2010-09-05, 17:30
  #3049
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plackers
Du påstod att det är alltid segrarna som skriver historien. Jag gav exempel på att det inte är så. Svenskar har skrivit om Poltava.

Så du hade fel, eller hur.

(ja eller nej duger och är enkelt att förstå)

Var har jag påstått det? Har du fel om jag inte påstått det? Eller om jag kan visa att andra har påstått det?


Är det med tänkespråket som med Einstein?

Citat:
Einstein was attacked by some with anti-Jewish leanings. When a pamphlet was published entitled 100 Authors Against Einstein, Einstein retorted "If I were wrong, one would be enough."
http://scienceworld.wolfram.com/biography/Einstein.html

Ett exempel räcker?

........

Google ger 117 000 för ”history is written by the winner”.

Citat:
Avancerad sökning
Ungefär 177 000 resultat (0,08 sekunder)

http://www.google.se/search?as_q=&hl=sv&rlz=1T4GGLG_svSE301SE301&num=10 &btnG=S%C3%B6k+p%C3%A5+Google&as_epq=history+is+wr itten+by+the+winner+&as_oq=&as_eq=&lr=&cr=&as_ft=i &as_filetype=&as_qdr=all&as_occt=any&as_dt=i&as_si tesearch=&as_rights=&safe=images


Tror alla dessa 177 000 att det är sant?

Alla, utom dom som känner till att svenskar har skrivit om Poltava?

Poltava + ”history is written by the winners” ger 6 resultat

http://www.google.se/search?as_q=poltava&hl=sv&rlz=1T4GGLG_svSE301SE301 &num=10&btnG=S%C3%B6k+p%C3%A5+Google&as_epq=histor y+is+written+by+the+winners&as_oq=&as_eq=&lr=&cr=& as_ft=i&as_filetype=&as_qdr=all&as_occt=any&as_dt= i&as_sitesearch=&as_rights=&safe=images

Einstein nöjde sig med en – “one would be enough”.

Är historia annorlunda än teoretisk fysik? Baserat på induktiva slutsatser, snarare?

Citat:
An inductive concluson is held to be reliable or unreliable in relation to the quantity and the quality of the evidence supporting it.
http://afterall.net/illogic/c71/

Ezzelino i trådstarten:

Citat:
Vilka "överlevare" är mest trovärdiga vad gäller "gaskammarna"? Länka gärna till "vittnesmålen" eller redovisa vilka böcker en tvivlande gudlös hedning bör införskaffa.
https://www.flashback.org/sp3679896


Är det som med Einstein? En trovärdig gaskammarskildring, och Förintelsen är bevisad?

Citat:
Ursprungligen postat av HerkulesBig
Det är så löjligt, tro hela europas befolkningen som var inblandad i 2:a världskriget skulle ljuga. jisses.
Så kommer ni gnäller om de få judiska vittnen måste ljuga, så är det omöjligt att det har hännt.
https://www.flashback.org/sp25173642

Även om de få judiska vittnen skulle ljuga, så har det hänt i alla fall, eftersom hela europas befolkning som var inblandad skulle ljuga i annat fall?

Plackers skriver i Demjanjuktråden:

Citat:
Fallet John Demjanjuk och "rättvisan"

Citat:
Ursprungligen postat av plackers

"nån som kan förklara, menar hon att förintelsen inte ägt rum för att det fortfarande finns judar?

hävdar hon att inget brott kan ha skett för att några överlevde?

säger hon att karln är oskyldig om bara 27999 dog och inte 28000?"

https://www.flashback.org/sp20093028

Ett exempel på överlevnad räcker inte, när 27999 dog av 28000.

Jfr svenskarna som skrivit om Poltava:

Plackers igen:

Citat:
Du påstod att det är alltid segrarna som skriver historien. Jag gav exempel på att det inte är så. Svenskar har skrivit om Poltava.

Så du hade fel, eller hur.

(ja eller nej duger och är enkelt att förstå)

Kan jag åberopa ett namngivet felslut?

Även det inte är enkelt att förstå?


