2008-01-25, 23:31
Medlem
frökens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Faktum är att jag skulle det.
Jag tror dessutom att flera av dom skulle ha velat berätta för mig.
Jag hade själv en teckningslärare i grundskolan med ett tauerat nummer på armen. Han var jude och hade suttit internerad under kriget.
Hade jag vetat vad jag vet nu hade jag naturligtvis frågat honom om ALLT han velat berätta.
Hade han sagt nej hade jag naturligtvis respekterat det.
På den tiden var det dock lite tabu eller förbjudet att ens fråga.
Varför vet jag inte men så var det.
Oerhört synd faktiskt att man inte tog chansen när den fanns.
Tänk om de låtit gubben komma upp på historielektionerna när vi läste om andra världskriget och få berätta om sina upplevelser. Otroligt egentligen att detta inte skedde (han kanske inte ville?) och att vi var för dumma för att inte ta tillfället i akt och själva försöka få detta tillstånd.

Men du säger att de inte nämnde ett dugg om gasning samtidigt som du säger att du inte frågade något.
Tror du att de hela tiden satt och berättade om sina upplevelser utan att någon frågade eller visade intresse?
Min teckningsmagister berättade inte han heller om gasningar.
Han berättade heller inget om kriget, men jag tror på något underligtvis att kriget ändå var något han upplevt.
Vad tror du?

/VV

Varför skriver du inte namnet på din teckningslärare?

Jag tror jag vet varför; för att du tycker det skulle vara respektlöst.

Jag var bara några år äldre än grundskoleåldern när jag träffade de människor jag berättade om. Hade det varit idag, eller om jag då hade haft de erfarenheter jag har idag, hade mitt intresse av människor gjort att jag velat veta hur de upplevt det för oss ofattbara att sitta internerad, och jag hade försiktigt frågat. Men då var bara det att jag såg tatueringen på armen tillräckligt för mig att inte fråga, bara undra i mitt stilla sinne. Nu vet jag att man har ett behov att tala, att berätta om det hemska man varit med om, inte minst som ett sätt att bearbeta. Så nu frågar jag mig - varför var de flesta tysta? Och jag kan känna starkt med dem som inte fick möjlighet att berätta sin version när Holocausthysterin drog igång på allvar.
Citera
2008-01-25, 23:47
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fröken
Varför skriver du inte namnet på din teckningslärare?

Jag tror jag vet varför; för att du tycker det skulle vara respektlöst.

Jag var bara några år äldre än grundskoleåldern när jag träffade de människor jag berättade om. Hade det varit idag, eller om jag då hade haft de erfarenheter jag har idag, hade mitt intresse av människor gjort att jag velat veta hur de upplevt det för oss ofattbara att sitta internerad, och jag hade försiktigt frågat. Men då var bara det att jag såg tatueringen på armen tillräckligt för mig att inte fråga, bara undra i mitt stilla sinne. Nu vet jag att man har ett behov att tala, att berätta om det hemska man varit med om, inte minst som ett sätt att bearbeta. Så nu frågar jag mig - varför var de flesta tysta? Och jag kan känna starkt med dem som inte fick möjlighet att berätta sin version när Holocausthysterin drog igång på allvar.

Jag gjorde faktiskt det.
Men så tog jag bort hans namn då jag funderade på om det är tillåtet att skriva ut det. Ja, jag är inte så bevandrad i reglerna etc om att skriva ut namn så jag tog det säkra före det osäkra och valde att inte göre det.
Varför skulle det vara respektlöst att säga vad min gamla teckningslärare hette?
(Om ngn moderator kan komma in och säga att det är tillåtet så skall jag gärna skriva ut vad han hette.)

