Jag har läst lite bakåt i tråden, och en del ville att Tony skulle sätta på Dr. Melfi och få reda på våldtäkten. Jag håller absolut inte med. Just att hålla den linjen av professionalitet är bland annat vad som gör serien så genuin och sevärd. Melfi integreras aldrig i Tonys värld utan har en behaglig distans av intelligens, bollplank och samvete (i den mån det går att applicera samvete på maffian).
Arkiv X körde ett liknande upplägg där man var rädd att monster och konspirationer skulle göra serien löjlig och inte trovärdig, därför uppehöll man en stor professionalitet i FBI:s kontor och ett allvar i hela yrket som en motvikt, vilket gjorde serien bättre och mer spännande att följa. Man behöver det om man ska visa aliens såväl som att en maffiaboss har panikångest och lider av depression och har familjeproblem.
Men en sak som jag reagerar över i Sopranos, är att polisen övervakar och avlyssnar Tony/maffiafamiljen ständigt men ändå kan Tony och gänget åka runt och mörda och stjäla som de vill och aldrig bli påkomna under ett brott, (och de fastnar aldrig på kameror

). Tony säger till och med till Paulie att skälet till att Tony inte besöker honom längre är för att FBI bevakar husen konstant och det är inte bra att synas tillsammans. Man hör heller aldrig Tony säga att man ska byta bil, skaka av sig polisen eller sådant innan man ska åka och mörda någon eller stjäla saker. Och Chris och Tony B. kan åka och knacka ben utan att en enda polis följer efter dem. Eller får reda på vart de ska genom avlyssning.
Avsnittet med lampan och FBI är seriens sämsta. Ett av de bästa är S5E10. Skitbra avsnitt med ett underbart slut med perfekt musik. Tonys psyke följer honom genom hela det avsnittet på ett krypande sätt.