Citat:
Fallacy of Exclusion and Suppressed Evidence

Important evidence which would undermine an inductive argument is excluded from consideration. The requirement that all relevant information be included is called the "principle of total evidence". "In an induction, the total relevant information needs to be examined. The fallacy occurs when relevant ecidence which would undermine an inductive argument is excluded from consideration. The requirement that all relevant information be included is called the principle of total evidence." (Chhanda, Logic: Informal, Symbolic, and Inductive, p. 48.)
http://afterall.net/illogic/490539

Det är väl ungefär det som ni antirevisar kallar helhetsbilden?

Citat:
[…]Det finns tusentals bitar i detta gigantiska pussel som sammantaget tydligt visar, bevisar, att förintelsen ägt rum.
Endast totala nollor eller politiska fanatiker fortsätter att säga emot.

Lyft inte ut enskilda detaljer utan försök lyfta blicken och se helheten.

/VV
https://www.flashback.org/showpost.php?p=7528225&postcount=1264

Jfr från länken ovan:

Citat:
In an induction, the total relevant information needs to be examined.

Men ibland räcker det med ett exempel?

I motsats till att judarna är utrotade/förintade?

Där gäller helhetsbilden som bevis? Pusslets lock? :

Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Edit: "Hela bilden" blir rätt så klar (för de flesta i alla fall) när man börjar ta del av merparten av de bevis och indicier som pekar på att Förintelsen är ett historiskt faktum och lägger ihop dem.. "Hela bilden" får man däremot aldrig fram genom att bara titta på de enskilda pusselbitarna! Testa själv genom att börja lägga ett pussel.. Om du inte hade locket till hjälp skulle du aldrig se vad bitarna föreställer förrän du börjat lägga ihop dem. Eller hur? ... Det är precis det jag menar med "hela bilden"!

Däremot kan hela bilden i historiska sammanhang aldrig heller bli helt och hållet komplett. Det tror jag varenda historiker kan skriva under på?
https://www.flashback.org/sp12387341


forts följer.
Citera
2010-09-05, 17:47
  #3050
Medlem
forts

Får man bättre grepp om problemen om man reder ut begreppen?

Vad menas med förintelse? Vad menas med seger?

Det finns nåt som heter Pyrrhussegrar (googla!), och det finns japaner som tackat amerikarna för Hiroshimabomben (kriget tog slut fortare och dom slapp en rysk invasion)…

Kunde tsar Peter säga om Sverige efter Poltava som gamle Cato sa om Karthago efter slaget vid….google hjälp…jo Zama verkar det ha varit (--- Hannibals Poltava …), dvs kunna säga det med nån som helst militär tillförsikt om att kunna förstöra Sverige (”Suecia deleta est”), menar jag…

Hade Sverige blivit en rysk provins efteråt, så hade svenska historiker skrivit om Poltava i stil med
vad Dr. Girish Munjal, Director, Institute of Russian language sade vid Poltavajubileet i Indien:

Citat:
He noted that the battle is an unfailing example of the feat of arms, courage and valour of the people for their independence, adding that the victory saved the Ukrainian and Byelorussian peoples from enslavement, strengthened their friendship with the Russian people.
http://russiancentre.org.in/eng/julypastactivities.html

…inkluderande Sverige bland de räddade nationerna…

Parafras:

[…]the victory saved the [Swedish!], Ukrainian and Byelorussian peoples from enslavement, strengthened their friendship with the Russian people. , osv

Vad skulle man kalla det? History is written by the winners?

Citat:
The adage that history is written by the winners is well-understood by those with roots in Ukraine.
http://pages.prodigy.net/l.hodges/perspectives.htm

Och vi med rötter i Sverige skulle också ha förstått tänkespråket…”väl”, om vi ”befriats” à la Ukraina och Vitryssland efter ”segern” vid Poltava?

Orwell har ett exempel från WWII i en essä:

Citat:
During part of 1941 and 1942, when the Luftwaffe was busy in Russia, the German radio regaled its home audiences with stories of devestating air raids on London. Now, we are aware that those raids did not happen. But what use would our knowledge be if the Germans conquered Britain? For the purposes of a future historian, did those raids happen, or didn't they? The answer is: If Hitler survives, they happened, and if he falls they didn't happen. So with innumerable other events of the past ten or twenty years. Is the Protocols of the Elders of Zion a genuine document? Did Trotsky plot with the Nazis? How many German aeroplanes were shot down in the Battle of Britain? Does Europe welcome the New Order? In no case do you get one answer which is universally accepted because it is true: in each case you get a number of totally incompatible answers, one of which is finally adopted as the result of a physical struggle. History is written by the winners.