Det låter som om du o jag hade ungefär samma uppfattning om de vi träffade.
Du kallade mig 'lilla' vilket får mig att misstänka att du kan vara av någorlunda samma generation som jag själv men att du tror du är betydligt äldre.
Den av dig sk Holocausthysterin startade när rasisterna började förneka historien.
När jag gick i plugget minns jag knappt att vi ens nuddade vid förintelsen, men förmodligen hade vi en kort del av lektionstiden för andra världskriget som berörde den, vilket jag tycker var rimligt så nära inpå som det faktiskt var när jag gick i skolan.
Dessförinnan och då visste ju alla vad som hänt, men när mössen började pipa skapade man den situation av orespekt för de döda och för de som genomled nazisterna förbrytelser att man förmodligen känner sig tvingade att blåsa upp det på nytt.

/VV
Citera
2008-01-26, 00:00
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Hmmm.. Och "giriga och kriminella element", det är??? Inte kan du väl mena ett visst folkslag eller personer tillhörande en viss religion?? Eller? ... (Edit) Nähä... ???
Alla som marknadsför den officiella versionen av "Förinte£$en" som den enda sanna och trovärdiga gudsreligionen, så det är varken ett "visst folkslag" eller "personer tillhörande en viss religion" jag syftar på.

Har du någon trovärdig vittnesberättelse att redovisa?
Citera
2008-01-26, 00:02
Medlem
frökens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Jag gjorde faktiskt det.
Men så tog jag bort hans namn då jag funderade på om det är tillåtet att skriva ut det. Ja, jag är inte så bevandrad i reglerna etc om att skriva ut namn så jag tog det säkra före det osäkra och valde att inte göre det.
Varför skulle det vara respektlöst att säga vad min gamla teckningslärare hette?
(Om ngn moderator kan komma in och säga att det är tillåtet så skall jag gärna skriva ut vad han hette.)

Det låter som om du o jag hade ungefär samma uppfattning om de vi träffade.
Du kallade mig 'lilla' vilket får mig att misstänka att du kan vara av någorlunda samma generation som jag själv men att du tror du är betydligt äldre.
Den av dig sk Holocausthysterin startade när rasisterna började förneka historien.
När jag gick i plugget minns jag knappt att vi ens nuddade vid förintelsen, men förmodligen hade vi en kort del av lektionstiden för andra världskriget som berörde den, vilket jag tycker var rimligt så nära inpå som det faktiskt var när jag gick i skolan.
Dessförinnan och då visste ju alla vad som hänt, men när mössen började pipa skapade man den situation av orespekt för de döda och för de som genomled nazisterna förbrytelser att man förmodligen känner sig tvingade att blåsa upp det på nytt.

/VV
Du har nog rätt i att vi förmodligen hör till samma åldersgrupp, men det verkar som om vi lagt lite olika saker på minnet. Men det där med förintelsen i historieundervisningen stämmer; jag har absolut inget minne av tal om gasningar etc., däremot en hel del om olika stora slag. Efter TV-serien Holocaust, eller Förintelsen som den väl kallades på svenska , kom gaskammarköret igång på riktigt. Som jag minns det var det ett bra tag innan skinnskallarna gjorde entré...
Citera
2008-01-26, 00:13
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indischer Get
---i det tidiga stadiumet fanns det nazister som insåg vart det skulle sluta och dumpade hela laster Zyklon B i skogar för att inte ha något med Förintelsen att göra.---

Har du något bevis för det påståendet, eller är det något som en reinkarnerad Goebbels bara fantiserat ihop? I Gersteins ytterst tvivelaktiga och motsägelsefulla "vittnesmål" i fransk fångenskap innan han dödades eller begick självmord förekommer ett sådant påstående, men naturligtvis helt utan att stödjas av tillstymmelse till någon dokumentär eller teknisk bevisning.
Gersteins påstådda utsagor dekonstruerades förtjänstfullt av Henri Roques i en doktorsavhandling:

