2021-01-07, 02:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Hon har MS, tror hon fick diagnosen i säsong 2 eller 3.

Brs roll, men kunde kanske flippat ut lite mer när hon lämnade Jersey, som när hon hängde med spånet Hunter.

Okej. Synd angående sjukdomen, verkligen.
Men hennes roll suger. Vad gör hon ens som skulle vara intressant?

En annan grej jag reagerar på att alla stannar kvar när de är jagade för livet. Varför stjäl de inte bara en bil och kanske gör några snabba mindre rån och åker så långt bort som möjligt, och sedan efter något år kan de diskret röra sig mot Florida för snällare klimat och kanske få ett undanskymt jobb som typ diskare. I stället stannar de kvar och en tipsare talar alltid om var de är, och de dör.
USA är stort och har inget Ratist så att försvinna och byta namn i en annan delstat är jävligt mycket enklare.
Citera
2021-01-08, 18:47
Avslutad
Det är först när Danielle (undercover-agenten) kommer in i serien, och man får ett utifrån-perspektiv, som man inser vilken sliskig nolla Christopher är. Egoist, instabil och psykopat. Tony är också sociopatiskt lagd men har ändå några fina egenskaper, han bryr sig om vissa människor på ett sätt som knarkar-nollan inte gör och egentligen saknar Chris psyket för maffiayrket trots att han är psykopat. Tony känns mer som en produkt av sin miljö, och "tränad", och inte så skadad från början.
Citera
2021-01-12, 20:58
Avslutad
Jag har läst lite bakåt i tråden, och en del ville att Tony skulle sätta på Dr. Melfi och få reda på våldtäkten. Jag håller absolut inte med. Just att hålla den linjen av professionalitet är bland annat vad som gör serien så genuin och sevärd. Melfi integreras aldrig i Tonys värld utan har en behaglig distans av intelligens, bollplank och samvete (i den mån det går att applicera samvete på maffian).
Arkiv X körde ett liknande upplägg där man var rädd att monster och konspirationer skulle göra serien löjlig och inte trovärdig, därför uppehöll man en stor professionalitet i FBI:s kontor och ett allvar i hela yrket som en motvikt, vilket gjorde serien bättre och mer spännande att följa. Man behöver det om man ska visa aliens såväl som att en maffiaboss har panikångest och lider av depression och har familjeproblem.

Men en sak som jag reagerar över i Sopranos, är att polisen övervakar och avlyssnar Tony/maffiafamiljen ständigt men ändå kan Tony och gänget åka runt och mörda och stjäla som de vill och aldrig bli påkomna under ett brott, (och de fastnar aldrig på kameror). Tony säger till och med till Paulie att skälet till att Tony inte besöker honom längre är för att FBI bevakar husen konstant och det är inte bra att synas tillsammans. Man hör heller aldrig Tony säga att man ska byta bil, skaka av sig polisen eller sådant innan man ska åka och mörda någon eller stjäla saker. Och Chris och Tony B. kan åka och knacka ben utan att en enda polis följer efter dem. Eller får reda på vart de ska genom avlyssning.

Avsnittet med lampan och FBI är seriens sämsta. Ett av de bästa är S5E10. Skitbra avsnitt med ett underbart slut med perfekt musik. Tonys psyke följer honom genom hela det avsnittet på ett krypande sätt.
Senast redigerad av Kukduken 2021-01-12 kl. 21:10.
Citera
2021-01-12, 21:34
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukduken
Jag har läst lite bakåt i tråden, och en del ville att Tony skulle sätta på Dr. Melfi och få reda på våldtäkten. Jag håller absolut inte med. Just att hålla den linjen av professionalitet är bland annat vad som gör serien så genuin och sevärd. Melfi integreras aldrig i Tonys värld utan har en behaglig distans av intelligens, bollplank och samvete (i den mån det går att applicera samvete på maffian).
Arkiv X körde ett liknande upplägg där man var rädd att monster och konspirationer skulle göra serien löjlig och inte trovärdig, därför uppehöll man en stor professionalitet i FBI:s kontor och ett allvar i hela yrket som en motvikt, vilket gjorde serien bättre och mer spännande att följa. Man behöver det om man ska visa aliens såväl som att en maffiaboss har panikångest och lider av depression och har familjeproblem.

