2018-09-21, 22:06
Medlem
oenophiles avatar
Taxichaufförer, blåser en var gång. Edit: 2a på den!
Citera
2018-09-21, 22:14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saloth
Att dem inte kan väga upp vad jag säger vad hur mycket jag vill ha, dem plussar alltid på så att jag ska köpa mer.
Jag fattar att det är omöjligt att väga upp exakt 1 hekto.
Men kolla själv nästa gång i charken, även efter att dem har kommit över ditt hekto så lägger dem på en extra skiva!

Brukar gå till så här när jag står i charken: (Eller fiskdisken, samma sak)..
"Ett halvt kilo skinka, tack!"
-Sedan skivar tjejen upp ungefär ett halvt kilo skinka.

"Nu är det på 492 gram, vill du ha en skiva till, eller räcker det så"?
-Ser inte detta som oärlighet, men du kanske handlar i fel chark?

När det gäller mått och vikt, ser jag storföretagens chefer som synnerligen oärlig yrkesgrupp:
Rätt nyligen minskades kaffepaketen från 500g till 450g, förutom Löfbergs Lila som verkar vara ärligt. Ungefär så.
Paketpriset hölls oförändrat, men paketen blev 10% mindre..
Citera
2018-09-21, 22:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oenophile
Taxichaufförer, blåser en var gång. Edit: 2a på den!

Sådana med taxameterpris. Chaufförer med "fast pris" alternativt Uber blåser en aldrig. (Taxameterpris, då kör de "runt" i onödan, speciellt om passageraren är turist eller "på väg hem från krogen".)
Citera
2018-09-21, 22:19
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Företaget i sig kan ju även ta överbetalt för material o s v, men vad har advokater för materialkostnader? Papper? Advokater överdebiterar en redan hög timpenning.
Jag är inte emot din linje, håller med fast med modifiering.

Vissa advokater kan säga direkt hur mycket det jobbet kommer gå åt samt timkostnad så kunden har bra uppfattning.

Andra bokar in en timma, är sena med att starta (kanske velar med faxmaskinen), sen analyserar klienten hur okunnig denne verkar för att sen börja prata låååångsamt gärna med en och annan irrelevant sidohistoria, tar fram lagboken och läser som en präst läser bibeln för konfirmander. Ja de har många knep i den branschen.

Rörmockare eller bilverkstäder kan göra liknande med att analysera kunden, ser de att denne inte kan nåt om bilar mm. då försöker de skrämmas till att mer gärna öppna plånboken, en populär fras är att de inte är säkra på ifall det går att laga. Själv går jag t.ex inte till Bilia för de kör med knep ganska systematiskt, jag föredrar nåt enmansföretag eller nåt.
Citera
2018-09-21, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Sådana med taxameterpris. Chaufförer med "fast pris" alternativt Uber blåser en aldrig. (Taxameterpris, då kör de "runt" i onödan, speciellt om passageraren är turist eller "på väg hem från krogen".)
Förstår inte hur det ska gå till? Även om man inte kan vägen så har man väl gps på mobilen
Citera
2018-09-21, 22:26
Medlem
Saloths avatar
Citat:
Brukar gå till så här när jag står i charken: (Eller fiskdisken, samma sak)..
"Ett halvt kilo skinka, tack!"
-Sedan skivar tjejen upp ungefär ett halvt kilo skinka.

"Nu är det på 492 gram, vill du ha en skiva till, eller räcker det så"?
-Ser inte detta som oärlighet, men du kanske handlar i fel chark?

När det gäller mått och vikt, ser jag storföretagens chefer som synnerligen oärlig yrkesgrupp:
Rätt nyligen minskades kaffepaketen från 500g till 450g, förutom Löfbergs Lila som verkar vara ärligt. Ungefär så.
Paketpriset hölls oförändrat, men paketen blev 10% mindre..