http://www.vho.org/aaargh/deut/HRgerstein1.html

Zyklon B användes som man känner till av krigstida dokument endast för att
söka förhindra dödsfall, genom att använda det som lusdödande och därmed tyfusepidemipreventivt desinfektionsmedel. Zyklon B levererades till samtliga läger, även de många arbetsläger där inte ens den galnaste lögnare hävdar att "judar massgasades".
Citera
2008-01-26, 00:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Har du något bevis för det påståendet, eller är det något som en reinkarnerad Goebbels bara fantiserat ihop? I Gersteins ytterst tvivelaktiga och motsägelsefulla "vittnesmål" i fransk fångenskap innan han dödades eller begick självmord förekommer ett sådant påstående, men naturligtvis helt utan att stödjas av tillstymmelse till någon dokumentär eller teknisk bevisning.
Gersteins påstådda utsagor dekonstruerades förtjänstfullt av Henri Roques i en doktorsavhandling:

http://www.vho.org/aaargh/deut/HRgerstein1.html

Zyklon B användes som man känner till av krigstida dokument endast för att
söka förhindra dödsfall, genom att använda det som lusdödande och därmed tyfusepidemipreventivt desinfektionsmedel. Zyklon B levererades till samtliga läger, även de många arbetsläger där inte ens den galnaste lögnare hävdar att "judar massgasades".

Ja, det var Gerstein jag tänkte på. Enligt Brev från Nollpunkten av Peter Englund så tog han med sig diverse dokument mot slutskedet av kriget och försökte förklara situationen för en främlingslegionär, men blev själv åtalad som medhjälpare, trots att han försökte varna om det pågående folkmordet, bland annat till en svensk diplomat.
Citera
2008-01-26, 00:19
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Nej, jag har inte läst någon Förintelseförnekande litteratur då jag är övertygad om att Förintelsen har skett.
Men då ska du inte heller belägga de som tvivlar med hatepitet som nazister och antisemiter för då vet du uppenbarligen inte vad det handlar om.
Citat:
Många överlevande judar rapporterade om det och i det tidiga stadiumet fanns det nazister som insåg vart det skulle sluta och dumpade hela laster Zyklon B i skogar för att inte ha något med Förintelsen att göra. Att det sedan finns somliga som överdriver sina minnen kan bero på att de var barn när de satt i koncentrations- respektive dödslägerna och enbart kommer ihåg vissa saker. Jävligt otroligt dock att alla överlevare skulle kverulera och hitta på.
Avisera en trovärdig vittnesberättelse så kan vi tillsammans analysera den.

Det där du påstår om dumpning av Zyklon-B i skogen kan jag inte påminna mig ha hört tidigare, källa?
Ingen förnekar att många judar förföljdes och några misshandlades (dock inte zionister), fick utstå hårt kroppsarbete (vilket många inte var vana vid) och kreperade av de sjukdomar som florerade i lägren, men brutalt industriellt mördade i gaskammare? Nej aldrig.
Citera
2008-01-26, 00:27
Bannlyst
Här finns så det räcker och blir över: http://www.zchor.org/testimon/testimon.htm
Citera
2008-01-26, 00:34
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Här finns så det räcker och blir över: http://www.zchor.org/testimon/testimon.htm

Jag förmodar att du inte läst ett enda av dessa "vittnesmål om Förintelsen". Följaktligen kan det vara svårt för dig att villfara min önskan att du specificerar vilket av dem som förefaller dig mest trovärdigt. Som "troende" ställer du dig antagligen inga sådana kritiska frågor överhuvudtaget?

Du skulle kunna läsa fr.o.m. inlägg 311 i denna tråd, http://www.flashback.org/showthread.php?t=174012, och i den tråden sedan försöka förklara varför Jankiel Wierniks absurda fabel om Treblinka II ska tas på allvar? Hela Wierniks text finns online i en engelsk version.
Citera
2008-01-26, 00:55
Bannlyst
Citat:
Jag förmodar att du inte läst ett enda av dessa "vittnesmål om Förintelsen". Följaktligen kan det vara svårt för dig att villfara min önskan att du specificerar vilket av dem som förefaller dig mest trovärdigt. Som "troende" ställer du dig antagligen inga sådana kritiska frågor överhuvudtaget?