Men en sak som jag reagerar över i Sopranos, är att polisen övervakar och avlyssnar Tony/maffiafamiljen ständigt men ändå kan Tony och gänget åka runt och mörda och stjäla som de vill och aldrig bli påkomna under ett brott, (och de fastnar aldrig på kameror). Tony säger till och med till Paulie att skälet till att Tony inte besöker honom längre är för att FBI bevakar husen konstant och det är inte bra att synas tillsammans. Man hör heller aldrig Tony säga att man ska byta bil, skaka av sig polisen eller sådant innan man ska åka och mörda någon eller stjäla saker. Och Chris och Tony B. kan åka och knacka ben utan att en enda polis följer efter dem. Eller får reda på vart de ska genom avlyssning.

Avsnittet med lampan och FBI är seriens sämsta. Ett av de bästa är S5E10. Skitbra avsnitt med ett underbart slut med perfekt musik. Tonys psyke följer honom genom hela det avsnittet på ett krypande sätt.

Kan hålla med dig. Men det hade ju blivit en rätt tråkig serie om polisen skulle dyka upp så fort de gjorde nåt olagligt.
Citera
2021-01-12, 22:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Kan hålla med dig. Men det hade ju blivit en rätt tråkig serie om polisen skulle dyka upp så fort de gjorde nåt olagligt.

Absolut! Och det var väl på grund av spänningsmomentet som man skippade och att folk i allmänhet älskar serier om maffian som är maffig. Snuten byggde ju RICO genom hela serien och kom ingenstans!
Citera
2021-01-14, 15:46
Avslutad
Tydligen ska det komma en film i september (uppskjuten från förra året) om: A look at the formative years of New Jersey gangster, Tony Soprano.

https://www.imdb.com/title/tt8110232/

James Gandolfinis egen son, Michael Gandolfini, ska spela den unge Tony Soprano. That's a wicked shit!
Citera
2021-01-14, 23:15
Avslutad
Jävla skitmaffia, egentligen. Ingen bryr sig om någon annan trots att de tjatar om ed och ära hela tiden.
Att ingen kunde hälsa på Johnny Sach när han skulle dö snart visar hur jävla värdelös maffian är i att upprätthålla sin egen kod och mystik i att vara något mer än ett kompisgäng.
Till och med när Tony ligger för döden efter att Junior skjutit honom, så gnäller Paulie och Vito om att de måste ge Carm lite jävla pengar. Pengar som de kan tjäna in snabbt.

Men den där filmen som Chris ligger bakom, den skulle de göra i verkligheten. Jag vill lätt se den!

Samtidigt undrar man vad David Chase vill förmedla med Sopranos. Hela serien är en orgie i sjukdom, död, självmord, knark, magproblem, spyor och elände utöver sakens natur i maffians våld och "vanliga" misären de kan skapa hos familjer.
Alla har en historia av någon de känner eller känner till som dött på ett smått märkligt sätt eller bara ren tragik i att ett barn dött eller råkat mycket illa ut. Begravning och sjukhus i varenda avsnitt, nästan. Och Juniors sorgsna öde i att sluta sina dagar som bortglömd och kass i skallen. Familjen my ass, ingen bryr sig om någon på riktigt i Sopranos.

