2018-09-21, 21:40
Medlem
Faxes avatar
journalister måste ligga rätt högt. Klipper och vinklar intervjuer så det passar dessa.
Citera
2018-09-21, 21:44
Medlem
Saloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Njae.. -Skulle du i charken beställa ett hekto och få 90 gram, så skulle du antagligen anse att personalen är oärligare "åt andra hållet".. Sedan är priserna i charken/delikatessen satta så att det finns plats "för lite svinn", svinnet rör sig inte då om några "gram hit å dit" en kund får extra, utan om att mycket av charkens färskvaror/potatissallad ofta måste slängas efter det att delikatessen/charken stänger.

Någon speciell yrkesgrupp kan jag inte komma på såhär i skrivande stund, som skulle vara oärligare än någon annan..

Förutom "irländska asfaltsläggare" kanske då..

Stämmer inte!
Om jag beställer 1 hekto salami så får jag garanterat aldrig under 1 hekto!
Jag får ca 1.1 hekto och jag får betala för det, inte 1 hekto utan hur mycket dem vägde upp.
En kund får aldrig extra, kunden betalar för hur mycket som det vägdes upp!
Sen att dem räknar med svinn är ganska självklart, men det är en annan femma.
Citera
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
+1 inte alla dock, finns de som tänker på sitt rykte.

Har en del erfarenhet med hantverkarfirmor också, inte familje eller enmansföretag utan de något större. Skall de in och reparera nåt och märker att ingen ser hur länge de varit där då saltar de på antalet timmar de jobbat.
Skillnaden är väl att hantverkare tar typ 400 kr per timme medan advokater tar 2 000 och uppåt per timme.
Citera
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
LO-pampar.
Varför?
Svar: De lever överdådigt på medlemmarnas pengar och smörjer sin feta bukar med orden "Jag är en enkel arbetarklass man/kvinna".

Håller med, gäller de flesta politiskt engagerade med bra arvoden, värst är väl de på vänsterkanten som talar sig "hesa" i främst valrörelser om de svaga i samhället och efter valet ägnar de sin tid åt att "casha in" sina arvoden/etc.

Men är "politiker" i realiteten en yrkesgrupp, officiellt, änna?
(I realiteten, JA, men "juridiskt sett" inte, "postkassörska", "vårdbiträde", "SVETSARE" heter det officiellt etc etc)

Det är väl snarare hyckleriet jag retar mig på, inte att folk per se skulle vara "oärliga" i sig, eller olika yrkesgrupper. Snackar man med folk är de flesta ärliga och helt okej att ha att göra med.

"Änna!"
Citera
2018-09-21, 21:47
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Skillnaden är väl att hantverkare tar typ 400 kr per timme medan advokater tar 2 000 och uppåt per timme.
Du menar hantverkare får 400 kr/timma men firmans nota till kunderna är en skenande historia.
Senast redigerad av Stockmokk 2018-09-21 kl. 21:50.
Citera
2018-09-21, 21:47
Medlem
Coacher, PTs etc. Saknar i allmänhet någon som helst kompetens men påstår sig vara experter på ett område de sysslat med något halvår eller så i brist på vettiga arbeten.
Citera
2018-09-21, 21:49
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
Du menar ha hantverkare får 400 kr/timma men firmans nota till kunderna är en skenande historia.
Företaget i sig kan ju även ta överbetalt för material o s v, men vad har advokater för materialkostnader? Papper? Advokater överdebiterar en redan hög timpenning.
Citera
2018-09-21, 21:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saloth
Stämmer inte!
Om jag beställer 1 hekto salami så får jag garanterat aldrig under 1 hekto!
Jag får ca 1.1 hekto och jag får betala för det, inte 1 hekto utan hur mycket dem vägde upp.
En kund får aldrig extra, kunden betalar för hur mycket som det vägdes upp!
Sen att dem räknar med svinn är ganska självklart, men det är en annan femma.

Men vad skulle "oärligheten" ligga i detta då menar du?
-Att du får betala 10 gram extra för pålägget när du även "fått" tio gram extra av rostbiffen?

(I så fall så säger du till tjejen som skivat upp rostbiffen etc, att ta bort en skiva, rätt sällan att man betalar direkt vid charkdisken, och prata kan du tydligen, bara att säga till i så fall?)

Värre är när färdiga paket inte väger det som står på paketen. "Sverker på Plus" tog up en massa sådant på sin tid, för då blir kunden faktiskt blåst.

Nåja, åter till yrkesgrupper som är "oärliga": Kan inte se att tjejer i charken är direkt oärliga.
(Förutom det där med ICA:s ruttna köttfärs ICA paketerade om till ny köttfärs, men just där var det charken som slog larm till "Uppdrag Granskning").

Nominerar alltså "ICA-handlare" till oärligaste yrkesgruppen enligt resonemanget nu. (Tack för din input!)
Citera
2018-09-21, 21:53
Medlem
boll-svantes avatar
Var jag än går i världen så är det en sak man kan lita på: Taxichaffisar är i princip skurkar. Så även i Sverige.

Det kan man dock själv dra nytta av genom att åka billigare kontant utan kvitto...
Citera
2018-09-21, 21:55
Medlem
Många inom det fackliga är min känsla. Dålig uppsikt på vad dom håller på med och stora möjligheter att göra personlig vinning.

Annars känns hantverkare som en klassiker när det gäller att ta extra betalt.

Mäklare sträcker sanningen lite som dom känner för, för att då ut ett bättre pris, neutrala är dom då verkligen inte.

Politiker har jag en allmän misstro till, vi har alldeles för många helt enkelt men vägen är lång till privat vinning inbillar jag mig, särskilt med all media som ständigt är på jakt efter dom.
Citera
2018-09-21, 22:03
Medlem
Saloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Men vad skulle "oärligheten" ligga i detta då menar du?
-Att du får betala 10 gram extra för pålägget när du även "fått" tio gram extra av rostbiffen?

(I så fall så säger du till tjejen som skivat upp rostbiffen etc, att ta bort en skiva, rätt sällan att man betalar direkt vid charkdisken, och prata kan du tydligen, bara att säga till i så fall?)

Värre är när färdiga paket inte väger det som står på paketen. "Sverker på Plus" tog up en massa sådant på sin tid, för då blir kunden faktiskt blåst.

Nåja, åter till yrkesgrupper som är "oärliga": Kan inte se att tjejer i charken är direkt oärliga.
(Förutom det där med ICA:s ruttna köttfärs ICA paketerade om till ny köttfärs, men just där var det charken som slog larm till "Uppdrag Granskning").

Nominerar alltså "ICA-handlare" till oärligaste yrkesgruppen enligt resonemanget nu. (Tack för din input!)

Att dem inte kan väga upp vad jag säger vad hur mycket jag vill ha, dem plussar alltid på så att jag ska köpa mer.
Jag fattar att det är omöjligt att väga upp exakt 1 hekto.
Men kolla själv nästa gång i charken, även efter att dem har kommit över ditt hekto så lägger dem på en extra skiva!
Citera
2018-09-21, 22:05
Medlem
Germanofils avatar
Oärligaste yrkesgruppen måste vara präster, imamer och liknande religiösa ledare som står och lovar folk evigt liv, paradis och frälsning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in