In the last analysis our only claim to victory is that if we win the war we shall tell fewer lies about it than our adversaries. The really frightening thing about totalitarianism is not that it commits "atrocities" but that it attacks the concept of objective truth; it claims to control the past as well as the future. […]
http://hackvan.com/etext/george-orwell/george-orwell--revising-history.htm

Den där sista sista orwellska stycket (fetat ovan) berörs i en wikiartikel:
Citat:
The politics of memory is the political means by which events are remembered and recorded, or discarded. The terminology addresses the role of politics in shaping collective memory and how remembrances can differ markedly from the objective truth of the events as they happened. The influence of politics on memory is seen in the way history is written and passed on.
http://en.wikipedia.org/wiki/Politics_of_memory

Åsså Orwell igen:

Citat:
In no case do you get one answer which is universally accepted because it is true: in each case you get a number of totally incompatible answers, one of which is finally adopted as the result of a physical struggle. History is written by the winners.
(min fetning)

Men Orwell kanske inte kände till Poltava?

Citat:
There is some hope, therefore, that the liberal habit of mind, which thinks of truth as something outside yourself, something to be discovered, and not as something you can make up as you go along, will survive. But I still don't envy the future historian's job. Is it not a strange commentary on our time that even the casualties in the present war cannot be estimated within several millions?
(min fetning)

Utom dom sex miljonerna då förståss…för där vet hela europas befolkning:

Citat:
Ursprungligen postat av HerkulesBig
Detta borde säga mycket, hur stort det är och att det är omöjligt att det inte har hännt något.
Det är så löjligt, tro hela europas befolkningen som var inblandad i 2:a världskriget skulle ljuga. jisses.
Så kommer ni gnäller om de få judiska vittnen måste ljuga, så är det omöjligt att det har hännt.
Citera
2010-09-05, 23:25
  #3051
Medlem
plackerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
forts

Får man bättre grepp om problemen om man reder ut begreppen?

Vad menas med förintelse? Vad menas med seger?

Det finns nåt som heter Pyrrhussegrar (googla!), och det finns japaner som tackat amerikarna för Hiroshimabomben (kriget tog slut fortare och dom slapp en rysk invasion)…

Kunde tsar Peter säga om Sverige efter Poltava som gamle Cato sa om Karthago efter slaget vid….google hjälp…jo Zama verkar det ha varit (--- Hannibals Poltava …), dvs kunna säga det med nån som helst militär tillförsikt om att kunna förstöra Sverige (”Suecia deleta est”), menar jag…

Hade Sverige blivit en rysk provins efteråt, så hade svenska historiker skrivit om Poltava i stil med
vad Dr. Girish Munjal, Director, Institute of Russian language sade vid Poltavajubileet i Indien:


http://russiancentre.org.in/eng/julypastactivities.html

…inkluderande Sverige bland de räddade nationerna…

Parafras:

[…]the victory saved the [Swedish!], Ukrainian and Byelorussian peoples from enslavement, strengthened their friendship with the Russian people. , osv

Vad skulle man kalla det? History is written by the winners?


http://pages.prodigy.net/l.hodges/perspectives.htm

Och vi med rötter i Sverige skulle också ha förstått tänkespråket…”väl”, om vi ”befriats” à la Ukraina och Vitryssland efter ”segern” vid Poltava?

Orwell har ett exempel från WWII i en essä:

http://hackvan.com/etext/george-orwell/george-orwell--revising-history.htm

Den där sista sista orwellska stycket (fetat ovan) berörs i en wikiartikel:

http://en.wikipedia.org/wiki/Politics_of_memory

Åsså Orwell igen:

(min fetning)

Men Orwell kanske inte kände till Poltava?

(min fetning)

Utom dom sex miljonerna då förståss…för där vet hela europas befolkning:


3019, om jag nu inte minns fel svarade K på ditt inlägg, eftersom jag sällan orkar läsa hela ditt svammel antog jag att han höll med dig. Vid en hastig granskning hittar jag inte att du har skrivit att segrarna skriver historien, så det har du nog inte heller gjort.

Å andra sidan har K vid tre uppmaningar från min sida och ytterligare uppmaningar från andra konsekvent lyckats undvika svara på frågan: Hur kommer det sig att att om segrarna alltid skiver historien, svenskar har skrivit om Poltava.