Det är dock skoj när Johnny Sack vid två-tre tillfällen nämner för Tony varför Ginny inte kan göra något och man ser att Tony skrattar inombords för Sacks skäl är så dåliga när det handlar om Ginnys vikt som är väldigt känsligt för honom. Mer så efter Ralphs skämt.
Citera
2021-01-15, 10:04
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukduken
Jävla skitmaffia, egentligen. Ingen bryr sig om någon annan trots att de tjatar om ed och ära hela tiden.
Att ingen kunde hälsa på Johnny Sach när han skulle dö snart visar hur jävla värdelös maffian är i att upprätthålla sin egen kod och mystik i att vara något mer än ett kompisgäng.
Till och med när Tony ligger för döden efter att Junior skjutit honom, så gnäller Paulie och Vito om att de måste ge Carm lite jävla pengar. Pengar som de kan tjäna in snabbt.

Men den där filmen som Chris ligger bakom, den skulle de göra i verkligheten. Jag vill lätt se den!

Samtidigt undrar man vad David Chase vill förmedla med Sopranos. Hela serien är en orgie i sjukdom, död, självmord, knark, magproblem, spyor och elände utöver sakens natur i maffians våld och "vanliga" misären de kan skapa hos familjer.
Alla har en historia av någon de känner eller känner till som dött på ett smått märkligt sätt eller bara ren tragik i att ett barn dött eller råkat mycket illa ut. Begravning och sjukhus i varenda avsnitt, nästan. Och Juniors sorgsna öde i att sluta sina dagar som bortglömd och kass i skallen. Familjen my ass, ingen bryr sig om någon på riktigt i Sopranos.

Det är dock skoj när Johnny Sack vid två-tre tillfällen nämner för Tony varför Ginny inte kan göra något och man ser att Tony skrattar inombords för Sacks skäl är så dåliga när det handlar om Ginnys vikt som är väldigt känsligt för honom. Mer så efter Ralphs skämt.
Haha asså att vara kriminellt är inte så najs som man vill att det ska vara, de är giriga med pengar, total psykopater. Klart gege dö när han skiter liksom.
Citera
2021-07-18, 01:03
Medlem
Dimaks avatar
Snart ett år sedan någon har kommenterat denna tråd, har ni alla blivit whackade eller bara jävligt spända?

i AVSNITT SÄSONG 4 avsnitt 1 , berätta Tony för Christopher Moltisanti vem hans faders mördare är, stämmer detta eller är det för Tony behöver honom i "hans inrekrets" med silvio och paulie? , bobby senare?
Citera
2021-07-18, 12:10
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Snart ett år sedan någon har kommenterat denna tråd, har ni alla blivit whackade eller bara jävligt spända?

i AVSNITT SÄSONG 4 avsnitt 1 , berätta Tony för Christopher Moltisanti vem hans faders mördare är, stämmer detta eller är det för Tony behöver honom i "hans inrekrets" med silvio och paulie? , bobby senare?

Det går inte att svara säkert på. Ungefär som med ryssen i skogen, överlevde han? Fast precis innan han blir skjuten säger Haydu I'm sorry, i'm sorry. Så han kan ju faktiskt vara skyldig.
Citera
2021-07-24, 02:48
Medlem
Coffeemans avatar
Har just börjat se om serien för tredje gången. Jag försöker hålla några år emellan tittningarna.

Är på första säsongen och är så imponerad av Gandolfini i 8:e avsnittet där han spelar totalt stupfull.

Jag förstår inte hur han lyckas göra detta nykter. Hans fall på deras bord i hallen är så exakt som en full person gör att det är läskigt. Jag hoppas att någon fanatiker säger att han gjorde det full för om inte är det alldeles för bra för att vara sant.

Fallet någon sekund senare i soffan är också bra men ännu bättre är att han går ner på golvet. Där är det dock ett klipp som får mig att hoppas att han inte gjorde det i en tagning. För gjorde han det är han fan bäst i världen på att spela full.

Jag tycker nästan det är läskigt att han lyckas svaja så jäkla bra och sen överkompensera och falla handlöst. Jag kan fejka mycket men där har jag min överman.
Citera
2021-07-27, 02:54
Medlem
JerryCottons avatar
James Gandolfini bara var runt 37 bast när säsong ett spelades in. Tyckte att han såg typ 10 år äldre ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in