppa över diskussionen om var gränsen för massa i begreppet befinner sig. De som ändå vill diskutera detta - lär hitta lämplig tråd i söklistan, och undvika den här.
T ex i (FB) Pågår det en massinvandring till Sverige NU då?
Sånt.
Vi har invandring - det kan vi vara överens om.
Varför har vi invandring?
Dels har vi varför folk väljer att komma till vår kalla och trista hörn av jorden? Där finns det massor av skäl, allt från vår välfärd, vårt politiska system med hyfsad yttrandefrihet och hyfsat stabila regeringar osv till att det redan finns personer från samma land här (jämför med varför svenskar samlas i Marbella).
Så det behöver man inte vara särskilt begåvad för att förstå att det finns skäl för personer att söka sej hit.
Men, varför tar vi emot invandrare? Varför tycker våra politiker att det är en bra idé?
Nu kan man ta på sig foliehattarna och tro att det pågår en elak konspiration om att antingen importera billig arbetskraft (högerpartier) eller lojal röstboskap (vänsterpartier) eller någon ohelig allians däremellan.
Vill man tro det, och det är ju tänkbara förklaringar, så kan man gärna diskutera detta i ovanstående trådar, t ex
(FB) Varför vill allianspartierna ha massinvandring??????
(FB) Richard D. Lamm bra förklaring varför vi har massinvandring (spoiler - de vill införa diktatur)
(FB) LO, TCO och Saco vill ha massinvandring av analfabeter
(FB) Är Alice Teodorescus massinvandring bättre än Göran Greiders?
Jag tror inte heller att politikerna är "godhetsknarkare" som låter folk komma hit för att de tycker synd om dem.
Men, om vi nu till äventyrs kan tro att våra politiker måhända inte är de skarpaste knivarna i lådorna, eller alltid hittar den bästa vägen - i alla fall är som folk är mest, det vill säga, ganska snälla, välmenande och habilt dugliga personer som faktiskt försöker lösa ett problem vi har.
Vilket problem kan detta vara, som löses med invandring?
Jag är ingen politiker, jag är inte emot invandring heller, men har inte heller någon direkt ekonomisk vinning av att vi har invandring, och har ingen högre tanke om våra politiker, oavsett parti, så jag vet inte.
Men, en ledtråd kan vara hur vår befolkning ser ut. Och kommer att se ut.
Alltså:
Vår befolkning kommer i allt högre grad bestå av äldre personer.
Samtidigt lever vi allt längre, med allt högre krav på omvårdnad.
Vem skall ta hand om alla gamla?
Det finns flera svar på frågan:
- Se till att äldre är friskare och klarar sig själva längre
- Låta folk jobba längre (höja pensionsåldern)
- Använda robotar (AI) att ta hand om äldre och sjuka
- Ta hit personer som kan utbildas till vårdare av gamla och sjuka
Sista punkten är alltså vad jag tror är huvudförklaringen till varför alla politiker mer eller mindre är för invandringen.
Vad tror ni?
Eftersom vi ändå inte lär bli överens kan vi hoppa över diskussionen om var gränsen för massa i begreppet befinner sig. De som ändå vill diskutera detta - lär hitta lämplig tråd i söklistan, och undvika den här.
T ex i (FB) Pågår det en massinvandring till Sverige NU då?
Sånt.
Vi har invandring - det kan vi vara överens om.
Varför har vi invandring?
Dels har vi varför folk väljer att komma till vår kalla och trista hörn av jorden? Där finns det massor av skäl, allt från vår välfärd, vårt politiska system med hyfsad yttrandefrihet och hyfsat stabila regeringar osv till att det redan finns personer från samma land här (jämför med varför svenskar samlas i Marbella).
Så det behöver man inte vara särskilt begåvad för att förstå att det finns skäl för personer att söka sej hit.
Men, varför tar vi emot invandrare? Varför tycker våra politiker att det är en bra idé?
Nu kan man ta på sig foliehattarna och tro att det pågår en elak konspiration om att antingen importera billig arbetskraft (högerpartier) eller lojal röstboskap (vänsterpartier) eller någon ohelig allians däremellan.