Jag själv har aldrig varit med om det, att charkuristen frågar när det kommer till det!
För mig så är det typ
-Jag vill ha 1.5 hekto vitlökssalami, får tillbaks paketet där står det 1.6 hekto!
Visst, oärlighet är kanske att ta i, dem blåser mig inte, jag får vad jag betalar för.
Men, jag har aldrig någonsin fått mindre än vad jag beställt och jag får betala för det!
Citera
2018-09-21, 22:29
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Jepp taxichaffisar , vid flygplatserna har myndigheterna städat men tågstationer, t.ex malmö central där är de ett gangsterpack. Undrar nån ifall den är ledig så frågar chaffisen vart denne skall, detta har betydelse för dem. Sen tar de omvägar och hoppas kunden inte vet vägen , stannar mitt på gatan för att gå ut och "ser till bakluckan som tydligen inte var ordentligt stängd" medan metern går.
Citera
2018-09-21, 22:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RemyLaCroix
Förstår inte hur det ska gå till? Även om man inte kan vägen så har man väl gps på mobilen

Tja, om du nu orkar sitta där i taxin och vara någon slags "inspektör", glo in i din GPS hur taxin/chauffören kör. (Snackar alltså nu om vanlig taxi, inte Uber).

Lindrigt nykter, innan Uber, så tog jag ofta vanlig taxi hem från krogen, inte aspackad, men vanlig taxi med vanlig taxameter. Chaffisarna kunde ibland "åka runt" helt i onödan, för att resan skulle "kosta mer". Så därför nominerar jag yrkesgruppen "taxichaffis" till denna tråd.
Citera
2018-09-21, 22:39
Medlem
Triremers avatar
Förutom politiker skulle jag säga mäklare. De låtsas somatt de bryr sig om slutpriset. Det gör de inte. Viktigast är att stänga affärer och få provision, därför försöker de övertyga säljare att stänga fortast möjligt.
Citera
2018-09-21, 22:39
Medlem
Citat:
Tja, om du nu orkar sitta där i taxin och vara någon slags "inspektör", glo in i din GPS hur taxin/chauffören kör. (Snackar alltså nu om vanlig taxi, inte Uber).

Lindrigt nykter, innan Uber, så tog jag ofta vanlig taxi hem från krogen, inte aspackad, men vanlig taxi med vanlig taxameter. Chaffisarna kunde ibland "åka runt" helt i onödan, för att resan skulle "kosta mer". Så därför nominerar jag yrkesgruppen "taxichaffis" till denna tråd.
Det är möjligt men det är extremt enkelt att kolla hur många km och hur långt tid det ska ta. Gör man inte det så får man skylla sig själv.
Citera
2018-09-21, 22:42
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:

Efter ett tag kan man se på chaffisen vad det är för typ. Utomlands har de ingen undre gräns, New Delhi är t.ex befrägeriets mekka, i Buenos Aires ger de regelmässigt växel med falska sedlar.

Till och med Köpenhamn, jag gick fram till två chaffisar utanför flygplatsen som samtalade och frågade hur mycket till den och den ambassaden. Han tittade upp och ner på mig i 2 sekunder och sa 600 kr.

Detta var länge sen så kanske andra priser idag men jag kom på en bättre idé och tackade nej, vid ett senare tilfälle berättade jag det för en dansk som blev häpen. Det skall inte kosta med än 180-200 sa han, hade det varit han skulle han bli förbannad.
Citera
2018-09-21, 22:49
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RemyLaCroix
Det är möjligt men det är extremt enkelt att kolla hur många km och hur långt tid det ska ta. Gör man inte det så får man skylla sig själv.

Jovisst, men inte ska man väl behöva vara någon slags "inspektör" om man vill bekväm och ta en droska? -Yrkesgruppen taxichaffisar är inte speciellt "oärligare" än vad människor är generellt, men men. Fast pris eller Uber, behöver man inte "bry sig" om fusket. -Det tjänas inget till på att fuskas då, alltid snabbaste vägen!

-Vill återkoppla till generella ämnet "yrkesgrupper" så vi inte snöar in på taxibranschen totalt:
Att ha ett bra kontrollsystem (inbyggt i systemet) förhindrar en hel del fusk. -Finns lixom ingen anledning/vinst att köra en "längre sträcka" om nu fast pris på 200 spänn är avtalat..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in