Du skulle kunna läsa fr.o.m. inlägg 311 i denna tråd, http://www.flashback.org/showthread.php?t=174012, och i den tråden sedan försöka förklara varför Jankiel Wierniks absurda fabel om Treblinka II ska tas på allvar? Hela Wierniks text finns online i en engelsk version.

Beginning July, 1942, the Germans had been savage in their daily round-ups and deportations of thousands of Jews to their deaths. At the same time, they were shrinking the ghetto borders by cutting off entire streets and neighborhoods without sparing even the hospitals. Also at this time, there was a great influx of patients and personnel to our division who had escaped from constant blockades and manhunts from other branches of Czyste.

For a long time rumors had been spreading in the ghetto that if Jews were deported, it would only be to death, to a huge collective slaughter. Up to this time, the extermination of Jews in the ghetto (famine, typhoid, random shootings) appeared to the Germans to be too slow. Hence they decided to accelerate the process, and they would start with the weakest, the most hungry, those unable to work, and the sick. They decided to involve the Jews themselves in this criminal endeavor. They succeeded in deceiving the "Jewish Security Service" but only a few of them recognized in time the hideous plans of their masters, threw away the emblems of their "power" or accompanied their fellow-victims into the wagons.

The death verdict by their own physicians had to be decided the evening of this memorable day for the vast majority of the patients. Usually, the evening rounds were performed by the house doctor and some volunteers. But this time there were the chiefs of the three surgical divisions: Dr. Rothaub, Dr. Borkowski and Dr. Szenicer from my division in the absence of Dr. Amsterdamski, who had already been taken by the Germans as a hostage. This panel of three prominent physicians had to make the judgments. They had in front of them a list of patients' names. Alongside each name, a sign (+) meant deportation or death, while a sign (-) meant to remain in the hospital. The doctors stopped at each bed for a longer time than usual. They whispered quietly, with anguished voices. They debated in Latin so the patients could not guess anything or comprehend the horror of this unusual consultation.

http://www.zchor.org/testimon/marek.htm
Citera
2008-01-26, 08:40
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
For a long time rumors had been spreading in the ghetto that if Jews were deported, it would only be to death, to a huge collective slaughter.

Paranoida rykten i ghettot om att den mytiske Haman från Esters bok återuppstått och "planerar att döda alla judar" är nu inte detsamma som "vittnesmål om utrotningsläger och gaskammare", det hoppas jag du förstår.

Citat:
They decided to involve the Jews themselves in this criminal endeavor.

Vad som skulle vara kriminellt med att utrymma ghettot kan diskuteras. Att Judenräte ombesörjde mycket av det administrativa är förstås väl dokumenterat - liksom att judiska Kapos, jämte en del vaktpersonal, betedde sig som brutaliserade svin i arbetslägren.
Citera
2008-01-26, 10:39
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Joszef Paczynski? Kan du specificera exakt vad i hans "vittnesmål om gasning" du finner så överväldigande trovärdigt?

http://forum.codoh.info/viewtopic.php?t=1752&highlight=paczynski

Som historiskt vittnesbörd är det enligt min mening fullständigt värdelöst. Paczynskis lögn fungerar endast om publiken är en samling totalt känslostyrda och ohjälpligt godtrogna typer.

På vad baserar du din uppfattning om att han ljuger? Finns inget extraordinärt med hans vittnesmål. Det stämmer väl in med andra trovärdiga vittnesmål.

Det finns inget ologiskt med det, snarare betonar han hur SS-männen försökte skapa en falsk trygghet hos de avrättade, att man introducerade gasen via öppningar i taket, att gasningen tog runt en kvart samt att man även inledningsvis försökte dränka ljudet med motorcyklar utanför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in