Du kanske har ett svar på den frågan?

Frågan är alltså, har du svar på frågan. Ja eller nej? Inte vilket svar du har på frågan. Det kan vi ta sen.
Citera
2010-09-06, 00:00
  #3052
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plackers
3019, om jag nu inte minns fel svarade K på ditt inlägg, eftersom jag sällan orkar läsa hela ditt svammel antog jag att han höll med dig. Vid en hastig granskning hittar jag inte att du har skrivit att segrarna skriver historien, så det har du nog inte heller gjort.

Å andra sidan har K vid tre uppmaningar från min sida och ytterligare uppmaningar från andra konsekvent lyckats undvika svara på frågan: Hur kommer det sig att att om segrarna alltid skiver historien, svenskar har skrivit om Poltava.

Du kanske har ett svar på den frågan?

Frågan är alltså, har du svar på frågan. Ja eller nej? Inte vilket svar du har på frågan. Det kan vi ta sen.

Tänk vad man inte kan hitta om man antar, eftersom man inte inte orkar läsa!

Citat:
Du kanske har ett svar på den frågan?

Ja, kanske jag har svar på den frågan!

Citat:
Ja eller nej? Inte vilket svar du har på frågan. Det kan vi ta sen.

Ja?

Citat:
Hur kommer det sig att att om segrarna alltid skiver historien, svenskar har skrivit om Poltava.

Den frågan?

Ja!
Citera
2010-09-06, 12:57
  #3053
Medlem
plackerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
Tänk vad man inte kan hitta om man antar, eftersom man inte inte orkar läsa!



Ja, kanske jag har svar på den frågan!



Ja?



Den frågan?

Ja!

Vad bra, då är vi överens om att inte bara segrarna skiver historien. Då ska vi bara invänta Keruacs fjärde försök att besvara frågan.
Citera
2010-09-06, 14:25
  #3054
Medlem
FritzDaCats avatar
Och även dagens Tyskland skriver ju under på hur Hitlers gärningar generellt har skildrats genom åren. Så hela diskussionen om att segrarna alltid skriver historien känns meningslös i detta fall.
Begreppet används som slagord att gömma sig bakom när man inte kan hitta belägg för sin egen tes.
''Men hallå! Det saknas faktiskt ett hål i den där söndersprängda byggnaden ju!''
__________________
Senast redigerad av FritzDaCat 2010-09-06 kl. 14:27.
Citera
2010-09-07, 19:06
  #3055
Medlem
PH1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Och även dagens Tyskland skriver ju under på hur Hitlers gärningar generellt har skildrats genom åren. Så hela diskussionen om att segrarna alltid skriver historien känns meningslös i detta fall.

Tyskland idag är segrarna från 1945. Regimen består inte av några naturliga arvtagare till regeringen Hitler, utan av de som jagades iväg från makten 1933 och återinsattes av segrarmakterna efter kriget, och hårda lagar infördes för att nedtrycka nationalsocialismen och dess försvarare. Det är till och med förbjudet att yttra sig positivt om hitlertiden i Tyskland. Försök till revision förföljs och bestraffas.

Det är ingen objektiv och neutral regim som sitter i Tyskland, och vad de skriver under på saknar i slutänden därför historisk relevans.
Citera
2010-09-07, 21:05
  #3056
Medlem
Keruacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Men nu är ju detta vittnesmålstråden.
Då skulle vi ju gå OffTopic, inte sant?

Här har vi alltså Himmlers efterträdare, i alla fall mannen som Hitler utsedde till detta ämbete.
Enl Speer som var god vän med densamme så hade denne man varit i ett läger som Speer skriver måste ha varit Auschwitz.
Det är väl ett ypperligt vittne? Eller hur?
Tänk om våra egna domstolar gjorde som du och sa till sina vittnen. -: Har du inga bevis kan du hålla käften!""

Vittnet berättar om ett brott.
Du som läst memoarerna och är historiskt intresserad borde väl ha undrat?
Eller swischar bara bokstäverna förbi när du läser en text? Försöker du inte fundera över vad du läser eller dra några egna slutsatser?