Vill man tro det, och det är ju tänkbara förklaringar, så kan man gärna diskutera detta i ovanstående trådar, t ex
(FB) Varför vill allianspartierna ha massinvandring??????
(FB) Richard D. Lamm bra förklaring varför vi har massinvandring (spoiler - de vill införa diktatur)
(FB) LO, TCO och Saco vill ha massinvandring av analfabeter
(FB) Är Alice Teodorescus massinvandring bättre än Göran Greiders?
Jag tror inte heller att politikerna är "godhetsknarkare" som låter folk komma hit för att de tycker synd om dem.
Men, om vi nu till äventyrs kan tro att våra politiker måhända inte är de skarpaste knivarna i lådorna, eller alltid hittar den bästa vägen - i alla fall är som folk är mest, det vill säga, ganska snälla, välmenande och habilt dugliga personer som faktiskt försöker lösa ett problem vi har.
Vilket problem kan detta vara, som löses med invandring?
Jag är ingen politiker, jag är inte emot invandring heller, men har inte heller någon direkt ekonomisk vinning av att vi har invandring, och har ingen högre tanke om våra politiker, oavsett parti, så jag vet inte.
Men, en ledtråd kan vara hur vår befolkning ser ut. Och kommer att se ut.
Citat:
2016 - https://www.etc.se/inrikes/sveriges-stora-utmaning-en-aldrande-befolkning
Sveriges befolkning blir allt äldre. Idag är var femte invånare över 65 år, och år 2060 har andelen växt till var fjärde, enligt Statistiska centralbyråns nya befolkningsprognos. I ännu högre takt ökar den allra äldsta gruppen – de som är minst 80 år. Idag utgör de fem procent av befolkningen, år 2050 är nästan var tionde svensk över 80 år. Samtidigt minskar andelen som är i arbetsför ålder. Det innebär en stor utmaning, menar Jesper Hansson, prognoschef på Konjunkturinstitutet.
...
Enligt Arbetsförmedlingen är det därför nödvändigt med en fortsatt hög invandring. I en rapport från förra våren har de räknat ut Sverige behöver ta emot runt 90 000 invandrare per år, för att därmed få en ökning med drygt 60 000 människor i arbetsför ålder, vara runt 40 000 väntas bidra till sysselsättningen.
...
Enligt Arbetsförmedlingen är det därför nödvändigt med en fortsatt hög invandring. I en rapport från förra våren har de räknat ut Sverige behöver ta emot runt 90 000 invandrare per år, för att därmed få en ökning med drygt 60 000 människor i arbetsför ålder, vara runt 40 000 väntas bidra till sysselsättningen.
Citat:
2016 - https://ki.se/imm/den-aldrande-befolkningen
Den demografiska strukturen i befolkningen har varit i fokus bland svenska forskare och politiker vid ett flertal tillfällen under det förra seklet. Det senaste decenniet har fokus varit särskilt stort då det blivit alltmer tydligt att vi snabbt går mot en åldrande befolkning. Orsakerna till detta är både en minskad andel yngre till följd av låg fruktsamhet och en hög och ökande medellivslängd som förskjuter och förstorar den övre delen i befolkningspyramiden. Idag drivs ökningen i medellivslängd nästan uteslutande av förbättringar i dödlighet över 65 års ålder. Än så länge ser vi inget brott i den utvecklingen. Det är för närvarande en prioriterad fråga på grund av den snabba ökningen av antalet och andelen gamla och mycket gamla människor och att denna utveckling kan komma att ha en stor inverkan på samhället genom ökade krav på hälso-och sjukvården och genom konsekvenser för de sociala trygghetssystemen, inklusive pensionsåldern
Alltså:
Vår befolkning kommer i allt högre grad bestå av äldre personer.
Samtidigt lever vi allt längre, med allt högre krav på omvårdnad.
Vem skall ta hand om alla gamla?
Det finns flera svar på frågan:
- Se till att äldre är friskare och klarar sig själva längre
- Låta folk jobba längre (höja pensionsåldern)
- Använda robotar (AI) att ta hand om äldre och sjuka
- Ta hit personer som kan utbildas till vårdare av gamla och sjuka
Sista punkten är alltså vad jag tror är huvudförklaringen till varför alla politiker mer eller mindre är för invandringen.
Vad tror ni?