I och med att Speer skriver att det är ett brott som begås, ett brott så stort att Speer ombeds att aldrig åka dit och att hans vän inte får eller kan berätta vad han sett, ja då stämmer detta ju väl överens med gaskammarteorin.
Någon av er sida framlagd teori med vad som försegick i Auschwitz stämmer dock inte alls in. Tyckte du inte det var märkligt?

Men du stoppar ner huvudet i marken likt en struts och vägrar svara på ens vad det skulle ha kunnat varit.
Helst naturligtvis någonting som backas upp av andra vittnen eller bevis.
Någon liten idé har du väl?

/VV

Ok Viktor då drar jag det igen - Fakta är att Speer i sina böcker aldrig nämner något om några massmord i några gaskammare.

Vad Hanke menade när han varnade Speer? Vem vet? Om detta så kan vi bara spekulera och gissa.
Jag går hellre på ren fakta än att jag ger mig in på några gissninglekar.

Det var inte jag som drog in Speer och Dönitz i denna tråden. Jag kände mig bara manad att bemöta dumheterna om att Speer skulle ha bekräftat i några av sina böcker att "dom utvalda" blev ihjälgasade i några tyska "dödsläger".

Jag vill hellre att ni "troende" bemöter min kritik mot somliga vittnesmål.
Citera
2010-09-07, 22:14
  #3057
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keruac
Vad Hanke menade när han varnade Speer? Vem vet? Om detta så kan vi bara spekulera och gissa.
Jag går hellre på ren fakta än att jag ger mig in på några gissninglekar.


Men du kanske då kan medge att de gissningslekar (tyfus, transit, mm) som du kallar det, som revisionister brukar göra, inte alls stämmer överens med benämningen brott som Speer skriver.
Den revisionistiska teorin stämmer helt enkelt inte överens med det som Speer skriver.
Så långt kanske du kan gå, eller?

/VV
Citera
2010-09-07, 22:42
  #3058
Medlem
Keruacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Men du kanske då kan medge att de gissningslekar (tyfus, transit, mm) som du kallar det, som revisionister brukar göra, inte alls stämmer överens med benämningen brott som Speer skriver.
Den revisionistiska teorin stämmer helt enkelt inte överens med det som Speer skriver.
Så långt kanske du kan gå, eller?

/VV

Återigen Viktor - Jag ger mig inte in på några gisslekar om vad folk menade eller ej?
Det är fakta som gäller.

Dessutom så ska du ge tusan i att tillskriva mig några av dina förutfattade meningar vad du tror att vi "revisionister" brukar tro eller göra.
Jag vill helst undvika att falla ner på din låga nivå Viktor. Du famlar efter halmstrån Viktor..

Som i alla andra områden så är det bara fakta som gäller. Hur svårt ska det vara?
Citera
2010-09-07, 23:10
  #3059
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PH1
Tyskland idag är segrarna från 1945. Regimen består inte av några naturliga arvtagare till regeringen Hitler, utan av de som jagades iväg från makten 1933 och återinsattes av segrarmakterna efter kriget, och hårda lagar infördes för att nedtrycka nationalsocialismen och dess försvarare. Det är till och med förbjudet att yttra sig positivt om hitlertiden i Tyskland. Försök till revision förföljs och bestraffas.

Det är ingen objektiv och neutral regim som sitter i Tyskland, och vad de skriver under på saknar i slutänden därför historisk relevans.
Om du inte har fattat det, så är det tyskarna själva som röstar fram sina regeringar.
Citera
2010-09-07, 23:36
  #3060
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keruac
Återigen Viktor - Jag ger mig inte in på några gisslekar om vad folk menade eller ej?
Det är fakta som gäller.

Dessutom så ska du ge tusan i att tillskriva mig några av dina förutfattade meningar vad du tror att vi "revisionister" brukar tro eller göra.
Jag vill helst undvika att falla ner på din låga nivå Viktor. Du famlar efter halmstrån Viktor..

Som i alla andra områden så är det bara fakta som gäller. Hur svårt ska det vara?

Så allt snicksnack om tyfus och transit vidare österut för de som försvann, ja att de försvann är ett faktum, är rent nonsens för dig?

Folk försvann Keruac.
Det finns massor med vittnen och bevis för detta.
Men vart de försvann, ja det vill du likt en struts som stoppar ner huvudet i sanden inte fundera på.

Bra jobbat!

/VV
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in